ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 березня 2017 рокуСправа № 912/22/17 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Шевчук О.Б. розглянув у відкритому судовому засіданні справу №912/22/17
за позовом Першого заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області, в інтересах держави в особі Міністерства освіти і науки України,
до Помічнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області,
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державного навчального закладу "Професійно - технічне училище № 40 м. Новоукраїнка" та Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області,
про визнання недійсними рішень,
за участю представників:
від відповідача - ОСОБА_1 (голова);
від третьої особи (Державного навчального закладу "Професійно - технічне училище №40 м. Новоукраїнка") - юрисконсульт ОСОБА_2, довіреність від 16.01.2017;
від третьої особи (Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області) - ОСОБА_3, довіреність №32-11-0.61-696/2-17 від 19.01.2017;
у судовому засіданні брав участь прокурор відділу прокуратури Кіровоградської області - ОСОБА_4, посвідчення № 033353 від 13.05.2015.
Перший заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області, в інтересах держави в особі Міністерства освіти і науки, звернувся до господарського суду з позовною заявою, яка містить наступні вимоги:
- визнати недійсним рішення сесії Помічнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області від 08.09.2016 №120 "Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою та щодо інвентаризації земельної ділянки Помічнянській сільській раді";
- визнати недійсним рішення сесії Помічнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області від 19.10.2016 №131 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки у комунальну власність Помічнянській сільській раді", з покладенням витрат по сплаті судового збору на відповідача.
Позовні вимоги обґрунтовані, зокрема тим, що Помічнянською сільською радою Новоукраїнського району Кіровоградської області незаконно з порушенням статей 83, 84, 117 Земельного кодексу України, статті 63 Закону України "Про освіту" прийнято рішення №120 від 08.09.2016 "Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Помічнянській сільській раді" та в подальшому здійснено передачу земельної ділянки загальною площею 194,6 га, що належить на праві постійного користування Державному навчальному закладу "Професійно - технічне училище № 40, у комунальну власність Помічнянській сільській раді на підставі рішення №131 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки у комунальну власність Помічнянській сільській раді".
Ухвалою від 04.01.2017 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду, порушив провадження у справі, справу призначив до розгляду у судовому засіданні 14.02.2017.
Крім того, цією ж ухвалою, господарський суд залучив до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державний навчальний заклад "Професійно - технічне училище № 40 м. Новоукраїнка" та Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та витребував від учасників судового процесу необхідні для розгляду справи по суті докази.
Ухвалою від 14.02.2017 господарський суд відклав розгляд справи в порядку визначеному статтею 77 Господарського процесуального кодексу України.
Міністерством освіти і науки України подано до господарського суду письмові пояснення, відповідно до яких останнє просить суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі (а.с. 73-75).
Помічнянською сільською радою подано до суду заяву, відповідно до якої відповідач визнає повністю позов Першого заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області, в інтересах держави в особі Міністерства освіти і науки України та просить його задовольнити в повному обсязі (а.с. 87-88).
Треті особи підтримали позицію прокурора, яка викладена в позовній заяві.
Розглянувши наявні у справі матеріали та оцінивши подані учасниками судового процесу докази, врахувавши пояснення прокурора, представників відповідача та третіх осіб, наведених в обґрунтування підстав позову та заперечень проти позовних вимог, оглянувши оригінал Проекту розмежування земель державної та комунальної власності Помічнянської сільської ради, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до статті 121 Конституції України на прокуратуру покладається представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.
Відповідно до статті 23 Закону України "Про прокуратуру", представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
За приписами частини 7 статті 8 Закону України "Про професійно-технічну освіту", розпорядження державним майном, що перебуває у користуванні підпорядкованих професійно-технічних навчальних закладів відноситься до повноважень міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, яким підпорядковані професійно-технічні навчальні заклади.
Розпорядження державним майном - земельними ділянками, що надані Державному навчальному закладу "Професійно-технічне училище № 40" на праві постійного користування, відповідно до частини 7 статті 8 Закону України "Про професійно-технічну освіту", відноситься до компетенції Міністерства освіти і науки України як органу виконавчої влади, якому підпорядкований Державний навчальний заклад.
Згідно зі статтею 14 Конституції України, статтею 1 Земельного кодексу України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Зважаючи на її особливий статус як об'єкта обігу законодавець чітко регламентує порядок набуття її у власність, набуття права користування нею, тощо.
Таким чином, незаконне вибуття земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 188,5 га із земель державної власності, які використовуються державним навчальним закладом для реалізації права дітей на освіту, та передача її у комунальну власність в даному випадку порушує інтереси держави, оскільки очевидно суперечить законодавчим вимогам, що і зумовило необхідність звернення до суду з даним позовом.
Із матеріалів справи вбачається, що пунктом 1.1. рішення Кіровоградської обласної Ради народних депутатів від 05.04.1990 № 93 "Про відведення земельних ділянок" відведено земельну ділянку Новоукраїнському середньому професійно - технічному училищу № 40 м. Новоукраїнка Міністерства народної освіти УРСР в постійне володіння для організації учбового процесу і сільськогосподарського використання площею 194,6 га, у тому числі, 188,5 га ріллі, 1 га пасовищ, 4,1 га деревно - чагарникових насаджень та 1 га інших угідь, із землекористування колгоспу "Мир" Новоукраїнського району (за згодою загальних зборів колгоспників). Землі засіяні сільськогосподарськими культурами вирішено передати новому землекористувачу після збирання врожаю колгоспом.
Відповідно до державного акту на право користування землею № 051928, виданого головою виконавчого комітету Новоукраїнської районної Ради народних депутатів трудящих 1990 року, Новоукраїнському середньому професійно - технічному училищу № 40 м. Новоукраїнка у безстрокове і безоплатне користування передано земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 194,6 га, в межах згідно з планом землекористування, яка розташована на території Помічнянської сільської ради Новоукраїнського району поза межами населеного пункту, для організації учбового господарства і сільськогосподарського використання.
Таким чином, державний акт на право користування землею № 051928 закріплює право постійного користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення площею 194,6 га за Новоукраїнським середнім професійно - технічним училищем.
Відповідно до пункту 1.7. Статуту Державного навчального закладу "Професійно - технічне училище № 40 м. Новоукраїнка", вказаний державний навчальний заклад є правонаступником професійно - технічного училища № 40 м. Новоукраїнка.
Отже, до Державного навчального закладу "Професійно - технічне училище № 40 м. Новоукраїнка" перейшли всі права та обов'язки професійно - технічного училища № 40 м. Новоукраїнка, в тому числі, право постійного користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення площею 194,6 га на підставі державного акту №051928.
Діяльність навчальних закладів, їх матеріальне забезпечення регулюється Законом України "Про освіту".
Відповідно до частин 1, 2 статті 63 Закону України "Про освіту" матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством. Земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.
Частиною 4 цієї статті передбачено, що основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних навчальних закладів, установ, організацій та підприємств системи освіти не підлягають вилученню, крім випадків, передбачених чинним законодавством.
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" управління об'єктами державної власності - здійснюється Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб'єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об'єктів, пов'язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.
Відповідно до статті 4 цього Закону суб'єктами управління об'єктами державної власності є, зокрема, Кабінет Міністрів України; центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері управління об'єктами державної власності; центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку; міністерства та інші органи виконавчої влади.
Пунктами 11, 18, 28 частини 1 статті 6 Закону передбачено, що уповноважені органи управління відповідно до покладених на них завдань ведуть облік об'єктів державної власності, що перебувають в їх управлінні, здійснюють контроль за ефективним використанням та збереженням таких об'єктів; погоджують передачу об'єктів державної власності в комунальну власність, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти об'єктами державної власності, господарських структур або в користування Національній академії наук України, галузевим академіям наук, а також передачу об'єктів комунальної власності в державну власність; у випадках, передбачених законодавством, приймають рішення про передачу об'єктів державної власності в комунальну власність, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти об'єктами державної власності, господарських структур або в користування Національній академії наук України, галузевим академіям наук; забезпечують оформлення прав на земельні ділянки (у разі відсутності необхідних документів) та уточнення меж земельних ділянок державних і казенних підприємств, державних установ, організацій та об'єкті нерухомості (будівлі, споруди), що не увійшли до статутних капіталів господарських товариств, утворених у процесі корпоратизації державних підприємств.
Відповідно до частини 1 статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Згідно з частиною 1 статті 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Із змісту пункту "ж" частини 4 цієї статті вбачається, що до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать земельні ділянки, які закріплені за державними професійно-технічними навчальними закладами.
Частиною 1 статті 117 Земельного кодексу України визначено, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.
На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.
Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
З огляду на положення частини 2 статті 117 Земельного кодексу України до земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об'єктів у комунальну власність.
Оскільки земельна ділянка сільськогосподарського призначення, яка перебуває в постійному користуванні Державного навчального закладу "Професійно - технічне училище № 40" на підставі державного акту на право користування землею, відноситься до земель державної власності, то в силу вимог частини 2 статті 117 Земельного кодексу України не може бути передана у комунальну власність.
Відповідно до частини 4 статті 122 Земельного Кодексу України право розпоряджатися землями державної форми власності належить до компетенції центрального органу державної влади з питань земельних ресурсів.
Головне управління Держгеокадастру в області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та діє на підставі Положення затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 03.02.215 №14.
Головне управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, наказами Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерства аграрної політики та продовольства України, дорученнями Віце-прем'єр-міністра України-Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, його першого заступника та заступників, наказами Держгеокадастру, дорученнями Голови Держгеокадастру та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням.
Відповідно до Порядку взаємодії між територіальними органами Держгеокадастру/Держземагентства під час реалізації повноважень з передачі земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування (на безконкурентних засадах) для всіх потреб, затвердженого наказом Держгеокадастру № 95 від 04.06.2015, обласні управління Держгеокадастру в ході реалізації державної політики у сфері земельних відносин реалізують від імені держави право власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності шляхом передачі їх у власність чи користування на умовах оренди.
На виконання своїх повноважень Головним управлінням Держгеокадастру в Кіровоградській області 19.07.2016 видано наказ "Про надання згоди на відновлення меж земельних ділянок" за заявою Державного навчального закладу "Професійно - технічне училище № 40", яким навчальному закладу надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі із земель сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 194,6 га, що перебувають у його користуванні на підставі державного акту на право користування землею, зареєстрованого 1990 року № 051928 із цільовим призначенням - для організації учбового господарства і сільськогосподарського використання, розташованих на території Помічнянської сільської ради Новоукраїнського району.
14.09.2016 Державний навчальний заклад "Професійно - технічне училище №40" отримало вказаний наказ.
Поряд з цим, слід зазначити, що 08.09.2016 Помічнянською сільською радою прийнято рішення № 120 "Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Помічнянській сільській раді" (надалі - рішення №120).
Пунктом 1 вказаного рішення надано дозвіл Помічнянській сільській раді на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 188,5 га ріллі, що розташована за межами с. Червоний Розділ на території Помічнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області та за проектом розмежування земель державної та комунальної власності відноситься до земель комунальної власності (№ контура 249 поконтурної відомості вирахування площ), що необхідна для реєстрації права комунальної власності за територіальною громадою в особі Помічнянської сільської ради. Пунктом 2 вказаного рішення зобов'язано Помічнянську сільську раду замовити організації, яка має відповідні дозволи на проведення робіт із землеустрою розробку технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі.
В подальшому, після розроблення проектно - технічної документації, сесією Помічнянської сільської ради прийнято рішення № 131 від 19.10.2016 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки у комунальну власність Помічнянській сільській раді" (надалі - рішення №131), яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 188,5438 га на території Помічнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області та вирішено передати вказану земельну ділянку (кадастровий № 3524084800:02:002:0933) у комунальну власність та здійснити державну реєстрацію права комунальної власності на вказану земельну ділянку.
Однак, зазначені рішення суперечать приписам пункту "ж" частини 4 статті 84 та частини 2 статті 117 Земельного кодексу України, оскільки відповідачем прийнято рішення про передачу до комунальної власності земельної ділянки, яка перебуває у постійному користуванні державної організації (установи, закладу) - Державного навчального закладу "Професійно-технічне училище №40 м. Новоукраїнка".
Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В силу вимог частини 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Відповідно до статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (пункт 10 частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України).
Відповідно до частини 1 статті 21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Крім того, господарським судом враховуються вимоги пункту 2 Роз'яснення Вищого арбітражного суду від 26.01.2000 № 02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів", відповідно до якого підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.
З огляду на викладені обставини та норми чинного законодавства, господарський суд прийшов до висновку, що рішення сесії Помічнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області від 08.09.2016 №120 "Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою та щодо інвентаризації земельної ділянки Помічнянській сільській раді" та рішення сесії Помічнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області від 19.10.2016 № 131 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки у комунальну власність Помічнянській сільській раді" прийняті з порушенням норм чинного законодавства, у зв'язку з прийняттям таких рішень порушено права позивача, тому такі рішення підлягають визнанню недійсними в судовому порядку.
Господарський суд також враховує, що Помічнянська сільська рада Новоукраїнського району Кіровоградської області подала до суду заяву, відповідно до якої погодилася з доводами викладеними прокурором у позовній заяві та визнала позов повністю.
Відповідно до частини 5 статті 78 Господарського процесуального кодексу України у разі визнання відповідачем позову господарський суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.
Враховуючи вищенаведене, господарський суд дійшов висновку що позовні вимоги прокурора підлягають задоволенню в повному обсязі.
Витрати по сплаті судового збору на підставі статті 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 33, 34, 43, 44, 49, 82, 84, 85, 116, 117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати недійсним рішення сесії Помічнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області від 08.09.2016 №120 "Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою та щодо інвентаризації земельної ділянки Помічнянській сільській раді".
Визнати недійсним рішення сесії Помічнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області від 19.10.2016 № 131 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки у комунальну власність Помічнянській сільській раді".
Стягнути з Помічнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області (Кіровоградська область, м. Помічна, с. Помічна, вул. Гагаріна, 125, ідентифікаційний код 04363975) на користь прокуратури Кіровоградської області (м. Кропивницький, вул. В. Пермська, 4, ідентифікаційний код 02910025, за реквізитами: розрахунковий рахунок 35215073004600, банк - Державна казначейська служба України, м. київ, МФО 820172, код класифікації бюджетних видатків бюджету 2800) - 2756,00 грн судового збору.
Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Копію рішення направити Міністерству освіти та науки України (м. Київ, пр. Перемоги, 10).
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Рішення може бути оскаржене протягом десяти днів з дня його підписання до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Кіровоградської області.
Повне рішення складено 07.03.2017.
Суддя О.Б. Шевчук
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2017 |
Оприлюднено | 10.03.2017 |
Номер документу | 65164079 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Шевчук О.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні