Рішення
від 21.02.2017 по справі 922/4657/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" лютого 2017 р.Справа № 922/4657/16

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Шарко Л.В.

при секретарі судового засідання Васильєвой Л.О.

розглянувши справу

за позовом Заступника керівника Чугуївської місцевої прокуратури, м. Чугуїв в інтересах держави в особі Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області, м. Вовчанськ, Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, м. Харків до ТОВ "Макс 500", м. Харків про внесення змін до договору за участю представників:

позивача (Вовчанська РДА Х/О) - не з'явився;

позивача (ГУ Держгеокадастру у Х/О) - ОСОБА_1, довіреність №32-20-14-689/0/19-17 від 12.01.2017 року;

відповідача - ОСОБА_2, довіреність б/н від 08.01.2016 року,

прокурор - Горгуль Н.В., посвідчення №036152 видане 29.10.2015 року;

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Чугуївської місцевої прокуратури (м. Чугуїв) в інтересах держави в особі Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області (м. Вовчанськ), Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (м. Харків) звернулось до господарcького суду Харківської області з позовною заявою, в якій просить внести зміни до договору оренди землі від 01.12.08р. укладеного між Вовчанською районною державною адміністрацією та ТОВ "МАКС 500" про надання в строкове платне користування земельну ділянку. Судові витрати просить покласти на відповідача.

Ухвалою суду від 27.12.16р. за позовною заявою було порушено провадження по справі та призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 24.01.17р.

24.01.17р. представник позивача (Вовчанська РДА Х/О) надав клопотання в якому вказав про підтримання необхідність внесення змін до договору. Також, позивач вказав, що відповідно до листа ГУ Держгеокадастру в Харківській області від 31.12.2015 №23-20-14-20732/01/19-15, з метою раціонального використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, стимулювання орендарів належно виконувати умови договору оренди з метою можливості його поновлення, уникнення надання переваг одному орендарю перед іншим в частині встановлення строку дії договору оренди земельної ділянки, розміру орендної плати, рекомендовано встановлення розміру орендної плати на рівні не менш 8% від нормативної грошової оцінки.

У зв'язку з цим, позивач вказує, що враховуючи вищенаведені рекомендації, Вовчанська райдержадміністрація Харківській області, вважає за необхідне встановлення розміру орендної плати у розмірі не менше 8 % нормативної грошової оцінки.

30.01.17р. представник позивача (Вовчанська РДА Х/О) надав письмові пояснення в яких вказав, що на час подачі позовної заяви позовні вимоги були обґрунтовані тим, що договір оренди не відповідав вимогам ст.288.5 Податкового Кодексу України, відповідно до якої розмір орендної плати не може бути меншою 3 % нормативно грошової оцінки земельної ділянки.

Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" № 1797-УІІІ від 21.12.2016, підпункт 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України, викладено в новій редакції, зокрема, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території.

Разом з тим, враховуючи вимоги ст. 18 "Про оцінку землі", на теперішній час відсутня діюча нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки, оскільки термін дії нормативно грошової оцінки, затвердженої рішенням XXXI сесії V скликання Вовчанської районної ради Харківської області від 27.11.2008 року, сплинув.

Таким чином, у зв'язку із законодавчою зміною мінімального граничного розміру орендної плати, а також у зв'язку із відсутністю діючої нормативно грошової оцінки орендованої земельної ділянки, Вовчанська районна державна адміністрація Харківської області вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.

Також, в поясненнях позивач просив суд розглядати без участі представника Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області.

Суд, розглянувши клопотання позивача (Вовчанська РДА Х/О) щодо розгляду справи без участі представників позивача, вважає за можливе його задовольнити, як таке, що не суперечить нормам діючого законодавства.

06.02.17р. представник відповідача надав письмові заперечення по справі, в яких проти позову заперечує, вказує, що позов є безпідставним.

21.02.17р. прокурор надав заяву з документами для долучення до матеріалів справи, які долучено судом до матеріалів справи.

Прокурор в судовому засіданні 21.02.17р. позовні вимоги підтримав в повному обсязі, та просив суд внести зміни до договору від 01.07.2008 року.

Представник позивача (ГУ Держгеокадастру у Х/О) в судовому засіданні 21.02.17р. позовні вимоги підтримав, та просив суд винести рішення згідно чинного законодавства.

Представник позивача (Вовчанська РДА Х/О) в судове засідання 21.02.17р. не з'явився.

Представник відповідача в судовому засіданні 21.02.17р. проти позовних вимог частково не заперечував проти позову.

Враховуючи те, що норми ст. 65 ГПК України, щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, що необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих ним повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, та вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній та додатково поданими на вимогу суду матеріалами та документами.

Розглянувши матеріали справи, повно та всебічно дослідивши обставини та докази на їх підтвердження, судом встановлено наступне.

Розпорядженням голови Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області № 1001 від 10.11.2008 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) із земель запасу для надання в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва Товариству з обмеженою відповідальністю «МАКС 500» за межами населених пунктів на території Білоколодязької селищної ради Вовчанського району Харківської області.

На підставі вищевказаного розпорядження 01.12.08 між Вовчанською районною державною адміністрацією Харківської області (Орендодавець) та ТОВ «МАКС 500» (Орендар) було укладено договір оренди землі.

Так, договором оренди землі від 01.12.2008 ТОВ «МАКС 500» надано в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення (рілля), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту, землі Білоколодязької селищної ради Вовчанського району Харківської області, загальною площею 270,0225 га.

Відповідно до акту прийому-передачі 01.12.2008 року ТОВ «МАКС 500» було передану земельну ділянку згідно вищевказаного договору оренди землі.

Вказаний договір оренди зареєстровано у Вовчанському районному відділі реєстрації Харківської регіональної філії ДП Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02.12.08 за № 040869000002.

Відповідно до п. 4. вищевказаного договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2338593,25 грн., розрахунок якої проведено у 2007 році та затверджено рішенням Вовчанської районної ради Харківської області від 27.11.2008.

Договір укладено на 49 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п.6 Договору).

Пунктом 8 вказаного договору встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі із розрахунку 2,5 % від нормативної грошової оцінки землі у сумі 58464,83 грн./рік.

Відповідно до п. 9. Договору, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

04.05.2012 року між сторонами було внесено зміни до п.4 та п.8 договору оренди землі від 01.12.2008 року, відповідно до якого: "Нормативно грошова оцінка земельної ділянки із урахуванням коефіцієнтів становить суму у розмірі 5009874,77грн.", а також "Орендна плата за користування земельною ділянкою в цілому вноситься орендарем у грошовій формі із розрахунку 3 % від нормативної грошової оцінки землі в розмірі 150296,24 грн./рік".

Відповідно до п.11. Договору, розмір орендної плати переглядається не рідше одного разу у три роки, зокрема зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.

Згідно з п. 31. Договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.2 ст. 792 Цивільного кодексу України, ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди землі (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (288.1 ст. 288 Податкового кодексу України).

Згідно п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений у п. п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України.

Встановлення в ст. 288 Податкового кодексу України, граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є передумовою для приведення положень спірного Договору оренди землі у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Згідно зі ст.ст.651,652 Цивільного кодексу України, зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі", зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно зі ст. 632 Цивільного кодексу України, у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з ст. 2 ГПК України прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це в позовній заяві.

Таким чином, прокурор звернувся до суду з цим позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, як суб'єкта, уповноваженого розпоряджатися спірними земельними ділянками державної власності сільськогосподарського призначення, Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області, як сторони договірних відносин.

Підставою для представництва є порушення інтересів держави, оскільки у зв'язку із несплатою орендарем орендної плати, встановленої законом, у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, призводить до ненадходження коштів до бюджету.

Таким чином, розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений Законом - тобто, п. 288.5 ст. 288 ПК України.

Відповідно до ст. 35 Закону України "Про оренду землі" спори, пов'язані з орендою землі, вирішуються у судовому порядку.

Згідно із положеннями абз. 1 ч.2 ст. 651 ЦК України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Верховний Суд України у своїй постанові від 23.05.2011р. по справі №3-42гс11 вказав, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Враховуючи вищевикладене, з набранням чинності ПК України, річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати. Тобто, цивільний обов'язок орендаря земельної ділянки платити не менше 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки виник з акту цивільного законодавства і не залежить від волі сторін договору оренди, які зобов'язані привести зміст договору до вимог приписів Закону.

Судом, відповідно до ст. 22 ГПК України, було запропоновано сторонам подати докази в обґрунтування позову і заперечень проти нього, брати участь в засіданнях суду. Сторони своїми правами скористались на свій розсуд, подали всі наявні у них докази.

Згідно з ч.ч.1,2 ст.43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

З огляду на вищевикладені обставини, приписи закону, суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині встановлення орендної плати у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки підлягають задоволенню, оскільки договір оренди земельної ділянки від 01.12.08 є договором оренди земельної ділянки державної власності.

Відповідно до частини 2 статті 49 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись статтями 21, 30 Закону України "Про оренду землі", статтями 11, 15, 628, 641, 652-654 Цивільного кодексу України, статтями 188 Господарського кодексу України, статтями 1, 12, 22, 32, 33, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Внести зміни до договору оренди землі від 01.12.2008, укладеного між Вовчанської районної державною адміністрацією Харківської області з ТОВ "Макс 500" про надання в строкове платне користування земельну ділянку із сільськогосподарського призначення (рілля), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту, землі Білоколодязької селищної ради Вовчанського району Харківської області, загальною площею 270,0225 га, зареєстрованого у Вовчанському районному відділі реєстрації Харківської регіональної філії ДП Центру Державного земельного кадастру, про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 02.12.2008 за №040869000002, виклавши пункт 8 договору в наступній редакції: "8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі".

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Макс 500" (62540, Харківська обл., Вовчанський р-н, смт. Білий Колодязь, вул. Дмитрова, 2, код ЄДРПОУ 33814748) на користь прокуратури Харківської області (код 02910108, банк отримувач: Державна казначейська служба України м. Київ, код 820172, рахунок 35212041007171, код класифікації видатків бюджету - 2800) витрати по сплаті судового збору в розмірі 1378,00 (одна тисяча триста сімдесят вісім) грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку для оскарження. Зазначений строк обчислюється з дня підписання повного тексту рішення. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 27.02.2017 р.

Суддя ОСОБА_3

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення21.02.2017
Оприлюднено07.03.2017
Номер документу65072448
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/4657/16

Рішення від 21.02.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 24.01.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 27.12.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні