ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
06.03.2017 Справа № 907/851/16
за позовом Департаменту міського господарства Ужгородської міської ради, м. Ужгород
до відповідача ОСОБА_1 підприємства «ЛАСП» , м. Ужгород
про внесення змін до пунктів 5,9,10 договору оренди земельної ділянки від 21.07.2009 року, укладеного між департаментом міського господарства Ужгородської міської ради та приватним підприємством «ЛАСП» та стягнення суми 11063,54 грн.
Суддя Васьковський О.В.
Представники:
від позивача - ОСОБА_2 - головний спеціаліст відділу управління комунального власністю та земельними ресурсами управління майном (№24.01.-12/87 від 24.01.17)
від відповідача - не з'явився
СУТЬ СПОРУ: внесення змін до пунктів 5,9,10 договору оренди земельної ділянки від 21.07.2009 року, укладеного між Департаментом міського господарства Ужгородської міської ради та приватним підприємством «ЛАСП» , виклавши пункти 5, 9, 10 договору в наступній редакції: „5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки становить 86432,72 грн. вісімдесят шість тис. чотириста тридцять дві гривень 72 коп.) згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки виданої управлянням Держземагенства в Ужгородському районі Закарпатської області №34-709-0.4-7336/2-15 від 26.08.15» . Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням індексу інфляції за 2015 рік становить 123858,09 грн. (сто двадцять три тис. вісімсот п'ятдесят вісім грн. 09 коп.); „9.Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та становить 3715,74 грн. (три тис. сімсот п'ятнадцять грн. 74 коп.) на рік.» ; „10.Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30 календарних днів за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця в розмірі 309,65 грн. (триста дев'ять грн. 65 коп.).» та стягнення суми 11063,54 грн. заборгованості зі сплати орендної плати за договором оренди землі від 21.07.2009 року за користування земельною ділянкою, яка знаходиться в м.Ужгород, вул.Волошина,21, в т.ч. 8577,43 грн. - основний борг та 2486,11 грн. - пеня.
Позивач просить задоволити позов мотивуючи тим, що Ужгородською міською радою у відповідності до вимог ст. 18 Закону України „Про оцінку земель» та ст. 59 Закону України „Про місцеве самоврядування» 14.07.2014 р. було прийнято рішення №1398 „Про затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земель населеного пункту міста Ужгорода Ужгородської міської ради» , яким затверджено нову технічну документацію із нормативної грошової оцінки земель населеного пункту м. Ужгород, згідно з якою та у відповідності до даних, отриманих з управління Держземагенства в Ужгородському районі, станом на 28.07.2016р. грошова оцінка орендованої відповідачем земельної ділянки за Договором оренди землі від 21.07.2009 р. становить 123858,09 грн.
Позивач вказує, що у зв'язку із зміною нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, яка передана в оренду відповідачу на підставі вищевказаного договору оренди землі, та за встановленою ставкою орендної плати у розмірі 3 % від нормативно-грошової оцінки цієї земельної ділянки, розмір орендної плати, яка підлягає сплаті відповідачем до місцевого бюджету, повинен становити 3715,74 грн. в рік та сплачуватись згідно з п. 11 договору, щомісячно протягом 30 календарних днів за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця в розмірі 309,65 грн.
Також, позивач стверджують, що ним неодноразово надсилались листи на адресу відповідача з вимогою до про внесення змін до договору оренди землі в частині збільшення орендної плати згідно вимог Податкового кодексу України, разом із додатковою угодою до договору однак такі відповідачем проігноровані та залишені без задоволення.
Сторонами зазначеного договору оренди землі не досягнуто взаємної згоди щодо зміни умов договору оренди землі, які стосуються перегляду розміру орендної плати за користування даною земельною ділянкою, у досудовому порядку вказаний спір сторонами не вирішено, внаслідок чого у відповідності до умов п. 33 згаданого договору оренди землі такий спір розглядається в судовому порядку.
Відповідач, належним чином повідомлений про дату та час судового засідання, участь уповноваженого представника у судові засіданні 16.01.17 та 06.03.17 не забезпечив та письмових пояснень по суті позовної заяви не подав, не зважаючи на вимоги ухвали господарського суду Закарпатської області від 16.01.17, 08.02.17, 22.02.17 та 06.03.17, тому справа розглянута у відповідності до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) за наявними в ній матеріалами.
Заслухавши пояснення представника позивача, розглянувши матеріали справи, суд встановив:
Між Департаментом міського господарства Ужгородської міської ради в особі директора департаменту ОСОБА_3 від імені Ужгородської міської ради (орендодавець по договору) та відповідачем - приватним підприємством ЛАСП (орендар по договору) 21.07.2009 року було укладено договір оренди землі (далі - договір оренди), згідно п. 1. якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для комерційної діяльності, яка знаходиться в м.Ужгород, вул.Волошина, 21а. Об'єктом оренди, згідно вказаного договору є земельна ділянка загальною площею 44 кв.м., яка передається строком на 5 років (п.п.2,8 договору).
12.09.14 рішенням 25-ої сесії 6-го скликання Ужгородської міської ради від №1435 Про поновлення та відмову у поновленні договорів оренди земельних ділянок„ приватному підприємству ЛАСП поновлено договір землі, а саме: земельної ділянки загальною площею 44 кв.м. для комерційної діяльності по вул.Волошина, 21 а строком на 5 років до дванадцятого вересня 2019 року.
29.10.2014 року було укладено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди землі, яким внесено зміни до п.п.5,8,9,10,13,25 договору та викладено їх у новій редакції.
Згідно п.5 договору оренди нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 26525,40 грн. (двадцять шість тис. п'ятсот двадцять п'ять грн. 40 коп.), згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданої управлінням Держземагенства в Ужгородському районі Закарпатської області №01-22/2271 від 29.09.2014 року.
Відповідно до п.п.9-11 договору оренди орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та становить 3183,05 грн. (три тис. сто вісімдесят три грн. 05 коп.) на рік та вноситься щомісячно протягом 30 календарних днів за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця у розмірі 265,25 грн. (двісті шістдесят п'ять грн. 25 коп.); обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, згідно затвердженої форми, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок (стаття 271 цього Кодексу).
Згідно з ст.288 Податкового кодексу України, який набрав чинності 01.01.11, розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, а відповідно до ст.274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
На підставі вказаних змін у законодавстві, рішенням 23-ої сесії 6-го Ужгородської міської ради від 14.07.2014 року №1398 , затверджено технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земель населеного пункту м. Ужгорода по базовій вартості 1 м. кв. забудованої території в розрізі економіко-планувальних зон та грошової оцінки сільськогосподарських угідь населеного пункту
Відповідно до ст.23 Закону України Про оцінку земель , п.271.2 ст.271 Податкового кодексу України та ч.5 ст. 12 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності рішення 23-ої сесії 6-го скликання Ужгородської міської ради від 14.07.2014 року №1398 „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту м. Ужгорода Ужгородської міської ради» набрало чинності з 01.01.15.
Рішенням 23-ої сесії 6-го скликання Ужгородської міської ради від 19.02.2015 року №1651 „Про Порядок встановлення ставок орендної плати у м.Ужгороді за земельні ділянки, які перебувають у розпорядженні Ужгородської міської ради» затверджено порядок встановлення ставок орендної плати у м.Ужгороді за земельні ділянки, які перебувають у розпорядженні Ужгородської міської ради та встановлено розмір річної орендної плати у відповідності до категорій земель та виду цільового призначення (ставки орендної плати у % від нормативної грошової оцінки).
Враховуючи викладене, зміна розміру грошової оцінки має наслідком зміну земельного податку, і, як наслідок, зміну розміру орендної плати.
Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель", відповідно до абзацу п'ятого статті 5 якого нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок (стаття 6 Закону).
Відповідно до статті 15 Закону України "Про оцінку земель", підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.
Статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки виданої управлянням Держземагенства в Ужгородському районі Закарпатської області №34-709-0.4-7336/2-15 від 26.08.15 нормативно-грошова оцінка вказаної земельної ділянки становить 86432,72 грн. .
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1225/89-16 від 28.07.16 нормативно-грошова оцінка вказаної земельної ділянки становить 123858,24 грн.
З урахуванням 3% річних від нормативно-грошової оцінки орендованої земельної ділянки, розмір орендної плати повинен складати 3715,74 грн. в рік та сплачуватись у відповідності до п.10 договору оренди щомісячно у розмірі 309,65 грн.
У підтвердження вчинення дій сторони (позивача) на направлення пропозиції укласти договір, про яку йдеться у ст.ст. 604,642 ЦК України позивачем надіслано лист №24.01-12/569 від 09.03.15 з додатковою угодою до договору. Однак відповідачем такий залишено без підписання та виконання.
Також, позивачем надано листи №24-12/2068 від 23.12.14, №24.01-12/932 від 02.06.15, №24.01-08/139 від 05.06.16, якими Ужгородська міська рада проінформувала орендаря про рішення 23-ої сесії 6-го скликання Ужгородської міської ради від 14.07.2014 року №1398 та необхідність з'явитись до Департаменту міського господарства із витягом про нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки для перегляду розміру орендної плати у відповідності до вимог чинного законодавства.
Відповідно до п.12 договору оренди у разі збільшення відповідно до законів України розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, орендодавець має право на збільшення орендної плати в односторонньому порядку, про що оформляється додаткова угода, яка є невід'ємною частиною цього договору.
Відповідно до статті 1 Закону України „Про оренду землі» , оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Статтею 30 Закону України „Про оренду землі» зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, а у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки, сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду встановленого умовами договору розміру орендної плати.
Відповідно до ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються. Судом у ході судового розгляду встановлено факт порушення майнового права позивача, яке полягає у недоотриманні грошових коштів у вигляді орендної плати за земельну ділянку.
Відповідно до ст.ст. 33, 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу, а господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Позовні вимоги позивачем належним чином обґрунтовані та доведені відповідно з вимогами ст.ст. 32, 33, 34 ГПК України.
З огляду на наведене, у зв'язку з наявністю фактів порушення угоди та передбачених законодавством правових наслідків, що можуть настати внаслідок таких порушень угоди, суд дійшов висновку про підставність вимоги позивача про зміну договору оренди та викладення його у запропонованій ним редакції, у зв'язку з чим вказана вимога підлягає задоволенню повністю.
Щодо поданої 06.03.17 позивачем клопотання про припинення провадження у справі в частині позовної вимоги про стягнення з відповідача суми заборгованості зі сплати орендної плати у сумі 11063,54 грн., судом встановлено наступне.
Вказане клопотання вмотивоване тим, що Департаментом міського господарства отримано повідомлення ДФС № 1463/9/07-01-12-02 від 23.12.16 про відсутність у відповідача податкового боргу по орендній платі за землю. У підтвердження сплати відповідачем заборгованості позивачем надано виписки з рахунків від 21.12.16 та 28.02.17.
Враховуючи вищенаведене, провадження у справі в частині стягнення з відповідача суми заборгованості зі сплати орендної плати за договором оренди від 21.0.2009 року у сумі 11063,54 грн. належить припинити, у зв'язку з відсутністю предмету спору, у відповідності до п.1-1 ч.1 ст.80 ГПК України.
Отже, позов належить задоволити частково.
Судові витрати у вигляді сплати судового збору в сумі 1378,00 грн. у відповідності до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.
Також, у зв'язку з припиненням провадження у справі в частині стягнення з відповідача суми заборгованості зі сплати орендної плати за договором оренди від 21.0.2009 року у сумі 11063,54 грн., судовий збір у сумі 1378,00 грн. підлягає поверненню з державного бюджету у порядку ст.7 Закону України Про судовий збір .
Керуючись ст.7 Закону України Про судовий збір ., ст. ст. 1, 15, 22, 32, 33, 34, 43, 49, 75, п.1-1 ч.1 ст.80, ст.ст.82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
позов задоволити повністю.
Внести зміни до договору оренди землі від 21.07.2009 року, укладеного між Департаментом міського господарства Ужгородської міської ради та приватним підприємством «ЛАСП» та викласти пункт 5 договору в наступній редакції: „5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 86432,72 грн. (вісімдесят шість тис. чотириста тридцять дві грн. 72 коп.), згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданої управлінням Держземагенства в Ужгородському районі Закарпатської області №34-709-0.4-7336/2-15 від 26.08.2015 року. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням індексу інфляції за 2015 рік становить 123858,09 грн. (сто двадцять три тис. вісімсот п'ятдесят вісім грн. 09 коп.)» ; пункт 9 договору в наступній редакції: „ 9.Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та становить 3715,74 грн. (три тис. сімсот п'ятнадцять грн. 74 коп.) на рік.» ; пункт 10 договору в наступній редакції: „10.Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30 календарних днів за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця у розмірі 309,65 грн. (триста дев'ять грн.65 коп.).» .
Стягнути з приватного підприємства «ЛАСП» , (88000, Закарпатська область, м.Ужгород, вул. 8 Березня, 3/57, код 34262016) на користь Департаменту міського господарства Ужгородської міської ради (88000, Закарпатська область, м.Ужгород, пл..Поштова,3, код 36541721) суму 1378,00 грн. судового збору.
Видати наказ.
Припинити провадження в частині стягнення з приватного підприємства «ЛАСП» суми заборгованості зі сплати орендної плати за договором оренди від 21.0.2009 року у сумі 11063,54 грн.
Рішення суду набирає законної сили і підлягає обов'язковому виконанню на території України в порядку ст.85 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено 15.03.17.
Суддя Васьковський О.В.
Суд | Господарський суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2017 |
Оприлюднено | 20.03.2017 |
Номер документу | 65315831 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Закарпатської області
Васьковський О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні