Постанова
від 10.03.2017 по справі 815/7537/16
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/7537/16

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 березня 2017 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бутенко А.В., розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю Кірім-Опт до ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області про визнання протиправною бездіяльність та зобов'язання підписати договір від 19.08.2016 року, -

ВСТАНОВИВ:

З позовом до суду звернулось ТОВ Кірім-Опт до ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області про визнання протиправною бездіяльність та зобов'язання підписати договір від 19.08.2016 року.

Представник позивача в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином та завчасно, надійшло клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження (а.с. 70).

Представник відповідача у судовому засіданні заперечував щодо задоволення позовних вимог з підстав зазначених у письмових запереченнях на позов (а.с. 71-74), зазначивши, що договір про визнання про визнання електронних документів знаходиться на розгляді у зв'язку з відсутністю підприємства за адресою реєстрації а також відпрацювання згідно наказу ДФС України від 28.07.2015 року №543. Також не заперечував щодо клопотання представника позивача про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Згідно із ч. 6 ст. 128 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта, суд дійшов до висновку про можливість розгляду заяви в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що після зміни свого місцезнаходження 02.07.2016 року на Одеську область, м. Одеса, вул. Генерала Цвєтаєва, 3/5, ТОВ КІРІМ-ОПТ перебуває на обліку у ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області (основне місце обліку).

19.08.2016 року засобами електронного зв'язку ТОВ Кірім-Опт направило договір про визнання електронних документів від 19.08.2016 року № 190820161 між ТОВ КІРІМ-ОПТ та ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, про що отримало квитанцію № 1 від 19.08.2016 року наступного змісту: Документ доставлено до Державної фіскальної служби України 19.08.2016 в 22:59:00. Документу призначено реєстраційний номер: 9150701143. ДОКУМЕНТ ЗБЕРЕЖЕНО НА ЦЕНТРАЛЬНОМУ РІВНІ. Через певний час подбайте про прийом квитанції № 2 щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття Вашого документа. Протокол прийому: Інформація діючий/розглядуваний Договір відсутній. Відправник: Центральний портал прийому звітності ДФС України, версія 2.2.9.20 (а.с. 15-18).

Станом на момент подачі позову, ТОВ Кірім-Опт не отримало квитанції № 2 щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття зазначеного договору ДПІ у Малиновському районі м. Одеси та відповідно позбавлене можливості реєстрації податкових накладних в ЄРПН та подачі податкової звітності засобами електронного зв'язку.

Позивач, вважаючи бездіяльність Відповідача протиправною, звернувся з даним позовом до суду.

Оцінюючи дії відповідача, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ТОВ Кірім-Опт , з урахуванням наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В силу п. 1 ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті Податкового кодексу України, платник податків зобов'язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

На контролюючі органи покладено функції з надання послуг електронного цифрового підпису (пп. 19-1.1.44 п. 19-1.1 ст.19-1 ПК України), а також пп. 20.1.7 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючим органам надано право на отримання від платників податків, платників єдиного внеску та надавати у межах, передбачених законом, документи в електронному вигляді.

Відповідно до частини першої статті 14 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг", електронний документообіг здійснюється відповідно до законодавства України або на підставі договорів, що визначають взаємовідносини суб'єктів електронного документообігу.

Згідно п. 63.3 ст. 63 ПК України платник податків зобов'язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об'єкти оподаткування і об'єкти, пов'язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.

Судом встановлено, що 30.12.2015 року проведено державну реєстрація змін до установчих документів ТОВ Кірім-Опт , зокрема зміну місцезнаходження підприємства на Львівську область, м. Львів, Залізничний район, вул. Городоцька, будинок 174.

Відповідно до пункту 10.1 Порядку обліку платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 року № 1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 року за № 1562/20300 (далі - Порядок), у разі проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження або місця проживання платника податків, внаслідок якої змінюється адміністративно-територіальна одиниця та контролюючий орган, в якому на обліку перебуває платник податків (далі - адміністративний район), а також у разі зміни податкової адреси платника податків, контролюючими органами за попереднім та новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків проводяться процедури відповідно зняття з обліку/взяття на облік такого платника податків.

Згідно з п. 10.4 Порядку, процедури переведення платника податків шляхом взяття на облік/зняття з обліку (зміни основного місця обліку) розпочинаються та проводяться контролюючими органами, зокрема у разі надходження відомостей державного реєстратора про внесення змін до відомостей про місцезнаходження (місце проживання) платника податків.

Пунктом 10.7 Порядку передбачено, що протягом двадцяти днів після отримання відомостей або заяви про зміну місцезнаходження платника податків контролюючий орган за попереднім місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків засобами інформаційної системи в електронному вигляді формує та надсилає до контролюючого органу за новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків повідомлення за формою № 11-ОПП (із заповненими І та II розділами). Дані про надсилання повідомлення за формою № 11-ОПП заносяться до журналу реєстрації заяв, повідомлень, інших документів про припинення чи зняття з обліку платників податків за формою № 6-ОПП (додаток 13), а також до Єдиного банку даних юридичних осіб або до Реєстру самозайнятих осіб.

А пунктом 10.8 Порядку встановлено, що протягом двох робочих днів після надходження повідомлення за формою № 11-ОПП контролюючий орган за новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків здійснює взяття його на облік (основне місце обліку), про що вносить відповідні зміни до Єдиного банку даних юридичних осіб або до Реєстру самозайнятих осіб. Відмітки про взяття на облік за новим місцезнаходженням (місцем проживання) проводяться в журналі за формою № 2-ОПП (за формою № 7-ОПП). Якщо до дати спливу одного місця після отримання документів про зміну місцезнаходження (місця проживання) платника податків контролюючий орган за новим місцезнаходженням (місцем проживання) не здійснив взяття такого платника на облік (основне місце обліку), то взяття на облік за новим місцезнаходженням (місцем проживання) здійснюється автоматично у день спливу такого строку.

Враховуючи зазначене, ТОВ Кірім-Опт не пізніше ніж з 30.01.2016 року було взято на облік Залізничною ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області за основним місцем обліку, а контролюючим органом за попереднім місцезнаходженням знято з обліку, оскільки закінчився 2015 бюджетний рік.

02.07.2016 року проведено державну реєстрацію змін до установчих документів ТОВ Кірім-Опт , зокрема зміну місцезнаходження підприємства на Одеську область, м. Одеса, Малиновський район, вул. Генерала Цвєтаєва, будинок 3/5.

Враховуючи зазначені вище норми Порядку, ТОВ Кірім-Опт не пізніше ніж з 02.08.2016 року було взято на облік ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області за основним місцем обліку, а в Залізничній ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області залишилось неосновне місце обліку.

Тобто, до кінця 2016 року ТОВ Кірім-Опт сплачує податки та збори, подає звітність за попереднім місцезнаходженням, а починаючи з 2017 року - за новим.

Крім того, суд зазначає, що на законодавчому рівні не визначено, з яким органом ДФС України платник податків може укласти договір про визнання електронних документів у разі зміни протягом року місцезнаходження.

У свою чергу, відповідно до підпунктів 33,78 пункту 4 Положення про Державну фіскальну службу України, затвердженого постановою КМ України від 21.05.2014 року № 236, ДФС відповідно до покладених на неї завдань надає консультації відповідно до Податкового та Митного кодексів; оприлюднює на веб-порталі та в офіційному друкованому виданні ДФС акти, листи та інші офіційні документи з питань, що належать до її компетенції.

Згідно інформації розміщеної на офіційному сайті ДФС України № 43311/7/99-99-11-03- 01-17 від 24.11.2015 року: З метою покращення сервісного обслуговування платників при поданні податкових документів в електронній формі Державною фіскальною службою України доопрацьовано електронний сервіс Реєстрація договорів про визнання електронних документів . Договір про визнання електронних документів укладається відповідно до положень Порядку підготовки та подання податкової звітності в електронному вигляді, яка надсилається засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженого наказом ДПА України від 10.04.2008 № 233, зареєстрованим у Міністерстві юстиції 16.04.2008 за № 320/15011. ДФС спрощено процес укладання Договорів про визнання електронних документів з територіальними органами ДФС, а саме, починаючи з 25 листопада 2015 року, платником податків укладається один Договір з територіальним органом ДФС за основним місцем обліку. До Договору додаються посилені сертифікати відкритих ключів. Для формування та подання Договору розроблено нову форму (код форми Л 391004) .

Відповідно до листа ДФС України від 13.04.2016 року № 8224/6/99-99-11-02-02-15 ДФС спрощено процес укладання договору про визнання електронних документів, а саме платником укладається один Договір з органом ДФС за основним місцем обліку, який надає право подавати електронні документи до будь-якого органу ДФС, в якому такий платник перебуває на обліку.

Таким чином, суд погоджується з позицією та діями ТОВ КІРІМ-ОПТ , які відповідають офіційній позиції ДФС України, яка полягає в тому, що у разі зміни протягом року платником податків свого місцезнаходження, ним укладається один договір про визнання електронних документів з органом ДФС за основним місцем обліку.

Крім того, у платників податків існує можливість укладення договору про визнання електронних документів з органом ДФС за основним місцем обліку двома способами: 1) шляхом надіслання договору засобами телекомунікаційного зв'язку з накладенням посилених сертифікатів електронних цифрових підписів (далі - ЕЦП) посадових осіб платника податків і ЕЦП відбитка печатки та 2) шляхом подання до органу ДФС проекту договору про визнання електронних документів, викладеного у двох підписаних та скріплених печаткою (у разі наявності) примірниках.

Інструкцією з підготовки та подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженою наказом ДПА України від 10.04.2008 № 233, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 16.04.2008 за № 320/15011 (далі - Інструкція), визначено текст примірного договору про визнання електронних документів.

Листом ДФС України від 04.11.2015 року № 23484/6/99-99-10-03-02-15 визначено, що при поданні податкових документів в електронній формі телекомунікаційними каналами зв'язку платник податків та органи доходів і зборів повинні додержуватися порядку, визначеного п. 7 Інструкції, а саме платник податків створює податковий документ в електронному вигляді відповідно до затвердженого формату (стандарту) за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення, який підписується електронними цифровими підписами (далі - ЕЦП) посадових осіб платника податків і ЕЦП відбитка печатки у порядку і з дотриманням умов, визначених п.п.7.1 п.7 розділу Інструкції, та надсилається електронною поштою на адресу інформаційного порталу органів доходів і зборів. Про отримання договору про визнання електронних документів (далі - Договір) органом доходів і зборів платнику податків як підтвердження надсилається перша квитанція, підписана ЕЦП органом доходів і зборів. Після підписання Договору органом доходів і зборів платнику податків надсилається друга квитанція та Договір, підписаний ЕЦП органом доходів і зборів. Відкриті сертифікати ЕЦП платника податків, яким підписано Договір, автоматично імпортуються до бази сертифікатів інформаційного порталу органів доходів і зборів.

Відповідно до листа ДФС України від 13.04.2016 року № 8224/6/99-99-11-02-02-15:

Договір в електронному вигляді платник податків надсилає засобами електронного зв'язку відповідно до затвердженого формату (стандарту) з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством. На Договір накладаються посилені сертифікати відкритих ключів посадових осіб, що мають право підпису (керівника, бухгалтера, печатки (за наявності)), здійснюється шифрування документа в електронному вигляді та направлення його до органу ДФС за основним місцем обліку.

Після надходження Договору в електронному вигляді автоматизованою системою проводиться його розшифрування, здійснюються перевірки електронних цифрових підписів, відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту), наявності в системі чинного Договору при надходженні проекту нового Договору та даних директора, в особі якого укладається Договір, даним Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. За результатами таких перевірок формується перша квитанція про збереження документа.

За результатами розгляду Договору відповідним органом ДФС платнику направляється друга квитанція.

Судом встановлено, що ТОВ Кірім-Опт 19.08.2016 року засобами електронного зв'язку направило договір про визнання електронних документів від 19.08.2016 року № 190820161, про що отримало квитанцію № 1 від 19.08.2016 року.

Крім того, 26.08.2016 року ТОВ Кірім-Опт через канцелярію ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області подало два примірники договору про визнання електронних документів від 19.08.2016 року № 190820161 у паперовому вигляді, підписані керівником та скріплені печаткою Позивача (а.с. 44).

Суд зазначає, що до теперішнього часу ТОВ Кірім-Опт не отримало квитанції № 2 та жодної іншої відповіді Відповідача щодо результатів прийняття/неприйняття зазначеного договору ДПІ у Малиновському районі м. Одеси та відповідно позбавлене можливості реєстрації податкових накладних в ЄРПН та подачі податкової звітності засобами електронного зв'язку.

ТОВ Кірім-Опт неодноразово, зокрема 26.08.2016 року, 07.10.2016 року зверталось до ДПІ у Малиновському районі м. Одеси із зверненнями та запитами, в яких просило пояснити причини та правові підстави не укладення протягом 5 робочих днів зазначеного договору про визнання електронних документів, причини та правові підстави не надіслання Відповідачем протягом 5 робочих днів на адресу Позивача засобами електронного зв'язку другої квитанції щодо результатів прийняття/неприйняття даного договору (а.с. 45-46). Жодної відповіді Позивач не отримав.

Враховуючи зазначене, суд вважає, що бездіяльність ДПІ у Малиновському районі м. Одеси, що полягає у не надісланні ТОВ Кірім-Опт відповіді щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття договору про визнання електронних документів від 19.08.2016 року № 190820161, надісланого засобами електронного зв'язку 19.08.2016 року, є - незаконною, бездіяльність ДПІ у Малиновському районі м. Одеси, що полягає у неукладенні договору про визнання електронних документів від 19.08.2016 року № 190820161 між ТОВ Кірім-Опт та ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області є протиправною.

При цьому суд не приймає такі підстави для не укладення договору, як відсутність підприємства за адресою реєстрації а також відпрацювання згідно наказу ДФС України від 28.07.2015 року №543, оскільки вчинення таких дій не позбавляє відповідача обов'язку прийняти відповідне рішення щодо укладення договору про визнання електронних документів.

Згідно з ч.1 ст.69 та ч.1 ст.70 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з ч. 2 ст.71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно з ч.1 ст.11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною 1 ст.71 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідно до ч.1 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відтак, беручи до уваги викладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю Кірім-Опт правомірні та обґрунтовані, базуються на положеннях чинного податкового законодавства, отже підлягають задоволенню.

Згідно зі ст. 159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Керуючись ст.ст.2, 4, 7-9, 11, 12, 69, 71, 94, ст.ст.158-163, 167 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю Кірім-Опт до ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, що полягає у не надісланні ТОВ КІРІМ-ОПТ квитанції або відповіді щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття договору про визнання електронних документів від 19.08.2016 року № 190820161 між ТОВ КІРІМ-ОПТ та ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області.

Зобов'язати ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області підписати договір про визнання електронних документів від 19.08.2016 року № 190820161 між ТОВ КІРІМ-ОПТ та ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, надісланий ТОВ КІРІМ-ОПТ засобами електронного зв'язку 19.08.2016 року, та надіслати ТОВ КІРІМ-ОПТ квитанцію № 2.

Стягнути з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Кірім-Опт (вул. Ген. Цветаєва, 3/5, м. Одеса, 65007, код ЄДРПОУ 38802517) судові витрати у загальному розмірі 2756 (дві тисячі сімсот п'ятдесят шість) гривень.

Постанова може бути оскаржена шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили в порядку, передбаченому приписами ст. 254 КАС України.

Суддя Бутенко А.В.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.03.2017
Оприлюднено16.03.2017
Номер документу65249325
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/7537/16

Ухвала від 16.05.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 11.04.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Постанова від 10.03.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А. В.

Ухвала від 25.01.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А. В.

Ухвала від 30.12.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні