ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м.Харків, пр.Науки, 5
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
12.01.2017р. Справа № 905/3097/16
Господарський суд Донецької області у складі судді Ніколаєвої Л.В.,
при секретарі судового засідання Єрмолаєвій Т.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Публічного акціонерного товариства Українська залізниця в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Публічного акціонерного товариства Українська залізниця
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Керампромсервіс
про стягнення 103 300 грн.,
за участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_1, за довіреністю від 05.10.2016р. № 2039
від відповідача: не з'явився
Суть спору: ПАТ Українська залізниця в особі РФ Придніпровська залізниця ПАТ Українська залізниця звернулося до господарського суду Донецької області з позовом про стягнення з ТОВ Керампромсервіс штрафу в сумі 103 300 грн., який нарахований відповідачу за неправильно зазначену у залізничній накладній № 48000848 масу вантажу, який відправлений ТОВ Керампромсервіс у вагонах № 96397914, №96396080. В обґрунтування своїх позовних вимог позивач посилається на положення ст.ст. 24, 118, 122 Статуту залізниць України, п.п. 5, 11, 28 Правил приймання вантажів до перевезення, п.п. 1.1, 2.3 Правил оформлення перевізних документів, а також на відомості, які зазначені відправником у залізничній накладній №48000848 щодо маси вантажу та обставини, що встановлені у комерційному акті НА № 001352/179 від 08.05.2016р., складеному на станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 03.11.2016р. за вказаним позовом порушено провадження у справі № 905/3097/16 та призначено її розгляд на 22.11.2016р.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 22.11.2016р. розгляд справи відкладено на 13.12.2016р.
09.12.2016р. за вх. № 35420/16 господарський суд одержав клопотання відповідача про розгляд справи за наявними матеріалами без присутності в судовому засіданні представника відповідача.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 13.12.2016р. у зв'язку із задоволенням відповідного клопотання позивача за вх.№ 35960/16 від 13.12.2016р. строк вирішення спору продовжено на 15 днів до 15.01.2017р., розгляд справи відкладено на 12.01.2017р.
21.12.2016р. за вх.№ 36930/16 господарський суд одержав клопотання позивача, згідно з яким останній просить суд долучити до матеріалів справи належним чином засвідчені копії комерційного акту АА №026217/288 від 17.05.2016р., довіреностей від 25.10.2016р. № 2039, №2040, протоколу переважування вантажу від 17.05.2016р.
Представник позивача у судовому засіданні 12.01.2017р. позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив суд їх задовольнити.
Відповідач у судове засідання 12.01.2017р. не з'явився, відзив на позовну заяву та документи, що підтверджують заперечення проти позову не надав. При цьому про час, дату та місце судового засідання 12.01.2017р. останній повідомлений належним чином, що підтверджується витягом з офіційного сайту УДППЗ Укрпошта за результатами пошуку поштового відправлення за штрихкодовим ідентифікатором 6102220097853 станом на 12.01.2017р.
З огляду на зазначене, а також враховуючи клопотання відповідача про розгляд справи за наявними матеріалами без участі останнього (вх. № 35420/16 від 09.12.2016р.), а також те, що матеріали справи в достатній мірі характеризують взаємовідносини сторін, господарський суд визнав за можливе розглянути дану справу за відсутністю відповідача у судовому засіданні та за наявними в ній матеріалами.
Відповідно до ст.85 ГПК України у судовому засіданні за участю представника позивача оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представника позивача, суд встановив:
06.05.2016р. зі станції Мерцалове Донецької залізниці ТОВ Керампромсервіс відправлений вантаж (глина кислототривка та вогнетривка, не поіменована в алфавіті), зокрема, у вагонах № 96397914 та № 96396080, що підтверджується залізничною накладною на групу вагонів № 48000848.
Відповідні відмітки вантажовідправника у вказаній залізничній накладній свідчать, що вантаж завантажений засобами відправника; що маса вантажу визначена відправником на вагонних 150 т вагах (заводський № BBSB-150 № 312 (а)) та становить у вагоні №96397914: 65000 кг - нетто, 25 000 кг - тара; у вагоні № 96396080: 65000 кг - нетто, 26 200 кг - тара; що вантаж розміщено і закріплено згідно з п. Р.11 Т4 гл.1-9 Додатка 3 до СМГС; що вантаж завантажено навалом. При цьому правильність внесених у накладну відомостей щодо маси вантажу підтверджена підписом вантажовідправника - ОСОБА_2
Під час перевезення цього вантажу на станції Нижньодніпровськ-вузол Придніпровської залізниці вагони № 96397914 та № 96396080 відчеплено від групової відправки для перевірки ваги, про що працівниками станції складено акти загальної форми № 1634Т від 08.05.2016р. та № 1673Т від 08.05.2016р.
За результатами контрольного переважування вагонів № 96397914 та № 96396080 на станції Нижньодніпровськ-вузол Придніпровської залізниці складено акт загальної форми № 286/Ваги від 08.05.2016р., згідно з яким маса вантажу у вагоні № 96397914 виявилась більшою від маси, зазначеної відправником в залізничній накладній та понад вантажопідйомність вагона на 650 кг, а у вагоні № 96396080 - на 950 кг більше за масу, зазначену відправником в залізничній накладній та вантажопідйомність вагона.
Згідно виписки з книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах від 08.05.2016р. вбачається невідповідність фактичної маси нетто у вагонах №96397914 та № 96396080 масі, що зазначена відправником у залізничній накладній на 650 кг та 950 кг в сторону збільшення відповідно.
Також, 08.05.2016р. на станції Нижньодніпровськ-вузол Придніпровської залізниці складено комерційний акт НА №001352/179, в якому встановлено наступні обставини: при переважуванні вагонів в статичному режимі в присутності зам. ДС Клюєва, АРГ Чугай, приймальника потягів Кокошинської, прийомо-здавальника Щербиної на справних 150т вагонних електронно-тензометричних вагах станції Нижньодніпровськ-вузол, які пройшли держповірку 15.01.2016р., виявилось, що у вагоні № 96397914 маса брутто - 90650 кг, тара по документу - 25 000 кг, нетто 65 650 кг, що більше маси , зазначеної в документі, понад вантажопідйомність вагона на 650 кг , у вагоні № 96396080 маса брутто - 92150 кг, тара по документу - 26200 кг, нетто - 65 950 кг, що більше маси , зазначеної в документі, понад вантажопідйомність вагона на 950 кг . Завантаження вантажу в обох вагонах нерівномірне, нижче бортів на 50-70 см, без заглиблень. Вагони без торцевих дверей, вивантажувальні люки з обох сторін закриті. Протікання вантажу відсутнє. В технічному відношенні вагони справні. При повторному переважуванні вагонів маса підтвердилася. Завідуючий вантажним двором за штатним розкладом відсутній.
Технічний паспорт вагонних ваг № 14 станції Нижньодніпровськ-вузол Придніпровської залізниці (заводський № 032) свідчить, що останню державну повірку цих ваг перед контрольним зважуванням спірних вагонів проведено 15.01.2016р., якою встановлено, що ваги є придатними для зважування вантажів, наступний плановий термін повірки не пізніше 15.07.2016р.
Після відвантаження надлишку вантажу з вагону №96397914 масою 650 кг, з вагону № 96396080 масою 950 кг, вказані вагони, а також вагон № 65884058, у який відвантажено надлишок вантажу, відправлені на станцію призначення - Одеса-Порт Одеської залізниці згідно досильних накладних № 46256129 від 08.05.2016р., № 46256137 від 08.05.2016р., № 46375622 від 11.05.2016р.
17.05.2016р. при надходженні вагонів №96397914 та № 96396080 на станцію призначення - Одеса-Порт Одеської залізниці працівниками станції проведено контрольне зважування вказаних вагонів, за результатами якого складено комерційний акт АА №026217/288, в якому встановлено, зокрема, що у вагоні №96397914 маса брутто - 90 000 кг, тара після вивантаження - 25 000 кг, нетто - 65 000 кг , а у вагоні № 96396080 маса брутто - 91 200 кг, тара після вивантаження - 26 200 кг, нетто 65 000 кг . Тобто, фактично відомості щодо маси вантажу у спірних вагонах, які встановлені на станції призначення відповідають комерційному акту №001352/179 від 08.05.2016р., складеному на станції Нижньодніпровськ-вузол Придніпровської залізниці.
Згідно з розрахунком позивача, штраф за неправильно зазначену у накладній масу вантажу у вагонах №96397914 та № 96396080 становить 103 300 грн., виходячи при цьому із п'ятикратної вартості провізної плати цього вантажу у кожному спірному вагоні, яка складає 10 330 грн. При цьому, розрахунок провізної плати здійснений відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги Тарифне керівництво № 1, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 26.03.2009р. № 317.
Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.
Згідно з ч.2 ст.908 ЦК України, загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Аналогічні положення щодо регулювання правовідносин в галузі перевезення передбачені і у ч.5 ст.306 ГК України.
Відповідно до ст.37 Статуту залізниць України під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.
У ст.23 Статуту залізниць України встановлено, що відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Мінтрансом.
Вимогами р. ІІ Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. №644 та зареєстрованих в Мінюсті України 24.11.2000р. за №863/5084, встановлено, що вантажовідправником заповнюються в т.ч. такі графи накладної як Найменування вантажу (графа 20), ОСОБА_2 вантажу, визначена відправником (графа 24), Спосіб визначення маси (графа 26), Ким завантажено вантаж у вагон (контейнер) (графа 28), Правильність внесених відомостей підтверджую (графа 55).
Згідно з відомостями, які внесені у залізничну накладну № 48000848 відправником вантажу та правильність внесення яких підтверджена представником останнього ОСОБА_2, про що свідчить його підпис на залізничній накладній, маса вантажу визначена відправником та становить у вагоні №96397914: 65000 кг - нетто, 25 000 кг - тара; у вагоні № 96396080: 65000 кг - нетто, 26 200 кг - тара. Спосіб визначення маси вантажу на вагонних 150 т вагах (заводський № BBSB-150 № 312 (а)); навантаження здійснено засобами відправника.
Відповідно до ст. 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Комерційний акт складається для засвідчення, зокрема, обставин невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах. Залізниця зобов'язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу.
Так, обставини, які встановлені у комерційному акті, складеному на попутній станції перевезення вантажу, свідчать, що маса нетто вантажу у вагоні №96397914 становить 65 650 кг, що більше маси, яка зазначена у залізничній накладній та вантажопідйомності вагона на 650 кг, а у вагоні № 96396080 - 65 950 кг, що більше маси, яка зазначена у залізничній накладній та вантажопідйомності вагона на 950 кг. При цьому, Технічний паспорт вагонних ваг № 14 станції Нижньодніпровськ-вузол Придніпровської залізниці (заводський № 032) свідчить про проведену перевірку ваг 15.01.2016р. та їх технічну справність.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.24 Статуту залізниць України, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
В силу вимог ст.122 Статуту залізниць України за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. У ст.118 Статуту залізниць України передбачено стягнення штрафу у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
Поряд з цим, вимогами п.5.5. Правил оформлення перевізних документів також передбачено, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.
З огляду на викладене, суд прийшов до висновку, що позивачем доведені обставини неправильного зазначення відповідачем у накладній маси вантажу, які засвідчено належними та допустимими доказами комерційними актами, що, в свою чергу, є підставою для покладення на вантажовідправника (відповідача) відповідальності, передбаченої ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України.
При цьому, доказів, які свідчили б про намагання оскаржити викладені у комерційному акті відомості, відповідачем суду не надано.
Згідно з розрахунком штрафу, який здійснений позивачем за неправильне зазначення відповідачем у залізничній накладній маси вантажу у вагонах №96397914 та № 96396080 розмір штрафу становить 103 300 грн., виходячи при цьому із п'ятикратної вартості провізної плати цього вантажу у кожному спірному вагоні, яка складає 10 330 грн.
Перевіривши розрахунок позивача, суд встановив, що він є арифметично вірним.
Відповідно до ст.ст. 44, 49 ГПК України судові витрати позивача по сплаті судового збору покладаються на відповідача у справі.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов Публічного акціонерного товариства Українська залізниця в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Публічного акціонерного товариства Українська залізниця задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Керампромсервіс (85053, АДРЕСА_1, ЄДРПОУ 37802926) на користь Публічного акціонерного товариства Українська залізниця (03680, м. Київ, вул. Тверська, буд.5, ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Публічного акціонерного товариства Українська залізниця (49602, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, буд.108, ЄДРПОУ 40081237) штраф у розмірі 103 300 (сто три тисячі триста) грн., витрати по сплаті судового збору у розмірі 1 549 (одна тисяча п'ятсот сорок дев'ять) грн. 50 коп.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено у встановленому законом порядку.
Повне рішення складено 17 січня 2017 року.
Суддя Л.В. Ніколаєва
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 12.01.2017 |
Оприлюднено | 24.03.2017 |
Номер документу | 65437249 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Л.В. Ніколаєва
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні