ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 лютого 2017 року справа № 823/2087/16
09 год. 45 хв. м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Рідзеля О.А.,
при секретарі судового засідання - Мельниковій О.М.,
за участю: представника відповідача Юревича С.В. - за довіреністю, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Трансгаз-Україна до державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулося товариство з обмеженою відповідальністю Трансгаз-Україна (далі - позивач) з адміністративним позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області (далі - відповідач) від 15.08.2016 № 0011021202.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що на підставі системи електронного адміністрування податку на додану вартість державною податковою інспекцією у м. Черкасах Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області виявлено випадки несвоєчасної реєстрації позивачем податкових накладних, у зв'язку з чим прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 15.08.2016 № 0011021202, яким до позивача застосовано штраф в розмірі 10% у сумі 252 577 грн 77 коп. за затримку реєстрації податкових накладних понад 15 календарних днів з податку на додану вартість в сумі 2 525 777 грн 76 коп. Разом з тим, за твердженням позивача невчасна реєстрація податкових накладних відбулася з вини відповідача, що у свою чергу перешкоджало позивачу у здійсненні його господарської діяльності.
Від представника позивача на адресу суду надійшла заява про розгляд справи без його участі та про підтримання адміністративного позову у повному обсязі.
Відповідач позов не визнав та надав письмові заперечення на адміністративний позов, в яких зазначив, що згідно ІС Єдиний реєстр податкових накладних , податкові накладні виписані позивачем за період квітень-червень 2016 року зареєстровані в Єдиному реєстрації податкових накладних з порушенням законодавчо встановлених термінів, а саме: порушено терміни реєстрації податкових накладних на загальну суму з податку на додану вартість в розмірі 2 525 777 грн 76 коп. Враховуючи вищевикладене, відповідно до Податкового кодексу України державною податковою інспекцією у м. Черкасах Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області 15.08.2016 прийнято податкове повідомлення-рішення № 0011021202 щодо застосування штрафу у розмірі 10% за затримку 15 календарних днів на суму 252 577 грн 77 коп., за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд зазначає про таке.
Судом встановлено, що державною податковою інспекцією у м. Черкасах Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 15.08.2016 № 0011021202, яким позивачу за затримку реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних понад 15 календарних днів на суму податку на додану вартість 2 525 777 грн 76 коп. нараховано штраф в розмірі 252 577 грн 77 коп.
Також, судом встановлено, що вищевказане порушення стосувалося виписаних позивачем податкових накладних для дочірнього підприємства Київ Газ Енерджі від 22.04.2016 № 8, № 10, від 30.04.2016 № 11, № 12, для товариства з обмеженою відповідальністю Юг Картон Україна від 07.06.2016 № 16, для публічного акціонерного товариства Богодухівський м'ясокомбінат від 08.06.2016 № 5.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюється Податковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755-VI (надалі за текстом - ПК України).
Відповідно до положень пункту 201.10. ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов'язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
З огляду на зазначене граничним строком реєстрації вищевказаних податкових накладних були відповідно 07.05.2016, 15.05.2016, 22.06.2016 та 23.06.2016.
Згідно з квитанціями № 1 позивач намагався зареєструвати вищевказані податкові накладні а саме:
- податкову накладну від 22.04.2016 № 8 - 06.05.2016 (19:02:05, 19:09:33, 19:43:18), 07.05.2016 (10:05:21; 10:29:24), 10.05.2016 (13:53:00; 19:15:32), 11.05.2016 (09:41:42) дана податкова накладна була прийнята та зареєстрована 11.05.2016 (09:48:04);
- податкову накладну від 22.04.2016 № 10 - 07.05.2016 (10:36:56), 11.05.2016 (09:50:26, 15:31:29), 12.05.2016 (09:32:52) дана податкова накладна була прийнята та зареєстрована 18.05.2016 (12:28:58);
- податкову накладну від 30.04.2016 № 11 - 15.05.2016 (12:32:56), 15.05.2016 (16:30:53) дана податкова накладна була прийнята та зареєстрована 18.05.2016 (12:28:51);
- податкову накладну від 30.04.2016 № 12 - 15.05.2016 (22:41:16), 17.05.2016 (15:17:40) дана податкова накладна була прийнята та зареєстрована 18.05.2016 (12:24:29);
- податкову накладну від 07.06.2016 № 16 - 22.06.2016 (09:40:30, 16:46:31) дана податкова накладна була прийнята та зареєстрована 24.06.2016 о 16:46:31;
- податкову накладну від 08.06.2016 № 5 - 23.06.2016 (08:10:50, 15:08:56) дана податкова накладна була прийнята та зареєстрована 30.06.2016 о 20:02:16.
У квитанціях зазначено про неможливість їх неприйняття та рекомендовано звернутися до ДПІ за місцем реєстрації для з'ясування причини помилки.
Надані суду копії цих податкових накладних свідчать про дотримання позивачем вимог щодо оформлення (складання) податкових накладних.
Вимоги до податкових накладних визначені в ст. 201 ПК України. Так, на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов'язкові реквізити:
а) порядковий номер податкової накладної;
б) дата виписування податкової накладної;
в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;
г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу);
д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг;
е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;
є) ціна постачання без урахування податку;
ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні;
з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;
і) код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України).
Платники податку в разі здійснення постачання товарів/послуг, постачання яких має безперервний або ритмічний характер:
покупцям - платникам податку - можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведені податкові накладні на кожного платника податку, з яким постачання мають такий характер, з урахуванням усього обсягу постачання товарів/послуг відповідному платнику протягом періоду, за який складається така податкова накладна, протягом такого місяця;
покупцям - особам, не зареєстрованим платниками податку, - можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведену податкову накладну з урахуванням всього обсягу постачання товарів/послуг таким покупцям, з якими постачання мають такий характер протягом періоду, за який складається така податкова накладна, протягом такого місяця.
У разі якщо станом на дату складення зазначених податкових накладних сума коштів, що надійшла на поточний рахунок продавця як оплата (передоплата) за товари/послуги, перевищує вартість поставлених товарів/послуг протягом місяця, таке перевищення вважається попередньою оплатою (авансом), на суму якої складається податкова накладна у загальному порядку не пізніше останнього дня такого місяця.
Для цілей цього пункту ритмічним характером постачання вважається постачання товарів/послуг одному покупцю два та більше разів на місяць.
Податкова накладна може бути складена за щоденними підсумками операцій (якщо податкова накладна не була складена на ці операції) у разі:
здійснення постачання товарів/послуг за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником податку), розрахунки за які проводяться через касу / реєстратори розрахункових операцій або через банківську установу чи платіжний пристрій (безпосередньо на поточний рахунок постачальника);
виписки транспортних квитків, готельних рахунків або рахунків, які виставляються платнику податку за послуги зв'язку, інші послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, що містять загальну суму платежу, суму податку та податковий номер постачальника (продавця), крім тих, форма яких встановлена міжнародними стандартами;
надання платнику податку касових чеків, що містять суму поставлених товарів/послуг, загальну суму нарахованого податку (з визначенням фіскального та податкового номерів постачальника).
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов'язань.
Право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу.
Суд врахував, що позивач відповідає вимогам для суб'єктів виписування податкових накладних, оскільки на час виникнення спірних відносин і до часу судового вирішення спору зареєстрований платником податку на додану вартість.
Відповідно до п.7 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі до ДФС здійснюється їх розшифрування, перевіряється електронний цифровий підпис, визначається відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, та у разі відсутності причин для відмови проводиться їх реєстрація.
Причиною відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації згідно з п.9 Порядку є:
1) наявність помилок під час заповнення податкової накладної;
2) відсутність в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
3) факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
4) порушення вимог щодо наявності суми податку, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року);
5) порушення вимог, установлених пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 ПК України.
Відповідач не надав жодного доказу про те, що податкові накладні не відповідали вищевказаним вимогам.
Врахувавши вищевказані обставини та вимоги законодавства суд дійшов висновку, що бездіяльність у формі не реєстрації вищевказаних податкових накладних є протиправною.
Згідно з п.120-1.1.ст.120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов'язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.
У свою чергу, відповідно до п.120-1.2.ст.1201 ПК України відсутність з вини платника реєстрації податкової накладної, що підлягає наданню покупцю - платнику податку на додану вартість, та розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом 180 календарних днів з дати їх складання тягне за собою накладення на платників податку, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов'язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 50 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податковій накладній/розрахунку коригування. Отже безумовною підставою для застосування штрафу за допущення зазначеного порушення є наявність вини.
Оскільки, як встановлено вище, підставою порушення позивачем граничних строків реєстрації податкових накладних відбулося з вини податкового органу, суд дійшов висновку, що покладення відповідальності на платника у таких випадках не відповідає закону.
Вказана правова позиція також зазначена в постанові Київського апеляційного адміністративного суду від 14.12.2016 у справі № 823/1386/16.
Крім того, суд звернув увагу, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте за відсутності акту перевірки (камеральної, документальної, фактичної або електронної).
Відповідно до абзацу першого п.113.3. ст.113 ПК України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за порушення норм законів з питань оподаткування або іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються у порядку та у розмірах, встановлених цим Кодексом та іншими законами України.
У разі застосування контролюючими органами до платника податків штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, такому платнику податків надсилаються (вручаються) ППР. (п.116.1.ст.116 ПК України)
Згідно з вимогами п.86.8.ст.86 ПК України ППР приймається керівником контролюючого органу (його заступником) протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків акта перевірки у порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень (за результатами фактичної перевірки - з дня реєстрації (надходження) акта такої перевірки до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків), а за наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки - протягом трьох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків.
Отже прийняттю податкового повідомлення-рішення обов'язково має передувати складання акту відповідної перевірки.
Згідно з абзацом першим п.86.1.ст.86 ПК України результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
Проаналізувавши викладене у системного зв'язку, суд дійшов висновку, що податкове повідомлення-рішення може прийматися податковим органом виключно за результатом перевірки та виключно за наявності виявлення вчинення платником податкового правопорушення.
Контролюючі органи згідно з п.75.1.ст.75 ПК України мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
З огляду на зміст та підстави прийняття спірного податкового повідомлення-рішення такі дії з аналізу даних системи електронного адміністрування ПДВ підпадають під поняття проведення камеральної перевірки. Так, відповідно до підп.75.1.1. п.75.1 ст.75 ПК України перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, та даних системи електронного адміністрування ПДВ (даних органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального вважається камеральною.
Зважаючи, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте за відсутності акту перевірки, врахувавши вищезазначені норми суд дійшов висновку, що відповідач його прийняв з порушенням встановленої Податковим кодексом України процедури, а отже безпідставно.
Оскільки відповідач не довів правомірність оскаржуваних дій та рішення, а встановлені обставини справи свідчать про їх протиправність, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Преамбулою Закону України Про судоустрій і статус суддів від 2 червня 2016 року № 1402-VIII, визначено, організацію судової влади та здійснення правосуддя в Україні, що функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів і забезпечує право кожного на справедливий суд. Статтею 2 вказаного Закону, зазначено, що суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Відповідно до статті 7 вказаного Закону, визначено, що кожному гарантується захист його прав, свобод та інтересів у розумні строки незалежним, безстороннім і справедливим судом, утвореним законом.
Відповідно до ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області належить стягнути суму судового збору в розмірі 3 788 грн. 68 коп., відповідно до задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 86, 94, 159-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області від 15.08.2016 № 0011021202.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області (ідентифікаційний код 39497534) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Трансгаз-Україна (ідентифікаційний код 40246793) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 3 788 (три тисячі сімсот вісімдесят вісім) грн 68 коп.
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня проголошення постанови. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя О.А. Рідзель
Постанова складена у повному обсязі 20.02.2017.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2017 |
Оприлюднено | 24.02.2017 |
Номер документу | 64857197 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
О.А. Рідзель
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні