Рішення
від 01.03.2017 по справі 910/24193/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01.03.2017Справа №910/24193/16 За позовом Київської міської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Жуляни торг сервіс"

про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки

Суддя Цюкало Ю.В.

Представники сторін:

від позивача: Сергієнко А.А. - за довіреністю від 30.01.2017 року

від відповідача: Сологуб В.Л. - за договором про надання правової допомоги від 22.02.2017 року, Михайленко К.А. - за договором про надання правової допомоги від 21.02.2017 року

В судовому засіданні 01 березня 2017 року, відповідно до положень ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, було оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

СУТЬ СПОРУ:

У грудні 2016 року до канцелярії Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява Київської міської ради (позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Жуляни торг сервіс" (відповідач) про зобов'язання:

- звільнити самовільно зайняту земельну ділянку орієнтовною площею 0,2 га, код 62:211:083, на вул. Милославській у Деснянському районі м. Києва та повернути її, привівши у придатний для використання стан шляхом звільнення її від будівель та споруд;

- звільнити самовільно зайняту земельну ділянку орієнтовною площею 0,2 га, код 62:211:006, на вул. Милославській у Деснянському районі м. Києва та повернути її, привівши у придатний для використання стан шляхом звільнення її від будівель та споруд.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач самовільно займає вказані земельні ділянки.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 30.12.2016 року суддею Цюкало Ю.В. прийнято позовну заяву до розгляду та порушено провадження у справі №910/24193/16. Розгляд справи призначено на 01.02.2017 року.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 01.02.2017 року розгляд справи відкладено на 22.02.2017 року.

В судовому засіданні 22.02.2017 року оголошувалась перерва до 01.03.2017 року.

Клопотання щодо фіксації судового процесу учасниками процесу не заявлялось, у зв'язку з чим, розгляд справи здійснювався без застосуванням засобів технічної фіксації судового процесу у відповідності до статті 811 Господарського процесуального кодексу України.

У відповідності до п. 3.9.2. постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року N 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Зважаючи на достатність в матеріалах справи доказів, необхідних для повного та об'єктивного вирішення справи, розгляд справи відбувався з урахуванням положень ст. 75 Господарського процесуального кодексу України за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Посадовою особою Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було проведено обстеження земельної ділянки за адресою: вул. Милославська, 2а у Деснянському районі м. Києва (код 62:211:083), за результатами якого був складений акт обстеження земельної ділянки №588/03 від 08.10.2015 року.

Так, вказаним актом встановлено, що відповідно до даних міського земельного кадастру земельна ділянка на вул. Милославській у Деснянському районі м. Києва (код ділянки 62:211:083) площею 15,44 га обліковується як землі, не надані у власність чи користування, на території якої огороджена земельна ділянка орієнтовною площею 0,2 га для влаштування паркувального майданчика, яку займає ТОВ "Жуляни торг сервіс". Рішення щодо передачі будь-якій юридичній чи фізичній особі зазначеної земельної ділянки у власність чи користування Київська міська рада за поданням Департаменту земельних ресурсів не приймала. Інформація про оформлення речових прав на земельну ділянку відповідно до ст. 126 Земельного кодексу України в Департаменті земельних ресурсів відсутня. При цьому вбачається самовільне зайняття земельної ділянки.

Також, посадовою особою Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було проведено обстеження земельної ділянки за адресою: вул. Милославська, 2а у Деснянському районі м. Києва (код 62:211:006), за результатами якого був складений акт обстеження земельної ділянки № 665/03 від 20.10.2015 року.

Так, вказаним актом встановлено, що відповідно до даних міського земельного кадастру земельна ділянка на вул. Милославській у Деснянському районі м. Києва (код ділянки 62:211:006) площею 13,05 га обліковується як землі, по яких рішенням суду скасовано право власності/користування. Також, встановлено, що на території зазначеної земельної ділянки ТОВ "Жуляни торг сервіс" влаштований паркувальний майданчик, орієнтовно площею 0,2 га. Рішення щодо передачі будь-якій юридичній чи фізичній особі зазначеної земельної ділянки у власність чи користування Київська міська рада за поданням Департаменту земельних ресурсів не приймала. Інформація про оформлення речових прав на земельну ділянку відповідно до ст. 126 Земельного кодексу України в Департаменті земельних ресурсів відсутня. При цьому вбачається самовільне зайняття земельної ділянки.

17.02.2017 року посадовою особою Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було проведено обстеження земельної ділянки за адресою: вул. Милославська у Деснянському районі м. Києва, за результатами якого був складений акт обстеження земельної ділянки №17-0223-03 від 17.02.2017 року.

Так, вказаним актом встановлено, що земельна ділянка на вул. Милославській у Деснянському районі м. Києва, код ділянки 62:211:0083, площею 15,44 га обліковується як землі, не надані у власність чи користування на підставі технічного звіту по встановленню зовнішніх меж землекористування. Також встановлено, що на території зазначеної земельної ділянки Товариством з обмеженою відповідальністю Жуляни Торг Сервіс (ЄДРПОУ 38214563) зайнято земельну ділянку орієнтовною площею 0,02 га. При використанні земельної ділянки Товариством з обмеженою відповідальністю Жуляни Торг Сервіс вбачаються ознаки порушення вимог земельного законодавства, а саме: самовільне зайняття земельної ділянки.

Позивач стверджує, що відповідачем відповідно до ст. 212 Земельного кодексу України здійснюється самовільне користування земельними ділянками (код 62:211:083 та 62:211:006) орієнтовною площею 0,2 га кожна, за адресою: вул. Милославська у Деснянському районі м. Києва.

Відповідач проти позову заперечував, стверджуючи, що фактично ніколи не займав спірну земельну ділянку і наголошуючи на відсутності, на його думку, належних доказів зворотного.

Оцінивши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Статтею 9 Земельного кодексу України встановлено, що розпорядження землями територіальної громади міста, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування відноситься до повноважень Київської міської ради.

Згідно з ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Отже, єдиною підставою набуття права власності чи права користування земельними ділянками комунальної власності в м. Києві для громадян та юридичних осіб є відповідне рішення Київської міської ради.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 Земельного кодексу України).

При цьому, ст. 126 Земельного кодексу України визначено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до ст. 189 Земельного кодексу України, ст. 20 Закону України "Про охорону земель" самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.

Повноваження щодо здійснення самоврядного контролю за додержанням земельного законодавства, використанням та охороною земель в м. Києві відповідно до рішення Київської міської ради від 29.09.2003 №16/890 "Про Порядок здійснення самоврядного контролю за використанням і охороною земель у м. Києві" покладено на Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Як встановлено судом, в межах повноважень, визначених рішенням Київської міської ради від 29.09.2003 №16/890 "Про Порядок здійснення самоврядного контролю за використанням і охороною земель у м. Києві" Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було здійснено перевірку та складено акти обстеження земельних ділянок № 588/03 від 08.10.2015 року, №665/03 від 20.10.2015 року та №17-0223-03 від 17.02.2017 року.

Вказаними актами встановлено, що земельні ділянки (код 62:211:083 та 62:211:006) за адресою: вул. Милославська у Деснянському районі м. Києва, орієнтовною площею 0,2 га кожна, обліковується як землі, не надані у власність чи користування; за поданням Департаменту земельних ресурсів Київська міська рада рішень про надання вказаних земельних ділянок у власність чи користування будь-якій юридичній чи фізичній особі не приймала, у зв'язку із чим, Товариством з обмеженою відповідальністю "Жуляни торг сервіс" допущено порушення вимог земельного законодавства, а саме самовільне зайняття земельних ділянок.

Будь-яких доказів з боку відповідача щодо незаконності дій Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) під час проведення обстеження суду не надано.

Відповідно до аб. 16 ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Відповідно до ст. 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Згідно з ч.ч. 2, 3 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.

Належних та допустимих доказів, які б посвідчували право власності або право користування спірними земельними ділянками (код 62:211:083 та 62:211:006), орієнтовною площею 0,2 га кожна, за адресою: вул. Милославська у Деснянському районі м. Києва, відповідачем суду не надано, що свідчить про самовільне зайняття відповідної земельної ділянки.

Крім того, судом встановлено, що 25.08.2015 року між Комунальним підприємством "Київтранспарксервіс" (сторона-1) та ТОВ "Жуляни торг сервіс" (сторона-2) укладено попередній договір про надання права на експлуатацію фіксованих місць для паркування, відповідно до п.1.1. якого сторони зобов'язуються укласти договір про надання права на експлуатацію фіксованих місць паркування, які сторона-2 облаштовує власними силами та за свій рахунок за адресою: м. Київ, Деснянський район, вул. Милославська, 2а (навпроти), (далі іменований - основний договір), після включення даного паркувального майданчика за адресою: м. Київ, Деснянський район, вул. Милославська, 2а (навпроти), до таблиці 1 до додатка №5, затвердженого рішенням Київської міської ради від 23.06.2011 № 242/5629 Про встановлення місцевих податків зборів в м. Києві та акцизного податку (зі змінами та доповненнями від 28.01.2015 №58/923), для його подальшої експлуатації стороною-2, але не пізніше 6-ти календарних місяців з моменту укладення даного попереднього договору.

Відповідно до п. 3.3. даний попередній договір вступає в силу після його підписання сторонами і скріплення печатками сторін і діє до 25.02.2016 року.

Статтею 635 Цивільного кодексу України визначено, що попереднім є договір, сторони якого зобов'язуються протягом певного строку (у певний термін) укласти договір в майбутньому (основний договір) на умовах, встановлених попереднім договором. Законом може бути встановлено обмеження щодо строку (терміну), в який має бути укладений основний договір на підставі попереднього договору. Істотні умови основного договору, що не встановлені попереднім договором, погоджуються у порядку, встановленому сторонами у попередньому договорі, якщо такий порядок не встановлений актами цивільного законодавства. Попередній договір укладається у формі, встановленій для основного договору, а якщо форма основного договору не встановлена, - у письмовій формі.

Зобов'язання, встановлене попереднім договором, припиняється, якщо основний договір не укладений протягом строку (у термін), встановленого попереднім договором, або якщо жодна із сторін не направить другій стороні пропозицію про його укладення.

26.06.2007 року рішенням Київської міської ради № 930/1591 Про вдосконалення паркування автотранспорту в м. Києві було визначено комунальне підприємство виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Київтранспарксервіс єдиним оператором з паркуванням транспортних засобів, стягнення паркувального збору та виготовлення єдиних абонементних талонів з паркування автомобільного транспорту. Також даним рішенням було внесено зміни до п. 3 рішення Київради Про заходи щодо поліпшення роботи по організації дорожнього руху, розвитку мережі паркінгів, автостоянок, місць для паркування та інших обєктів дорожнього сервісу в м. Києві від 27.11.2003 року № 216/1090 в частині втрати чинності абзаців 2,3 пункту 3.

Так, враховуючи, що паркувальний майданчик на вул. Милославській, 2а (навпроти) не включений до Переліку паркувальних майданчиків, які закріплені за КП Київтранспарксервіс , у визначний попереднім договором строк основний договір між ТОВ "Жуляни торг сервіс" та КП "Київтранспарксервіс" не укладено, суд дійшов висновку, що у відповідача відсутні правові підстави займати та користуватися спірними земельними ділянками.

Щодо зазначення в акті обстеження земельної ділянки від 17.02.2017 року площі зайнятої відповідачем ділянки в розділі результати обстеження - 0,02 га, то суд відмічає, що в розділі дані про земельну ділянку та її стан вказано фактичну площу огородженої ділянки - 0,2 га, що відповідає відомостям зазначеним в актах огляду земельної ділянки від 08.10.2015 року та 20.10.2015 року і доказів звільнення частини цієї ділянки відповідачем не надано, а відтак суд вважає, що площа самовільно зайнятої відповідачем земельної ділянки на час вирішення спору складає саме 0,2 га, як і зазначено у позовній заяві.

Відповідно до ст. 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких грунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Ці дані встановлюються такими засобами:

письмовими і речовими доказами, висновками судових експертів;

поясненнями представників сторін та інших осіб, які беруть участь в судовому процесі. В необхідних випадках на вимогу судді пояснення представників сторін та інших осіб, які беруть участь в судовому процесі, мають бути викладені письмово.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу (ст. 33 Господарського процесуального кодексу України).

Згідно зі ст. 34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Таким чином, оскільки земельні ділянки (код 62:211:083 та 62:211:006) орієнтовною площею 0,2 га кожна, за адресою: вул. Милославська у Деснянському районі м. Києва, не були відведені відповідачу уповноваженими на те органами та право власності на них за останнім не зареєстровано, вказані земельні ділянки підлягають звільненню та приведенню у придатний для використання стан, а позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

Судові витрати позивача по сплаті судового збору відповідно до положень ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 33, 34, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Жуляни торг сервіс" (03169, м. Київ, вулиця Комсомольська, будинок 8, ідентифікаційний код 38214563) звільнити самовільно зайняту земельну ділянку (код 62:211:083) орієнтовною площею 0,2 га на вул. Милославській у Деснянському районі м. Києва та повернути її Київській міській раді (01044, м. Київ, вулиця Хрещатик, будинок 36, ідентифікаційний код 22883141), привівши її у придатний для використання стан шляхом звільнення її від будівель та споруд. Видати наказ.

3. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Жуляни торг сервіс" (03169, м. Київ, вулиця Комсомольська, будинок 8, ідентифікаційний код 38214563) звільнити самовільно зайняту земельну ділянку (код 62:211:006) орієнтовною площею 0,2 га на вул. Милославській у Деснянському районі м. Києва та повернути її Київській міській раді (01044, м. Київ, вулиця Хрещатик, будинок 36, ідентифікаційний код 22883141), привівши її у придатний для використання стан шляхом звільнення її від будівель та споруд. Видати наказ.

4. Стягнути з Товариства обмеженою відповідальністю "Жуляни торг сервіс" (03169, м. Київ, вулиця Комсомольська, будинок 8, ідентифікаційний код 38214563) на користь Київської міської ради (01044, м. Київ, вулиця Хрещатик, будинок 36, ідентифікаційний код 22883141) грошові кошти: 5 512,00 грн. (п'ять тисяч п'ятсот дванадцять гривень) судового збору. Видати наказ.

Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 85 Господарського процесуального кодексу України. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст. 93 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 10.03.2017 року.

Суддя Ю.В. Цюкало

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення01.03.2017
Оприлюднено15.03.2017
Номер документу65232146
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/24193/16

Постанова від 14.06.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 12.05.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Рішення від 01.03.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Цюкало Ю.В.

Ухвала від 01.02.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Цюкало Ю.В.

Ухвала від 30.12.2016

Господарське

Господарський суд міста Києва

Цюкало Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні