Справа № 815/6183/16
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 березня 2017 року Одеський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до приватного підприємства ТСН , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_1 - начальник відділу контролю застосування санкцій та обліку пожеж центру забезпечення діяльності ГУДСНС України в Одеській області про зобов'язання забезпечити допуск для здійснення перевірки, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить зобов'язати забезпечити допуск начальнику відділу контролю застосування санкцій та обліку пожеж центру забезпечення діяльності Головного управління ДСНС України в Одеській області ОСОБА_1, до здійснення планової перевірки, ПП ТСН ЄДРПОУ: 31339688, розташованого за адресою: 65003, Одеська область, Овідіопольський район, смт. Авангард, вул. Базова, 12г, щодо дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що начальник відділу контролю застосування санкцій та обліку пожеж центру забезпечення діяльності Головного управління ДСНС України в Одеській області ОСОБА_1, у період з 24 жовтня по 08 листопада 2016 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки затвердженого наказом МВС України від 02.11.2015 № 1337 зареєстрованого в Міністерстві юстиції 25.11.2015 за № 1467/27912, на підставі наказу ГУ ДСНС України в Одеській області від 26 вересня 2016 №446 Про здійснення державного нагляду(контролю) на об'єктах суб'єктів господарювання у IV кварталі 2016 року ; Повідомлення про проведення планової перевірки від 27.09.2016 №03/4968/08/24; посвідчення на проведення перевірки від №404 від 24.10.2016 р. виданого Головним управлінням ДСНС України в Одеській області, зобов'язаний був здійснити планову перевірку стану пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту суб'єкта господарювання - ПП ТСН розташованого за адресою: Одеська обл., Овідіопольський район, смт. Авангард, вул. Базова, 12г.
Також представник позивача зазначив, що відповідач 08 листопада 2016 року не допустив начальника відділу контролю застосування санкцій та обліку пожеж центру забезпечення діяльності Головного управління ДСНС України в Одеській області ОСОБА_1, до проведення перевірки дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, про що, відповідно до приписів пункту 11 Розділу 3 Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки затвердженого наказом МВС України від 02.11.2015 № 1337 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.11.2015 за № 1467/27912 складено акт про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки від 08 листопада 2016 року.
При цьому представник позивача вказує, що відповідно до ст. 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено суб'єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов'язаний допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом; виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства; надавати документи, зразки продукції, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону; одержувати примірник припису або акту органу державного нагляду (контролю) за результатами проведеного планового чи позапланового заходу. Згідно п. 7, 9 Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки затвердженого наказом № НОМЕР_1 України від 02.11.2015 зареєстрованого в Міністерстві юстиції 25.11.2015 за № 1467/27912 до посадової особи ДСНС України належить посадова особа ДСНС України або її територіального органу, яка у визначеному законом порядку уповноважена на здійснення державного нагляду (контролю) у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Посадові особи ДСНС України або її територіальних органів під час здійснення перевірок мають право: звертатися у встановленому законом порядку до суду у випадку недопущення посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об'єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, з вимогою щодо зобов'язання суб'єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки.
З огляду на вказані обставини, представник позивача вважає, що відповідач не виконав свого обов'язку та неправомірно не допустив посадову особу ГУ ДСНС України в Одеській області до проведення перевірки.
Представник позивача в судовому засіданні адміністративний позов підтримала, просила позовні вимоги задовольнити в повному обсязі. Проти продовження розгляду справи в порядку письмового провадження не заперечувала.
Представник відповідача проти задоволення адміністративного позову заперечував з підстав, викладених в письмових запереченнях, проти продовження розгляду справи в порядку письмового провадження не заперечував. В обґрунтування своєї правової позиції зазначив, що позивачем порушено порядок проведення планової перевірки, тому у останнього фактично не виникло права на право проведення у зв'язку з чим, всі дії відповідача, пов'язані з проведенням даної перевірки та складанням акта недопущення є такими, що не відповідають діючому законодавству, а тому і підстави позову є неправомірними, а позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Також представник відповідача зазначив, що у плані проведення перевірок на 4 квартал 2016 року, затвердженого 23.09.2016 року та висвітленого на офіційному вебсайті Головного управління ДСНС України в Одеській області невірно вказано адресу підприємства, та відповідно у посвідчення на проведення планової перевірки внесено відомості, які суперечать Наказу ГУ ДСНС України в Одеській області від 26 вересня 2016 року №446.
Разом з тим, відповідач вказує, що начальником відділу контролю застосування санкцій та обліку пожеж центру забезпечення діяльності Головного управління ДСНС України в Одеській області ОСОБА_1 представлено посвідчення на проведення позапланової перевірки, яке зареєстровано за № 404 від 24 жовтня 2016 року. Тим самим, на думку відповідача в діях посадової особи вбачаються ознаки упереджено ставлення та перевищення владних повноважень в частині складання документів на право проведення перевірки, а саме посвідчення на проведення позапланової перевірки.
Також представник відповідача вважає необґрунтованими доводи позивача про те, що останнього не було допущено до проведення перевірки, оскільки при прибутті перевіряючого на підприємство директор та інші офіційно уповноважені особи підприємства, які б мали право взяти участь у проведенні перевірки, були відсутні. Між тим, присутній на момент прибуття посадової особи позивача, охоронець вказав, що він не є ані уповноваженою особою підприємства, ані співробітником, ані офіційним представником підприємства, а тому не може допустити перевіряючих до проведення позапланової перевірки у зв'язку із відсутністю таких повноважень. Таким чином представник відповідача вважає не доведеним факт не допуску уповноваженими особами ПП ТСН посадову особу позивача до перевірки.
Вказані обставини, на думку представника відповідача, фактично свідчать про недотримання посадовою особою Головного управління ДСНС України в Одеській області процедури проведення планових перевірок, визначеної чинним законодавством, а тому відсутні підстави для задоволення даного адміністративного позову.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_1 - начальник відділу контролю застосуваня санкцій та обліку пожеж центру забезпечення діяльності Головного управління ДСНС України в Одеській області до судового засідання не з'явився, про час, дату та місце розгляду справи повідомлявся належним чином та своєчасно, причин неявки суду не повідомив.
Згідно ч. 6 ст. 128 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що наказом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області від 26.09.2016 року №446 «Про здійснення державного нагляду (контролю) на об'єктах суб'єктів господарювання у ІV кварталі 2016 року» затверджено провести планові перевірки додержання (виконання) законодавства з питань пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту об'єктів суб'єктів господарювання згідно додатку. Згідно додатку до наказу від 23.09.2016 року №446 графа №60 до переліку об'єктів суб'єктів господарювання, які підлягають плановій перевірці в Одеській області у ІV кварталі 2016 року включено ПП ТСН , за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, смт. Авангард, вул. Базова, 9-Б в період з 24.10.2016 року по 08.11.2016 року.
27.09.2016 року відповідно до статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , «Кодексу цивільного захисту України» , Головним управлінням ДСНС України в Одеській області було видано повідомлення про проведення перевірки вих.№03/4968/08/24, яким повідомляється про здійснення планової перевірку додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту ПП ТСН за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, смт. Авангард, вул. Базова, 9Б. Означене повідомлення було направлено відповідачу засобом поштового зв'язку.
24.10.2016 року позивачем було видано посвідчення №404 на проведення планової перевірки будівель, споруд, приміщень та території ПП ТСН код ЄДРПОУ 31339688, розташованих за адресою: Одеська область, яким на виконання наказу ГУ ДСНС України в Одеській області від 26 вересня 2016 року № 446, у період з « 24» жовтня 2016 року по « 08» листопада 2016 року направлено на планову перевірку начальника управління державного нагляду (контролю) у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту Головного управління ДСНС України в Одеській області полковником служби цивільного захисту ОСОБА_2, начальника відділу контролю застосування санкцій та обліку пожеж центру забезпечення діяльності Головного управління ДСНС України в Одеській області підполковником служби цивільного захисту ОСОБА_1, старшого інспектора відділу контролю застосування санкцій та обліку пожеж центру забезпечення діяльності Головного управління ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту ОСОБА_3
Листом від 07.11.2016 року вих.№12 ПП ТСН , розглянувши повідомлення про проведення планової перевірки, повідомило позивача, що згідно пункту 3 Прикінцевих положень Закону України від 28.12.2014 року №71-VІІІ Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи передбачено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб-підприємців з обсягом доходу до 20 млн. гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або з вимогами Кримінального кодексу. Тобто законом встановлено виключні випадки, за наявності яких здійснюються перевірки суб'єктів господарювання у 2016 році. Така позиція підтверджується роз'ясненнями Державної регуляторної служби України від 28.10.2015 року, 29.12.2015 року, які оприлюднені на офіційному сайті згідно з вимогами Закону України від 28.12.2014 року № 71-VIII. Відповідно до фінансової звітності дохід за 2015 рік ПП ТСН не перевищує 20 млн. грн. Відповідно до п.п. 6.7 Розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 року № 269-р Про затвердження Плану основних заходів цивільного захисту на 2016 рік не передбачено Державній службі України з надзвичайних ситуацій проведення перевірок стану протипожежного захисту та техногенної безпеки об'єктів, що належать суб'єктам господарювання з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень. Також ПП ТСН не включено до Плану комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) на 2016 рік, затвердженого Наказом Мінекономрозвитку України від 30.11.2015 р. № 1553. Крім того ПП ТСН , у відповідності до критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29 лютого 2012 року № 306 не відноситься до суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику. На підставі викладеного, ПП ТСН просить скасувати перевірку ПП за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, смт. Авангард, вул. Базова, 12-г.
08.11.2016 року начальником ВКЗСта ОПЦЗД Головного управління ДСНС України в Одеській область підполковникам СЦЗ ОСОБА_1 складено та підписано акт про недопущення до проведення планової перевірки, зі змісту якого вбачається, в розділі «Відмова полягає» зазначено не допуск на територію ПП ТСН за адресою Одеська область, Овідіопольський район, смт. Авнгард, вул. Базова, 12г, не визначення уповноважених посадових осіб для участі у перевірці , в розділі «Пояснення керівника суб'єкта господарювання чи уповноваженої ним особи або фізичної особи-підприємця чи її представника (у разі відмови у наданні пояснень зазначити про це)» вказано відмовився .
Згідно з ч.1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015р. №1052 Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра Внутрішніх Справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно до п.п.2 ч.3 цього Положення основними завданнями ДСНС є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Згідно з п.п. 39 ч.4 Положення №1052 Державна служба України з надзвичайних ситуацій відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Кабінетом міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання.
Згідно з Положенням про Головне Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженим Наказом ДСНС України №3 від 04.02.2013 року ГУ ДСНС України в Одеській області здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи на відповідній території нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Відповідно до ст.66 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснюється шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Пунктом 1 частини 2 статті 67 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить здійснення контролю за додержанням вимог техногенної та пожежної безпеки під час проведення робіт із будівництва будівель та споруд, крім об'єктів будівництва I та II категорій складності, площа яких не перевищує 300 квадратних метрів (за винятком об'єктів, вбудованих у будівлі), а також крім індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, індивідуальних гаражів.
Згідно зі статтею 1 Закону України №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Відповідно до п. 1, 2, 3, 4, 11 ст. 4 Закону України №877-V, державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.У разі якщо суб'єкт господарювання на відповідний плановий період включений до планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) одночасно кількох органів державного нагляду (контролю), відповідні планові заходи здійснюються органами державного нагляду (контролю) комплексно - одночасно всіма органами державного нагляду (контролю), до планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) яких включено суб'єкта господарювання. Складання та затвердження плану комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) органами державного нагляду (контролю) здійснюються в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. План комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) затверджується для всіх органів державного нагляду (контролю) центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку підприємництва, не пізніше ніж за 10 днів до початку відповідного планового періоду. Здійснення заходів державного нагляду (контролю) різними органами державного нагляду (контролю) з одного й того самого питання заборонено. Здійснення органом державного нагляду (контролю) щодо одного суб'єкта господарювання планових заходів державного нагляду (контролю) протягом одного планового періоду заборонено, якщо в цьому плановому періоді такий суб'єкт господарювання включений до плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) іншого органу державного нагляду (контролю). Внесення одного й того самого суб'єкта господарювання до планів державного нагляду (контролю) різних органів державного нагляду (контролю) є підставою для проведення щодо такого суб'єкта господарювання комплексного планового заходу державного нагляду (контролю) .
Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб'єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Плановий чи позаплановий захід повинен здійснюватися у присутності керівника або його заступника, або уповноваженої особи суб'єкта господарювання.
Статтею 5 Закону України №877-V визначено, що планові заходи здійснюються відповідно до річних або квартальних планів, які затверджуються органом державного нагляду (контролю) до 1 грудня року, що передує плановому, або до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому. Протягом одного року проведення більш як одного планового заходу державного нагляду (контролю) щодо одного суб'єкта господарювання не допускається. План здійснення заходів державного нагляду (контролю) на наступний плановий період повинен містити конкретні календарні дати початку кожного планового заходу державного нагляду (контролю) та строки їх здійснення. План здійснення заходів державного нагляду (контролю) на відповідний плановий період оприлюднюється на офіційному веб-сайті органу державного нагляду (контролю) не пізніше ніж за 10 днів до початку відповідного планового періоду. Орган державного нагляду (контролю) визначає у віднесеній до його відання сфері критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності. З урахуванням значення прийнятного ризику всі суб'єкти господарювання, що підлягають нагляду (контролю), відносяться до одного з трьох ступенів ризику: з високим, середнім та незначним. Залежно від ступеня ризику органом державного нагляду (контролю) визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю). Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності і періодичність проведення планових заходів, затверджуються Кабінетом Міністрів України за поданням органу державного нагляду (контролю). Залежно від ступеня ризику органом державного нагляду (контролю) визначаються переліки питань для здійснення планових заходів, які затверджуються його наказом. У межах переліку питань кожен орган державного нагляду (контролю) залежно від цілей заходу має визначити ті питання, щодо яких буде здійснюватися державний нагляд (контроль). Уніфіковані форми актів, в яких передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику, затверджуються органом державного нагляду (контролю) і публікуються в мережі Інтернет у порядку, визначеному законодавством. Орган державного нагляду (контролю) оприлюднює критерії та періодичність проведення планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) шляхом розміщення інформації в мережі Інтернет у порядку, визначеному законодавством. Щорічно до 1 квітня орган державного нагляду (контролю) готує звіт про виконання річного плану (квартальних планів) державного нагляду (контролю) суб'єктів господарювання за попередній рік і оприлюднює його в мережі Інтернет. Органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу. Повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; найменування органу державного нагляду (контролю). Повідомлення надсилається рекомендованим листом чи телефонограмою за рахунок коштів органу державного нагляду (контролю) або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання під розписку. Суб'єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу. Строк здійснення планового заходу не може перевищувати п'ятнадцяти робочих днів, а для суб'єктів малого підприємництва - п'яти робочих днів, якщо інше не передбачено законом. Продовження строку здійснення планового заходу не допускається.
За приписами п. 1, 2, 3, 4, 5 ст. 7. Закону України №877-V, для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові) і засвідчується печаткою. У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід;місцезнаходження суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу, на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім'я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); вид заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення). Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу. Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення). Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб'єкта господарювання. Суб'єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред'явили документів, передбачених цією статтею.
Відповідно до ст. 10 Закону України №877-V визначено, що суб'єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від посадових осіб органу державного нагляду (контролю) додержання вимог законодавства; перевіряти наявність у посадових осіб органу державного нагляду (контролю) службового посвідчення і одержувати копії посвідчення (направлення) на проведення планового або позапланового заходу; не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо: він здійснюється з порушенням вимог щодо періодичності проведення заходів державного нагляду (контролю), передбачених законом; посадова особа органу державного нагляду (контролю) не надала копії документів, передбачених цим Законом, або якщо надані документи не відповідають вимогам цього Закону; бути присутнім під час здійснення заходів державного нагляду (контролю);вимагати нерозголошення інформації, що є комерційною таємницею суб'єкта господарювання; одержувати та знайомитися з актами державного нагляду (контролю); надавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта органу державного нагляду (контролю); оскаржувати в установленому законом порядку неправомірні дії органів державного нагляду (контролю) та їх посадових осіб.
Як вбачається з матеріалів справи, наказом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області від 26.09.2016 року №446 «Про здійснення державного нагляду (контролю) на об'єктах суб'єктів господарювання у ІV кварталі 2016 року» затверджено провести планові перевірки додержання (виконання) законодавства з питань пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту об'єктів суб'єктів господарювання згідно додатку. Згідно додатку до наказу від 23.09.2016 року №446 графа №60 до переліку об'єктів суб'єктів господарювання, які підлягають плановій перевірці в Одеській області у ІV кварталі 2016 року включено ПП ТСН , за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, смт. Авангард, вул. Базова, 9-Б в період з 24.10.2016 року по 08.11.2016 року.
В повідомленні про проведення перевірки вих.№03/4968/08/24 від 27.09.2016 року, яким повідомляється про здійснення планової перевірку додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту ПП ТСН також зазначена адреса: Одеська область, Овідіопольський район, смт. Авангард, вул. Базова, 9Б.
Зазначене повідомлення відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, було надіслано керівнику ПП ТСН за адресою: 67806, Одеська область, Овідіопольський район, вул. Базова, 9Б. (а.с. 89).
Відповідно до ч. 4 ст. 89 Цивільного кодексу України до єдиного державного реєстру вносяться відомості про організаційно-правову форму юридичної особи, її найменування, місцезнаходження, органи управління, філії та представництва, мету установи, а також інші відомості, встановлені законом.
Згідно з ст. 93 Цивільного кодексу України місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.
Згідно з п.7) ч. 1 ст. 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань №755-IV від 15.05.2003 року Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань - єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців.
Відповідно до Порядку проведення планових (позапланових) перевірок одержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого наказом МВС України №1337 від 02.11.2015р. (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.11.2015 року за № 1467/27912), визначено, що планові перевірки проводяться відповідно до планів перевірки, які щоквартально затверджуються ДСНС України або її територіальними органами та оприлюднюються на їх офіційному веб-сайті до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому. Плани перевірок апарату ДСНС України затверджуються Головою ДСНС України або його заступником, до повноважень якого відповідно до розподілу обов'язків віднесено питання державного нагляду (контролю). Плани перевірок, що здійснюються посадовими особами територіального органу ДСНС України на території певної адміністративної одиниці, затверджуються керівником відповідного територіального органу або його заступником, до повноважень якого відповідно до розподілу обов'язків віднесено питання державного нагляду (контролю). У плані перевірки зазначаються найменування суб'єкта господарювання - юридичної особи та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, адреса розташування об'єкта (об'єктів) перевірки, дата початку здійснення заходу та дата його закінчення. Періодичність здійснення планових перевірок суб'єктів господарювання визначається з урахуванням Критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29 лютого 2012 року № 306 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 04 червня 2015 року № 361). У разі взяття на облік нового об'єкта в період, на який уже затверджено план перевірки, зазначений об'єкт включається до плану перевірки на наступний плановий період. Відповідно до затвердженого у встановленому порядку плану перевірок для здійснення планової перевірки ДСНС України або її територіальними органами видається наказ про проведення перевірки. Наказ про проведення перевірки має містити: найменування/прізвище, ім'я та по батькові суб'єкта господарювання; місцезнаходження/місце проживання суб'єкта господарювання та адресу розташування об'єкта перевірки; предмет перевірки; дату початку та дату закінчення перевірки; посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка буде здійснювати перевірку. На підставі наказу на проведення перевірки оформлюється посвідчення на проведення перевірки (додаток 1). Повідомлення про проведення планової перевірки (додаток 3) надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення (телефонограмою) за рахунок коштів ДСНС України (її територіального органу) або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання. У разі направлення повідомлення про проведення планової перевірки рекомендованим листом з повідомленням про вручення (телефонограмою) планова перевірка здійснюється не раніше ніж через п'ятнадцять днів з дня відправлення суб'єкту господарювання такого повідомлення. Повідомлення про проведення планової перевірки посадовими особами ДСНС України оформлюється на бланку ДСНС України для загального листування за підписом Голови ДСНС України або його заступника, до повноважень якого відповідно до розподілу обов'язків віднесено питання державного нагляду (контролю). Повідомлення про проведення планової перевірки, що здійснюється посадовими особами територіального органу ДСНС України на території відповідної адміністративної одиниці, оформлюється на бланку територіального органу ДСНС України для загального листування за підписом керівника цього територіального органу або його заступника, до повноважень якого відповідно до розподілу обов'язків віднесено питання державного нагляду (контролю). У повідомленні про проведення планової перевірки зазначаються: дата початку та дата закінчення здійснення планової перевірки; найменування суб'єкта господарювання - юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо якого (якої) буде здійснюватися перевірка; назва та адреса розташування об'єкта перевірки; найменування підрозділу ДСНС України або її територіального органу, посадові особи якого будуть здійснювати перевірку. Копія повідомлення про проведення планової перевірки та копія повідомлення про вручення поштового відправлення (у разі надіслання повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення) зберігаються в наглядовій справі на об'єкт перевірки в органі, який здійснював перевірку.
Відповідно до п.п.5 пункту 9 Порядку №1337, посадові особи ДСНС України або її територіальних органів під час здійснення перевірок мають право звертатися у встановленому законом порядку до суду у випадку недопущення посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об'єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, з вимогою щодо зобов'язання суб'єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки в цілому або частини приміщень об'єкта перевірки.
Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб - підприємців, місцезнаходження юридичної особи ПП ТСН - Одеська область, Овіідопольський район, смт Авангард, вул. Базова, 12Г.
Отже, оскільки в наказі ГУ ДСНС в Одеській області від 26.09.2016 року №446 та в повідомленні про проведення перевірки, виданому на його підставі, зазначена інша адреса ПП ТСН , а саме Одеська область, Овідопольський район, смт Авангард, вул. Базова, 9Б, суд вважає необґрунтованими доводи позивача про те, що суб'єкт господарської діяльності, що підлягає перевірці був повідомлений належним чином про проведення перевірки.
Суд не приймає до уваги доводи позивача щодо того, що на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення є підпис особи, якій вручено поштове відправлення, оскільки в ньому зазначена інша ніж у ПП ТСН поштова адреса та не міститься ані прізвища, ані посади особи яка отримала це відправлення.
Разом з тим, 08.11.2016 року вихід на перевірку був здійснений посадовою особою ГУ ДСНС України в Одеській області за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, смт. Авангард, вул. Базова, 12Г, та у зв'язку з відсутністю посадової або уповноваженої особи підприємства начальником ВК ЗС та ОП ЦЗД ГУ ДСНС України в Одеській області підполковником СЦЗ ОСОБА_1 складений акт про не допущення до проведення перевірки за зазначеною адресою, який, як зазначено в цьому акті, надісланий відповідачу засобами поштового зв'язку. При цьому жодних доказів на підтвердження надіслання акту відповідачу позивач до суду не надав.
Згідно з ч.1 ст.11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Приписами ч.1 ст.69 та ч.1 ст.70 КАС України, передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.
Відповідно до ст. 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Таким чином, за умови не повідомлення Головним управлінням ДСНС України в Одеськй області суб'єкт господарювання ПП ТСН про початок проведення перевірки, у контролюючого органу не виникло право на її здійснення, а у відповідача не виник обов'язок допускати позивача до перевірки. Відповідно у ГУ ДСНС України в Одеській області відсутні підстави для звернення до суду з вимогою щодо зобов'язання суб'єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки в цілому або частини приміщень об'єкта перевірки.
Згідно зі ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Враховуючи вищевикладене, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених фактів, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 94, ч. 6 ст. 128, ст.ст. 159 - 163, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Відмовити в задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до приватного підприємства ТСН , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_1 - начальник відділу контролю застосування санкцій та обліку пожеж центру забезпечення діяльності ГУДСНС України в Одеській області про зобов'язання забезпечити допуск для здійснення перевірки - в повному обсязі.
Постанову може бути оскаржено в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд у строки та в порядку встановлені ст. 186 КАС України.
Постанова набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 254 КАС України.
Суддя О.А. Левчук
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.03.2017 |
Оприлюднено | 10.03.2017 |
Номер документу | 65166801 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні