Постанова
від 28.02.2017 по справі 826/22896/15
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 лютого 2017 року м. Київ № 826/22896/15

Окружний адміністративний суд міста Києва в складі головуючого судді Качура І.А., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Т.Б.М.-Україна до Київської міської митниці ДФС, про зобов'язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю Т.Б.М.-Україна звернулось з позовом до Київської міської митниці ДФС в якому просить:

- зобов'язати Київську міську митницю ДФС підготувати висновок про повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, надмірно сплачених до бюджету Товариством з обмеженою відповідальністю Т.Б.М.-Україна , за митними деклараціями: № 100270000/2013/184072 від 13.11.2013 (донараховано ПДВ 18 764,82 грн. та мито 4 467,82 грн), № 100270000/2013/184953 від 21.11.2013 (донараховано ПДВ 22 185,08 грн. та мито 2 314,62 грн.), № 100270000/2013/184954 від 21.11.2013 (донараховано ПДВ 20 890,75 грн. та мито 9 495,80 грн.) в розмірі 78 118,89 грн. (сімдесят вісім тисяч сто вісімнадцять грн. 89 коп.) з відповідного бюджету та направити його разом з іншими передбаченими законодавством документами Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем протиправно відмовлено ТОВ Т.Б.М.-Україна у поверненні сум надмірно сплачених платежів з податку на додану вартість та ввізного мита.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити їх в повному обсязі з огляду на те, що після скасування в судовому порядку рішень відповідача про коригування митної вартості товарів, позивач звернувся до останнього з заявою про повернення надміру сплачених платежів. Однак, листом від 19.05.2015 № 3035/10/26-70-25-01-02 позивачу було відмовлено у поверненні надмірно сплачених платежів, сплачених при митному оформленні товару, відповідно до скасованих рішень про коригування митної вартості товарів.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позовних вимог заперечував та просив суд відмовити в їх задоволенні. Обґрунтовуючи заперечення на позовні вимоги зазначив, що судовими рішеннями, на які посилається позивач рішення про коригування митної вартості скасовані, але питання зміни методу визначення митної вартості товарів не вирішено, оскільки скасування рішень митниці про коригування митної вартості товарів не тягне за собою автоматичне визначення методу визначення митної вартості товарів, заявленого позивачем.

В судовому засіданні 17.11.2015 керуючись ч. 4 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд дійшов висновку про можливість перейти до розгляду справи у порядку письмового провадження за наявними в матеріалах справи доказами.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

При митному оформленні Київською міською митницею ДФС України по відношенню до ТОВ Т.Б.М.-Україна були прийняті рішення про коригування митної вартості товарів № 100270000/2013/3000455/2 від 13.11.2013, № 100270000/2013/300471/2 від 20.11.2013, № 100270000/2013/300473/2 від 20.11.2013.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями, ТОВ Т.Б.М.-Україна звернулось до суду для скасування вищевказаних рішень.

Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 30.10.2014 (справа № 826/5397/14), скасував постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 11.06.2014, визнав протиправним та скасував рішення про коригування митної вартості товарів № 100270000/2013/300455/2 від 13.11.2013.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 04.06.2014 у справі № 826/5230/14, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 07.10.2014 визнано протиправним та скасовано рішення про коригування митної вартості товарів від 20.11.2013 № 100270000/2013/300471/2.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 08.07.2014 у справі № 826/5392/14 апеляційну скаргу ТОВ Т.Б.М.-Україна задоволено частково. Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.05.2014 - скасовано в частині відмови в задоволенні позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішення про коригування митної вартості товарів від 20.11.2013 № 100270000/2013/300473/2 та ухвалено в цій частині нову постанову, якою дані позовні вимоги задоволено.

Загальна переплата надмірно сплачених коштів (сплачених за ПДВ та мито) при імпорті товарів за скасованими рішеннями про коригування митної вартості товарів склала складає 78 118,89 грн.

ТОВ Т.Б.М.-Україна звернулося до Київської міської митниці ДФС із заявою від 24.03.2015 № 5/03-15ю про повернення митних та інших платежів надмірно сплачених до бюджету, в якій просило повернути ТОВ Т.Б.М.-Україна митні та інші платежі надмірно сплачені до бюджету на поточний рахунок платника податків (ТОВ Т.Б.М.-Україна ) 26007438424 в КРД АТ Райффайзен Банк Аваль , МФО 380805, код ЄДРПОУ 31111213 згідно наведеного нижче розрахунку:

за митними деклараціями: № 100270000/2013/184072 від 13.11.2013 (донараховано ПДВ 18 764,82 грн. та мито 4 467,82 грн), № 100270000/2013/184953 від 21.11.2013 (донараховано ПДВ 22 185,08 грн. та мито 2 314,62 грн.), № 100270000/2013/184954 від 21.11.2013 (донараховано ПДВ 20 890,75 грн. та мито 9 495,80 грн.) всього в розмірі 78 118,89 грн. (сімдесят вісім тисяч сто вісімнадцять грн. 89 коп.).

Листом від 19.05.2015 № 3035/10/26-70-25-01-02 ТОВ Т.Б.М.-Україна відмовлено у поверненні надмірно сплачених платежів.

Позивач, вважаючи відмову Київської міської митниці ДФС у задоволенні заяви про повернення надміру сплачених платежів протиправною, звернувся до суду із позовом за захистом своїх порушених прав та законних інтересів.

Вирішуючи спірні правовідносини суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 301 Митного кодексу України (далі - МК України) повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України (далі - БК України) та Податкового кодексу України (далі - ПК України).

Відповідно до ч. 3 ст. 301 МК України помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Процедура повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами регламентується Порядком повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України від 20.07. 2007 № 618, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.09. 2007 за № 1097/14364 (далі - Порядок № 618).

Відповідно до п. 1 Розділу ІІІ Порядку № 618 визначено, що для повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювалось оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником і головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою.

Заява може бути подана не пізніше 1095-го дня, наступного за днем зарахування коштів до Державного бюджету України.

Відповідно до пунктів 43.1, 43.3 ст. 43 ПК України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються органом державної податкової служби на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач звернувся до відповідача із заявою від 24.03.2015 № 5/03-15ю щодо повернення з Державного бюджету України надмірно сплачених митних платежів у сумі 78 118,89 грн. за рішеннями про коригування митної вартості товарів: № 100270000/2013/184072 від 13.11.2013, № 100270000/2013/184953 від 21.11.2013, № 100270000/2013/184954 від 21.11.2013.

Ознайомившись із заявою позивача, суд дійшов висновку, що остання подана у відповідності до вимог Порядку № 618.

Листом від 19.05.2015 № 3035/10/26-70-25-01-02 Київською міською митницею ДФС було відмовлено ТОВ Т.Б.М.-Україна у поверненні надміру сплачених платежів з огляду на те, що питання повернення коштів не було предметом розгляду у судових справах № № 826/5397/14, 826/5230/14, 826/5392/14 за позовом ТОВ Т.Б.М.-Україна до Київської міжрегіональної митниці Міндоходів про скасування рішеннь про коригування митної вартості товарів, у зв'язку з чим правові підстави для повернення коштів ТОВ Т.Б.М.-Україна з Державного бюджету України у сумі зазначеній у заяві, у Київської міської митниці ДФС відсутні. Також зазначено, що листом Міністерства доходів і зборів України від 29.05.2014 № 12496/7/99-99-19-05-02-17 повідомлено митницю, що скасування судом рішення про коригування митної вартості товарів свідчить про нечинність такого рішення з моменту його прийняття. Таким чином, процедура контролю за правильністю визначення митної вартості товарів залишається незавершеною. Завершення такої процедури має бути здійснено з урахуванням рішення суду, а висновок про наявність надмірної сплати до бюджету податків та їх розмір зроблено за результатами та в залежності від висновків про митну вартість товарів. Такий висновок може бути зроблений шляхом проведення процедур та застосування форм контролю, передбачених МК України, зокрема за наслідками документальної перевірки. Відповідно до п. 8 п. 1 ст. 17 ПК України з метою перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів декларант або уповноважена ним особа має право звернутись до контролюючих органів для проведення перевірки відомостей та фактів, що можуть свідчити на користь платника податків. Проведення документальних перевірок відноситься до компетенції ГУ ДФС у м. Києві відповідно до Переліку функцій, які здійснюють структурні підрозділи ДФС, затвердженого наказом Державної фіскальної служби України від 12.11.2014 № 265 Про функціональні повноваження структурних підрозділів Державної фіскальної служби України .

Як вбачається з п. 2, п. 3 Розділу III Порядку № 618 заява, зареєстрована в загальному відділі, після розгляду керівником (заступником керівника) митного органу разом з пакетом документів передається до Відділу для перевірки обґрунтованості повернення заявлених сум. Відділ перевіряє факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати.

Пунктом 4 роз. III Порядку № 618 передбачено, що для підготовки висновку про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, форма якого наведена в додатку 1 до Порядку взаємодії митних органів з органами Державного казначейства України в процесі повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, затвердженого наказом Державної митної служби України та Державного казначейства України від 20.07.2007 № 611/147, керівництвом Відділу за потреби ініціюється проведення перевірки в митному органі щодо правильності митного оформлення із залученням відповідних підрозділів митного органу. Порядок і форма складання документа, у якому відображатимуться результати перевірки, визначаються наказом Державної митної служби України.

Порядок взаємодії територіальних органів Міністерства доходів і зборів України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, затверджений Наказом Міністерства доходів і зборів України, Міністерства фінансів України від 30.12.2013 № 882/1188, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 23.01.2014 за № 146/24923 (далі - Порядок № 882/1188), який регламентує взаємовідносини територіальних органів Міністерства доходів і зборів України з місцевими фінансовими органами та територіальними органами Державної казначейської служби України в процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань з метою належного виконання положень ст. 43, 102 ПК України, ч. 2ст.45 та ч. 2 ст. 78 БК України.

Відповідно до п. 7 Порядку № 882/1188 орган Міндоходів на підставі даних особових рахунків платників готує висновок за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку, два примірники Реєстру висновків за платежами, належними державному бюджету, за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку, та три примірники Реєстру висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку. Контроль за прийняттям/передаванням висновків органи Міндоходів, місцеві фінансові органи, органи Казначейства проводять шляхом проставляння на відповідних примірниках Реєстрів відміток про надходження документів до установи у порядку, визначеному Типовою інструкцією з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 30.11. 2011 № 1242.

Отже, згідно з нормами Порядку № 618 та Порядку № 882/1188 відповідач зобов'язаний був перевірити факт наявності зайвої сплати позивачем грошових коштів до бюджету та надати у разі підтвердження факту до відповідного органу Державного казначейства України висновок про повернення надмірно зарахованих до бюджету митних платежів.

Згідно п. 2.2 Порядку Розрахунково-касового обслуговування через органи Державної казначейської служби України митних та інших платежів, які вносяться до/або під час митного оформлення , затвердженого наказом Міністерства фінансів України, Державної митної служби України від 24.01.2006 № 25/44, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 25.01.2006 № 64/11938, для зарахування коштів, що вносяться платниками та громадянами до/або під час митного оформлення товарів, на балансі Головного управління Державного казначейства України у м. Києві відкриті на ім'я митних органів за балансовим рахунком 3734 депозитні рахунки органів стягнення .

Відповідно до п. 3.1, 3.3, 3.4 зазначеного Порядку сплата коштів у національній валюті, призначених для забезпечення справляння митних та інших платежів, здійснюється платниками до/або під час митного оформлення товарів з рахунків, відкритих ними в банках, у вигляді передплати та/або доплати, а також готівкою через банки на депозитні рахунки 3734, відкриті на ім'я митних органів в ГУ ДКСУ у м. Києві. Кошти, що надійшли на депозитні рахунки 3734 митних органів згідно з цим Порядком, перераховуються митними органами виключно для здійснення таких операцій:

- зарахування до відповідних бюджетів України;

- повернення платникам помилково та/або надміру сплачених коштів.

Розпорядження коштами, що обліковуються на депозитних рахунках 3734 митних органів згідно з цим Порядком, здійснюється виключно на підставі платіжних доручень, що оформлені митними органами в установленому порядку. Повернення платникам помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів, що зараховані на депозитні рахунки митних органів 3734, зокрема, здійснюється відповідно до Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України від 20.07.2007 № 618, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.09.2007 за № 1097/14364.

Тобто, керуючись вказаним Порядком, основною умовою повернення коштів, є обов'язкова їх сплата та зарахування на рахунки відповідного бюджету.

Таким чином, повернення надмірно сплачених платежів, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами можливо при наявності наступних чинників: наявність факту надмірної сплати коштів, звернення до митного органу платника податків, відповідно до якого останній визначається щодо напряму зарахування коштів.

Як вбачається з матеріалів справи, наявність факту надмірної сплати коштів встановлено судовими рішеннями у справах, які набрали законної сили. Факт звернення позивача до Київської міської митниці ДФС із заявою щодо повернення з Держбюджету України надмірно сплачених митних платежів у сумі 78 118,89 грн. за рішеннями про коригування митної вартості товарів: № 100270000/2013/184072 від 13.11.2013, № 100270000/2013/184953 від 21.11.2013, № 100270000/2013/184954 від 21.11.2013 підтверджується матеріалами справи.

Вищевказана заява була подана позивачем, разом із додатками, копіями судових рішень по справах № № 826/5397/14, 826/5230/14, 826/5392/14, якими було встановлено факт надмірної сплати позивачем грошових зобов'язань.

Разом з тим, суд враховує, що в листі від 19.05.2015 № 3035/10/26-70-25-01-02 відповідач не ставить під сумнів обґрунтованість вказаних позивачем причин повернення коштів та не зазначає жодних недоліків в документах, які надані позивачем в якості додатків.

Крім того, суд вважає необґрунтованими посилання відповідача на необхідність зміни методу визначення митної вартості товару, оскільки судом у справах № № 826/5397/14, 826/5230/14, 826/5392/14 було досліджено питання правомірності заявленого позивачем методу та відповідно правильності обчислення заявленої ним митної вартості.

Слід зазначити, що судова практика чітко формулює свою правову позицію з приводу повернення надміру сплачених платежів, а саме: чинним законодавством чітко визначено механізм повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу чи помилково та/ надмірно сплачених до бюджету. Основною умовою повернення коштів, є обов'язкова їх сплата та зарахування на рахунки відповідного бюджету.

При цьому обов'язок перевірки зарахування коштів до Державного бюджету України покладається на відповідні підрозділи митного органу.

Водночас, суд вважає за необхідне зазначити, що вищенаведеними правовими нормами передбачено обов'язок митного органу не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви підготувати висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подати його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів (п. 7 Розділ ІІІ Порядку № 618).

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує, державну податкову і митну політику.

Отже, на митний орган покладено обов'язок у визначений строк підготувати висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подати його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, який відповідно здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків.

Натомість відповідачем не було підготовлено висновок про повернення сум надмірно сплачених платежів.

Отже, вирішуючи питання про повернення ТОВ Т.Б.М.-Україна з Держбюджету надмірно сплачених митних платежів, суд дійшов висновку, що митницею було допущено порушення вимоги ст. 265, 266, 301 МК України, Порядку № 618 та Порядку № 882/1188.

Вказана позиція узгоджується з позицією ВСУ, викладеній у постанові від 03.06.2014 у справі № 21-161а14.

Виходячи з вищенаведених положень, враховуючи, що відповідачем не було підготовлено висновок про повернення сум надмірно сплачених платежів, прийнятого у встановлений законодавством строк за результатами розгляду заяви позивача, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині зобов'язання Київської міської митниці ДФС підготувати висновок про повернення надміру сплачених митних та інших платежів у розмірі 78 118,89 грн. та подати його Головному управлінню Державної казначейської служби у м. Києві та наявність підстав для їх задоволення.

Підсумовуючи викладене, суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення винесене відповідачем без урахування вимог встановлених ч. 2 ст. 19 Конституції України та ч. 3 ст. 2 КАС України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позов ТОВ Т.Б.М.-Україна підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 94 КАС України судові витрати підлягають відшкодуванню, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 69-71, 94, 158 - 163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Т.Б.М.-Україна задовольнити.

2. Зобов'язати Київську міську митницю ДФС підготувати висновок про повернення Товариства з обмеженою відповідальністю Т.Б.М.-Україна надміру сплачених митних та інших платежів у розмірі 78, 118,89 грн. та подати його Головному управлінню Державної казначейської служби у м. Києві.

4. Судові витрати в сумі 3,654,00 грн. присудити на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Т.Б.М.-Україна за рахунок асигнувань Київської міської митниці ДФС.

Постанова відповідно до ч. 1 ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом.

Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів з дня її отримання особою, яка оскаржує постанову, за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.А. Качур

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення28.02.2017
Оприлюднено13.03.2017
Номер документу65189627
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/22896/15

Ухвала від 07.07.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Межевич М.В.

Ухвала від 07.06.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Межевич М.В.

Ухвала від 15.05.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Межевич М.В.

Постанова від 28.02.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 05.10.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні