ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 лютого 2017 р.м. ХерсонСправа № 821/25/17
Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Кузьменко Н.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю “Південний регіон” до Міжрегіонального управління Держгеокадастру у м. Херсоні та Автономній Республіці Крим, Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії, -
встановив:
04 січня 2017 року до Херсонського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю “Південний регіон” (далі - позивач, ТОВ "Південний регіон") до Міжрегіонального управління Держгеокадастру у м.Херсоні та Автономній Республіці Крим (далі - відповідач-1), Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - відповідач-2) з позовними вимогами про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії, з урахуванням зміни позовних вимог від 14 лютого 2017 року, просить:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо не видачі ТОВ “Південний регіон” витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до заяви від 13 грудня 2016 року та зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області видати ТОВ “Південний регіон” (код ЄДРПОУ 32618245) витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,03143 га, розташованої за адресою: м. Херсон, вулиця Перекопська, 151/4, яка затверджена рішенням Херсонської міської ради від 27 квітня 2000 року №186 “Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона”.
Свої вимоги мотивує тим, що позивач на підставі договору купівлі-продажу від 13 жовтня 2003 року є власником нежитлових будівель за адресою: м. Херсон, вулиця Перекопська, 151/4, а тому користується земельною ділянкою. ТОВ "Південний регіон" 13.12.2016 р. звернулося до Міжрегіонального управління Держгеокадастру у м. Херсоні та Автономній Республіці Крим із заявою щодо надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, однак відповідач-1 листом від 19.12.2016 р. повідомив про відсутність можливості надати витяг у зв'язку з тим, що постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 р. визнано неправомірним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 р. № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона". Вважає таку бездіяльність відповідача-1 протиправною, оскільки на нього згідно законодавства покладено обов'язок надавати таку інформацію. Також вказує на те, що оскільки рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 р. № 178 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона" та від 22.11.2013 р. № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона" визнано неправомірними та скасовано в судовому порядку, дійсною на даний час для землекористувачів на території м. Херсона є технічна документація, яка затверджена рішенням Херсонської міської ради від 27.04.2000 р. № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона".
В подальшому позивач звернувся 25 січня 2017 року з аналогічною заявою до відповідача-2, на яку отримав відповідь від 06.02.2017 року №220/0/86-17 про неможливість надати грошову оцінку земельної ділянки, однак відповідач-1 листом від 19.12.2016 р. повідомив про відсутність можливості надати витяг у зв'язку з тим, що постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 р. визнано неправомірним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 р. № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".
Представник позивача 28 лютого 2016 року подав до суду клопотання про проведення судового засідання в порядку письмового провадження.
Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області явку уповноваженого представника в судове засідання не забезпечило, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлене належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення 20 лютого 2017 року поштового відправлення №7303602455490. 27 лютого 2017 року відповідачем подано письмові заперечення, в яких позовні вимоги не визнає з таких підстав. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 р. по справі № 821/299/16 визнано неправомірним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 р. № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона". Останній раз нормативна грошова оцінка земель м. Херсона проводилася у 2000 році, але за 12 років вартість земель м. Херсона значно змінилася. Відповідно до ст.18 Закону України "Про оцінку землі" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Таким чином, надання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на підставі нормативної грошової оцінки, затвердженої у 2000 році, призведе до недоотримання коштів до місцевого бюджету та порушення законодавства в сфері застосування Закону України "Про оцінку земель". Просить відмовити в задоволенні позову.
Міжрегіональне управління Держгеокадастру у м. Херсоні та Автономній Республіці Крим явку уповноваженого представника в судове засідання не забезпечило, про свою правову позицію суд не повідомило, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлене належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення 20 лютого 2017 року поштового відправлення №7303602455546.
Відповідно до ч.4 ст.128 КАС України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Відповідно до положень ч.6 ст. 128 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи викладене, справа розглядається в порядку письмового провадження.
Розглянувши надані документи, з'ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд приходить до висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Судом встановлено, що відповідно до договору купівлі-продажу від 13.10.2003 р. ТОВ "Південний регіон" є власником нежитлових будівель, які розташовані за адресою: м. Херсон, вул. Перекопська 151/4, про що свідчить витяг про державну реєстрацію права власності від 05.11.2003 р. № 19005334.
13.12.2016 р. позивач через Центр надання адміністративних послуг м. Херсона звернувся до Міжрегіонального управління Держгеокадастру у м. Херсоні та Автономній Республіці Крим із заявою про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,03143 по вул. Перекопська, 151/4, у м. Херсоні.
Листом від 19.12.2016 р. за № 1693/86-16 відповідач-1 повідомив про те, що постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 р. справа № 821/299/16 визнано неправомірним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 р. № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", у зв'язку з чим можливість надати витяг з нормативної грошової оцінки на вказану земельну ділянку відсутня.
25 січня 2017 року позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області із заявою про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,03143 по вул. Перекопська, 151/4, у м. Херсоні.
Листом від 06.02.2017 р. за № 220/0/86-17 відповідач-2 повідомив про те, що постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 р. справа № 821/299/16 визнано неправомірним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 р. № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", у зв'язку з чим можливість надати витяг з нормативної грошової оцінки на вказану земельну ділянку відсутня.
14 лютого 2017 року позивач подав суду клопотання про зміну позовних вимог, в якому виклав позовні вимоги до одного відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області
Не погоджуючись з такою позицією Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області ТОВ "Південний регіон" звернулося до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступних приписів законодавства.
Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 р. № 1378-IV (далі - Закон № 1378-IV). Преамбулою даного Закону передбачено, що він спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Відповідно до ст.1 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (ст.5 Закону № 1378-IV ).
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (абз.2 ст.20 Закону № 1378-IV).
Частиною 3 статті 23 Закону № 1378-IV визначено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 р. № 5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру за переліком, зокрема, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області.
Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 р. № 308 затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - Положення № 308), п.1 якого визначено, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
Пунктом 3 Положення № 308 передбачено, що завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Херсонської області, а згідно пп.4 п.4 Положення № 308 Головне управління відповідно до покладених на нього завдань надає адміністративні послуги згідно із законом у відповідній сфері.
Згідно додатку № 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 р. № 835 "Деякі питання надання державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки належить до переліку адміністративних послуг, що надаються територіальними органами Держгеокадастру на безоплатній основі.
Відповідно до п.2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 р. № 213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
З даних правових норм вбачається, що саме до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області входить надання адміністративних послуг на території Херсонської області, серед яких видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Підставою для видачі витягу є відповідна заява землевласника або землекористувача.
З матеріалів справи слідує, що ТОВ "Південний регіон" є власником нежитлових будівель, які розташовані на земельній ділянці за адресою: м.Херсон, вул. Перекопська, 151/4. Позивачем 25.01.2017 р. подано відповідачу-2 заяву про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,03143 га по вул. Перекопська, 151/4, у м.Херсоні.
З наданої відповідачем-2 відповіді від 06.02.2017 р. за № 220/0/86-17 слідує, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області мотивує неможливість надання витягу з нормативної грошової оцінки на вищевказану земельну ділянку тим, що постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 р. по справі № 821/299/16 визнано неправомірним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 р. № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".
Тобто, Головним управління Держгеокадастру у Херсонській області не заперечується ні факт наявності у користуванні позивача земельної ділянки, ні правильність оформлення поданої ним заяви, ні наявність у ТОВ "Південний регіон" права на отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а у відповідача-2 - повноважень на видачу такого витягу, а вказується на скасування в судовому порядку рішення органу місцевого самоврядування стосовно затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель 2013 року.
З цього приводу суд зазначає наступне.
Дійсно, постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 р. по справі № 821/299/16 визнано неправомірним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 р. № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона та визнано нечинним рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 р. № 178 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".
При цьому, постановою Суворовського районного суду м. Херсона від 24.01.2012 р. по справі № 2-а-6907/11, яку залишено без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2013 р. та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 09.12.2015 р., визнано не чинним рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 р. № 178 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона та визнано нечинним рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 р. № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона".
Оскільки у судовому порядку скасовано рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 р. № 178 та від 22.11.2013 р. № 1238, то на даний час діючим є рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 р. № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона".
Суд зазначає, що скасування в судовому порядку рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 р. № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона" не звільняє Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області від виконання покладеного на нього обов'язку з видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Таким чином, зазначення Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області у листі від 06.02.2017 р. за № 220/0/86-17 підстав відсутності можливості надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не відповідає вимогам Закону України "Про оцінку земель", Положення про Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 р. № 835 "Деякі питання надання державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" та Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 р. № 213.
При цьому посилання відповідача-2 на те, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області не може застосовувати оцінку землі 2000 року у зв'язку з тим, що фактори, які були використані при підготовці технічної документації, є застарілими суд вважає безпідставними, оскільки жодним законом чи нормативно-правовим актом, який регулює земельні відносини, не передбачено право органів Держгеокадастру не видавати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з таких підстав.
Окрім цього дана обставина не зазначена у листі від 06.02.2017 р. № 220/0/86-17 серед підстав відсутності можливості надати ТОВ "Південний регіон" витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Будь-яких інших належних та допустимих доказів, що свідчать про неможливість надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області не надано.
Згідно ч.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Підсумовуючи викладене, суд приходить до висновку, що не надавши ТОВ "Південний регіон" за його заявою витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,03143 га по вул. Перекопська, 151/4, у м. Херсоні, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області не виконало покладеного на нього обов'язку з надання адміністративних послуг, тобто, допустило бездіяльність, у зв'язку з чим позовні вимоги ТОВ "Південний регіон" в частині визнання протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо невидачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є обґрунтованими.
Оскільки суд визнав бездіяльність відповідача-2 щодо невидачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки протиправною, то способом поновлення порушених прав позивача є зобов'язання відповідача-2 надати такий витяг.
Між тим ТОВ "Південний регіон" просить зобов'язати відповідача-2 надати витяг з технічної документації, яка затверджена рішенням Херсонської міської ради від 27.04.2000 р. № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м.Херсона", однак така вимога є передчасною, оскільки Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області не відмовляло позивачу у надання витягу на підставі рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 р. № 186, а вказала на неможливість надання витягу внаслідок скасування у судовому порядку рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 р. № 1238.
Оцінка судом обставин справи базується на наданих доказах, їх належності та переконливості, в поєднанні з принципами КАС України.
В адміністративному судочинстві діє принцип офіційності, який полягає в активній позиції суду щодо з'ясування всіх обставин у справі (ч.4,5 ст.11, ч.2 ст. 69, ч.5 ст.71 КАС України). Обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на суб'єкта владних повноважень, якщо він як відповідач заперечує адміністративний позов (ч.2 ст. 71 КАС України).
Суб'єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. У разі невиконання цього обов'язку суд витребовує названі документи та матеріали", а якщо такі приписи відповідач без поважних причин не виконує, то "суд вирішує справу на основі наявних доказів" (ч. 4,6 ст. 71 КАС України).
Відповідно до ст. 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Позивач належними доказами підтвердив правомірність частини своїх вимог.
Судові витрати розподілити відповідно до приписів ст.94 КАС України.
Керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 14, 70, 71, 72, 79, 86, 94, 128, 158 – 163, 167 КАС України, суд, -
постановив:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо невидачі Товариству з обмеженою відповідальністю "Південний регіон" витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Херсон, вулиця Перекопська, 151/4.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області видати Товариству з обмеженою відповідальністю "Південний регіон" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,03143 га, розташованої за адресою: м. Херсон, вулиця Перекопська, 151/4.
В решті позовних вимог відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі до Одеського апеляційного адміністративного суду через Херсонський окружний адміністративний суд апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги на постанову суду одночасно надсилається особою, яка її подає, до Одеського апеляційного адміністративного суду.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого ст. 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано.
Суддя Кузьменко Н.А.
кат. 6.2.
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2017 |
Оприлюднено | 10.03.2017 |
Номер документу | 65132250 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Кузьменко Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні