ВИЩИЙ АдміністративниЙ СУД УКРАЇНИ
01029, м. Київ, вул. Московська, 8, корп. 5
УХВАЛА
Іменем України
28.02.2017 № К/800/28947/16
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів: головуючого судді Юрченко В.П., суддів: Голубєвої Г.К., Приходько І.В., розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргуХерсонської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Херсонській області на постановуХерсонського окружного адміністративного суду від 11.11.2015 та ухвалуОдеського апеляційного адміністративного суду від 05.04.2016 у справі №821/3248/15-а за позовомПриватного підприємства Сільськогосподарське підприємство Системи будторга доДержавної податкової інспекції у м. Херсоні Головного управління ДФС у Херсонській області провизнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,- ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство Сільськогосподарське підприємство Системи будторга звернулось до суду із адміністративним позовом, у якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Державної податкової інспекції у м.Херсоні Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області за №5/21-03-15-01 від 26.08.2015 про виключення приватного підприємства Сільськогосподарське підприємство Системи будторга з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування; та зобов'язати Державну податкову інспекцію у м.Херсоні Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області включити приватне підприємство Сільськогосподарське підприємство Системи будторга до реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування з 01.03.2015.
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 11.11.2015 у даній справі, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 05.04.2016, позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Державної податкової інспекції у м.Херсоні Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області за №5/21-03-15-01 від 26.08.2015 про виключення приватного підприємства Сільськогосподарське підприємство Системи будторга з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування та зобов'язано Державну податкову інспекцію у м.Херсоні Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області включити приватне підприємство Сільськогосподарське підприємство Системи будторга до реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування з 01.03.2015.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки вважає, що постанову та ухвалу було прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права.
В письмовому запереченні на касаційну скаргу позивач, посилаючись на те, що вимоги касаційної скарги є необґрунтовані та не можуть бути задоволені, просить в задоволенні касаційної скарги відмовити, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій залишити без змін.
З урахуванням відсутності клопотань усіх осіб, які беруть участь у справі, про розгляд справи за їх участю, колегія суддів дійшла висновку про можливість розгляду касаційної скарги в порядку письмового провадження відповідно до пункту 1 частини 1 статті 222 Кодексу адміністративного судочинства України.
Переглянувши судові рішення в межах касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Вищий адміністративний суд України дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, виходячи з наступного.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач з 30.06.2009 зареєстрований як юридична особа, є платником податків, знаходиться на обліку в ДПІ у м.Херсоні, є суб'єктом спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість, відповідно до ст.209 Податкового кодексу України, подає до податкового органу розрахунки визначення питомої ваги доходу від реалізації сільгосппродукції власного виробництва та продуктів її переробки в загальному обсязі валового доходу підприємства.
26.08.2015 відповідач прийняв рішення за №5/21-03-15-01 про виключення приватного підприємства Сільськогосподарське підприємство Системи будторга з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування, яке обґрунтовано тим, що за даними декларації з податку на додану вартість спеціального режиму оподаткування у сфері сільського господарства позивач протягом періоду з 01.03.2015 по 30.06.2015 мав сукупну вартість поставок всіх товарів (послуг) 21234918,00 грн., у тому числі несільськогосподарських товарів (послуг) 20458071,00 грн., що становить 96 відсотків та перевищує 25 відсотків вартості всіх поставлених товарів (послуг). Заява про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб'єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість за формою №1-РС подана сільськогосподарським підприємством до контролюючого органу 03.02.2015, а отже перше число місяця, в якому було допущено перевищення це - 01.03.2015 і з цієї дати позивач вважається платником податку на додану вартість на загальних підставах.
Судами також було встановлено, що за даними податкової декларації позивача з податку на додану вартість (спеціальний режим оподаткування діяльності у сфері сільського господарства) за березень 2015 року загальний обсяг постачання (без ПДВ) складає 5404956,00 грн., ПДВ - 1080991,00 грн. У додатку 9 до вказаної податкової декларації обсяг постачання сільськогосподарських товарів/послуг (без ПДВ) становить 5404956,00 грн., питома вага постачання сільськогосподарських товарів/послуг за 12 послідовних звітних (податкових) періодів сукупно (включаючи поточний) становить 100%.
За даними податкової декларації позивача з податку на додану вартість (спеціальний режим оподаткування діяльності у сфері сільського господарства) за квітень 2015 року загальний обсяг постачання (без ПДВ) складає 7976767,00 грн., ПДВ - 1595353,00 грн. У додатку 9 до вказаної податкової декларації обсяг постачання сільськогосподарських товарів/послуг (без ПДВ) становить 7976767,00 грн., питома вага постачання сільськогосподарських товарів/послуг за 12 послідовних звітних (податкових) періодів сукупно (включаючи поточний) становить 100%.
За даними податкової декларації позивача з податку на додану вартість (спеціальний режим оподаткування діяльності у сфері сільського господарства) за травень 2015 року загальний обсяг постачання (без ПДВ) складає 7853195,00 грн., ПДВ - 1570639,00 грн. У додатку 9 до вказаної податкової декларації обсяг постачання сільськогосподарських товарів/послуг (без ПДВ) становить 7853195,00 грн., питома вага постачання сільськогосподарських товарів/послуг за 12 послідовних звітних (податкових) періодів сукупно (включаючи поточний) становить 100%.
За даними податкової декларації позивача з податку на додану вартість (спеціальний режим оподаткування діяльності у сфері сільського господарства) за червень 2015 року загальний обсяг постачання (без ПДВ) складає 3494757,00 грн., ПДВ - 698951,00 грн. У додатку 9 до вказаної податкової декларації обсяг постачання сільськогосподарських товарів/послуг (без ПДВ) становить 3494757,00 грн., питома вага постачання сільськогосподарських товарів/послуг за 12 послідовних звітних (податкових) періодів сукупно (включаючи поточний) становить 100%.
Отже, позивачем за період з 01.03.2015 по 30.06.2015 реалізовано (здійснено постачання) сільськогосподарських товарів/послуг на загальну суму 24729396,00 грн. (без ПДВ).
Разом з цим, згідно звітів, поданих до відділу статистики у Білозерському районі Херсонської області Сівба та збирання сільськогосподарських культур, проведення інших польових робіт станом на 01.04.2015р. та Сівба та збирання сільськогосподарських культур, проведення інших польових робіт станом на 01.05.2015р. , позивачем посіяно озимої пшениці на 140 га та посіяно соняшника на зерно на 595 га, сої на 160 га, помідорів на 3 га, цибулі на ріпку на 2 га, капусти на 3 га.
Аналогічна інформація міститься у звіті до відділу статистики у Білозерському районі Херсонської області Посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2015р. та додатково посіяно льон-кудряш 9 га, картопля 2 га, огірки 1 га, помідори 3 га, буряки столові 1 га, морква 1 га, кабачки 1 га, перець солодкий 1 га.
Також позивачем подано до ДПІ у м.Херсоні та Цюрупинської ОДПІ Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області податкові декларації з фіксованого сільськогосподарського податку за 2015 рік, з яких вбачається кількість земель сільськогосподарського призначення, які знаходяться у користуванні позивача, кількість днів користування земельними ділянками, питома вага доходу сільськогосподарського товаровиробника, отриманого від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва та продуктів її переробки, у загальній сумі його доходу за попередній податковий (звітний) рік, яка становить 100%, перелік земельних ділянок, які знаходяться у користуванні позивача, із зазначенням документів, що підтверджують право користування земельними ділянками, кадастрові номери ділянок, серія та номер державного акту, дата укладання та термін дії договорів оренди, найменування орендодавця, місце розташування земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, категорія земельної ділянки та її площа.
Згідно довідки Білозерської селищної ради від 27.01.2015 за №02-25/91 позивач використовує земельні ділянки загальною площею 428,5699 га, з яких 195,5 га на умові суборенди у СТОВ Стрілець , 179,7881 га на умові оренди в стадії оформлення та 53,2818 га на умові оренди.
Згідно довідки Білозерської селищної ради від 11.02.2015 за №02-25/169 позивач використовує земельні ділянки загальною площею 9,37 га, на умові суборенди у СТОВ Стрілець .
Згідно з довідкою Широкобалківської сільської ради Білозерського району від 09.12.2014 за №166/02-38 позивач використовує на території Широкобалківської сільської ради земельні ділянки (рілля) на умовах оренди загальною площею 72,80 га (на 19 паїв), договори оренди, що оформлюються, 98 паїв площею 372,2 га.
Зі звіту по реалізації сільськогосподарської продукції вбачається, що у березні 2015 року позивачем реалізовано сільськогосподарську продукцію на загальну суму 6485947,68 грн., у тому числі 5404956,40 грн. (вартість постачання без ПДВ), ПДВ 1080991,28 грн. Вказані дані відповідають показникам податкової звітності позивача (податкова декларація з ПДВ суб'єкта спеціального режиму оподаткування за березень 2015 року). Постачання сільськогосподарської продукції підтверджується реєстром виданих та отриманих податкових накладних.
Зі звіту по реалізації сільськогосподарської продукції вбачається, що у квітні 2015 року позивачем реалізовано сільськогосподарську продукцію на загальну суму 9571785,14 грн., у тому числі 7976487,62 грн. (вартість постачання без ПДВ), ПДВ 1595297,52 грн. Вказані дані відповідають показникам податкової звітності позивача (податкова декларація з ПДВ суб'єкта спеціального режиму оподаткування за квітень 2015 року). Постачання сільськогосподарської продукції підтверджується реєстром виданих та отриманих податкових накладних.
Зі звіту по реалізації сільськогосподарської продукції вбачається, що у травні 2015 року позивачем реалізовано сільськогосподарську продукцію на загальну суму 9423834,00 грн., у тому числі 7853195,00 грн. (вартість постачання без ПДВ), ПДВ 1570639,00 грн. Вказані дані відповідають показникам податкової звітності позивача (податкова декларація з ПДВ суб'єкта спеціального режиму оподаткування за травень 2015 року). Постачання сільськогосподарської продукції підтверджується реєстром виданих та отриманих податкових накладних.
Зі звіту по реалізації сільськогосподарської продукції вбачається, що у червні 2015 року позивачем реалізовано сільськогосподарську продукцію на загальну суму 4193708,96 грн., у тому числі 3494757,47 грн. (вартість постачання без ПДВ), ПДВ 698951,49 грн. Вказані дані відповідають показникам податкової звітності позивача (податкова декларація з ПДВ суб'єкта спеціального режиму оподаткування за червень 2015 року). Постачання сільськогосподарської продукції підтверджується реєстром виданих та отриманих податкових накладних.
Окрім того суди відзначили, що відповідач не надав доказів проведення перевірки чи прийняття рішення про проведення перевірки позивача на предмет дотримання вимог ст.209 Податкового кодексу України, зокрема, і доказів витребування будь-яких документів у позивача. Відповідно, відповідачем не досліджувались обсяги постачання позивача за попередні послідовні податкові періоди, не проводилося жодної перевірки з питань правомірності нарахування та сплати податку на додану вартість (не складався акт перевірки), не витребовувалися будь-які документи, не було встановлено жодного порушення та не виносилося жодного податкового повідомлення-рішення, що стосуються діяльності позивача за період з 01.03.2015 по 30.06.2015.
Задовольняючи позов, суди визнали необґрунтованим прийняття відповідачем спірного рішення, з чим погоджується судова колегія касаційної інстанції, з огляду на наступне.
Згідно п. 209.6 ст. 209 Податкового кодексу України сільськогосподарським вважається підприємство, основною діяльністю якого є постачання вироблених (наданих) ним сільськогосподарських товарів (послуг) на власних або орендованих виробничих потужностях, а також на давальницьких умовах, в якій питома вага вартості сільськогосподарських товарів/послуг становить не менш як 75% вартості всіх товарів/послуг, поставлених протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно.
Відповідно до п.209.7 ст.209 Податкового кодексу України сільськогосподарськими вважаються товари, зазначені у товарних групах 1 - 24, товарних позиціях 4101, 4102, 4103, 4301 згідно з УКТ ЗЕД, та послуги, які отримані в результаті здійснення діяльності, на яку відповідно до пункту 209.17 цієї статті поширюється дія спеціального режиму оподаткування у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства, якщо такі товари вирощуються, відгодовуються, виловлюються або збираються (заготовляються), а послуги надаються, безпосередньо платником податку - суб'єктом спеціального режиму оподаткування (крім придбання таких товарів/послуг у інших осіб), які поставляються зазначеним платником податку - їх виробником.
Пунктом 209.2 ст.209 Податкового кодексу України передбачено, що згідно із спеціальним режимом оподаткування сума податку на додану вартість, нарахована сільськогосподарським підприємством на вартість поставлених ним сільськогосподарських товарів/послуг, не підлягає сплаті до бюджету та повністю залишається в розпорядженні такого сільськогосподарського підприємства для відшкодування суми податку, сплаченої (нарахованої) постачальнику на вартість виробничих факторів, за рахунок яких сформовано податковий кредит, а за наявності залишку такої суми податку - для інших виробничих цілей.
Відповідно до п.209.11 ст.209 Податкового кодексу України, якщо суб'єкт спеціального режиму оподаткування поставляє протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно несільськогосподарські товари/послуги, питома вага яких перевищує 25 відсотків вартості всіх поставлених товарів/послуг, то: а) на таке підприємство не поширюється спеціальний режим оподаткування, встановлений цією статтею. Таке підприємство зобов'язане визначити податкове зобов'язання з цього податку за підсумками звітного податкового періоду, в якому було допущено таке перевищення, і сплатити податок до бюджету в загальному порядку; б) контролюючий орган виключає таке підприємство з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування та може повторно включити його до такого реєстру після закінчення наступних 12 послідовних звітних податкових періодів за наявності підстав, визначених цією статтею; в) таке підприємство вважається платником зазначеного податку на загальних підставах з першого числа місяця, в якому було допущено таке перевищення.
Якщо суб'єкти спеціального режиму оподаткування не можуть самостійно покрити збитки, що виникли внаслідок дії обставин непереборної сили, такі суб'єкти мають право продовжити строк застосування спеціального режиму оподаткування без дотримання розміру питомої ваги, встановленої цим пунктом.
Це правило не застосовується, якщо ризики втрати товарів (запасів) були належно застраховані. У такому випадку суми одержаних страхових виплат враховуються при визначенні питомої ваги вартості сільськогосподарських товарів/послуг у загальному обсязі постачання за відповідний звітний період.
Рішення про наявність обставин непереборної сили, перелік суб'єктів, що постраждали внаслідок таких обставин, та терміни застосування спеціального режиму оподаткування без дотримання розміру питомої ваги, встановленої цим пунктом, визначаються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними радами.
Норми цього пункту починають застосовуватися після закінчення терміну, визначеного Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними радами.
Відповідно до п. 209.12 ст. 209 Податкового кодексу України свідоцтво про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб'єкта спеціального режиму оподаткування підлягає анулюванню в разі, якщо: а) сільськогосподарське підприємство подає заяву про зняття його з реєстрації як суб'єкта спеціального режиму оподаткування та/або заяву про його реєстрацію як платника зазначеного податку на загальних підставах; б) сільськогосподарське підприємство підлягає реєстрації платником податку на загальних підставах; в) сільськогосподарське підприємство припиняється шляхом ліквідації або реорганізації; г) сільськогосподарське підприємство не подає податкової звітності з податку протягом останніх 12 послідовних звітних податкових періодів.
Наведена норма визначає виключний перелік підстав за наявності яких сільськогосподарське підприємство зобов'язане повернути органу державної податкової служби свідоцтво про реєстрацію як суб'єкта спеціального режиму оподаткування.
З огляду на викладене, надаючи оцінку обставинам справи, суди першої та апеляційної інстанцій правомірно звернули увагу на те, що висновки органу контролю про дійсний обсяг постачання товарів (послуг) з 01.03.2015 по 30.06.2015 та розмір площ під засіви спростовуються матеріалами справи.
Поруч з цим, колегія суддів касаційної інстанції вважає правильною правову позицію судів попередніх інстанцій, які встановивши, що відповідач не досліджував обсяги постачання позивача за попередні послідовні податкові періоди, не проводив жодної перевірки з питань правомірності нарахування та сплати податку на додану вартість (не складав акту перевірки), не витребовував будь-які документи, не інкримінував порушень та не виносив жодного податкового повідомлення-рішення, що стосуються діяльності позивача за період з 01.03.2015 по 30.06.2015, дійшли висновку про неправомірність виключення відповідачем приватного підприємства Сільськогосподарське підприємство Системи будторга з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування.
Враховуючи вищенаведене, судова колегія касаційної інстанції погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, не спростованими доводами касаційної скарги, про те, що спірне рішення є таким, що не ґрунтується на нормах закону, а тому підлягає скасуванню.
За таких обставин та з урахуванням вимог частини 3 статті 2, частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, суди дійшли обґрунтованого висновку щодо наявності законних підстав для задоволення позову.
Суд касаційної інстанції не вбачає порушень судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права при вирішенні даної справи та вважає, що суди повно встановили обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, та надали їм правову оцінку на підставі норм закону, що підлягали застосуванню до даних правовідносин.
Доводи касаційної скарги викладеного не спростовують, а зводяться до переоцінки обставин, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій, що у відповідності до ст. 220 Кодексу адміністративного судочинства України не віднесено до повноважень суду касаційної інстанції.
Відповідно до статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
За наведених обставин та з урахуванням викладеного, колегія суддів Вищого адміністративного суду України не знаходить підстав, які могли б призвести до скасування оскаржуваних судових рішень.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 220, 222, 223, 224, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
УХВАЛИВ:
1. Касаційну скаргу Херсонської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Херсонській області залишити без задоволення.
2. Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 11.11.2015 та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 05.04.2016 залишити без змін.
3. Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення копій особам, що беруть участь у справі, та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, передбачених статтею 237 Кодексу адміністративного судочинства України, у порядку та в строки, встановлені статтями 236 239 1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя В.П.Юрченко Судді Г.К.Голубєва І.В. Приходько
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2017 |
Оприлюднено | 08.03.2017 |
Номер документу | 65168945 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Юрченко В.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні