Постанова
від 02.03.2017 по справі 922/3554/14
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 березня 2017 року Справа № 922/3554/14

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Головуючий, суддяЯценко О.В., суддіБакуліна С.В., Данилова М.В. розглянувши матеріали касаційної скарги Повного товариства "Ломбард "Кимон" на постановуХарківського апеляційного господарського суду від 14.11.2016 у справі№ 922/3554/14 Господарського судуХарківської області за позовомХарківської міської ради доПовного товариства "Ломбард "Кимон" провнесення змін до договору

в засіданні взяли участь представники:

- позивача:не з'явились, - відповідача:не з'явились,

ВСТАНОВИВ:

Харківська міська рада (позивач) звернулася до господарського суду Харківської області із позовною заявою до Повного товариства "Ломбард "Кимон" (відповідач) про внесення змін до договору оренди землі від 10.10.2005 року №88150/05 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у редакції позивача.

Рішенням господарського суду Харківської області від 16.10.2014 року (суддя Суслова В.В.) у справі №922/3554/14 позов задоволено частково.

Рішення мотивовано тим, що оскільки в розділі І редакції додаткової угоди до договору оренди землі міститься перелік як законодавчих актів, так і нормативно-правових актів Харківської міської ради, що регулюють відповідні орендні правовідносини. Однак, включення таких законів та підзаконних актів в односторонньому порядку до тексту договору не відповідає загальним принципам укладення договорів, оскільки ані ЗУ "Про оренду землі", ані інші правові норми не містять вимог щодо таких умов договору, як перелік законодавчих та підзаконних актів, і не визначають їх як обов'язкові. Крім того, сторони договору, не зважаючи на зазначення або не зазначення в ньому певних правових актів, повинні їх і без того беззастережно дотримуватися. Тому, позов підлягає частковому задоволенню в частині щодо внесення до договору оренди землі змін у частині що стосується розміру орендної плати (п.п. 5, 9 додаткової угоди) та відомостей щодо кадастрового номеру земельної ділянки (п.п. 2 додаткової угоди), а в решті позову необхідно відмовити, як в необґрунтованому та безпідставному.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 14.11.2016 (колегія суддів:Медуниця О.Є., Білецька А.М., Гребенюк Н.В.) рішення господарського суду Харківської області від 16.10.2014 року у справі №922/3554/14 залишено без змін. Постанова мотивована тим, що Рішення Харківської міської ради від 29.10.2014 року №1675/14, яким припинено ПТ "Ломбард "Кимон" право користування земельною ділянкою, площею 0,0396 га по проспекту Московському, 40/42Г, не існувало на момент прийняття оскаржуваного рішення судом першої інстанції.

Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції та рішенням господарського суду першої інстанції, Повне товариство "Ломбард "Кимон" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою в якій просить постанову Харківського апеляційного господарського суду від 14.11.2016 та рішення Господарського суду Харківської області від 16.10.2014 скасувати і передати справу на новий розгляд до суду першої інстанції з підстав порушення норм права, а саме: ст.31 Закону України "Про оренду землі"

Скаржник доводить, що оскільки право ПТ "Ломбард "Кимон" на користування спірною земельною ділянкою загальною площею 0,0396га по пр-ту Московському, 40/42 в м. Харкові за договором оренди від 10.01.2005 є припиненим ще з вересня 2013, внаслідок визнання права власності за рішенням суду, а рішенням Харківської міської ради від 29.10.2014 припинено право користування за добровільною відмовою, тому у відповідача відсутній обов'язок з укладення додаткової угоди до договору оренди землі від 10.10.2005, оскільки вважати такий договір діючим неможливо за відсутності у ПТ "Ломбард "Кимон" права щодо користування земельною ділянкою.

Ухвалою від 03.02.2017 колегії суддів Вищого господарського суду України у складі головуючого судді - Яценко О.В., суддів - Бакуліної С.В., Данилової М.В. касаційна скарга Повного товариства "Ломбард "Кимон" прийнята до провадження, справа призначена до розгляду у судовому засіданні на 02.03.2017.

Харківська міська рада у відзиві доводи скарги заперечує, просить постанову апеляційної інстанції залишити без зміни, а скаргу без задоволення.

Учасників судового процесу відповідно до статті 111 4 ГПК України належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги.

Колегія суддів Вищого господарського суду України, переглянувши у касаційному порядку судові акти, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши застосування судом першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Господарським судами попередніх інстанцій встановлено, що 10.10.2005 року між Харківською міською радою (орендодавець) та Повним товариством "Ломбард "Кимон" (орендарем) укладено договір оренди землі (далі-договір) (а.с.15).

Згідно з п.1 договору, орендодавець, на підставі рішення Харківської міської ради від 27.04.2005р. № 78/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків, пр. Московський, 40/42 Г.

Відповідно до п. 2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0396га, у тому числі: під забудовою 0,0129га, інших угідь 0,0267га.

В п. 3 договору оренди зазначено, що на земельній ділянці знаходиться об'єкт нерухомого майна - нежитлові приміщення №1-10 в літ. "Г-1", які належать орендарю на праві колективної власності, інших об'єктів інфраструктури немає.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, у відповідності до п.5 договору, становить:

- на період реконструкції згідно з довідкою № 1868/05 від 26.07.2005 року становить 103590 грн.;

- на період експлуатації згідно з довідкою № 1869/05 від 26.07.2005 року становить 517948 грн.

Пунктом 8 договору визначено, що договір укладено строком: на період реконструкції до 01.02.2007 року (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації); на період експлуатації до 01.02.2030 року.

Згідно п.9 договору, орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить:

- на період реконструкції: 2005 рік - 274,50 грн.; 2006 рік - 404,13 грн.; з 2007 року - 762,51 грн.;

- на період експлуатації: з 01.02.2007 року - 2245,74 грн.

В п.13 договору визначені підстави перегляду розміру орендної плати, а саме у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 15 договору, земельна ділянка передається в оренду для реконструкції нежитлової будівлі (літ. "Г-1") з прибудовою та надбудовою 2-го поверху під магазин непродовольчих товарів з офісними приміщеннями (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), та її подальшої експлуатації.

Цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови (п.16 договору).

У відповідності до п. 36 договору оренди землі зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв'язується у судовому порядку.

В п.38 договору передбачено випадки припинення дії договору шляхом його розірвання.

Пунктом 40 договору передбачено, що перехід права власності на будівлі та споруди, які розташовані на орендованій земельній ділянці до другої особи є підставою для розірвання договору та укладання договору оренди з новим власником будинків та споруд.

Судами попередніх інстанцій також встановлено, що рішенням Харківської міської ради від 03 липня 2013 року №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" (а.с.30) було затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01 січня 2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року застосовується з 01 січня 2014 року.

Рішенням Харківської міської ради від 25 вересня 2013 року №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" (а.с.31) встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013року" вводиться в дію з 01 січня 2014 року, а зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

На виконання вказаного рішення, позивачем направлено Повному товариству "Ломбард "Кимон" лист-пропозицію № 5927/0/225-13 від 19.12.2013 року з трьома примірниками додаткової угоди до договору оренди землі та трьома примірниками розрахунку орендної плати, у зв'язку із зміною її розміру, для підписання (а.с.26).

Відповідач не надав відповідь на лист-пропозицію у встановлений термін, що стало підставою для звернення до суду з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 10.10.2005 року, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору у редакції позивача.

Колегія суддів погоджується з висновками господарських судів першої та апеляційної інстанції про відмову у задоволенні позовних вимог з таких мотивів.

Згідно зі ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно з частинами першою, другою статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частин першої, другої статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Частиною 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

У відповідності до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

За змістом пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для внесення відповідних змін у договір оренди.

Згідно з пунктами 34, 35 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до положень статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Рішеннями Харківської міської ради від 03 липня 2013 року №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25 вересня 2013 року №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова" затверджено нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова та введено в дію з 01 січня 2014 року нову плату за землю є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнане, отже є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Одночасно колегія суддів зазначає, що відповідно до п.7 ч.1ст.31 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі припиняється в разі: зокрема набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці.

Як встановлено судом апеляційної інстанції, Рішення Харківської міської ради від 29.10.2014 року №1675/14, яким припинено ПТ "Ломбард "Кимон" право користування земельною ділянкою, площею 0,0396га по проспекту Московському, 40/42Г, не існувало на момент прийняття оскаржуваного рішення судом першої інстанції. Обставина припинення права користування відповідача спірною земельною ділянкою виникла лише 29.10.2014 року, тобто вже після прийняття судом оскаржуваного рішення, відповідне рішення Харківської міської ради №1675/14 не може бути прийнято судом апеляційної інстанції, оскільки є новим доказом, який не був предметом дослідження і оцінки судом першої інстанції. На даний час право користування відповідача спірною земельною ділянкою припинено, про що Харківською міською радою 29.10.2014 прийнято рішення №1675/14. Таким чином, сторони вправі врегулювати питання шляхом укладення угоди про розірвання договору оренди землі від 10.10.2005 року.

Відтак, враховуючи чинність рішення органу місцевого самоврядування про затвердження нормативної грошової оцінки та визначення як умовами укладеного між сторонами договору оренди, так і приписами чинного законодавства можливості зміни умов договору в разі, зокрема, зміни нормативної грошової оцінки землі, висновки попередніх судових інстанцій про задоволення позову колегія суддів вважає законними та обґрунтованими.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Доводи касаційної скарги висновків судів першої та апеляційної інстанцій про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог не спростовують, а зводяться до намагання надати їм перевагу та переоцінити встановлені судами обставини та досліджені ними докази, що за приписами ст. ст. 111 5 , 111 7 Господарського процесуального кодексу України перебуває поза процесуальними межами повноважень суду касаційної інстанції.

Відповідно до п. 1 ст. 111 9 ГПК України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу - без задоволення.

Касаційна скарга залишається без задоволення, коли суд визнає, що рішення місцевого та постанова апеляційного господарських судів прийняті з дотриманням вимог матеріального та процесуального права, з'ясуванням всіх обставин, які мають значення для правильного вирішення спору.

Таким чином, колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновками апеляційного господарського суду, які відповідають матеріалам справи та чинному законодавству, у зв'язку з чим підстав для скасування чи зміни оскаржуваного судового акту не вбачається.

Керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Повного товариства "Ломбард "Кимон" на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 14.11.2016 залишити без задоволення.

2. Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 14.11.2016 у справі № 922/3554/14 господарського суду Харківської області залишити без змін.

Головуючий суддяО.В. Яценко СуддіС.В. Бакуліна М.В. Данилова

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення02.03.2017
Оприлюднено08.03.2017
Номер документу65163519
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/3554/14

Постанова від 02.03.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 03.02.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 20.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Постанова від 14.11.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Медуниця О.Є.

Ухвала від 28.10.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Медуниця О.Є.

Ухвала від 16.09.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суслова В.В.

Ухвала від 07.10.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суслова В.В.

Рішення від 16.10.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суслова В.В.

Ухвала від 26.08.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суслова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні