УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 лютого 2017 р.Справа № 816/1254/16
Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого судді Бартош Н.С.,
Суддів: Донець Л.О., Курило Л.В.
при секретарі Дудка О.А.
за участю:
представника позивача ? Приходько О.Я.
представника відповідача ? Сухомлин Ю.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Гадяцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 19.09.2016р. по справі № 816/1254/16
за позовом Публічного акціонерного товариства Укрнафта в особі Нафтогазовидобувного управління Полтаванафтогаз Публічного акціонерного товариства Укрнафта (22525915), відповідального за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договору № 999/07 Про спільну інвестиційну і виробничу діяльність, не пов'язану із створення юридичної особи з освоєння та розробки родовищ від 24.12.1997 року
до Гадяцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач, Публічного акціонерного товариства Укрнафта в особі Нафтогазовидобувного управління Полтаванафтогаз Публічного акціонерного товариства Укрнафта (22525915), відповідального за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договору № 999/07 Про спільну інвестиційну і виробничу діяльність, не пов'язану із створення юридичної особи з освоєння та розробки родовищ від 24.12.1997 року (далі - НГВУ Полтаванафтогаз ПАТ Укрнафта ), звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просив: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 16.03.2016 р. № 0000431500, яким зобов'язано сплатити штраф у розмірі 20 % у сумі 94661432,54 грн. за платежем рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин (природний газ); визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 16.03.2016 р. № 0000421500, яким зобов'язано сплатити штраф у розмірі 20 % у сумі 3906462,81 грн. за платежем рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин (газовий конденсат).
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 19.09.2016р. по справі № 816/1254/16 позовні вимоги задоволено.
Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції та подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 19.09.2016р. по справі № 816/1254/16 та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права з підстав, викладених в апеляційній скарзі.
Позивач подав письмові заперечення на апеляційну скаргу, де наполягає на законності судового рішення та просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши постанову суду першої інстанції, дослідивши доводи апеляційної скарги, заперечення на неї та заслухавши пояснення представників сторін у судовому засіданні, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ПАТ Укрнафта (ідентифікаційний код 00135390) як юридична особа має філію - Нафтогазовидобувне управління Полтаванафтогаз Публічного акціонерного товариства Укрнафта (без права юридичної особи). В свою чергу, НГВУ Полтаванафтогаз ПАТ Укрнафта (ідентифікаційний код 22525915) відповідальний за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договору про спільну діяльність № 999/97 від 24.12.1997 р. (код 403739509).
Також судом першої інстанції встановлено, що 23.02.2016 р. фахівцями контролюючого органу проведено невиїзну документальну перевірку НГВУ Полтаванафтогаз ПАТ Укрнафта (22525915), відповідального за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання Договору про спільну діяльність № 999/97 від 24.12.1997 р. (код 403739509, з питань своєчасності сплати узгоджених сум податкових зобов'язань по рентній платі за користування надрами для видобування вуглеводневої сировини.
Підставою для прийняття оспорюваних позивачем податкових повідомлень-рішень слугував акт від 23.02.2016 р. № 88/16-17-15/403739509, в якому перевіряючими зафіксовані порушення підприємством позивача п. п. 257.4, 257.5 ст. 257 ПК України, а саме: несвоєчасна сплата податкових зобов'язань, а саме:
1) з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводнів (природний газ): по строку сплати 30.07.2015 р. в сумі 133590230,39 грн. із затримкою на 90 календарних днів; по строку сплати 19.08.2015 р. в сумі 21275731,42 грн. із затримкою на 70 календарних днів, 14793059,16 грн. із затримкою на 92 календарних дні; по строку сплати 30.08.2015 р. в сумі 154865961,82 грн. із затримкою на 87 календарних днів; по строку сплати 30.09.2015 р. в сумі 148782180 грн. із затримкою 91 календарний день.
2) з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводнів (газовий конденсат): по строку сплати 30.07.2015 р. в сумі 6261015.91 грн. із затримкою на 90 календарних днів, в сумі 744861,99 грн. із затримкою на 112 календарних днів; по строку сплати 19.08.2015 р. в сумі 4404,34 грн. із затримкою на 92 календарних дні; по строку сплати 30.08.2015 р. в сумі 4729110,17 грн. із затримкою на 81 календарний день, в сумі 1531905,74 грн. із затримкою на 87 календарних днів; по строку сплати 30.09.2015 р. в сумі 2161397,21 грн. із затримкою на 56 календарних днів, заборгованість в сумі 4099618,70 грн. із затримкою на 91 календарний день (а.с. 14-17).
У зв'язку з цим, спірними податковими повідомленнями-рішення підприємство позивача зобов'язано сплатити штраф у розмірі 20 % у сумі 94661432,54 грн. за платежем рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин (природний газ) та зобов'язано сплатити штраф у розмірі 20 % у сумі 3906462,81 грн. за платежем рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин (газовий конденсат) (а.с. 18-21).
Позивач скористався правом адміністративного оскарження спірних податкових повідомлень-рішень, але рішенням ДФС України № 15566/6/99-99-11-03-01-15 від 20.07.2016 р. скарга позивача залишена без задоволення.
Не погодившись з спірними податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся до суду першої інстанції із вищевказаними позовними вимогами.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції дійшов до висновку, що відповідач як суб'єкт владних повноважень, на якого частиною другою ст. 71 КАС України покладено обов'язок щодо доказування правомірності своїх дій та рішень, не довів суду правомірності своїх рішень.
Судовим розглядом встановлено, що підставою для винесення відповідачем спірних податкових повідомлень-рішень слугував висновок контролюючого органу про те, що підприємством позивача порушено вимоги п. 257.4. п. 257.5 ст. 257 ПК України, а саме, порушення вимог податкового законодавства відповідач пов'язує з несвоєчасною сплатою податкових зобов'язань з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводнів (природний газ, газовий конденсат) по строкам сплати - 30.07.2015 р., 19.08.2015 р., 30.08.2015 р., 30.09.2015 р., тобто самостійно визначених платником податкових зобов'язань з рентної плати та авансових платежів з цього податку за І-ІІ квартали 2015 р.
Колегія суддів зазначає, що згідно пп. 14.1.156 ст. 14 ПК України податкове зобов'язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).
Відповідно до пп. 14.1.39 ст. 14 ПК України грошове зобов'язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов'язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Порядок визначення сум податкових та грошових зобов'язань платників податків викладений у ст. 54 ПК України де, зокрема, передбачено, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов'язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов'язання та/або пені вважається узгодженою (п. 54.1 ст. 54 ПК України). Контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством у випадках, що встановлені в пп. пп. 54.3.1-54.3.6 цього Кодексу.
Таким чином, законодавцем чітко обумовлений порядок визначення сум податкових та грошових зобов'язань платників податків, а саме, шляхом визначення суми податкового та/або грошового зобов'язання платником податків самостійно в податковій звітності або шляхом нарахування таких зобов'язань (штрафних санкцій) контролюючим органом в передбачених законом випадках.
Згідно з пп. 252.1.1 п. 252.1 ст. 252 ПК України, платниками рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин є суб'єкти господарювання, у тому числі громадяни України, іноземці та особи без громадянства, зареєстровані відповідно до закону як підприємці, які набули права користування об'єктом (ділянкою) надр на підставі отриманих спеціальних дозволів на користування надрами (далі - спеціальний дозвіл) в межах конкретних ділянок надр з метою провадження господарської діяльності з видобування корисних копалин, у тому числі під час геологічного вивчення (або геологічного вивчення з подальшою дослідно-промисловою розробкою) в межах зазначених у таких спеціальних дозволах об'єктах (ділянках) надр, а положеннями пп. 252.1.3 п. 252.1 ст. 252 ПК України (у редакції, чинній з 01.01.2015 р.) визначено, що платником рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин під час виконання договорів про спільну діяльність без утворення юридичної особи є уповноважена особа - один із учасників такого договору, на якого згідно з його умовами покладено обов'язок нарахування, утримання та внесення податків і зборів до бюджету з єдиного поточного рахунку спільної діяльності (далі - уповноважена особа), за умови, що один з учасників зазначеного договору має відповідний спеціальний дозвіл.
Згідно приписів п. 252.6 ст. 252 ПК України базою оподаткування рентною платою за користування надрами для видобування корисних копалин є вартість обсягів видобутих у податковому (звітному) періоді корисних копалин (мінеральної сировини), яка окремо обчислюється для кожного виду корисної копалини (мінеральної сировини) для кожної ділянки надр на базових умовах поставки (склад готової продукції гірничого підприємства).
Платники рентної плати самостійно обчислюють суму податкових зобов'язань з рентної плати. Платник рентної плати до закінчення визначеного розділом II цього Кодексу граничного строку подання податкових декларацій за податковий (звітний) період, що дорівнює календарному кварталу, подає до відповідного контролюючого органу за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 цього Кодексу, податкову декларацію, яка містить додатки (п. 257.2, п. 257.3 ст. 257 цього Кодексу).
Відповідно до п. 257.4 ст. 257 ПК України у податковому (звітному) періоді платники рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин та уповноважена особа, які здійснюють видобування нафти, конденсату, газу природного, у тому числі газу, розчиненого у нафті (нафтового (попутного) газу), етану, пропану, бутану, платники рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України та платники рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами природного газу та аміаку територією України сплачують авансові внески з рентної плати у податковому (звітному) періоді до 30 числа кожного місяця (у лютому - до 28 або 29 числа). Розмір таких авансових внесків складається з однієї третини суми податкових зобов'язань з рентної плати, визначеної у податковій декларації за попередній податковий (звітний) період.
Сума податкових зобов'язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за податковий (звітний) період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації з урахуванням фактично сплачених авансових внесків (п. 257.5 ст. 257 ПК України).
Положеннями пп. 258.1.1 п. 258.1 ст. 258 ПК України визначено, що на платника рентної плати покладається відповідальність за правильність обчислення, повноту і своєчасність її внесення до бюджету, а також за своєчасність подання контролюючим органам відповідних податкових декларацій згідно із нормами цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Згідно з пп. 258.1.2 п. 258.1 ст. 258 ПК України на суму податкових зобов'язань з рентної плати, що нарахована платником рентної плати за податковий (звітний) період, але не сплачена протягом 10 календарних днів, що настають за останнім календарним днем граничного строку подання податкової декларації, нараховується пеня в порядку, встановленому розділом II цього Кодексу.
Так, відповідно до п. 126.1 ст. 126 ПК України, у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов'язання та/або авансових внесків з податку на прибуток підприємств, рентної плати протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Відповідно до п. 54.1 ст. 54, п. 46.1 ст. 46, абз. 2 п. 46.6 ст. 46 та п. 49.2 ст. 49 ПК України узгодженою є сума податкового зобов'язання, яка визначена самостійно платником і задекларована ним в податковій декларації за формою податкової декларації з окремого податку, яка набула чинності в установленому законодавством порядку.
Судовим розглядом встановлено, що НГВУ Полтаванафтогаз ПАТ Укрнафта подані до Лохвицької ОДПІ податкові розрахунки з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за І-ІІ квартали 2015 року (а.с. 121-154). Разом з тим, у спірний період платник податків не подавав до контролюючого органу податкових декларацій з рентної плати, а тому у відповідача не було правових підстав стверджувати про узгодженість податкових зобов'язань з цього податку.
Що стосується авансових внесків (актом перевірки встановлено прострочення зобов'язань по строку сплати - 30.07.2015 р., 19.08.2015 р., 30.08.2015 р., 30.09.2015 р.), колегія суддів зазначає наступне.
Судовим розглядом встановлено, що позивачем не подавались декларації з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за І та ІІ квартали 2015 року у зв'язку з тим, що форму такої декларації за цей період не було затверджено ДФС України.
Колегія суддів зазначає, що форма звітності, а саме податковий розрахунок з плати за користування надрами для видобування корисних копалин, яка затверджена Наказом Міністерства фінансів України № 1000 від 17.09.2012 р. не передбачала графи - сплата авансових платежів .
В свою чергу, ДФС України у листі № 37619/7/99-99-15-04-01-17 від 12.10.2015 р. Про подання податкової декларації з рентної плати зазначила, що Наказом Міністерства фінансів України № 719 від 17.08.2015 р. Про затвердження форми Податкової декларації з рентної плати (який набрав чинності з дня його офіційного опублікування - 29.09.2015 р.) затверджено нову форму декларації з рентної плати. Проте, оскільки згідно з ПК України нові форми набирають чинності для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення, нова форма декларації подавалася за IV квартал 2015 року та наступні податкові періоди.
Таким чином, декларувати авансові платежі платник податків зобов'язаний з IV звітного кварталу 2015 року, як це передбачено Розрахунком з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводневої сировини, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України № 719 від 17.08.2015 р., та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.09.2015 р. за № 1051/27496.
Що стосується посилання відповідача в доводах апеляційної скарги на положення п. 46.6 ст. 46 ПК України, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до п. 46.6 ст. 46 ПК України, до визначення нових форм декларацій (розрахунків), є чинними форми декларацій (розрахунків), чинні до такого визначення, то суд виходить з того, що цей тимчасовий порядок може стосуватися лише для визначення суми самого основного зобов'язання. Для застосування штрафних санкцій до платника податків повинна бути чітка юридична визначеність щодо його дій (бездіяльності).
Згідно з п. 56.21 ст. 56 ПК України, у разі неоднозначного (множинного) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Оскільки для плати за користування надрами для видобування корисних копалин (при видобуванні вуглеводневої сировини) був передбачений звітний період місяць, а для рентної плати - квартал, з поданих податкових розрахунків плати за користування надрами для видобування корисних копалин за І та ІІ квартали 2015 року неможливо визначити базу, з якої необхідно обчислювати розмір авансових внесків з рентної плати, оскільки вони передбачають визначення суми за іншій звітний період - місяць. В свою чергу, сплата авансових платежів для плати за користування надрами для видобування корисних копалин не була передбачена.
Таким чином, згідно норм ПК України передбачена сплата авансових внесків з рентної плати, однак, декларування таких авансових внесків передбачено лише з IV кварталу 2015 р. (після заповнення відповідної форми звітності). Оскільки дане питання має двояке тлумачення, то в даному випадку слід застосовувати до спірних правовідносин норми п. 56.21 ст. 56 ПК України, як про це правильно зазначив суд першої інстанції.
Наведені вище обставини спростовують твердження контролюючого органу про взаємозаміняємість форм податкових декларацій в рамках різних видів податків, оскільки в силу приписів п. 49.2 ст. 49 ПК України платник податків зобов'язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об'єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є, тобто зобов'язаний подавати податкові декларації окремо за кожним податком, в той час як плата за надра виключена з переліку податків з 01.01.2015 р., а рентна плата, навпаки, є новим видом загальнодержавного податку, введеним в дію з 01.01.2015 р., тобто ці податки є різними видами податків для яких встановлені (були встановлені) різні механізми справляння та які регулюються (регулювалися) різними розділами ПК України.
Також колегія суддів зазначає, що п. 9 розділу ІІ Прикінцеві положення Закону № 71-VIII встановлено, що Кабінет Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом зобов'язаний: прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади своїх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
Наведеною нормою передбачений обов'язок виконання суб'єктом владних повноважень, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, щодо встановлення форм податкових декларацій з нового податку, а саме - рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин та їх оприлюднення в терміни, визначені п. 9 розділу ІІ Прикінцеві положення Закону № 71-VIII.
В свою чергу, не затвердження центральним органом виконавчої влади форми податкової декларації не може слугувати підставою для притягнення платника податків до відповідальності.
Крім того, колегія суддів зазначає, що відповідно до п. 22 Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році № 909-VIII від 24.12.2015 р., який набрав чинності з 01.01.2016 р., в абз. 1 п. 126.1 ст. 126 слова та/або авансових внесків з податку на прибуток підприємств, рентної плати виключено, що свідчить про те, що за вказаною нормою підприємство позивача з 01.01.2016 р. не несе відповідальності у вигляді штрафу за несплату узгодженої суми грошового зобов'язання та/або авансових внесків з податку на прибуток підприємств, рентної плати протягом строків, визначених цим Кодексом.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, оскільки доводи апеляційної скарги його не спростовують.
Враховуючи те, що постанова Полтавського окружного адміністративного суду від 19.09.2016р. по справі № 816/1254/16 прийнята з дотриманням норм матеріального права, колегія суддів не виявила підстав для її скасування.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до ст. 94 КАС України.
Керуючись ст. ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 209, 254 КАС України, колегія суддів, -
УХВАЛИЛА:
Апеляційну скаргу Гадяцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 19.09.2016р. по справі № 816/1254/16 - залишити без задоволення.
Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 19.09.2016р. по справі № 816/1254/16 за позовом Публічного акціонерного товариства Укрнафта в особі Нафтогазовидобувного управління Полтаванафтогаз Публічного акціонерного товариства Укрнафта (22525915), відповідального за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договору № 999/07 Про спільну інвестиційну і виробничу діяльність, не пов'язану із створення юридичної особи з освоєння та розробки родовищ від 24.12.1997 року до Гадяцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - залишити без змін.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Гадяцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області (вул. Лохвицька, 30-б, м. Гадяч, Полтавська область, 37300, код ЄДРПОУ 39741382) на користь Державного бюджету України (УДКСУ у Червонозаводському районі м. Харкова, МФО 851011, код ЄДРПОУ 37999628, банк: ГУ ДКСУ в Харківській області, рахунок - 31210206781011, код класифікації доходів бюджету - 22030001, код ЄДРПОУ Харківського апеляційного адміністративного суду 34331173) витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги у розмірі 1626370,27 грн. (один мільйон шістсот двадцять шість тисяч триста сімдесят гривень) 27 коп.
Ухвала набирає законної сили негайно з моменту її проголошення і може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України шляхом подання касаційної скарги протягом двадцяти днів з моменту виготовлення повного тексту.
Головуючий суддя (підпис)Бартош Н.С. Судді (підпис) (підпис) Донець Л.О. Курило Л.В.
Повний текст ухвали виготовлений та підписаний 20.02.2017 року.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.02.2017 |
Оприлюднено | 23.02.2017 |
Номер документу | 64832614 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Бартош Н.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні