Рішення
від 13.03.2017 по справі 924/1347/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"13" березня 2017 р. Справа № 924/1347/16

Господарський суд Хмельницької області у складі:

судді Димбовського В.В., розглянувши матеріали справи

за позовом Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, м. Хмельницький

до товариства з обмеженою відповідальністю "МОССПАС", Теофіпольський район, с.Новоставці

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Новоставецької сільської ради, Теофіпольський район, с. Новоставці

про стягнення шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, в розмірі 2994,00 грн.

За участю представників:

від позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю від 03.01.2017р.

від відповідача: не з`явився

від третьої особи: не з`явився

У судовому засіданні, відповідно до ч. 2 ст. 85 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть спору: позивач звернувся з позовом до суду про стягнення з відповідача шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу в розмірі 2994,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог посилається на проведену працівниками Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства, якою встановлено факт забруднення відповідачем амонієм обмінним земельної ділянки, що розташована за межами населеного пункту Новоставецької сільської ради, внаслідок чого позивач просить суд стягнути з відповідача 2994,00 грн. шкоди, завданої внаслідок забруднення земельної ділянки, яка розрахована відповідно до "Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства", затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки від 27.10.1997р. №171 із змінами внесеними Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 04.04.2007р. №149 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 25.04.2007р. №422/13689.

Представник позивача у судовому засіданні наполягає на задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що вони обґрунтовані та підтверджені поданими доказами. Подав письмові пояснення, у яких зазначив, що протоколом вимірювань показників складу та властивостей проб ґрунтів встановлено наявність забруднення трьох земельних ділянок, проте розрахунки шкоди проведено по двом земельним ділянкам. По земельній ділянці, яка знаходиться на південь від місця видалення відходів розрахунок збитків не проведено. Враховуючи наведене Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області буде проведено окремий розрахунок шкоди, який у порядку визначеному ГПК буде охоплено претензійно-позовною роботою.

Також представник позивача подав заяву, в якій конкретизовано реквізити для стягнення шкоди: просить стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "МОССПАС" 2994,00 грн. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, зарахувавши її за реквізитами: одержувач коштів Новоставецька сільська рада, р/р 33114331700483, код класифікації 24062100, код одержувача 37896358, МФО 815013, банк одержувача РУДКСУ у Хмельницькій області.

Третя особа представника у судове засідання не направила, письмової позиції з приводу позовних вимог не надала.

Відповідач представника у судове засідання не направив, письмового відзиву на позов не подав. Повідомляючи відповідача про розгляд справи в суді, йому направлено ухвали про порушення провадження у справі та про відкладення розгляду справи за адресою, яка згідно витягу з ЄДР є його реєстраційною адресою. Повідомлення ж за вищевказаною адресою, відповідно до п. 3.9.1 постанови Пленуму ВГС України від 26 грудня 2011 року №18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції", є належним повідомленням про розгляд справи в суді.

За таких обставин, суд, в порядку ст. 75 ГПК України, розглядає справу за наявними матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи по суті, суд встановив:

Працівниками Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, у присутності заступника директора товариства з обмеженою відповідальністю "МОССПАС" ОСОБА_2, було проведено відбір проб ґрунтів, про що складено акт №А-06-06-13-14 від 06.06.2013р.

У акті зазначено, що з метою перевірки ймовірного забруднення земельної ділянки виконано відбір 4 проб ґрунтів на території земельної ділянки, яка знаходиться на території ТОВ "МОССПАС", Теофіпольський район, с. Новоставці, вул. Леніна, 23. Відбір проб ґрунтів проведено відповідно до вимог ГОСТ 17.4.3.01-83, ГОСТ 17.4.4.02-84.

Акт підписано працівниками Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області та заступником директора товариства з обмеженою відповідальністю "МОССПАС" ОСОБА_2

Протоколом вимірювань показників складу та властивостей проб ґрунтів Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області № П-06-06-13-14 від 01.07.2013р., які проведені відповідно до акта відбору проб ґрунтів від 06.06.2013р. №А-06-06-13-14, встановлено, що при нормованому фоновому вмісті 2,06 мг/кг відповідачем перевищено показники амонію обмінного на земельній ділянці на захід від бетонної огорожі площею 30м 2 ; на земельній ділянці, яка знаходиться на північ від місця видалення рідких відходів проба №1 площею 50м 2 ; на земельній ділянці, яка знаходиться на південь від місця видалення рідких відходів проба №2 площею 50м 2 . Дати відбору, вимірювання: 06.06.2013р. - 01.07.2013р.

У зв'язку із виявленим порушенням, Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Хмельницької області Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області винесено постанову №208/01 від 07.06.2013р. про накладення адміністративного стягнення заступника директора товариства з обмеженою відповідальністю "МОССПАС" гр. ОСОБА_2 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 52 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 850,00 грн.

Штраф сплачено відповідно до платіжного доручення від 12.06.2013р.

Листом №04-01-01/993 від 23.07.2013р. відділ Держземагенства у Теофіпольському районі Хмельницької області повідомив Державну екологічну інспекцію у Хмельницькій області, що згідно "Технічної документації з нормативно грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду ТзОВ "МОССПАС" для здійснення виробничої діяльності, за межами населених пунктів Новоставецької сільської ради Теофіпольського району Хмельницької області" нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 610761,00 грн., дана земельна відноситься до категорії земель промисловості.

На підставі Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки 27.10.1997р. за № 171 із змінами внесеними Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 04.04.2007р. № 149 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.04.2007р. № 422/13689, Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області здійснено розрахунок розміру шкоди від забруднення амонієм обмінним земельної ділянки, що розташована за межами населеного пункту Новоставецької сільської ради Теофіпольського району ТОВ "МОССПАС".

Враховуючи результати аналізу ґрунтів та перевищення показників амонію обмінного на земельній ділянці на захід від бетонної огорожі площею 30м 2 та на земельній ділянці, яка знаходиться на північ від місця видалення рідких відходів проба №1 площею 50м 2 , за розрахунками Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, загальний розмір шкоди від забруднення амонієм обмінним на зазначених земельних ділянках склав 2994,00 грн.

У листі №4719/07 від 13.08.2013р. Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області повідомила ТОВ "МОССПАС" про необхідність відшкодування шкоди в розмірі 2994,00 грн.

Дослідивши надані докази, оцінивши їх в сукупності, судом прийнято до уваги наступне.

Згідно Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються цим Законом, а також розроблюваними відповідно до нього земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством (стаття 2 Закону).

Частиною 1 ст. 4 цього Закону передбачено, що природні ресурси України є власністю народу України, який має право на володіння, використання та розпорядження природними багатствами республіки.

Статтею 5 цього Закону визначено, що державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ).

Відповідно до ст.ст.13,14 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси є об'єктами права власності Українського народу. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Відповідно до ст. 16 Конституції України, забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави.

Згідно зі ст. 20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належать державний контроль за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони республіки, а також за додержанням норм екологічної безпеки.

Органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних питаннях, що виникають в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів є Міністерство екології та природних ресурсів України та його органи на місцях, а саме Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області, яка в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію державної політики в галузі охорони навколишнього природного середовища на території області.

Відповідно до п. 4.2 Положення про Державну екологічну інспекцію у Хмельницькій області, затвердженого Наказом Державної екологічної інспекції України №136 від 12.12.2011р. (далі - Положення), Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами, зокрема, вимог законодавства про використання та охорону земель із здійснення заходів із запобігання забрудненню земель хімічними і радіоактивними речовинами, відходами, стічними водами (пп. б).

Держекоінспекція для виконання покладених на неї завдань має право проводити перевірки з питань, що належать до її компетенції, видавати за їх результатами обов'язкові для виконання приписи, розпорядження (п. 6.4), складає протоколи про адміністративні правопорушення, накладає адміністративні стягнення у випадках передбачених законом (п. 4.3 Положення).

Статтею 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Нормативними документами, які визначають процедуру проведення перевірок з питань здійснення державного контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища та оформлення їх результатів, є, зокрема, Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007р. № 877 і Порядок організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затверджений наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.09.2008р. № 464, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 15.01.2009р. за № 18/16034 (далі Порядок).

Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Статтею 17 Закону України "Про відходи" визначено обов'язки суб'єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами, відповідно до яких вони зобов'язані не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах; здійснювати контроль за станом місць чи об'єктів розміщення власних відходів; відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров'ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України.

Відповідно до вимог ст. 33 Закону України "Про відходи" на кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів.

Згідно вимог ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі при використанні земельних ділянок зобов'язані додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.

У відповідності до ст. 35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі, в тому числі орендарі земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України, а також забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур'янами, чагарниками і дрібноліссям.

Відповідно до ст.ст. 46. 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, стягуються до місцевих бюджетів, при яких створено фонди охорони довкілля, і спрямовуються на виконання робіт по відтворенню, підтриманню цих ресурсів у належному стані.

Статтею 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та ст.56 Закону України "Про охорону земель" встановлено, що шкода, заподіяна навколишньому природному середовищу внаслідок протиправних дій відповідача, в т.ч. порушенням законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному об'ємі.

Згідно зі ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законом.

Відповідно до ст.69 цього Закону шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Приписи вказаної норми передбачають, що підставою для виникнення цивільно-правової відповідальності є наявність шкоди, протиправна поведінка (дія чи бездіяльність) заподіювача шкоди, причинний зв'язок між ними та наявність вини особи, яка заподіяла шкоду.

Заборону ведення будь-якої господарської діяльності, пов'язаної з утворенням відходів, без одержання від спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами лімітів на обсяги утворення та розміщення відходів, закріплено нормами ст. 32 Закону України "Про відходи".

Несанкціоноване скидання і розміщення відходів заборонено (ст. 33 Закону України "Про відходи"). Недопущення зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах віднесено п. з) ч. 1 ст. 17 Закону України "Про відходи" до обов'язків суб'єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами.

Стаття 43 Закону України "Про відходи" закріплює, що підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.

Згідно з ст. 56 Закону України "Про охорону земель" юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі

Факти забруднення (засмічення) земель, згідно з п. 3.3 Методики, встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт засмічення земель.

Проведеною Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перевіркою встановлено та в акті і протоколі зафіксовано, що відповідачем перевищено показники амонію обмінного на земельній ділянці на території відповідача, що, відповідно, призвело до забруднення земельної ділянки. Оскільки несанкціоноване скидання і розміщення відходів заборонено і до обов'язків суб'єкта господарської діяльності у сфері поводження з відходами входить недопущення зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах, а відповідач допустив несанкціоноване скидання відходів на своїй території - наявний причинний зв'язок між діяльністю відповідача та спричиненим засміченням земель, а також наявна вина відповідача.

Як вже зазначалось, за результатами аналізу ґрунтів, спеціалістами Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області проведено розрахунок розміру завданих державі збитків зумовлених забрудненням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, що складає 2994,00 грн. Вказана шкода на даний час є невідшкодованою.

Відповідачем не надано суду обґрунтованих доказів на спростування висновків акту, протоколу, розрахунку розміру шкоди. Не надано також і доказів відшкодування в добровільному порядку шкоди, заподіяної внаслідок допущення відповідачем перевищення показників забруднюючих речовин на земельній ділянці на території відповідача. Більше того, відповідач не оскаржував зазначені вище акт та протокол, не оскаржував також і постанову про накладення адміністративного стягнення, натомість штраф сплачено. Зазначені обставини також свідчать про визнання відповідачем вини у вчиненому правопорушенні.

Таким чином суд приходить до висновку, що відповідач, як винна особа, повинен відшкодувати завдану державі шкоду внаслідок порушення природоохоронного законодавства в повному обсязі.

Перевіривши долучені до матеріалів справи розрахунки, суд прийшов до висновку, що вони здійснені вірно.

Враховуючи викладене, позовні вимоги про стягнення з відповідача шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, в розмірі 2994,00 грн. є обґрунтованими, підтвердженими наявними в матеріалах справи доказами та такими, що підлягають задоволенню.

Згідно ст. 49 ГПК України, витрати по оплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, м. Хмельницький до товариства з обмеженою відповідальністю "МОССПАС", Теофіпольський район, с.Новоставці, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Новоставецької сільської ради, Теофіпольський район, с. Новоставці, про стягнення шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, в розмірі 2994,00 грн., задовольнити.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "МОССПАС" (Хмельницька область, Теофіпольський район, с. Новоставці, вул. Леніна, 23; код 36379395) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, для зарахування за наступними реквізитами: одержувач коштів Новоставецька сільська рада р/р 33114331700483, код класифікації 24062100, код одержувача 37896358, МФО 815013, банк одержувача ГУДКСУ у Хмельницькій обл.) 2994,00 грн. (дві тисячі дев'ятсот дев'яносто чотири гривні 00 коп.) - шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу.

Видати наказ.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "МОССПАС" (Хмельницька область, Теофіпольський район, с. Новоставці, вул. Леніна, 23; код 36379395) на користь Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області (м. Хмельницький, вул. І.Франка, 2/2; код 38045514) 1378,00 грн. (одну тисячу триста сімдесят вісім гривень 00 коп.) - витрат по оплаті судового збору.

Видати наказ.

Повне рішення складено 15 березня 2017 року.

Суддя В.В. Димбовський

Віддруковано 4 примірника:

1 - до справи,

2 - позивачу,

3 - відповідачу (Хмельницька область, Теофіпольський район, с. Новоставці, вул. Леніна, 23),

4 - третій особі (Хмельницька область, Теофіпольський район, с. Новоставці, вул. Шуляка, 23).

Дата ухвалення рішення13.03.2017
Оприлюднено20.03.2017
Номер документу65316399
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1347/16

Рішення від 13.03.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 22.02.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 07.02.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 25.01.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 29.12.2016

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні