Постанова
від 24.11.2016 по справі 804/7079/16
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 листопада 2016 р. Справа № 804/7079/16 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіОСОБА_1 при секретаріОСОБА_2 розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Центр екологічних досліджень та аудиту до Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, третя особа - Управління Державної казначейської служби України у Центрально-Міському районі м. Кривого Рогу Дніпропетровської області про визнання дій протиправними, скасування інкасових доручень та стягнення коштів, -

ВСТАНОВИВ:

25.10.2016 року Товариство з обмеженою діяльністю Центр екологічних досліджень та аудиту звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить:

- визнати неправомірними дії Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області з видання інкасових доручень (розпоряджень) №№672-673 від 16.06.2016 року на загальну суму 60144,00 грн. та надання їх до банку позивача-ПАТ ПУМБ - для протиправного і протизаконного примусового списання цих грошових коштів-визнати протиправними та протизаконними;

- визнати протиправним та скасувати інкасові доручення (розпорядження) №№672-673 від 16.06.2016 року на загальну суму 60144,00 грн., видані Криворізькою південною об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області;

- стягнути з Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області (податковий номер (код ЄДРПОУ) 39738998, адреса: 50006, м.Кривий Ріг, пр.Металургів, 16) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Центр екологічних досліджень та аудиту (код ЄДРПОУ 34810943, адреса для листування: 50019, АДРЕСА_1, юридична адреса: 50019, м.Кривий Ріг, вул.Модрівська, 12, банківські реквізити: п/р 26003962488999 в ПАТ ПУМБ , МФО 334851), грошові кошти у сумі 90144,00 грн., у тому числі:

1. неправомірно та протизаконно стягнуті грошові кошти з податку на прибуток у сумі 60144,00 грн. (рахунок Відповідача в Управлінні Державної казначейської служби України у Центрально-Міському районі м. Кривого Рогу Дніпропетровської області 33117318700026, код бюджетної класифікації доходів 11021000, банк: ТУ ДКСУ у Дніпропетровській області м.Дніпропетровськ, МФО 805012);

2. відшкодування майнової шкоди (дійсних реальних збитків) у сумі 30000,00 грн., нанесених Відповідачем Позивачу (рахунок Відповідача в Державній казначейській службі України 35211008090371, банк: ДКСУ м.Київ, МФО 820172).

Свої позовні вимоги позивач обґрунтував тим, що податковою інспекцією протиправно видано три інкасові доручення на одну і ту ж саму суму, за якими неправомірно відбулось надмірне списання коштів.

Представник позивача в судовому засіданні адміністративний позов підтримав.

Представник відповідача в судовому засіданні просив відмовити в задоволенні позову.

Третя особа в судове засідання не з'явилась, про дату, час та місце розгляду справи повідомлена належним чином.

Заслухавши пояснення представник позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи та оцінивши їх у сукупності, суд вважає необхідним відмовити в задоволенні позову з наступних підстав.

В судовому засіданні встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою діяльністю Центр екологічних досліджень та аудиту є платником податків та знаходиться на обліку у Криворізькій південній об'єднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Дніпропетровській області.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.10.20115 року № 804/13999/15 було задоволено позов Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про стягнення з Товариства з обмеженою діяльністю Центр екологічних досліджень та аудиту податкового боргу в сумі 30072,00 грн.

Для виконання зазначеного рішення Криворізькою південною об'єднаною державною податковою інспекцію Головного управління ДФС у Дніпропетровській області направлено до ПАТ Перший український міжнародний банк інкасові доручення від 16.06.2016 року № 672, № 673 та № 674, кожне на суму 30072 грн.

Інкасове доручення № 674 було отримане банком 24.06.2016 року та інкасові доручення № 673 та № 672 отримані банком 30.06.2016 року.

На підставі зазначених інкасових доручень виставлених на підставі постанови Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.10.20115 року № 804/13999/15, 24.06.2016 року та 30.06.2016 року відбулось списання коштів в загальній сумі 90144 грн. замість необхідних 30072 грн.

Вирішуючи спір суд зазначає, що згідно підпункту 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України контролюючим органам надано право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.

Пунктом 59.1 статті 59 Податкового кодексу України передбачено, що у разі, коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов'язання в установлені законодавством строки, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Відповідно до вимог статті 95 Податкового кодексу України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше, ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.

Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується його керівником та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Контролюючий орган на підставі рішення суду здійснює стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків. Стягнення готівкових коштів здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

За пунктом 1.4 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої Постановою Правління НБУ від 21.01.2004 року № 22, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29.03.2004 року за № 377/8976 (далі - Постанова), інкасове доручення (розпорядження) - розрахунковий документ, що містить вимогу стягувача (органу державної податкової служби) до банку, що обслуговує платника, здійснити без погодження з платником переказ визначеної суми коштів з рахунку платника на рахунок отримувача

Листом від 27.01.2015 року № 25-110/4833 Національний банк України повідомив територіальні управління Національного банку України, Операційний департамент, банки України, Незалежну асоціацію банків України, Асоціацію українських банків, Асоціацію Український Кредитно-Банківський Союз , Департамент аудиту про обов'язковість і негайність виконання інкасових доручень (розпоряджень), ініційованих органами Державної фіскальної служби та зазначив, що на виконання вимог Закону № 71 банки до 01 липня 2015 року приймають та виконують інкасові доручення (розпорядження) на стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника, та які оформлені органами державної фіскальної служби на підставі рішення керівника органу Державної фіскальної служби. У реквізиті Призначення платежу такого інкасового доручення (розпорядження) мас зазначатися дата видачі та номер рішення керівника органу Державної фіскальної служби. Рішення керівника органу державної фіскальної служби, на підставі якого оформлено інкасове доручення (розпорядження) банку не надсилається.

Згідно пункту 12.7 Постанови, якщо інкасові доручення (розпорядження) надійшли до банку протягом операційного часу, але на час надходження на рахунку платника немає коштів або їх недостатньо, то банк виконує ці інкасові доручення (розпорядження) з урахуванням сум, що надійдуть на рахунок платника протягом операційного часу (поточні надходження). Якщо для виконання цих інкасових доручень (розпоряджень) недостатньо коштів (з урахуванням поточних надходжень), то вони виконуються частково відповідно до пункту 12.9 цієї глави.

Якщо на рахунку платника коштів немає і протягом операційного часу кошти на його рахунок не надходили, то після закінчення операційного часу ці інкасові доручення (розпорядження) повертаються без виконання згідно з пунктом 12.11 цієї глави.

Операційний час - частина операційного дня банку або іншої установи - члена платіжної системи, протягом якої приймаються від клієнтів документи на переказ і документи на відкликання, що мають бути оброблені, передані та виконані цим банком протягом цього самого робочого дня. Тривалість операційного часу встановлюється банком або іншою установою - членом платіжної системи самостійно та зазначається в їх внутрішніх правилах.

Тобто, інкасове доручення (розпорядження) чинне лише протягом операційного часу, одного банківського дня.

Відповідно до пункту 12.11 Постанови, банк платника у разі відмови виконати інкасове доручення (розпорядження), оформлене стягувачем, у день його надходження має зробити на його зворотному боці напис про причину повернення документа без виконання (з обов'язковим посиланням на статтю закону України, відповідно до якої інкасове доручення (розпорядження) не може бути виконано, та/або главу/пункт нормативно-правового акта Національного банку, який порушено), зазначити дату повернення (це засвідчується підписами відповідального виконавця і працівника, на якого покладено функції контролера, та відбитком штампа банку) і не пізніше наступного робочого дня надіслати (рекомендованим або цінним листом) / передати це інкасове доручення (розпорядження) стягувачу, від якого воно надійшло.

Таким чином, інкасові доручення не можуть бути скасовані у судовому порядку, оскільки вони не є рішенням суб'єкта владних повноважень у розумінні Кодексу адміністративного судочинства України, а являють собою розрахунковий документ.

Щодо вимоги про повернення надміру сплачених коштів суд зазначає, що відповідно до підпункту 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України надміру сплачені грошові зобов'язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Зі змісту зазначеної статті вбачається, що надміру сплачені кошти - це кошти сплачені до бюджету понад задекларовані суми податкових зобов'язань.

Разом з цим суд зазначає, що порядок повернення помилково сплачених кощтів врегульований статтею 43 Податкового кодексу України.

Згідно пункту 43.3 статті 43 Податкового кодексу України обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

У відповідності до пункту 43.5 статті 43 Податкового кодексу України контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

З аналізу зазначених норм вбачається, що у разі подання платником податків заяви про повернення надміру сплачених коштів у податкового органу виникає обов'язок не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку підготувати висновок про повернення коштів, або відмовити в наданні висновку, у разі якщо відсутня переплата.

За таких обставин правильним способом захисту позивача є вимога про зобов'язання відповідача до виконання покладених на нього Законом і підзаконними актами обов'язків щодо надання органу казначейства висновку про повернення відповідних сум коштів із відповідного бюджету, якій повинні передувати дії по звернення до податкової інспекції із заявою про повернення надміру стягнутих коштів.

Керуючись статтями 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Центр екологічних досліджень та аудиту до Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, третя особа - Управління Державної казначейської служби України у Центрально-Міському районі м. Кривого Рогу Дніпропетровської області про визнання дій протиправними, скасування інкасових доручень та стягнення коштів відмовити.

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Дніпропетровський окружний адміністративний суд з одночасним направленням копії апеляційної скарги особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі складення постанови у повному обсязі, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови складено 29 листопада 2016 року

Суддя ОСОБА_1

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.11.2016
Оприлюднено06.03.2017
Номер документу65035143
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/7079/16

Постанова від 24.11.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кононенко Олександр Володимирович

Постанова від 24.11.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кононенко Олександр Володимирович

Ухвала від 27.10.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кононенко Олександр Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні