Постанова
від 10.02.2017 по справі 810/3678/16
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 лютого 2017 року                               №810/3678/16

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Панченко Н.Д., розглянувши у порядку письмового провадження у м. Києві адміністративну справу за позовом Головного управління ДСНС України у Київській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Інтернафта» про зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДСНС України у Київській області звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Інтернафта» про зобов'язання забезпечити допуск посадових осіб Білоцерківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області до здійснення планової перевірки АЗС №2 ТОВ «Інтернафта», що знаходиться за адресою: Київська область, м. Біла Церква, вул. Сквирське шосе, 1.

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Білоцерківським районним відділом Головного управління ДСНС України у Київській області було здійснено спробу проведення планової перевірки додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на АЗС №2 Товариства з обмеженою відповідальністю «Інтернафта». Однак здійснити зазначену перевірку у запланований період не вдалось, оскільки ТОВ «Інтернафта» не допущено посадових осіб Білоцерківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області до її проведення.

Позивач вважає, що ТОВ «Інтернафта» не має правових підстав для відмови у допуску до проведення планової перевірки, а тому просить суд зобов'язати відповідача допустити посадових осіб РВ ГУ ДСНС України у Київській області на об'єкт, що належить ТОВ «Інтернафта».

Відповідач позов не визнав, в обґрунтування заперечень проти позову зазначив, що плановий чи позаплановий захід (перевірка) здійснюється виключно у присутності керівника (його заступника) або уповноваженої особи суб'єкта господарювання. Оскільки таких осіб на момент виходу посадових осіб позивача на АЗС не було, відповідач вважає, що у допуску до перевірки було відмовлено правомірно.

Відповідач також звертає увагу на недоліки в оформленні плану перевірки, зокрема, відсутності у ньому адреси розташування об'єкта (об'єктів перевірки), періоду перевірки.

Крім того, відповідач зазначає, що ТОВ «Інтернафта» також включене до плану перевірки іншого органу державного нагляду (контролю) – Державної екологічної інспекції у Київській області. Позивач, посилаючись на положення частини 2 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» зазначає, що заходи державного нагляду (контролю), у такому випадку, мають здійснюватись комплексно – одночасно всіма органами державного нагляду (контролю), до планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) яких включено ТОВ «Інтернафта».

Водночас на здійснення контролюючого заходу прибули лише представники ДСНС України у Київській області.

Враховуючи, що матеріали справи у достатній мірі характеризують взаємовідносини сторін, відсутність потреби у заслуховуванні свідків чи експерта, ухвалою суду від 08.02.2017 за письмовим клопотанням позивача постановлено здійснювати розгляд справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Відповідно до плану-графіку перевірки об'єктів суб'єктів господарювання та наказу ГУ ДСНС України у Київській області від 12.07.2016 № 317 «Про проведення перевірок», у період з 12.08.2016 по 26.08.2016 Білоцерківським районним відділом ГУ ДСНС України у Київській області заплановано проведення планової перевірки додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на АЗС №2 ТОВ «Інтернафта», що розташована за адресою: Київська область, м. Біла Церква, вул. Сквирське шосе, 1 (а.с. 9-10).

01 серпня 2016 року Головним управлінням ДСНС України у Київській області директору ТОВ «Інтернафта» було вручено повідомлення від 14.07.2016 №66/1/6605 про проведення планової перевірки, яким попереджено, що у період з 12.08.2016 по 26.08.2016 відповідно до статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та Кодексу цивільного захисту України буде здійснено планову перевірку додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту на АЗС №2 ТОВ «Інтернафта», що розташована за адресою: Київська область, м. Біла Церква, вул. Сквирське шосе, 1 (а.с. 11).

15 серпня 2016 року Головним управлінням ДСНС України у Київській області посадовим особам Білоцерківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області видано посвідчення №1638 на проведення планової перевірки АЗС №2 ТОВ «Інтернафта», розташованої за адресою: Київська область, м. Біла Церква, вул. Сквирське шосе, 1 (а.с. 12).

26 серпня 2016 року вказані у посвідченні від 15.08.2016 №1638 посадові особи Білоцерківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області прибули за адресою розташування АЗС №2 ТОВ «Інтернафта» для здійснення планової перевірки.

Разом з цим, ТОВ «Інтернафта» відмовилось від допуску посадових осіб Білоцерківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області до перевірки АЗС №2, про що позивачем було складено акт від 26.08.2016 (а.с. 13).

Примірник акта про недопущення до проведення перевірки від 26.08.2016 відповідачу направлено засобом поштового зв'язку, що підтверджується супровідним листом від 26.08.2016 №1017 та квитанцією відділення поштового зв'язку від 26.08.2016 (а.с. 15-16).

Вважаючи, що відповідач не мав правових підстав для не допуску посадових осіб Білоцерківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області до перевірки, позивач звернувся до суду.

Статтею 47 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI передбачено, що державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відповідно до ч. 1 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Такий центральний орган виконавчої влади у силу норми ч. 2 ст. 64 зазначеного Кодексу реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Відповідно до статей 66, 67 Кодексу цивільного захисту України, державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснюється шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень.

Згідно з п. 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052 (далі - Положення №1052), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра Внутрішніх Справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Відповідно до п.п.2 п. 3 Положення №1052, основними завданнями ДСНС є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Згідно з п.п.39 п. 4 Положення №1052, ДСНС відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання.

Пунктом 7 Положення №1052 передбачено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V ).

Статтею 1 Закону №877-V визначено, що державний нагляд (контроль) – це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - це планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Частиною 11 ст. 4 Закону №877-V передбачено, що плановий чи позаплановий захід має здійснюватися у присутності керівника або його заступника, або уповноваженої особи суб'єкта господарювання.

Відповідно до ст. 5 Закону №877-V, планові заходи здійснюються відповідно до річних або квартальних планів, які затверджуються органом державного нагляду (контролю) до 1 грудня року, що передує плановому, або до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому.

Органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.

Повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи-підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; найменування органу державного нагляду (контролю).

Повідомлення надсилається рекомендованим листом чи телефонограмою за рахунок коштів органу державного нагляду (контролю) або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання під розписку.

Суб'єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.

Стаття 7 Закону №877-V передбачає, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові) і засвідчується печаткою.

У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу, на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім'я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); вид заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).

Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу.

Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб'єкта господарювання.

Суб'єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред'явили документів, передбачених цією статтею.

Аналогічні норми закріплені також у Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України 02.11.2015 №1337 (далі - Порядок №1337).

Пунктом 6 Розділу І Порядку №1337 передбачено, що суб'єкти господарювання зобов'язані безперешкодно допускати посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів для здійснення огляду (обстеження) будівель, приміщень, споруд, устаткування, території, надавати для ознайомлення документи, зразки продукції, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) у зазначеній сфері, а також їх копії у разі необхідності в порядку, визначеному законодавством.

Відповідно до п. 11 Розділу ІІІ Порядку №1337, у разі якщо суб'єкт господарювання не допускає посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об'єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, посадовою особою, яка здійснює перевірку, складається акт про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки, форму якого наведено у додатку 4 до цього Порядку.

Керівник або уповноважена особа суб'єкта господарювання в акті про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта, зазначити мотиви своєї відмови у допущенні до проведення перевірки.

В акті про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки зазначаються дата, час його складання та відомості про посадову особу, яка склала акт, а також посада, прізвище, ім'я, по батькові особи керівника або уповноваженої особи суб'єкта господарювання, яку ознайомлено з цим актом та якій вручено його під розпис.

Акт про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки складається у двох примірниках, один з яких надається керівнику або уповноваженій особі суб'єкта господарювання, а другий з відміткою про ознайомлення зберігається в наглядовій справі.

У разі відмови керівника або уповноваженої особи суб'єкта господарювання від підписання акта про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки посадовою особою ДСНС України робиться відповідна відмітка щодо відмови від ознайомлення та отримання цього акта.

У разі відмови керівника або уповноваженої особи суб'єкта господарювання отримати зазначений акт, такий акт надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Системний аналіз наведених положень чинного законодавства свідчить, що суб'єкт господарювання має право відмовити у допуску посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до проведення перевірки у разі непред'явлення документів, передбачених ст. 7 Закону №877-V, а саме, посвідчення (направлення) та службового посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю) та за умови не попередження про перевірку не пізніше ніж за 10 днів до її початку.

Як вбачається з матеріалів справи, повідомлення про проведення у період з 12.08.2016 по 26.08.2016 планової перевірки було вручено особисто директору ТОВ «Інтернафта» 01.08.2016.

Судом встановлено та не заперечується сторонами, що під час виходу на перевірку посадовими особами Білоцерківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області було пред'явлено посвідчення на перевірку та службові посвідчення.

Отже доказами, наявними у матеріалах справи, підтверджується, що Головним управлінням Державної служби надзвичайних ситуацій України у Київській області вжито усіх заходів щодо дотримання вимог Закону №877-V та Порядку №1337, якими регламентовано здійснення планових перевірок.

Додатково суд зазначає, що доказів оскарження відповідачем наказу ГУ ДСНС України у Київській області від 12.07.2016 № 317 «Про проведення перевірок» або ж скасування його у частині ТОВ «Інтернафта» матеріали справи не містять та судом не встановлено.

Суд також відхиляє заперечення відповідача щодо правомірності не допуску позивача до перевірки з огляду на перебування директора ТОВ «Інтернафта» у відрядженні.

За змістом ч. 11 ст. 4 Закону №877-V перевірка суб'єкта господарювання може здійснюватися у присутності керівника або його заступника, або уповноваженої особи суб'єкта господарювання.

Як було встановлено судом, про заплановану перевірку директор ТОВ «Інтернафта» був попереджений особисто та заздалегідь. Тому у випадку неможливості бути присутнім при здійсненні контролюючого заходу особисто, директор ТОВ «Інтернафта» не був позбавлений можливості уповноважити іншу особу представляти інтереси підприємства під час перевірки (зокрема, керуючого АЗС №2) або делегувати такі повноваження своєму заступнику (у разі наявності такої посади на підприємстві) чи будь-якій іншій особі.

Доказів, що свідчили б про неможливість вчинення вказаних дій, відповідачем під час розгляду справи не надано.

Таким чином, суд не вбачає законних підстав для недопущення відповідачем посадових осіб Білоцерківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області до проведення планової перевірки.

В силу приписів ст. 11 Закону №877-V, суб'єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов'язаний допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю).

Враховуючи, що позивачем були виконані вимоги закону, які надають право приступити до контролюючого заходу, суд вважає, що відповідач не мав правових підстав для недопущення посадових осіб ГУ ДСНС України у Київській області до проведення планової перевірки.

Пунктом 9 Розділу ІІІ Порядку №1337 визначено, що посадові особи ДСНС України або її територіальних органів під час здійснення перевірок мають право звертатися у встановленому законом порядку до суду у випадку недопущення посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об'єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, з вимогою щодо зобов'язання суб'єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки в цілому або частини приміщень об'єкта перевірки.

За правилами статей 11, 71 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.

Відповідно до частини 4 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 159-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Інтернафта" (ідентифікаційний код 31739664) забезпечити допуск посадових осіб Білоцерківського районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до здійснення планової перевірки АЗС №2, що розташована за адресою: Київська область, м. Біла Церква, вул. Сквирське шосе, 1, на виконання наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області від 12.07.2016 № 317 «Про проведення перевірок».

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя                                                                                           Панченко Н.Д.

Повний текст постанови виготовлено та підписано 10 лютого 2017 року.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.02.2017
Оприлюднено16.03.2017
Номер документу65249161
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/3678/16

Постанова від 10.02.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панченко Н.Д.

Ухвала від 10.01.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панченко Н.Д.

Ухвала від 10.01.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панченко Н.Д.

Ухвала від 17.11.2016

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панченко Н.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні