ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
і м е н е м У к р а ї н и
"16" березня 2017 р.Справа № 804/1554/16
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Юрко І.В., суддів: Гімона М.М., Чумака С. Ю.,
за участю секретаря судового засідання: Федосєєвої Ю.В.,
за участі представника позивача Цифри Г.М.,
представника відповідача Балажанян К.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства АГРА на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 вересня 2016 року у справі № 804/1554/16 за позовом Приватного акціонерного товариства АГРА до Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м.Дніпропетровська Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач 17.03.2016 року звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м.Дніпропетровська Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 15.01.2016 року №0000032202.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 вересня 2016 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено в повному обсязі.
Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просив постанову суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення про задоволення адміністративного позову.
Представник позивача в судовому засіданні апеляційної інстанції вимоги апеляційної скарги підтримав, просив їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні проти вимог апеляційної скарги заперечував, просив залишити скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Відповідно до частини першої статті 195 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції може вийти за межі доводів апеляційної скарги в разі встановлення під час апеляційного провадження порушень, допущених судом першої інстанції, які призвели до неправильного вирішення справи. Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.
Позивач - Приватне акціонерне товариство АГРА є юридичною особою (код ЄДРПОУ 31659485), перебуває на обліку в Державній податковій інспекції у Бабушкінському районі м.Дніпропетровська ГУ ДФС у Дніпропетровській області як платник податків та, зокрема, є платником орендної плати за землі державної або комунальної власності (орендар), який згідно з Податковим кодексом України подає податкову декларацію з цього податку.
Відповідач - Державна податкова інспекція у Бабушкінському районі м.Дніпропетровська ГУ ДФС у Дніпропетровській області є суб'єктом владних повноважень, який в даних правовідносинах реалізує надані йому Податковим кодексом України повноваження.
Судом першої інстанції встановлено, що в період з 20.05.2015 року по 26.05.2015 року ДПІ у Бабушкінському районі м.Дніпропетровська ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ПрАТ АГРА (код ЄДРПОУ 31659485) з питань повноти нарахування орендної плати за землю за період з 01.01.2012 року по 31.12.2012 року, за результатами якої складено акт № 2676/04-62-22/131659485 від 03.06.2015 року (а.с.16 - 28 т.1).
Висновками акту перевірки встановлено порушення ПрАТ АГРА приписів п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16, п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України, внаслідок чого останнім занижена орендна плата за земельні ділянки, розташовані на території Бабушкінського району, на 2012 рік на сумму 293022,00 грн..
Висновки акту перевірки обґрунтовані тим, що ПрАТ АГРА 13.09.2013 року задекларовано та сплачено орендну плату за землю відповідно до уточнюючої податкової декларації по орендній платі за землю на 2012 рік у заниженому розмірі та без урахування приписів статті 288 ПК України, якою встановлено мінімальний розмір орендної плати за землю, а також рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011 року №216/8, яким встановлено річний розмір орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеної ПК України, незалежно від мети використання.
На підставі вказаного акту перевірки податковим органом 15.01.2016 року прийнято податкове повідомлення-рішення форми Р №0000032202, позивачу збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати за землю з юридичних осіб у загальному розмірі 366277,50грн., в тому числі: 293022,00 грн. - за основним платежем та 73255,50 грн. - за штрафними санкціями (а.с. 29 т.1).
Не погодившись з таким рішенням контролюючого органу, позивач оскаржив його до суду.
Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив із того, що починаючи з 01 січня 2011 року, на адміністрування орендної плати та відносини, що виникають при оренді земельної ділянки комунальної та державної власності, поширюються приписи Податкового кодексу України з усіма правилами обрахування орендної плати та наслідками недотримання порядку нарахування та справляння даного обов'язкового платежу. Саме із зазначеного часу мінімальний розмір річної орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності та грошову оцінку яких встановлено, становить 3 % від їх грошової оцінки. Зважаючи на законодавче закріплення мінімального та максимального розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, суд першої інстанції зазначив, що після набрання чинності Податковим кодексом України позивач мав самостійно перерахувати розмір орендної плати з урахуванням обмежень, визначених підпунктами 288.5.1 та 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено, що у період з 2005 року по 2008 рік позивачем було укладено договори оренди земельних ділянок, а саме:
- 01.11.2005 року між Дніпропетровською міською радою та ПрАТ АГРА укладений договір оренди земельної ділянки терміном на 15 років, державна реєстрація якого відбулась 01.12.2005 року за №040510401250. Відповідно до договору позивачу в оренду передана земельна ділянка площею 0,0002 га, що знаходиться за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Глинки,1 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:412:0036. Згідно з умовами договору земельна ділянка надана в оренду по фактичному розміщенню нежитлових приміщень. Цільове призначення земельної ділянки за договором - землі житлової та громадської забудови (а.с.216-219 т.1).
- 01.11.2005 року між Дніпропетровською міською радою та ПрАТ АГРА укладений договір оренди земельної ділянки терміном на 15 років, державна реєстрація якого відбулась 01.12.2005 року за №040510401249. Відповідно до договору позивачу в оренду передана земельна ділянка площею 0,0012 га., що знаходиться за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Глинки,1 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:412:0035. Згідно з умовами договору земельна ділянка надана в оренду по фактичному розміщенню нежитлових приміщень. Цільове призначення земельної ділянки за договором - землі житлової та громадської забудови (а.с.164-167 т.1).
- 01.11.2005 року між Дніпропетровською міською радою та ПрАТ АГРА укладений договір оренди земельної ділянки терміном на 15 років, державна реєстрація якого відбулась 01.12.2005 року за №040510401251. Відповідно до договору ПрАТ АГРА в оренду передана земельна ділянка площею 0,0015 га., що знаходиться за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Глинки,1 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:412:0034. Згідно з умовами договору земельна ділянка надана в оренду по фактичному розміщенню нежитлових приміщень. Цільове призначення земельної ділянки за договором - землі житлової та громадської забудови (а.с.190-193 т.1).
- 23.08.2005 року між Дніпропетровською міською радою та ПрАТ АГРА укладений договір оренди земельної ділянки терміном на 15 років, державна реєстрація якого відбулась 03.10.2005 року за №040510400939. Відповідно до договору позивачу в оренду передана земельна ділянка площею 0,0110 га., що знаходиться за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Чкалова,12-Б (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:388:0055. Згідно з умовами договору земельна ділянка надана в оренду по фактичному розміщенню будівлі комерційного призначення. Цільове призначення земельної ділянки за договором - землі житлової та громадської забудови (а.с. 30-33 т.1).
- 23.08.2005 року між Дніпропетровською міською радою та ПрАТ АГРА укладений договір оренди земельної ділянки терміном на 15 років, державна реєстрація якого відбулась 03.10.2005 року за №040510400943. Відповідно до договору позивачу в оренду передана земельна ділянка площею 0,0183 га., що знаходиться за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Чкалова,12-Б (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:388:0056. Згідно з умовами договору земельна ділянка надана в оренду по фактичному розміщенню трансформаторної підстанції. Цільове призначення земельної ділянки за договором - землі житлової та громадської забудови (а.с. 43-46 т.1).
- 01.11.2005 року між Дніпропетровською міською радою та ПрАТ АГРА укладений договір оренди земельної ділянки терміном на 15 років, державна реєстрація якого відбулась 20.12.2005 року за №040510401339. Відповідно до договору позивачу в оренду передана земельна ділянка загальною площею 0,0881 га., (площа частки, за яку справляється орендна плата становить 45,65% або 0,0402 га), що знаходиться за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Глинки,1 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:412:0033. Згідно з умовами договору земельна ділянка надана в оренду по фактичному розміщенню нежитлових приміщень. Цільове призначення земельної ділянки за Договором - землі житлової та громадської забудови (а.с.23-26 т.2).
- 23.06.2008 року між Дніпропетровською міською радою та ПрАТ АГРА укладений договір оренди земельної ділянки терміном до 31.12.2016 року, державна реєстрація якого відбулась 04.07.2008 року за №040810400223. Відповідно до договору позивачу в оренду передана земельна ділянка площею 0,0580 га., що знаходиться за адресою: м.Дніпропетровськ, по вул.Плеханова-вул.Харківська-вул.Глинки-вул.Миронова та в районі вул.Глинки-вул.Миронова,10 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:418:0107. Згідно з умовами договору земельна ділянка надана в оренду для проектування та будівництва багатофункціонального комплексу громадського й житлового призначення (магазин, житло, кафе, офісні приміщення). Цільове призначення земельної ділянки за договором - землі історико - культурного призначення. При цьому, згідно рішення Бабушкінського районного суду від 29.10.2013 року у справі №200/14153/13-а рішення Дніпропетровської міської ради від 26.03.2008 року №170/30 в частині визначення цільового призначення земельної ділянки як землі історико - культурного призначення визнано протиправним та скасовано (а.с.206-209 т.2).
- 23.06.2008 року між Дніпропетровською міською радою та ПрАТ АГРА укладений договір оренди земельної ділянки терміном до 31.12.2016 року, державна реєстрація якого відбулась 03.07.2008 року за №040810400222. Відповідно до договору позивачу в оренду передана земельна ділянка площею 0,0928 га., що знаходиться за адресою: м.Дніпропетровськ, по вул.Плеханова - вул.Харківська - вул.Глинки-вул.Миронова та в районі вул.Глинки-вул.Миронова,10 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:418:0117. Згідно з умовами договору земельна ділянка надана в оренду для проектування та будівництва багатофункціонального комплексу громадського й житлового призначення (магазин, житло, кафе, офісні приміщення). Цільове призначення земельної ділянки за договором - землі історико-культурного призначення. При цьому, згідно рішення Бабушкінського районного суду від 29.10.2013 року у справі №200/14153/13-а рішення Дніпропетровської міської ради від 26.03.2008 року №170/30 в частині визначення цільового призначення земельної ділянки як землі історико-культурного призначення визнано протиправним та скасовано (а.с.1-4 т.3).
- 23.02.2006 року між Дніпропетровською міською радою та ПрАТ АГРА укладений договір оренди земельної ділянки терміном на 15 років, державна реєстрація якого відбулась 27.04.2006 року № 040610400518. Відповідно до договору позивачу в оренду передана земельна ділянка загальною площею 0,1471 га, (площа частки за яку справляється орендна плата становить 77,89% або 0,1146 га), що знаходиться за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Ширшова,7-Б (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:412:0042. Згідно з умовами договору земельна ділянка надана в оренду по фактичному розміщенню нежитлових приміщень будівлі багатофункціонального комплексу. Цільове призначення земельної ділянки за договором-житлової та громадської забудови. До вищевказаного договору укладено додатковий договір від 07.04.2009 року (державна реєстрація 29.04.2009 року за № 40910400372), згідно якого на виконання рішення Дніпропетровської міської ради від 16.10.2008 року №89/37 внесені зміни додДоговору, зокрема, в частині визначення цільового призначення земельної ділянки як землі історико-культурного призначення. При цьому, згідно рішення Бабушкінського районного суду від 29.10.2013 року №200/14395/13-а рішення Дніпропетровської міської ради від 16.10.2008 року №89/37 в частині визначення цільового призначення земельної ділянки як землі історико-культурного призначення визнано протиправним та скасовано (а.с. 56-59 т.1).
- 01.11.2005 року між Дніпропетровською міською радою та ПрАТ АГРА укладений договір оренди земельної ділянки терміном на 15 років, державна реєстрація якого відбулась 01.12.2005 року за № 040510401248. Відповідно до договору позивачу в оренду передана земельна ділянка площею 0,1390 га., що знаходиться за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Глинки,1 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:412:0037. Згідно з умовами договору земельна ділянка надана в оренду по фактичному розміщенню нежитлових приміщень. Цільове призначення земельної ділянки за договором - землі житлової та громадської забудови (а.с.139-142 т.1).
- 23.06.2008 року між Дніпропетровською міською радою та ПрАТ АГРА укладений договір оренди земельної ділянки терміном до 31.12.2016 року, державна реєстрація якого відбулась 03.07.2008 року за № 040810400221. Відповідно до договору позивачу в оренду передана земельна ділянка площею 0,1644 га., що знаходиться за адресою: м.Дніпропетровськ, по вул.Плеханова - вул.Харківська - вул.Глинки - вул.Миронова та в районі вул.Глинки-вул.Миронова,10 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:418:0118. Згідно з умовами договору земельна ділянка надана в оренду для проектування та будівництва багатофункціонального комплексу громадського й житлового призначення (магазин,, житло, кафе, офісні приміщення). Цільове призначення земельної ділянки за договором - землі історико-культурного призначення. При цьому, згідно рішення Бабушкінського районного суду від 29.10.2013 року у справі №200/14153/13-а рішення Дніпропетровської міської ради від 26.03.2008 року №170/30 в частині визначення цільового призначення земельної ділянки як землі історико-культурного призначення визнано протиправним та скасовано (а.с.70-73 т.3).
- 29.12.2006 року між Дніпропетровською міською радою та ПрАТ АГРА укладений договір оренди земельної ділянки терміном на 15 років, державна реєстрація якого відбулась 07.08.2007 року за №040710400409. Відповідно до договору позивачу в оренду передана земельна ділянка площею 0,2564 га., що знаходиться за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Глинки,1 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:412:0039. Згідно з умовами договору земельна ділянка надана в оренду по фактичному розміщенню будівлі трансформаторної підстанції та зупинки маршрутних таксі в зоні житлової та громадської забудови (а.с.47-50 т.2).
- 15.02.2007 року між Дніпропетровською міською радою та ПрАТ АГРА укладений договір оренди земельної ділянки терміном на 15 років, державна реєстрація якого відбулась 13.08.2007 року за №040710400429. Відповідно до договору позивачу в оренду передана земельна ділянка площею 0,4901 га., що знаходиться за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Запорізьке шосе,62-А (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:135:0292 по фактичному розміщенню торговельно-виставкового комплексу. Цільове призначення земельної ділянки за договором - землі житлової та громадської забудови. До вищевказаного договору укладено додатковий договір від 24.12.2008 року (державна реєстрація від 20.01.2009 року №040910400043) (а.с.112-115 т.1).
- 15.02.2007 року між Дніпропетровською міською радою та ПрАТ АГРА укладений договір оренди земельної ділянки терміном на 10 років, державна реєстрація якого відбулась 13.08.2007 року за № 040710400430. Відповідно до договору позивачу в оренду передана земельна ділянка площею 0,6688 га., що знаходиться за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Запорізьке шосе,62-А (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:135:0322 для благоустрою (без розміщення будь-яких будівель та споруд). Цільове призначення земельної ділянки за договором - землі житлової та громадської забудови. До вищевказаного договору укладено додатковий договір від 24.12.2008 року (державна реєстрація від 20.01.2009 року №040910400044) (а.с. 84-87 т.1).
- 23.08.2005 року між Дніпропетровською міською радою та ПрАТ АГРА укладений договір оренди земельної ділянки терміном на 3 роки, державна реєстрація якого відбулась 13.01.2006 року за №040610400049. Відповідно до договору позивачу в оренду передана земельна ділянка площею 0,0565 га., що знаходиться за адресою: м.Дніпропетровськ, по вул.Плеханова - вул.Харківській - вул.Глинки - вул.Миронова (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:418:0123. Згідно з умовами договору земельна ділянка надана в оренду для проектування та будівництва багатофункціонального комплексу громадського та житлового призначення (магазин, житло, кафе, офісні приміщення) (І та II черги будівництва). Цільове призначення земельної ділянки за договором - землі житлової та громадської забудови.
Податкові зобов'язання згідно з податковим повідомленням-рішенням Р №0000032202 від 15.01.2016 року нараховані за орендну плату по наступним договорам оренди земельних ділянок (відповідно до детального розрахунку податкового повідомлення-рішення):
- договір від 01.11.2005 року (державна реєстрація 01.12.2005 року №40510401250) щодо оренди земельної ділянки по вул.Глинки,1 площею 0,0002 га;
- договір від 01.11.2005 року (державна реєстрація 01.12.2005 року №040510401251) щодо оренди земельною ділянки по вул.Глинки,1, площею 0,0012 га;
- договір від 01.11.2005 року (державна реєстрація 03.10.2005 року №40510400939) щодо оренди земельної ділянки по вул.Глинки,1 площею 0,0015га;
- договір від 23.08.2005 року (державна реєстрація 03.10.2005 року №40510400939) щодо оренди земельною ділянки по вул.Чкалова,12-Б, площею 0,0110га;
- договір від 23.08.2005 року (державна реєстрація від 03.10.2005 року №040510400943) щодо оренди земельної ділянки по вул.Чкалова,12-А, площею 0,0183га;
- договір від 01.11.2005р. (державна реєстрація від 20.12.2005р. №040510401339) щодо оренди земельною ділянки по вул. Глинки, 1, площею 0,0402 га;
- договір від 01.11.2005 року (державна реєстрація від 01.12.2005 року №40510401248) щодо оренди земельною ділянки по вул.Глинки,1, площею 0,1390 га;
- договір від 29.12.2006 року (державна реєстрація від 07.08.2007 року №40710400409) щодо оренди земельної ділянки по вул.Глинки,1, площею 0,2564 га;
- договір від 23.06.2008 року (державна реєстрація від 03.07.2008 року №40810400222) щодо оренди земельної ділянки по вул.Плеханова - вул.Харківська - вул.Глинки - вул.Миронова та в районі вул.Глинки - вул.Миронова,10 площею 0,0928 га;
- договір від 23.06.2008 року (державна реєстрація від 03.07.2008 року №40810400221) щодо оренди земельної ділянки по вул.Плеханова - вул.Харківська - вул.Глинки - вул.Миронова та в районі вул.Глинки - вул.Миронова,10 площею 0,0334га та площею 0,1310 га;
- договір від 23.08.2005 року (державна реєстрація від 13.01.2006 року №040610400049) щодо оренди земельної ділянки по вул.Плеханова - вул.Харківська - вул.Глинки - вул.Миронова площею 0,6363 га та площею 0,7181 га.
Позивач задекларував та сплачував орендну плату за вищевказані земельні ділянки у розмірі, визначеному у вищевказаних договорах оренди цих земельних ділянок.
Посилаючись на заниження ПрАТ АГРА грошового зобов'язання зі сплати за землю у зв'язку з проведенням її обрахунку відповідно до положень договору оренди, а не Податкового кодексу України та рішення Дніпропетровської міської ради №216/8 від 02.02.2011 року, податковий орган здійснив донарахування відповідного зобов'язання.
Земельним кодексом України та Законом України Про оренду землі від 06 жовтня 1998 року №161-XIV (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі по тексту- Закон №161) вбачається, що користування землею в Україні є платним.
З 01 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, який, відповідно до пункту 1.1 статті 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За змістом підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 ПК України плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності.
Отже, Податковий кодекс України визначив обов'язок, в тому числі і орендаря, сплачувати земельний податок у формі орендної плати.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136. пункту 14.1 статті 14 ПК України). Подібне визначення міститься і в статті 21 Закону №161.
Справляння плати за землю, в тому числі й орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу ХIII ПК.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 ПК України).
Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 зазначеного Кодексу встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХIII ПК України; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати, зокрема, для інших земельних ділянок, наданих в оренду, 12 % нормативної грошової оцінки (підпункт 288.5.2 зазначеного пункту).
Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.
Посилання апелянта на ту обставину, що за приписами Закону України Про оренду землі зміна розміру земельного податку є підставою для перегляду розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі його учасниками, проте не тягне автоматичну зміну умов договору щодо розміру орендної плати, колегія суддів до уваги не приймає з огляду на наступне.
Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Колегія суддів зазначає, що з набранням чинності ПК України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України.
Оскільки в даному випадку збільшення мінімального розміру орендної плати за землю відбулося не за волевиявленням сторін договору, а у зв'язку зі зміною ставки податку відповідно до Закону, то необхідність сплати земельного податку у новому розмірі виникла у позивача незалежно від внесення змін до договору оренди.
Аналогічна правова позиція висловлена в постанові Верховного Суду України від 02 грудня 2014 року по справі № 21-274а14.
Крім того, слід зазначити, що з метою приведення рішень Дніпропетровської міської ради та її виконавчого комітету у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства, Дніпропетровською міською радою в зв'язку з набранням чинності з 01.01.2011 року ПК України було прийнято рішення від 02.02.2011 року №216/8, яким встановлено річний розмір орендної плати за користування земельними ділянками на території міста у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному ПК України, незалежно від мети використання.
В судовому засіданні апеляційної інстанції представник відповідача пояснила, що за 2013 - 2014 роки підприємством декларувалась та сплачувалась орендна плата за землю відповідно до приписів статті 288 ПК України.
Відповідно до п.286.1 ст.286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Підпунктом 14.1.42 п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що дані державного земельного кадастру - це сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим земельних ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристики, розподіл серед власників землі та землекористувачів, підготовлених відповідно до закону.
Пунктом 289.1 ст.289 ПК України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно з п.274.1 ст.274 ПК України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Так, з інформації державного земельного кадастру нормативна грошова оцінка земельних ділянок за наступними договорами складає:
- 72,44 грн. за договором від 01.11.2005 року щодо оренди земельної ділянки по вул.Глинки,1 площею 0,0002 га;
- 434,66 грн. за договором від 01.11.2005 року щодо оренди земельною ділянки по вул.Глинки,1, площею 0,0012 га;
- 543,32 грн. за договором від 01.11.2005 року щодо оренди земельною ділянки по вул.Глинки,1, площею 0,0015 га;
- 4175,94 грн. за договором від 23.08.2005 року щодо оренди земельною ділянки по вул.Чкалова,12-Б, площею 0,0110 га;
- 6947,25 грн. за договором 23.08.2005 року щодо оренди земельної ділянки по вул.Чкалова,12-А, площею 0,0183 га;
- 14561,12 грн. за договором від 01.11.2005 року щодо оренди земельною ділянки по вул.Глинки,1, площею 0,0402 га;
- 50348,16 грн. за договором від 01.11.2005 року щодо оренди земельною ділянки по вул.Глинки,1, площею 0,1390 га;
- 120734,17 грн. за договором від 29.12.2006 року щодо оренди земельної ділянки по вул.Глинки,1, площею 0,2564 га;
- 25937,48 грн. за договором від 23.06.2008 року щодо оренди земельної ділянки по вул.Плеханова - вул.Харківська - вул.Глинки - вул.Миронова та в районі вул.Глинки - вул.Миронова,10 площею 0,0928 га;
- 64642,47 грн. за договором від 23.06.2008 року щодо оренди земельної ділянки по вул.Плеханова - вул.Харківська - вул.Глинки - вул.Миронова та в районі вул.Глинки - вул.Миронова,10 площею 0,0334 га та площею 0,1310 га;
- 871479,19 грн. за договором від 23.08.2005 року щодо оренди земельної ділянки по вул.Плеханова - вул.Харківська - вул.Глинки - вул.Миронова площею 0,6363 га та площею 0,7181 га.
Позивачем було задекларовано та сплачено орендну плату за вищевказані земельні ділянки на суму 223754,54 грн. відповідно до уточнюючої податкової декларації по орендній платі за землю на 2012 рік від 13.09.2013 року.
Разом з тим, з урахуванням приписів п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України та рішення Дніпропетровської міської ради №216/8 від 02.02.2011 року, орендна плата за ці земельні ділянки була занижена позивачем на 293022,00 грн., що підтверджується наданою контролюючим органом інформацією від 01.09.2016 року №23562/8/04-62-14-01.
Відповідно до п.п.54.3.3 п.54.3 ст.54 ПК України особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов'язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Згідно з п.123.1 ст.123 ПК України у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов'язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2, 54.3.4, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, - тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов'язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.
З урахуванням вищевказаних норм, контролюючим органом на суму нарахованого грошового зобов'язання з орендної плати за землю з юридичних осіб в розмірі 293022,00 грн. було донараховано штрафні санкції в розмірі 73255,50 грн..
В судовому засдіанні апеляційної інстанції представник апелянта пояснив, що зазначені в акті перевірки площі деяких земельних ділянок не відповідають дійсним розмірам, у зв'язку з чим відповідачем не вірно нараховано податкове зобов'язання та штраф, колегією суддів до уваги не приймаються, оскільки розбіжностей у площі орендованих земельних ділянок, вказаних в акті перевірки, та розмірів площі земельних ділянок, зазначених в договорах оренди земельних ділянок, не встановлено.
Відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Державною податковою інспекцією у Бабушкінському районі м.Дніпропетровська Головного управління ДФС у Дніпропетровській області доведено правомірність податкового повідомлення-рішення відповідача від 15.01.2016 року №0000032202.
За таких обставин суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні адміністративного позову.
Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та постанова прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови суду відсутні.
Згідно частини першої статті 200 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 160, 167, 184, 195, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства АГРА на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 вересня 2016 року у справі № 804/1554/16 залишити без задоволення.
Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 вересня 2016 року у справі № 804/1554/16 залишити без змін.
Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення ухвали в повному обсязі.
В повному обсязі ухвалу складено 21 березня 2017 року.
Головуючий суддя: І.В. Юрко
Суддя: М.М.Гімон
Суддя: С.Ю. Чумак
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2017 |
Оприлюднено | 27.03.2017 |
Номер документу | 65458336 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Юрко І.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні