Рішення
від 07.03.2017 по справі 924/1340/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"07" березня 2017 р.Справа № 924/1340/16

Господарський суд Хмельницької області у складі судді., розглянувши матеріали справи

за позовом Державної екологічної інспекції в Хмельницькій області м. Хмельницький

до Публічного акціонерного товариства „Антонінське ремонтно-транспортне підприємство» смт. Антоніни Красилівського району

про стягнення шкоди в розмірі 12322,10 грн.

Представники сторін:

від позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю від 03.01.17 р.

від відповідача: не з'явився

У судовому засіданні, відповідно до ч. 2 ст. 85 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть спору: Позивач - Державна екологічна інспекція в Хмельницькій області м. Хмельницький звернувся до суду із позовом до відповідача - Публічного акціонерного товариства „Антонінське ремонтно-транспортне підприємство» смт.Антоніни Красилівського району про стягнення шкоди в розмірі 12322,10 грн., стверджуючи, що відповідач в період часу з 22.10.2013р. по 24.10.2013р. здійснював забір підземних вод у відсутності спеціального дозволу на користування надрами (підземні води), чим порушив вимоги ст..16.19.21.,23 Кодексу України про надра.

Позивач в засіданнях суду позовні вимоги підтримав та наполягав на його задоволенні.

Відповідач позову не визнав. У відзиві зазначив, що керівництву товариства не було відомо, що зміна організаційно-правової форми товариства призводить до визнання недійсним Дозволу на спеціальне водокористування. Крім того, посадовою особою товариства уже було сплачено штраф в сумі 850грн. Фактично дозвіл № 002703 на спеціальне водокористування від 17.12.2010 до 17.12.2015 був на ВАТ „Антонінське РТП» , згідно якого нараховувались і сплачувались податки та збори по воді та надрах, і згідно цього ж документу і проводився забір води для господарських потреб.

Просить в позові відмовити.

Розглядом матеріалів справи встановлено:

Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області проводилась планова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства Публічним акціонерним товариством „Антонінське ремонтно-транспортне підприємство» смт. Антоніни за результатами якої складено акт №236/01 від 24.10.2013р.

Актом встановлено, що Публічним акціонерним товариством „Антонінське ремонтно-транспортне підприємство» було здійснено використання водних ресурсів за відсутності дозвільних документів: спеціального дозволу на користування надрами (підземні води), чим порушено ст., ст. 16,19,21,23 Кодексу України „Про надра» та з 6 грудня 2012 року здійснює водокористування за відсутності дозволу на спеціальне водокористування, чим порушено ст. 44, 48 Водного кодексу України..

ОСОБА_2 довідки №59 від 22.10.2013 року ПАТ „Антонінське ремонтно-транспортне підприємство» з свердловини, яка належить відповідачу використано води за період з 09.08.2011р. по 21.10.2013 року в кількості 300,1 куб. м.

Позивачем здійснено розрахунок відповідно до „ОСОБА_2 розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів» , затвердженої Наказом Мінприроди України від 20.07.2009 року №389 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 року за №767/1678 зі змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерсва екології та природних ресурсів України №220 від 30.06.2011 року, розмір шкоди, завданої внаслідок самовільного використання підземних вод без наявності відповідного на те дозволу ПАТ „Антонінське ремонтно-транспортне підприємство» , становить 12322,10 грн.

Листом від 25.11.2013 року №6521/07 ПАТ „Антонінське ремонтно-транспортне підприємство» пропонувалось у добровільному порядку відшкодувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу.

Претензія залишена без задоволення.

Дослідивши надані докази, оцінивши їх в сукупності, судом прийнято до уваги наступне.

Відповідно до ст.16 Конституції України, забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави.

Реалізація зазначеного обов'язку здійснюється державою через відповідні органи, які зважаючи на приписи частини 2 ст.19 Конституції України, зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.20 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища» , до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належать державний контроль за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони республіки, а також за додержанням норм екологічної безпеки.

Забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами), екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки на відповідній території згідно Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 19.12.2006р. за №548, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.02.2007р. за №м119/13386 „Про затвердження Положення про Державне управління охорони навколишнього природного середовища в областях, містах Києві та Севастополі та Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі» покладено на Державну екологічну інспекцію.

ОСОБА_2 із ч.5 Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі, затверджено Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 19.12.2006р. №548 (із змінами), інспекція вправі обстежувати в установленому порядку підприємства, установи і організації з метою перевірки додержання ними вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, виконувати в установленому порядку відбір проб, інструментально-лабораторні вимірювання показників складу та властивостей, у тому числі забруднюючих речовин на об'єктах, що обстежуються; перевіряти документи на право спеціального використання природних ресурсів (ліцензії, дозволи); складати акти перевірок і протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати справи про адміністративні правопорушення у межах повноважень, визначених законом; подавати позови про відшкодування втрат і збитків, завданих унаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

За приписами ст.1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Частиною 4 статті 68 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища» передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні та фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати шкоду, завдану внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

ОСОБА_2 із п. 325.2 ст. 325 Податкового Кодексу України ставка збору за спеціальне використання підземних вод, становить 41,06 грн./100м.куб., відповідно 0,4106 грн./ 1м.куб.

ОСОБА_2 розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої Наказом Мінприроди України від 20.07.2009 року №389 (зареєстрована в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 року за №767/16783 зі змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України №220 від 30.06.2011р.), було встановлено, що розмір шкоди, завданої внаслідок самовільного використання вод без наявності відповідного дозволу ПАТ„Антонінське ремонтно-транспортне підприємство» , становить 12322,10грн.н.

Статтею 44 Водного кодексу України встановлено обов'язок водокористувачів здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Відповідно до ст.48 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.

У ст.49 Водного кодексу України зазначено, що спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу. Видача дозволу на спеціальне водокористування здійснюється за клопотанням водокористувача з обґрунтуванням потреби у воді, погодженим з державними органами водного господарства, - в разі використання поверхневих вод, державними органами геології - в разі використання підземних вод та державними органами охорони здоров'я - в разі використання водних об'єктів, віднесених до категорії лікувальних. У дозволі на спеціальне водокористування встановлюються ліміт забору води, ліміт використання води та ліміт скидання забруднюючих речовин. У разі настання маловоддя ці ліміти можуть бути зменшені спеціально уповноваженими державними органами без коригування дозволу на спеціальне водокористування. Спеціальне водокористування є платним.

Отже, відповідно до норм природоохоронного законодавства спеціальне водокористування можливе лише у разі наявності у суб'єкта господарювання відповідного дозвільного документа.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів.

ОСОБА_2 із приписами ч. 1 ст. 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

17.12.2010року Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Хмельницькій області було видано ВАТ „Антонінське ремонтно-транспортне підприємство» Дозвіл №002703 на спеціальне водокористування з терміном дії з 17.12.2010р. по 17.12.2015р.

05.06.2012року ВАТ „Антонінське ремонтно-транспортне підприємство» було змінено організаційно-правову форму з „Відкритого акціонерного товариства» на Публічне акціонерне товариство» .

ОСОБА_2 п.8. ст.41 1 Закону України „Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» (в редакції на час здійснення перевірки) підставами для переоформлення документа дозвільного характеру є:

- зміна найменування суб'єкта господарювання - юридичної особи або прізвища, імені, по батькові фізичної особи - підприємця;

- зміна місцезнаходження суб'єкта господарювання.

Строк дії переоформленого документа дозвільного характеру не може перевищувати строк дії, зазначений у документі дозвільного характеру, що переоформлявся.

За переоформлення документа дозвільного характеру у випадках, передбачених законом, справляється плата, розмір якої затверджується Кабінетом Міністрів України.

Не переоформлений в установлений строк документ дозвільного характеру є недійсним.

Частиною 7 ст.16 Закону України „Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» встановлено, що вимоги до написання найменування юридичної особи, її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, крім організації профспілки, встановлюються Міністерством юстиції України.

В п.1.1. Вимог до написання найменування юридичної особи, її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, крім організації профспілки (Затверджено Наказ Міністерства юстиції України 05.03.2012 №368/5) зазначено, що вимоги до написання найменування юридичної особи, її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, крім організації профспілки встановлюються відповідно до частини сьомої статті 16 Закону України „Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» .

Найменування юридичної особи повинно містити інформацію про її організаційно-правову форму (крім органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів влади Автономної Республіки Крим, державних, комунальних організацій, закладів, установ) та назву.

Таким чином, відповідач, змінивши найменування, зобов'язаний був переоформити документ дозвільного характеру - Дозвіл на спеціальне водокористування, оскільки Дозвіл, виданий 17.12.2010р. став недійсний.

Однак, відповідач вказані вимоги закону не виконав.

Частиною 1 ст. 65 Кодексу України про надра передбачено, що порушення законодавства про надра тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову і кримінальну відповідальність згідно з законодавством України.

ОСОБА_2 із приписами ч. 2 ст. 65 Кодексу України про надра відповідальність за порушення законодавства про надра несуть особи, винні у самовільному користуванні надрами.

Відповідно до ст. 67 Кодексу України про надра передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень законодавства про надра, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

При винесені судового рішення судом береться до уваги, що Державна екологічна інспекція провела перевірку та зафіксувала порушення відповідачем вимог природоохоронного законодавства 24.10.2013 року, а позовна заява була подана до суду 28.12.2016р., тобто позивачем було пропущено трирічний строк позовної давності.

За змістом п.1.4 Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.09.2008р. № 464, моментом виявлення порушення є дата складання акту перевірки.

Відповідно до статті 256 Цивільного кодексу України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

За загальним правилом, встановленим частиною 1 статті 261 Цивільного кодексу України, перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення . Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові. (ч.ч. 3, 4 ст. 267 ЦК України).

Для обчислення позовної давності застосовуються загальні положення про обчислення строків, що містяться у статтях 252 - 255 Цивільного кодексу України.

Загальна позовна давність статтею 257 Цивільного кодексу України встановлюється тривалістю у три роки.

Оскільки, заяви про застосування строків позовної давності заявлено сторонами не було, суд вважає за можливим прийняти рішення по суті.

Статтями 33, 34 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу; господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Факт порушення відповідачем природоохоронного законодавства підтверджується актом №217 від 16.09.2019р. перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, довідками №521, №520, №522 від 30.09.2013 року, виданими ТОВ АПК „Самобранка» про використання води, Постановою Державною екологічної інспекції у Хмельницькій області від 10 жовтня 2013 року за №315/04, якою визнано винним ОСОБА_3 за ст.47 КУпАП та розрахунком шкоди.

Відповідно до частини 1 статті 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Враховуючи вищевикладене суд приходить до висновку, що позовні вимоги обґрунтовані та підтверджені належними доказами та підлягають задоволенню.

Відповідно до ст.49 Господарського процесуального кодексу України оплата судових витрат покладається на відповідача.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Державної екологічної інспекції в Хмельницькій області м. Хмельницький до Публічного акціонерного товариства „Антонінське ремонтно-транспортне підприємство» смт. Антоніни Красилівського району про стягнення шкоди в розмірі 12322,10грн. задоволити.

Стягнути із Публічного акціонерного товариства „Антонінське ремонтно-транспортне підприємство» (31022, Красилівський район, смт.Антоніни, вул. Шосейна,19 код 00909590) на користь держави для зарахування за наступними реквізитами: одержувач коштів Антонінська селищна рада, р/р 33112331700281, код класифікації 24062100, код 37972056, МФО 815013, банк: ГУДКСУ в Хмельницькій області - 12322(дванадцять тисяч триста двадцять дві гривні)грн.10коп. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу.

Видати наказ.

Стягнути із Публічного акціонерного товариства „Антонінське ремонтно-транспортне підприємство» (31022, Красилівський район, смт.Антоніни, вул. Шосейна,19 код 00909590) на користь Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області (м. Хмельницький, вул. І.Франка, 2/2; код 38045514) - 1378,00 грн. (одну тисячу триста сімдесят вісім гривень 00 коп.) витрат по оплаті судового збору.

Видати наказ.

Повне текст рішення складено 09 березня 2017 року.

Суддя Шпак В.О.

Віддрук. 2 прим. :

1 - до справи,

3 - відповідачу. 31022 смт.Антоніни, вул.Шосейна, 19 рекомендованим із повідомленням

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення07.03.2017
Оприлюднено15.03.2017
Номер документу65231014
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1340/16

Рішення від 07.03.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шпак В.О.

Ухвала від 27.02.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шпак В.О.

Ухвала від 14.02.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шпак В.О.

Ухвала від 01.02.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шпак В.О.

Ухвала від 30.12.2016

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шпак В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні