Постанова
від 28.02.2017 по справі 922/3255/16
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2017 року Справа № 922/3255/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Плюшка І.А. - головуючого,

Малетича М.М.,

Самусенко С.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну

скаргу Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТФ) України"

на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 13 грудня 2016 року

та на рішення господарського суду Харківської області від 15 листопада 2016 року

у справі № 922/3255/16

господарського суду Харківської області

за позовом Дніпропетровської обласної Федерації тхеквондо (ВТО)

до Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТО) України"

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні

позивача 1. Головного територіального управління юстиції у Харківській області;

2. Комунального позашкільного закладу "Міська спеціалізована дитячо-юнацька спортивна школа олімпійського резерву" Дніпропетровської міської ради,

про визнання недійсним рішення

за участю представників

позивача - Шипілов А.Ю.

відповідача- Воробйова Ю.В.

третіх осіб - 1. не з'явився

2. не з'явився

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Харківської області від 15 листопада 2016 року (суддя Погорелова О.В.) залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 13 грудня 2016 року (судді Лакіза В.В., Бородіна Л.І., Здоровко Л.М.) у справі №922/3255/16 позов задоволено повністю. Визнано повністю недійсним рішення позачергової конференції делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України від 03 липня 2015 року, оформлене протоколом від 03 липня 2015 року. Визнано повністю недійсними зміни до статуту та зміни у складі керівних органів Федерації тхеквондо (ВТФ) України (нову редакцію статуту), оформлені протоколом від 03 липня 2015 року. Скасовано реєстраційну дію - зміни до статуту та зміни у складі керівних органів Федерації тхеквондо (ВТФ) України, прийняті повідомленням про зміни Харківським міським управлінням юстиції (наказ № 46/2 від 29 липня 2015 року). Визнано чинним статут Федерації тхеквондо (ВТФ) України, затверджений із змінами та доповненнями конференції Федерації тхеквондо (ВТФ) України 21 квітня 2001 року (погодженими із змінами та доповненнями 15 листопада 2001 року).

Не погодившись з зазначеними рішенням та постановою Громадська організація "Федерація тхеквондо (ВТО) України" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою в якій просить скасувати постанову Харківського апеляційного господарського суду від 13 грудня 2016 року та рішення господарського суду Харківської області від 15 листопада 2016 року та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

В обґрунтування зазначених вимог заявник касаційної скарги посилається на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Колегія суддів, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши матеріали справи, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування господарськими судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Дніпропетровська обласна федерація тхеквондо (ВТФ) громадською організацією фізкультурно-спортивної спрямованості, яка зареєстрована в 2003 році і станом на 03 липня 2015 року (оформлення оскаржуваного протоколу позачергової конференції) є членом Федерації тхеквондо (ВТФ) України (відповідача по справі - найменування до внесення відповідних змін у статутні документи відповідача). Дніпропетровська обласна федерація тхеквондо (ВТФ) виконувала свої обов'язки члена Федерації тхеквондо (ВТФ) України відповідно до положень статуту відповідача в редакції 2001 року, в тому числі й щодо сплати відповідних внесків.

Президентом Федерації тхеквондо (ВТФ) України 03 липня 2015 року на підставі листа 1/3 членів Федерації тхеквондо (ВТФ) України проведено позачергову конференцію делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України.

Результати проведення конференції було оформлено протоколом позачергової конференції делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України, зокрема, було прийнято рішення щодо звіту президента Федерації тхеквондо (ВТФ) України, щодо обрання строком на 4 роки президента Федерації тхеквондо (ВТФ) України, щодо обрання віце-президентів Федерації тхеквондо (ВТФ) України, щодо обрання президії Федерації тхеквондо (ВТФ) України, щодо обрання генерального секретаря Федерації тхеквондо (ВТФ) України, щодо обрання ревізійної комісії та щодо внесення змін до статуту Федерації тхеквондо (ВТФ) України.

Не погодившись з рішенням позачергової конференції делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України від 03 липня 2015 року, оформленого протоколом від 03 липня 2015 року, Дніпропетровська обласна Федераціяї тхеквондо (ВТО) звернулась до господарського суду Харківської області з даним позовом.

14 листопада 2016 року до місцевого господарського суду від позивача надійшла заява про зміну предмету позову, в якій він просив:

- визнати повністю недійсним рішення позачергової конференції делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України від 03 липня 2015 року, оформлене протоколом від 03 липня 2015 року;

- визнати повністю недійсним зміни до статуту та зміни у складі керівних органів Федерації тхеквондо (ВТФ) України (нову редакцію статуту), оформлені протоколом від 03 липня 2015 року;

- скасувати реєстраційну дію - зміни до статуту та зміни у складі керівних органів Федерації тхеквондо (ВТФ) України, прийняті повідомленням про зміни Харківським міським управлінням юстиції (наказ №46/2 від 29 липня 2015 року);

- визнати чинним статут Федерації тхеквондо (ВТФ) України, затверджений із змінами та доповненнями конференції Федерації тхеквондо (ВТФ) України 21 квітня 2001 року (погодженими змінами та доповненнями 15 листопада 2001 року).

Зазначена заява була прийнята та розглянута господарським судом першої інстанції в порядку ст. 22 Господарського процесуального кодексу України та справу розглянуто з її урахуванням.

Колегія суддів Вищого господарського суду України перевіривши правильність юридичної оцінки та застосування судами попередніх інстанцій норм законодавства, дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Громадська організація має право захищати свої права і законні інтереси в органах державної влади та інших організаціях у встановленому законом порядку у разі їх порушення у один із способів, передбачений ст. 16 Цивільного кодексу України.

Відповідно до ч. 1 ст. 1. Закону України "Про громадські об'єднання" громадське об'єднання - це добровільне об'єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів. Громадське об'єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка.

Пунктом 1.1 Статуту Федерація тхеквондо (ВТФ) України, затвердженого зі змінами та доповненнями 21 квітня 2001 року, визначено, що Федерація є всеукраїнською громадською організацією фізкультурно-спортивної спрямованості, яка об'єднує спортсменів, тренерів, суддів, інших фахівців тхеквондо (ВТФ) в досягненні меті і завдань, передбачених цим Статутом.

Федерація набуває статус юридичної особи з моменту реєстрації в Міністерстві юстиції України, володіє відокремленим майном, має самостійний баланс, печатку, штампи, бланки зі своїм найменуванням, зразки яких затверджуються Президією, власну символіку, рахунки, в тому числі валютні, в установах банків (п. 1.6 Статуту).

Відповідно до п. 3.1 Статуту федерація будується на засадах індивідуального і колективного членства. Всі члени Федерації мають рівні права і обов'язки.

Колективними членами Федерації можуть бути колективи підприємств, установ і організацій, що визначають принципи, мету, завдання та Статут Федерації, сприяють їх втіленню, сплачують членські внески, не є членом інших організацій тхеквондо, які невизнані ВТФ.

Прийом колективних членів здійснюється за рішенням керівного органу місцевого осередку Федерації на підставі рішення зборів колективу підприємств, установ і організацій та поданої заяви. Колективні члени реалізують свої права та обов'язки через своїх представників (п. 3.3 Статуту).

Відповідно до п. 4.1 Статуту структурно Федерації складається із місцевих осередків, що представляють інтереси областей України, міста Києва, міста Севастополя та Автономної республіки Крим. До складу осередків входять колективні і індивідуальні члени федерації, що знаходяться в належному регіоні і створюються за територіальною ознакою по місцю проживання, навчання чи роботи громадян. Членом Федерації від областей України, міста Києва, міста Севастополя та Автономної республіки Крим може бути тільки одна організація, яка визначена державними органами та співпрацює з місцевими фізкультурно-спортивними установами.

Дніпропетровська обласна федерація тхеквондо (ВТФ) відповідно до статутних документів є добровільною безприбутковою громадською організацією фізкультурно - спортивної спрямованості, створеної на основі єдності інтересів для спільної організації громадянами своїх законних спортивних соціальних, економічних, творчих інтересів та своїх прав і свобод, у зв'язку з чим була прийнята Громадською організацією - відповідачем зі статусом юридичної особи, обставина якого визнається відповідачем у справі (а.с. 172).

Позивач - Дніпропетровська обласна федерація тхеквондо (ВТФ) зареєстрована в 2003 році та станом на 03 липня 2015 року (оформлення оскаржуваного протоколу позачергової конференції) визнана колективним членом Федерації тхеквондо (ВТФ) України, у зв'язку з чим була наділена правами та обов'язками, передбаченими ст. 3 Статуту Федерації тхеквондо (ВТФ) України, виконувала свої обов'язки члена відповідно до положень статуту відповідача в редакції 2001 року, в тому числі й щодо сплати відповідних внесків.

Згідно з п.п. 4, 8 Перехідних положень Закону України "Про громадські об'єднання" від 22 березня 2012 року № 4572-VI статути (положення) громадських організацій, спілок громадських організацій мають бути приведені у відповідність із цим Законом протягом п'яти років з дня введення його в дію.

Місцеві осередки всеукраїнських (міжнародних) громадських організацій, які діяли зі статусом юридичної особи на день введення цього Закону в дію, за рішенням вищого органу управління всеукраїнської (міжнародної) громадської організації зберігають за собою статус юридичної особи після введення цього Закону в дію.

Статути (положення) місцевих осередків всеукраїнських (міжнародних) громадських організацій, які діяли зі статусом юридичної особи на день введення цього Закону в дію, мають бути приведені у відповідність із цим Законом протягом п'яти років з дня введення його в дію.

Рішення про зміну до складу керівних органів, статутів (положень) та місцезнаходження місцевих осередків всеукраїнських (міжнародних) громадських організацій, а також рішення про припинення діяльності місцевих осередків всеукраїнських (міжнародних) громадських організацій приймаються в порядку, визначеному цим Законом для громадських об'єднань.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що останні зміни до статуту відповідача були зареєстровані у встановленому законом порядку в 2001 році, тобто чинною на момент проведення позачергової конференції делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України 03 липня 2015 року є саме статут Федерації тхеквондо (ВТФ) України в редакції 2001 року.

Відповідно до п. 3.12 Статуту (в редакції 2001 року) виключення з членів Федерації може бути здійснено на підставі:

- поданої заяви про вихід з Федерації (для індивідуального або колективного члена), а також рішення колективу підприємства, установи, організації та поданої заяви;

- рішення керівного органу місцевого осередку Федерації або Президії Федерації.

Колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що позивач не міг бути автоматично позбавлений колективного членства у громадській організації, оскільки Закон України "Про громадські об'єднання" не містить приписів щодо автоматичного позбавлення юридичної особи членства у громадській організації з моменту набрання законом чинності. Судом апеляційної інстанції встановлено, що матеріали справи не містять доказів на підтвердження прийняття Федерацією тхеквондо (ВТФ) України рішення щодо приведення Статуту відповідача.

Водночас згідно з положеннями статті 16 ЦК України, пункту 4 частини першої статті 12 та статті 167 ГК України незалежно від суб'єктного складу, якщо член юридичної особи обґрунтовує позовні вимоги порушенням його корпоративних прав, то він має право подати відповідний позов.

Таким чином, питання щодо порушення вимог закону та/або установчих документів під час скликання та проведення позачергової конференції делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України від 03 липня 2015 року, оформлене протоколом від 03 липня 2015 року, безпосередньо впливають на права та обов'язки Дніпропетровської обласної Федерації тхеквондо (ВТО).

Порядок скликання, проведення та оформлення результатів на позачерговій конференції делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України 03 липня 2015 року врегульовано законодавством.

Відповідно до статті 80 Цивільного кодексу України юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку. Юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді.

Статтею 83 ЦК України передбачено, що юридичні особи можуть створюватися у формі товариств, установ та в інших формах, встановлених законом. Для створення юридичної особи її учасники (засновники) розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма учасниками (засновниками), якщо законом не встановлений інший порядок їх затвердження (стаття 87 ЦК України).

Згідно із статтею 89 ЦК України юридична особа підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом. Дані державної реєстрації - включаються до єдиного державного реєстру. До єдиного державного реєстру вносяться відомості про організаційно-правову форму юридичної особи, її найменування, місцезнаходження, органи управління, філії та представництва, мету установи, а також інші відомості, встановлені законом. Зміни до установчих документів юридичної особи, які стосуються відомостей, включених до єдиного державного реєстру, набирають чинності для третіх осіб з дня їх державної реєстрації.

В силу приписів статті 1 Закону України "Про громадські об'єднання" від 22 березня 2012 року (з подальшими змінами та доповненнями) громадське об'єднання - це добровільне об'єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.

Відповідно до статті 3 вищезазначеного закону громадські об'єднання утворюються і діють на принципах: добровільності, самоврядності, вільного вибору території діяльності, рівності перед законом, відсутності майнового інтересу їх членів (учасників), прозорості, відкритості та публічності. При цьому добровільність передбачає право особи на вільну участь або неучасть у громадському об'єднанні, у тому числі в його утворенні, вступі в таке об'єднання або припиненні членства (участі) в ньому. Самоврядність передбачає право членів (учасників) громадського об'єднання самостійно здійснювати управління діяльністю громадського об'єднання відповідно до його мети (цілей), визначати напрями діяльності, а також невтручання органів державної влади, інших державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в діяльність громадського об'єднання, крім випадків, визначених законом.

03 липня 2015 року Федерацією тхеквондо (ВТФ) України було проведено позачергову конференцію делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України, результати якої оформлені протоколом позачергової конференції делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України, зокрема, було прийнято рішення щодо звіту президента Федерації тхеквондо (ВТФ) України щодо обрання строком на 4 роки президента Федерації тхеквондо (ВТФ) України, щодо обрання віцепрезидентів Федерації тхеквондо (ВТФ) України, щодо обрання генерального секретаря Федерації тхеквондо (ВТФ) України, щодо обрання ревізійної комісії та щодо внесення змін до статуту Федерації тхеквондо (ВТФ) України.

Рішенням господарського суду Харківської області від 15 липня 2014 року у справі № 922/1724/14, яке набрало законної сили встановлено, що погодженою Міністерством юстиції України чинною є редакція статуту Федерації тхеквондо (ВТФ) України, затверджена Конференцією Федерації 21 квітня 2001 року, оскільки реєстраційна служба Харківського міського управління юстиції не здійснювала жодних реєстраційних дій та не вносила змін до статуту Федерації тхеквондо (ВТФ) України.

Відповідно до статті 1 статуту Федерації тхеквондо (ВТФ) України (в редакції 2001 року), Федерація тхеквондо (ВТФ) України (відповідач у справі) є всеукраїнською громадською організацією фізкультурно-спортивної спрямованості, яка об'єднує спортсменів, тренерів, суддів, інших фахівців тхеквондо (ВТФ) в досягненні мети і завдань, передбачених статутом. Федерація діє на засадах добровільності, спільності інтересів, рівноправності її членів, самоврядування, законності та гласності (пункт 1.2 статуту). Федерація здійснює свою діяльність відповідно до Конституції України, чинного законодавства і статуту (пункт 1.3 статуту).

Відповідно до пункту 1.5 Статуту рішення керівних органів федерації, видані в межах її компетенції, обов'язкові для виконання всіма її членами. Федерація набуває статус юридичної особи з моменту реєстрації в Міністерстві юстиції України, володіє відокремленим майном, має самостійний баланс, печатку, штампи, бланки зі своїм найменуванням, зразки яких затверджуються президією, власну символіку, рахунки, в тому числі валютні, в установах банків (пункт 1.6 статуту).

Стаття 3 Статуту встановлює, що федерація будується за засадах індивідуального і колективного членства. Всі члени федерації мають рівні права і обов'язки. Колективними членами федерації можуть бути колективи підприємств, установ і організацій, що визнають принципи, мету завдання та статут федерації, сприяють їх втіленню, сплачують членські внески, не є членом інших організацій тхеквондо, які невизнані ВТФ. Прийом колективних членів здійснюється за рішенням керівної органу місцевого осередку федерації на підставі рішення зборів колективу підприємств, установ і організацій та поданої заяви. Порядок прийому у члени регулюється також положенням, яке затверджується президією федерації. Виключення з членів федерації може бути здійснено на підставі: поданої заяви про вихід з федерації (для індивідуального або колективного члена), а також рішення колективу підприємства, установи, організації та поданої заяви; рішення керівного органу місцевого осередку федерації або президії федерації (пункт 3.12 статуту).

Статтею 4 Статуту визначена структура та керівні органи федерації, а саме: вищим керівним органом федерації є конференція її делегатів, яка скликається у міру необхідності, але не рідше, ніж один раз на чотири роки. Конференція вважається правомочною, якщо на ній присутні не менше 2/3 обраних делегатів. Позачергова конференція скликається з ініціативи президента федерації, президії федерації або 1/3 членів федерації, або за вимогою ревізійної комісії федерації. Строки, місце і порядок денний позачергової конференції визначає президент. На випадок необхідності, президент може надати можливість вирішити питання, окрім питання про реорганізацію чи ліквідацію федерації, без скликання позачергової конференції шляхом письмового опитування місцевих осередків з рішенням їх позачергових конференцій. Рішення приймається простою більшістю голосів.

Конференція визначає основні напрямки діяльності федерації; затверджує статут федерації, вносить до нього зміни і доповнення; обирає строком на чотири роки президента, першого віце-президента, віце-президентів, генерального секретаря, президію федерації, ревізійну комісію федерації; заслуховує звіти президії, президента, ревізійної комісії федерації та інших органів федерації; керівним органом федерації в період між конференціями є президія федерації, очолювана президентом федерації. До складу президії Федерації входять президент, перший віце-президент, віце-президенти, генеральний секретар та члени президії.

Згідно до статті 6 Статуту, внесення змін та доповнень до статуту федерації здійснюється за рішенням конференції, якщо за це проголосувало більше половини присутніх делегатів. Про зміни, що сталися в статутних документах, федерація повідомляє в п'ятиденний термін реєструючий орган.

Із вищезазначеного Статуту також вбачається, що вищим керівним органом федерації є конференція її делегатів, яка скликається в міру необхідності, але не рідше, ніж один раз на чотири роки; конференція вважається правомочною, якщо на ній присутні не менше 2/3 обраних делегатів; позачергова конференція скликається з ініціативи президента федерації, президії федерації або 1/3 членів федерації, або за вимогою ревізійної комісії; президія федерації скликає конференції, встановлює норми представництва делегатів та порядок їх делегування. Отже, норми представництва делегатів та порядок їх делегування визначаються президією федерації.

03 липня 2015 року Федерацією тхеквондо (ВТФ) України було проведено позачергову конференцію делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України, результати якої оформлені протоколом позачергової конференції делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України, зокрема, було прийнято рішення щодо звіту президента Федерації тхеквондо (ВТФ) України щодо обрання строком на 4 роки президента Федерації тхеквондо (ВТФ) України, щодо обрання віцепрезидентів Федерації тхеквондо (ВТФ) України, щодо обрання генерального секретаря Федерації тхеквондо (ВТФ) України, щодо обрання ревізійної комісії та щодо внесення змін до статуту Федерації тхеквондо (ВТФ) України.

Судами попередніх інстанцій з оскаржуваного протоколу, яким оформлено оскаржуване рішення, встановлено, що загальна кількість обраних делегатів на позачерговій конференції делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України 03 липня 2015 року - 10, з яких на конференції були присутніми 7 делегатів. Також, з протоколу вбачається, що президент Федерації тхеквондо (ВТФ) України відкрив та провів позачергову конференції на підставі листа 1/3 членів Федерації тхеквондо (ВТФ) України.

Таким чином, підставою для скликання позачергової конференції делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України був лист, підписаний 1/3 членів Федерації тхеквондо (ВТФ) України, про скликання позачергової конференції. Президент федерації своїм рішенням скликав позачергову конференцію, визначивши дату та місце її проведення.

Проте, в подальшому для належного проведення конференції згідно статуту відповідача повинні були бути визначені норми представництва делегатів та порядок їх делегування, що виконано не було - відповідне належним чином оформлене рішення федерацією прийнято не було, як і не було доведено відповідне обов'язкове рішення до членів федерації у встановленому статутом порядку з правом прийняття участі в голосуванні.

Рішенням господарського суду Харківської області від 15 липня 2014 року у справі № 922/1724/14 встановлено, що керівництво федерації, зокрема й президія, як вищий орган керівництва ФТУ у своєму фактичному складі не має своїх статутних повноважень, в тому числі й на визначення норм представництва делегатів на конференцію делегатів, скликання та проведення конференцій Федерації тхеквондо (ВТФ) України.

Фактично зі спливом повноважень керівництва федерації, обраного в 2001 році, конференцією федерації, як вищим керівним органом федерації, не було у визначений законом та статутом порядку та спосіб обраний новий склад керівництва федерації, зокрема, президента та президії, відтак ані президент, ані президія в фактичному складі не мали права на визначення норм представництва делегатів на позачергову конференцію делегатів 03 липня 2015 року, а отже й в цілому проведення та оформлення результатів проведення позачергової конференції делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України.

Разом з тим, протокол позачергової конференції, який є документом фіксування факту прийняття рішення членами відповідної громадської організації, містить в собі лише довільне не підтверджене жодним належно прийнятим документом визначення числа обраних та числа присутніх делегатів позачергової конференції.

З оскаржуваного протоколу неможливо встановити, яким чином визначались норми представництва делегатів на позачергову конференцію, яка саме кількість делегатів представляла кожну обласну федерацію з присутніх на даній конференції і, як наслідок, має місце невизначеність щодо правомочності конференції з огляду на загальну кількість делегатів всіх місцевих осередків, до складу яких відноситься колективні члени Федерації, правильності голосування з всіх питань порядку денного позачергової конференції (зокрема, відсутня ідентифікація тих змін до Статуту, внесення яких було поставлено на голосування), відповідності кількості запрошених делегатів, які були присутні на конференції, кількості, зазначеній в протоколі, а також прийняття рішення всіма особами, що мали на це відповідні повноваження, за наявності кворуму, визначеного п. 4.8 Статуту громадської організації в редакції 2001 року.

Таким чином, скликання, проведення та оформлення результатів позачергової конференції делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України 03 липня 2015 року були здійснені не в порядку та спосіб, передбачений статутом відповідача в чинній редакції статуту 2001 року.

Наведене свідчить про те, що всі рішення, прийняті на позачерговій конференції делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України 03 липня 2015 року порушують права позивача, прийняті з порушенням встановленої статутом та законодавством процедури, а тому є недійсними з моменту їх прийняття, в зв'язку з чим рішення суду першої інстанції повністю узгоджується із нормами чинного законодавства та фактичним обставинам справи.

Громадське об'єднання, його статут, зміни до статуту згідно вимог Закону України "Про громадські об'єднання" підлягають державній реєстрації в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 15 травня 2003 року (з подальшими змінами та доповненнями).

В силу статті 25 вищезазначеного закону державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться, зокрема, на підставі судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження", в тому числі й щодо визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи.

За наведених обставин вимога позивача про скасування реєстраційної дії - зміни до статуту та зміни у складі керівних органів Федерації тхеквондо (ВТФ) України, прийняті повідомленням про зміни Харківським міським управлінням юстиції (наказ № 46/2 від 29 липня 2015 року), є такою, що узгоджується з обов'язковими вимогами чинного законодавства та підлягає задоволенню.

Колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновками судів попередніх інстанцій в частині вимоги позивача про визнання чинним статуту Федерації тхеквондо (ВТФ) України, затверджений із змінами та доповненнями конференції Федерації тхеквондо (ВТФ) України 21 квітня 2001 року (погодженими із змінами доповненнями 15 листопада 2001 року) з огляду на наступне наступне.

Відповідно до статті 55 Конституції України права і свободи людини громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань. За положеннями статті 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі. Законодавець у частині першій статті 16 ЦК установив, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, а в частині другій цієї статті визначив способи здійснення захисту цивільних справ та інтересів судом.

Цивільне законодавство не містить визначення поняття способів захисту цивільних прав та інтересів. За їх призначенням вони можуть вважатися визначеним законом механізмом матеріально-правових засобів здійснення охорони цивільних прав та інтересів, що приводиться в дію за рішенням суду у разі їх порушення чи реальної небезпеки такого порушення.

Відповідно до частини першої статті 15 ЦК кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Таким чином, у розумінні закону, суб'єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб'єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення. З цією метою суд повинен з'ясувати характер спірних правовідносин сторін (предмет та підставу позову), характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб. Згадані вище способи захисту мають універсальний характер, вони можуть застосовуватись до всіх чи більшості відповідних суб'єктивних прав.

Зважаючи на визнання повністю недійсним рішення позачергової конференції делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України від 03 липня 2015 року, оформленого протоколом від 03 липня 2015 року, та визнання повністю недійсними зміни до статуту та зміни у складі керівних органів Федерації тхеквондо (ВТФ) України (нову редакцію статуту), оформлених протоколом від 03 липня 2015 року, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку, що вимога визнати чинним статут Федерації тхеквондо (ВТФ) України, затверджений із змінами та доповненнями конференції Федерації тхеквондо (ВТФ) України 21 квітня 2001 року (погодженими із змінами та доповненнями 15 листопада 2001 року) відповідає встановленим законом способам захисту прав позивача та підлягає в зв'язку з цим задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Верховенство права - це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо. Одним з проявів верховенства права є те, що право не обмежується лише законодавством як однією з його форм, а включає й інші соціальні регулятори, зокрема норми моралі, традиції, звичаї тощо, які легітимовані суспільством і зумовлені історично досягнутим культурним рівнем суспільства. Всі ці елементи права об'єднуються якістю, що відповідає ідеології справедливості, ідеї права, яка значною мірою дістала відображення в Конституції України.

Справедливість - одна з основних засад права, є вирішальною у визначенні його як регулятора суспільних відносин, одним із загальнолюдських вимірів права. Зазвичай справедливість розглядають як властивість права, виражену, зокрема, в рівному юридичному масштабі поведінки й у пропорційності юридичної відповідальності вчиненому правопорушенню.

У сфері реалізації права справедливість проявляється, зокрема, у рівності всіх перед законом, відповідності злочину і покарання, цілях законодавця і засобах, що обираються для їх досягнення.

Вимога додержувати справедливості закріплена і в міжнародних документах з прав людини, зокрема у статті 10 Загальної декларації прав людини 1948 року (прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 10 грудня 1948 року), статті 14 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права 1966 року, статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод 1950 року. Зазначені міжнародні акти згідно з частиною першою статті 9 Конституції України є частиною національного законодавства України.

При цьому, судове рішення є найважливішим актом правосуддя, покликаним забезпечити захист гарантованих Конституцією України прав і свобод людини, правопорядку та здійснення проголошеного Конституцією принципу верховенства права.

Як зазначає позивач, більшість спортсменів - це учні спортивних шкіл, що передбачає вік фізичних осіб майже з 5-7 років. На теперішній час спортивна школа, де навчаються спортсмени молодшої категорії, не може бути членом ФТУ відповідно до нової редакції Статуту 2015 року, діти молодшого віку не можуть самостійно бути членами ФТУ відповідно до Закону України "Про громадські об'єднання", а позивач не може самостійно вирішити це питання через відсутність членства у ФТУ юридичних осіб, як це було раніше.

Таким чином, позивач вважає, що відповідач порушив права позивача у сфері спорту у цілому, що стало наслідком дій відповідача по організації та проведенню позачергової конференції делегатів 03 липня 2015 року, на якій був прийнятий Статут у редакції 2015 року у спосіб, який не відповідає чинному законодавству України.

Реалізація права на спорт в Україні передбачає участь певної фізичної особи у суб'єкті спортивної діяльності. Разом з тим, користуючись новою редакцією Статуту ФТУ у редакції 2015 року, яка не передбачає членство юридичних осіб, відповідач фактично обмежив права позивача в обраному виді спорту, що фактично означає відсутність можливості всіх спортивних команд від Дніпропетровської обласної федерації тхеквондо (ВТФ) брати участь у міжнародних змаганнях і у змаганнях на території України, у т.ч. з причин вимог до вступу в організацію відповідача з 14 років, хоча змагання проводяться з 8 років, який є допустимим для учнів спортивних шкіл, які входили та входять в організацію позивача.

Відповідно до ст. 20 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" спортивні федерації зі статусом національної (якою є відповідач) представляють вид спорту у міжнародних спортивних організаціях, оскільки для участі у міжнародних змаганнях необхідно членство у цих міжнародних організаціях, яке відповідно до законодавства України реалізовується саме через національні федерації, якою є відповідач в обраному виді спорту.

Таким чином, участь фізичних осіб - спортсменів відповідача у міжнародних змаганнях передбачає членство в організації відповідача, що також є проблематичним з формальних причин, а саме через вік спортсменів, які беруть участь у змаганнях з 8 років та при цьому не можуть самостійно вступати до громадських об'єднань, що обмежено вимогами чинного Закону України "Про громадські об'єднання".

Серед інших обмежень прав позивача у зв'язку з набранням чинності нової редакції Статуту відповідача є регламенти спортивних змагань з тхеквондо (ВТФ), які за поданням відповідача надаються до Міністерства молоді та спорту України і підписуються посадовими особами Міністерством молоді та спорту України.

Як зазначає позивач, відповідно до регламенту проведення чемпіонату України з тхеквондо (ВТФ) серед молоді 1996-2000 року народження, затвердженим Міністерством молоді та спорту України 18 березня 2016 року, тренери, які не є членами ФТУ до змагань не допускаються.

Крім цього, регламентом була передбачена печатка на заявці на участь у змаганнях відокремленого підрозділу ФТУ, які, по-перше, не є суб'єктом спортивної діяльності відповідно до Закону України "Про фізичну культуру і спорт", а по-друге, відокремлені підрозділи не охоплюють всієї території України, тобто є не у всіх областях, де має розвиток тхеквондо ВТФ (відокремлені підрозділи відсутні у м.Києві, Хмельницькій області, Донецької області, Сумської області, Київський області, Запорізької області, Кіровоградської області, Волинської області, Миколаївської області, Херсонської області).

За таких обставин, прийняттям рішення позачергової конференції делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України від 03 липня 2015 року, оформлене протоколом від 03 липня 2015 року, з порушенням вимог Закону та положень чинного на той час Статуту Федерації тхеквондо (ВТО) України в редакції 2001 року, порушено права та законні інтереси Дніпропетровської обласної Федерації тхеквондо (ВТО), за захистом яких останній правомірно звернувся до господарського суду.

Відповідно до статей 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу, а господарський суд приймає лише ті докази, які мають значення для справи, обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Таким чином, доводи заявника касаційної скарги про порушення і неправильне застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права під час прийняття оскаржуваного процесуального документу не знайшли свого підтвердження, у зв'язку з чим підстав для зміни чи скасування законного та обґрунтованого судового рішення колегія суддів Вищого господарського суду України не вбачає.

З огляду на зазначене. Вищий господарський суд України дійшов висновку, що постанову суду апеляційної інстанції слід залишити без змін, а касаційні скарги - без задоволення.

Керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 10 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України Вищий господарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТО) України" залишити без задоволення.

2. Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 13 грудня 2016 року у справі № 922/3255/16 залишити без змін.

Головуючий суддя І. А. Плюшко

Судді М. М. Малетич

С. С. Самусенко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення28.02.2017
Оприлюднено03.03.2017
Номер документу65070563
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/3255/16

Ухвала від 07.04.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 05.04.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 29.03.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Постанова від 28.02.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Плюшко І.А.

Ухвала від 14.02.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Плюшко І.А.

Постанова від 13.12.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Лакіза В.В.

Ухвала від 02.12.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Лакіза В.В.

Рішення від 15.11.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 24.10.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 29.09.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні