Рішення
від 02.03.2017 по справі 903/120/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

02 березня 2017 р. Справа № 903/120/17

Господарський суд Волинської області, розглянувши матеріали по справі

за позовом Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі філії «Центр транспортної логістики»

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Захід Ліс»

про стягнення 22 657,44рн.

Суддя: Філатова С.Т.

ПРЕДСТАВНИКИ:

від позивача: ОСОБА_1, дов. б/н від 13.01.2017р.

від відповідача: н/в

Відповідно до ст. 20 Господарського процесуального кодексу України роз'яснено право відводу судді. Відводу судді не заявлено. На підставі ст. 22 ГПК України роз'яснено процесуальні права та обов'язки сторін.

В судовому засіданні 02.03.2017р. згідно зі ст. 85 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

СУТЬ СПОРУ:

Публічне акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі філії «Центр транспортної логістики» (на підставі Положення про філію "Центр транспортної логістики" публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", затвердженого наказом ПАТ "Укрзалізниця" від 26.02.2016р. №123) звернулось з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Захід Ліс» про стягнення 22 657,44грн., в тому числі 20 629,09грн. боргу за надання послуг з організації перевезень вантажів згідно договору №2570/147-2013 від 11.03.2013р., 2 028,35грн. пені за період з 27.12.23015р. по 27.06.2016р. на підставі п.4.3 договору.

Позовні вимоги обґрунтовано таким:

Між Державним підприємством "Український транспортно-логістичний центр", державним підприємством "Дарницький вагоноремонтний завод", Державним підприємством "Український державний центр по експлуатації спеціалізованих вагонів" (співвиконавці за договором в частині надання вагонів у технічно справному та придатному для навантаження відповідного вантажу стані для виконання вантажних операцій замовником) та товариством з обмеженою відповідальністю "Захід Ліс" укладено договір від 11.03.2013р. №2570/147-2013 про надання послуг з організації перевезень вантажів у власних напіввагонах.

17.10.2016 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис 10701120021045121 про припинення ДП "УТЛЦ".

Згідно з даними реєстру, правонаступником ДП "УТЛЦ" є ПАТ "Українська залізниця" (код ЄДРПОУ: 40075815).

Філія "Центр транспортної логістики" (код ЄДРПОУ філії: 40123465) є відокремленим структурним підрозділом ПАТ "Укрзалізниця".

Станом на 25.12.2015 на особовому рахунку ТОВ "Захід Ліс" обліковувалося кредитове сальдо у розмірі 6 375,81 грн., що відображено у виписці з особового рахунку.

26.12.2015 надано послуги з перевезення вантажів, про що свідчать накладні №546325, 546317. Загальна вартість наданих послуг складає 13 337,80 грн.

Крім того, під час здійснення перевезень відповідача в серпні 2015 року за накладною №548008 на шляху прямування та станції Вадул-Сірет Львівської залізниці вагон №62550413 затримано з метою поглибленого митного огляду, про що складено акти загальної форми від 21.08.2015 №671, від 22.08.2015 №676.

Внаслідок затримки зазначеного вагону нараховано додаткові збори (код 115 - маневрова робота, пов'язана з затримкою вагонів на прикордонних станціях, 116 - зберігання вантажів у вагонах через затримку на прикордонних станціях, 117 - плата за користування вагонами та 118 - надання інформації про вантажні роботи, зважування вантажів при затримці вагонів на прикордонних станціях) у розмірі 3 667,10грн.

Відповідно до умов укладеного договору, обов'язок сплатити суму додаткових зборів, включених до перевізних документів, пов'язаних з перевезенням вантажу, які виникли внаслідок затримки вагону на прикордонній станції з метою поглибленого митного огляду, покладається на ТОВ "Захід Ліс".

Підтвердженням того, що платником вказаних вище перевезень виступає ТОВ "Захід Ліс" є внесений у графу 3 накладної СМГС код платника "9323406", наданий йому на виконання п.п. 2.2.9 договору.

На виконання умов діючого між сторонами договору, філією "ЦТЛ" ПАТ "Укрзалізниця" на адресу ТОВ "Захід Ліс", зазначену у розділі 11 договору, засобами поштового зв'язку направлено акт наданих послуг від 31.12.2015 № 12 за період з 01 по 31 грудня 2015 року, коригування №2 до акту наданих послуг №8 від 29.02.2016 та виписку з особового рахунку в двох екземплярах.

Відповідно до абз.4 п.3.4.7 у випадку, якщо одна із сторін не підписала акт наданих послуг протягом 15 днів з дня їх складання без письмового обґрунтування, акт наданих послуг вважається затвердженим обома сторонами.

У додатковій угоді від 26.02.2015 №3 до договору сторони погодили викласти п. 4.3 договору у редакції, яка передбачає, що у разі виникнення заборгованості за надані послуги з організації перевезення вантажів, сторони сплачують пеню в розмірі однієї облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня, від суми боргу за кожний день прострочення платежу до моменту повного погашення заборгованості, але не більше шести місяців від дня виникнення заборгованості.

На підставі вимог чинного законодавства України та умов договору на заборгованість ТОВ "Захід Ліс" нараховано пеню у розмірі 2 028,35 грн.

Ухвалою суду від 21.02.2017р. розгляд справи відкладено згідно ст.77 ГПК України у зв'язку з неподанням відповідачем витребуваних доказів.

Відповідач у судове засідання не з'явився, ухвала суду від 21.02.2017р. повернута органами поштового зв'язку з відміткою "за незапитом".

У пункті 3.9.1. постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011р. №18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» зазначено, що особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК. В разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.

Згідно витягу з ЄДР адреса відповідача ОСОБА_2 «Захід Ліс": 43010, АДРЕСА_1, куди і направлялися ухвали суду від 07.02.2017р., 21.02.2017р.

Водночас, суд зауважує, що ухвала суду від 07.02.2017р. про порушення провадження у справі була отримана відповідачем 14.02.2017р., що стверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №4301034677799 (а.с.97).

У судовому засіданні 02.03.2017р. представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві.

Беручи до уваги приписи ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод стосовно розгляду справи упродовж розумного строку, враховуючи те, що відповідач належним чином був повідомлений про час та місце розгляду справи, розгляд справи відкладався, господарський суд, заслухавши пояснення представника позивача, визнавши зібрані докази достатніми для розгляду спору за наявними в справі матеріалами відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, -

встановив:

Згідно з пунктом 2 Статуту Публічного акціонерного товариства "Укрзалізниця" останнє утворено як публічне акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Укрзалізниці, а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які реорганізовано шляхом злиття, згідно з додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця".

Товариство є правонаступником усіх прав та обов'язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту.

Як убачається з Додатку № 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", до переліку підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, на базі яких утворюється публічне акціонерне товариство "Українська залізниця", входить Державне підприємство "Український транспортно-логістичний центр".

11.03.2013р. між Товариством з обмеженою відповідальністю Захід Ліс (замовник) та Державним підприємством "Український транспортно-логістичний центр", (основний виконавець), Державним підприємством "Дарницький вагоноремонтний завод" (співвиконавець перший), Державним підприємством "Український державний центр по експлуатації спеціалізованих вагонів" (співвиконавець другий) укладений договір про надання послуг з організації перевезень вантажів у власних на піввагонах №2570/147-2013 з додатковими угодами, додатками про надання послуг з організації перевезень вантажів у власних напіввагонах та протоколами погодження договірних цін (а.с. 11-38).

За умовами п.п. 1.1 договору основний виконавець та співвиконавці зобов'язуються за плату і за рахунок замовника виконати або організувати виконання визначених цим договором послуг, пов'язаних з організацією внутрішніх та міжнародних перевезень вантажів у піввагонах співвиконавців.

Відповідно до умов договору замовник зобов'язаний здійснювати попередню оплату за послуги, пов'язані з організацією перевезення вантажів, що замовлені замовником шляхом перерахування коштів у сумах, що відповідають обсягу замовлених послуг (з урахуванням режиму роботи банківських установ, але не менше ніж середньодобове нарахування протягом 3 діб, що склалося за поточний місяць) на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання (розподільчий рахунок) основного виконавця № 26039146294 у банку ПАТ "Акціонерний банк "Експрес-Банк" МФО 322959, код за ЄДРПОУ №34619229 та забезпечувати своєчасне надходження коштів на зазначений рахунок основного виконавця (п. 2.2.5 договору).

Згідно з п.п. 2.2.7, 2.2.10 договору замовник зобов'язаний проводити оплату за надані послуги, пов'язані з організацією перевезень вантажів та інші додаткові послуги, пов'язані з перевезенням вантажів; сприяти своєчасному поверненню із-за кордону вагонів власності співвиконавців. Вносити плату за користування вагонами в робочому стані за час перебування їх за межами України за цінами, узгодженими цим договором, крім випадків отримання плати Державною адміністрацією залізничного транспорту України "Укрзалізниця" або основним виконавцем за окремими договорами з іншими юридичними особами. Згода замовника вносити плату за користування вагонами за межами України, а також організовувати усунення поточних технічних несправностей вагонів за межами України у випадках та за процедурою, передбаченими даним договором, підтверджується відміткою в перевізному документі відповідно до п. 2.2.20 цього договору. Плата за користування за межами України нараховується за весь час з моменту передачі вагону на інозалізницю на прикордонній станції до моменту прийому вагону на прикордонній станції України. При організації перевезень згідно заявок замовника з наступним здійсненням на території інозалізниці після вивантаження попутного завантаження на територію України чи транзитом по Україні за заявкою іншої юридичної особи, плата нараховується з моменту передачі вагону на інозалізницю на прикордонній станції до моменту прибуття на станцію вивантаження за межами України з додаванням 2 діб на виконання вивантажувальних робіт та митних процедур, якщо не передбачено іншого порядку.

Як визначено п. 2.2.20 договору, замовник також зобов'язаний забезпечувати внесення в графу 4 накладної УМВС відмітки "Плата за пользование за пределами Украины ___(вказується найменування замовника або іншого платника, що уклав відповідну угоду з основним виконавцем і співвиконавцем та код облік розрахунків)". В разі відсутності зазначеної відмітки, плата за користування вагонами за межами України сплачується замовником.

26.12.2015р. ДП "Український транспортно-логістичний центр" надано за договором ОСОБА_2 Захід Ліс послуги з організації перевезень, що підтверджується відмітками на накладних №546317, №546325 (а.с. 48-49).

Розрахунок вартості наданих послуг проведено згідно Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги і включає в себе інфраструктурні складову тарифу, вагонну складову тарифу; додаткові збори на покриття витрат, пов'язаних з митним оглядом експортних та імпортних вантажів, що перевозяться через сухопутні прикордонні переходи - 69,90грн.; при перевезення експортних та імпортних вантажів із/в України (у) в/із інші через станції Львівської залізниці за послуги, пов'язані з прибуттям і здачею за кордон експортних вантажів за один вагон - 701,70грн. та становить 23 337,80грн. (а.с.53-54).

Крім того, під час здійснення перевезень відповідача у серпні 2015р. за накладною №578008 на шляху прямування на станції Вадул-Сірет Львівської залізниці вагон №62550413 затримано з метою поглибленого митного огляду, про що складено акти загальної форми від 21.08.2015р. №671, 22.08.2015р. №676 (а.с. 58).

Внаслідок затримки вагону нараховано додаткові збори в розмірі 3 667,10грн. (код 115 - маневрова робота, пов'язана із затримкою вагонів на прикордонних станціях, 116 - зберігання вантажів у вагонах через затримку на прикордонних станція, 117 - плата за користування вагонами та 118 - надання інформації про вантажні роботи, зважування вантажів при затримці вагонів на прикордонних станціях).

Пунктом 3.4.1 договору передбачено, що загальна ціна договору визначається сторонами в проколі погодження договірної ціни, який є невід'ємною частиною цього договору (додаток №2 Договору).

Відповідно до п.п. 1-5 Протоколів погодження договірної ціни вартість (ціна) послуг з організації перевезень вантажів замовника згідно з наданими заявками по кожному вагону включає в себе: тариф на перевезення вантажу в межах України, встановлений Збірником тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги, для вагонів парку залізниць, який складається з інфраструктурної складової для вагонів парку залізниць та вагонної плати (тарифу); вартість додаткових зборів, пов'язаних з перевезенням вантажів, включених до перевізних документів та встановлених Збірником тарифів; тариф за перевезення на піввагону у порожньому стані, вартість інших додаткових послуг, що замовлені замовником, згідно з додатком №1 до договору; плату за користування вагоном за межами України за добу, яка складає 21,03 швейцарських франків (без урахування ПДВ) з 01.07.2014р. і на кожний наступний місяць сплачується в гривнях згідно з курсом швейцарського франку до гривні відповідно до курсу встановленого НБУ на перший робочий день місяця, що передує місяцю, в якому будуть надаватися послуги, п. 6.2 п.6 цього протоколу при перебуванні вагону за межами України - 4,00 грн. (крім того ПДВ у розмірі 0,80 грн.) за добу.

Відповідно до п. 4.3 договору (в редакції додаткової угоди №3 від 26.02.2015р.) моментом виникнення заборгованості у замовника є дата фактичного надання основним виконавцем послуг за договором за умови відсутності грошових коштів на особовому рахунку замовника.

Згідно зі ст. 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Відповідно до ч. 1 ст. 903 ЦК України якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов'язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Статутом залізниць України встановлено, що основним перевізним документом встановленої форми є накладна, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача (ст. 6 Статуту). За користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата (ст. 119 Статуту).

Згідно Правил розрахунків за перевезення вантажу, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 N 644, платежі за перевезення вантажів і надання додаткових послуг можуть уноситися готівкою, чеками, безготівково, якщо інше не передбачено законодавством, на станціях або передоплатою через розрахункові підрозділи залізниць. Плата за перевезення вантажу вноситься відправником під час оформлення перевезення. Плата може вноситися іншим платником, з яким залізницею укладено договір. Остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення

Договір №2570/147-2013 від 11.03.2013р. предметом судових розглядів не виступав, недійсним судом не визнавався, сторонами розірваний не був. Протилежного суду не доведено.

Заборгованість за надані послуги з перевезення вантажів з урахуванням кредитового сальдо станом на 27.12.2015р. (а.с. 44-47) становить 20 629,09грн., стверджується договором про надання послуг з організації перевезень вантажів у власних напіввагонах №2570/147-2013 від 11.03.2013р. з додатковими угодами, додатками про надання послуг з організації перевезень вантажів у власних напіввагонах та протоколами погодження договірних цін (а.с. 11-38), накладними № 548008 від 14.08.2015р. №546317, №546325 від 26.12.2015р. (а.с. 48-50), актами загальної форми від 21.08.2015р. №671, 22.08.2015р. №676 (а.с. 58), актами наданих послуг відповідачем не оспорена та підлягає до стягнення в силу ст.193 ГК України, ст.ст.901, 903 ЦК України.

Відповідно до п. 4.3 договору (в редакції додаткової угоди №3 від 26.02.2015р.) у разі виникнення заборгованості за надані послуги з організації перевезення вантажів, сторони сплачують пеню в розмірі однієї облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня, від суми боргу за кожний день прострочення платежу до моменту повного погашення заборгованості, але не більше шести місяців від дня виникнення заборгованості. Моментом виникнення заборгованості у замовника є дата фактичного надання основним виконавцем послуг за договором за умови відсутності грошових коштів на особовому рахунку замовника.

Згідно ст.ст.230-232 ГК України штрафними санкціями визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання. У разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором.

Згідно ч.6 ст.232 ГК України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано.

Згідно з ч. 2 ст. 343 ГК України платник грошових коштів сплачує на користь одержувача цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін, але не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.

Позивачем нараховано пеню у розмірі 2 028,35грн., виходячи із однієї облікової ставки НБУ за період з 27.12.2015р. по 27.06.2016р. (а.с.55).

Розрахунок нарахування пені перевірено судом за допомогою комплексної системи інформаційно-правового забезпечення "ЛІГА:ЗАКОН ЕЛІТ" 9.1.3.

Нарахована позивачем пеня за період з 27.12.2015р. по 27.06.2016р. в розмірі 2 028,35грн.грн. є підставною і підлягає до задоволення в силу ст.ст. 230-232, 343 ГК України, ст.ст. 1, 3 ЗУ "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань ", 4.3 договору.

Оскільки спір до суду доведений з вини відповідача, витрати по сплаті судового збору в сумі 1 600,00грн. слід віднести на нього відповідно до ст.49 ГПК України.

Беручи до уваги викладене, керуючись ст.ст. 193, 230-232, 343 ГК України, ст.ст. 901, 903 ЦК України, ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд, -

вирішив:

1.Позовні вимоги задовольнити.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Захід Ліс , м. Луцьк, вул.Вавілова, буд. 5. кв. 79, код ЄДРПОУ 37537716

на користь Публічного акціонерного товариства Українська залізниця (03680, м. Київ, вул. Тверська, буд. 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі філії Центр транспортної логістики (03038, м. Київ, вул.Федорова, 32, код ЄДРПОУ філії 40123465)

20 629,09грн. основного боргу, 2 028,35грн. пені, 1 600,00грн. витрат по сплаті судового збору. Всього - 24 257,44грн.

3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ст.85 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його прийняття, а у разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення, воно набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до вимог ст.84 цього Кодексу.

Повне рішення складено

06.03.2017р.

Суддя С.Т.Філатова

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення02.03.2017
Оприлюднено10.03.2017
Номер документу65133966
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/120/17

Судовий наказ від 03.05.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Філатова Світлана Тимофіївна

Рішення від 02.03.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Філатова Світлана Тимофіївна

Ухвала від 21.02.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Філатова Світлана Тимофіївна

Ухвала від 07.02.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Філатова Світлана Тимофіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні