ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 березня 2017 року м. Київ К/800/18097/15
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
головуючого - Смоковича М.І.,
суддів: Калашнікової О. В., Мороз Л. Л.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Рідна"" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, за участю третіх осіб - Публічного акціонерного товариства "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "Капітал Інвест"", Публічного акціонерного товариства "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "Інвестиційний плюс"", Публічного акціонерного товариства "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "Сертеза"", Публічного акціонерного товариства "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "Юніон Капітал"", Публічного акціонерного товариства "Національний депозитарій України", Асоціації "Українські фондові торгівці", Української асоціації інвестиційного бізнесу, Професійної асоціації реєстраторів і депозитаріїв, про визнання протиправним та скасування рішення в частині, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Рідна"" на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 02 квітня 2015 року,
в с т а н о в и л а:
У жовтні 2014 року Приватне акціонерне товариство "Страхова компанія "Рідна"" (далі - ПАТ "СК "Рідна"") звернулось до суду з адміністративним позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісія), в якому просить:
- визнати протиправним рішення № 1149 від 28 серпня 2014 року щодо зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів у частині зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку належних ПАТ "СК "Рідна"" цінних паперів Публічного акціонерного товариства "Закритий недиверсифікований венчурний інвестиційний фонд "Капітал Інвест"" (далі - ПАТ "ЗНВКІФ "Капітал Інвест""), Публічного акціонерного товариства "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "Інвестиційний плюс"" (далі - ПАТ "ЗНВКІФ "Інвестиційний плюс""), Публічного акціонерного товариства "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "Сертеза"" (далі - ПАТ "ЗНВКІФ "Сертеза"") та Публічного акціонерного товариства "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "Юніон Капітал"" (далі - ПАТ "ЗНВКІФ Юніон Капітал"");
- скасувати рішення Комісії № 1149 від 28 серпня 2014 року в частині зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку належних ПАТ "СК "Рідна"" цінних паперів ПАТ "ЗНВКІФ "Капітал Інвест"", ПАТ "ЗНВКІФ "Інвестиційний плюс"", ПАТ "ЗНВКІФ "Сертеза"", ПАТ "ЗНВКІФ Юніон Капітал"";
- зобов'язати оприлюднити у встановленому чинним законодавством порядку інформацію про відновлення внесення змін до системи депозитарного обліку щодо належних ПАТ "СК "Рідна"" цінних паперів ПАТ "ЗНВКІФ "Капітал Інвест"", ПАТ "ЗНВКІФ "Інвестиційний плюс"", ПАТ "ЗНВКІФ "Сертеза"", ПАТ "ЗНВКІФ Юніон Капітал"" та направити вказану інформацію Публічному акціонерному товариству "Національний депозитарій України" (далі - ПАТ "Національний депозитарій України"), депозитарним установам, що здійснюють облік прав власності на цінні папери емітентів у депозитарній системі України.
В позовній заяві зазначено, що у вересні 2014 року позивачу стало відомо про прийняття Комісією рішення № 1149 від 28 серпня 2014 року, яким зупинено внесення змін до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів емітентів та зобов'язано ПАТ "Національний депозитарій України" довести до відома депозитарних установ, що здійснюють облік прав власності на цінні папери емітентів у депозитарній системі України стосовно заборони здійснення облікових операцій щодо внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів емітентів, у тому числі належних позивачу.
Підстава для прийняття рішення № 1149 від 28 серпня 2014 року зумовлена постановою старшого слідчого 2-го відділу КР СУФР Головного управління Міндоходів у місті Києві лейтенанта податкової міліції Мірошникова Є. М. від 26 серпня 2014 року, яка прийнята в межах досудового розслідування № 320141000000000133.
Позивач вказує, що ним не було допущено жодних порушень, які б могли слугувати підставою для прийняття рішення № 1149 від 28 серпня 2014 року про зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів емітентів, в тому числі цінних паперів, належних позивачу, а вчинення протиправних дій іншими акціонерами цих емітентів не можуть бути підставою для обмеження права ПАТ "СК "Рідна"" вільно розпоряджатися належними йому відповідними акціями. При цьому, в разі допущення порушення певним власником цінних паперів відповідні обмеження можуть бути застосовані саме щодо цього власника цінних паперів.
Вважаючи, що відповідачем порушено вимоги Закону України "Про акціонерні товариства", Закону України "Про депозитарну систему України", а також Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджених рішенням Комісії № 1470 від 16 жовтня 2012 року, ПАТ "СК "Рідна"" звернулось до суду з вимогою про скасування вищенаведеного рішення суб'єкта владних повноважень.
01 грудня 2014 року, розглянувши під час судового засідання клопотання, Окружним адміністративним судом міста Києва залучено в якості третіх осіб до участі в адміністративній справі ПАТ "ЗНВКІФ "Капітал Інвест"", ПАТ "ЗНВКІФ "Інвестиційний плюс"", ПАТ "ЗНВКІФ "Сертеза"", ПАТ "ЗНВКІФ Юніон Капітал"", ПАТ "Національний депозитарій України", Асоціацію "Українські фондові торгівці", Українську асоціацію інвестиційного бізнесу, Професійну асоціацію реєстраторів і депозитаріїв.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 січня 2015 року адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1149 від 28 серпня 2014 року щодо зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, у частині зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку належних ПАТ "СК "Рідна"" цінних паперів ПАТ "ЗНВКІФ "Капітал Інвест"", ПАТ "ЗНВКІФ "Інвестиційний плюс"", ПАТ "ЗНВКІФ "Сертеза"", ПАТ "ЗНВКІФ Юніон Капітал"".
В решті позову - відмовлено.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 02 квітня 2015 року скасовано постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 січня 2015 року в частині задоволення позовних вимог, та прийнято нову, якою у задоволенні позовних вимог відмовлено.
У касаційній скарзі ПАТ "СК "Рідна"", посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
Водночас, представник Комісії у запереченнях вказує на необґрунтованість касаційної скарги і просить залишити її без задоволення, а судові рішення без змін.
В свою чергу, представник ПАТ "ЗНВКІФ "Сертеза"" в своїй заяві підтримує вимоги касаційної скарги ПАТ "СК "Рідна"", посилаюсь на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права.
Касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення з таких підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ПАТ "СК "Рідна"" є інвестором в цінні папери (власником) емітентів ПАТ "ЗНВКІФ "Капітал Інвест"", ПАТ "ЗНВКІФ "Інвестиційний плюс"", ПАТ "ЗНВКІФ "Сертеза"", ПАТ "ЗНВКІФ Юніон Капітал"".
Згідно з випискою про стан рахунку в цінних паперах № 1 від 01 вересня 2014 року станом на 29 серпня 2014 року на рахунках позивача обліковувались цінні папери (акції, іменні прості, бездокументарні) емітентів ПАТ "ЗНВКІФ "Капітал Інвест"" (в кількості 200 шт.), ПАТ "ЗНВКІФ "Інвестиційний плюс"" (в кількості 400 шт.), ПАТ "ЗНВКІФ "Сертеза"" (в кількості 166000 шт.) та ПАТ "ЗНВКІФ Юніон Капітал"" (в кількості 200 шт.).
У відповідності до листів Служби безпеки України № 521 від 23 липня 2014 року та Генеральної прокуратури України № 07/2/4-3101-14 від 25 липня 2014 року Прем'єр-міністром України надано Голові Комісії та іншим виконавцям доручення № 1282/1/1-14-ДСК від 15 серпня 2014 року, в яких вказано про необхідність вчинення вичерпних заходів для захисту інтересів держави та недопущення нанесення їй збитків.
Так, 26 серпня 2014 року старшим слідчим 2-го відділу КР СУФР Головного управління Міндоходів у місті Києві лейтенантом податкової міліції Мірошником Є. М. в межах досудового розслідування, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 3210141000000000133, прийнято постанову про заборону внесення змін до системи депозитарного обліку та проведення перевірки законності підстав та порядку емісії акцій, згідно з якою постановлено розглянути питання про заборону внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, які обліковувались на рахунках ТОВ "Максфілд Фінанс" з метою прийняття 28 серпня 2014 року Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку рішення про зупинення обігу цінних паперів по емітентам, зокрема, ПАТ "ЗНВКІФ "Капітал Інвест"", ПАТ "ЗНВКІФ "Інвестиційний плюс"", ПАТ "ЗНВКІФ "Сертеза"", ПАТ "ЗНВКІФ Юніон Капітал"".
На виконання вищевказаної постанови слідчого від 26 серпня 2014 року, винесеної в межах досудового розслідування, відповідно до статті 110 Кримінально-процесуального кодексу України та з метою захисту інтересів держави, з урахуванням доручення Прем'єр-Міністра України № 1282/1/1-14-ДСК від 15 серпня 2014 року до листів Служби безпеки України № 521 від 23 липня 2014 року та Генеральної прокуратури України № 07/2/4-3101-14 від 25 липня 2014 року, відповідачем прийнято рішення № 1149 від 28 серпня 2014 року, яким зупинено, починаючи з 28 серпня 2014 року, внесення змін до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів товариств згідно з переліком (зокрема, ПАТ "ЗНВКІФ "Капітал Інвест"", ПАТ "ЗНВКІФ "Інвестиційний плюс"", ПАТ "ЗНВКІФ "Сертеза"", ПАТ "ЗНВКІФ Юніон Капітал"") та заборонено ПАТ "Національний депозитарій України" та депозитарним установам, що здійснюють облік прав власності на цінні папери емітентів у депозитарній системі України, здійснювати облікові операції щодо внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів товариства.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції прийшов до висновку, що оскаржуване рішення прийнято без дотримання положень, передбачених чинним законодавством, внаслідок чого відповідачем безпідставно позбавлено ПАТ "СК "Рідна"" права на вільне та безперешкодне розпорядження власним майном (цінними паперами), що унеможливлює вільний продаж таких цінних паперів та отримання прибутку позивачем.
Київський апеляційний адміністративний суд, скасовуючи постанову Окружного адміністративного суду міста Києва в частині задоволення позовних вимог, виходив з того, що предметом спору в даній справі є саме рішення Комісії, а правомірність прийняття слідчим постанови не є і не може бути предметом розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України зазначені висновки суду апеляційної інстанції вважає вірними та такими, що зроблені на підставі правильно застосованих норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні визначає Закон України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", статтею 2 якого, визначено, що державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється з метою, зокрема створення умов для ефективної мобілізації та розміщення учасниками ринку цінних паперів фінансових ресурсів з урахуванням інтересів суспільства; гарантування прав власності на цінні папери; захисту прав учасників фондового ринку; контролю за прозорістю та відкритістю ринку цінних паперів.
У відповідності до статті 3 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється у таких формах: прийняття актів законодавства з питань діяльності учасників ринку цінних паперів; регулювання випуску та обігу цінних паперів, прав та обов'язків учасників ринку цінних паперів; видача ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів та забезпечення контролю за такою діяльністю; заборона та зупинення на певний термін (до одного року) професійної діяльності на ринку цінних паперів у разі відсутності ліцензії на цю діяльність та притягнення до відповідальності за здійснення такої діяльності згідно з чинним законодавством; реєстрація випусків (емісій) цінних паперів та інформації про випуск (емісію) цінних паперів; контроль за дотриманням емітентами порядку реєстрації випуску цінних паперів та інформації про випуск цінних паперів, умов продажу (розміщення) цінних паперів, передбачених такою інформацією; створення системи захисту прав інвесторів і контролю за дотриманням цих прав емітентами цінних паперів та особами, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів; контроль за достовірністю інформації, що надається емітентами та особами, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, контролюючим органам; встановлення правил і стандартів здійснення операцій на ринку цінних паперів та контролю за їх дотриманням; пруденційний нагляд за професійними учасниками фондового ринку в межах діяльності, яка провадиться таким учасником на підставі виданої Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку ліцензії; контроль за системами ціноутворення на ринку цінних паперів; контроль за діяльністю осіб, які обслуговують випуск та обіг цінних паперів; проведення інших заходів щодо державного регулювання і контролю за випуском та обігом цінних паперів.
Статтею 7 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" визначено, що основними завданнями Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку є, у тому числі: захист прав інвесторів шляхом застосування заходів щодо запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів, застосування санкцій за порушення законодавства у межах своїх повноважень.
В силу пункту 30 статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право для захисту інтересів держави та інвесторів у цінні папери зупиняти на підставі рішення Комісії внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів або до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів певного емітента або певного власника на строк до усунення порушень, що стали підставою для прийняття такого рішення.
Частиною п'ятою статті 40 Кримінального процесуального кодексу України визначено, що слідчий, здійснюючи свої повноваження відповідно до вимог цього Кодексу, є самостійним у своїй процесуальній діяльності, втручання в яку осіб, що не мають на те законних повноважень, забороняється. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, службові особи, інші фізичні особи зобов'язані виконувати законні вимоги та процесуальні рішення слідчого.
З матеріалів справи вбачається, до листом Головного управління Міністерства доходів і зборів України у місті Києві від 26 серпня 2014 року на адресу Комісії надіслано постанову старшого слідчого 2-го відділу КР СУФР Головного управління Міндоходів у місті Києві лейтенанта податкової міліції Мірошника Є. М., в межах досудового розслідування, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 3210141000000000133, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою статті 209-1 Кримінального кодексу України, про заборону внесення змін до системи депозитарного обліку та проведення перевірки законності підстав та порядку емісії акцій, згідно з якою постановлено розглянути питання про заборону внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, які обліковувались на рахунках ТОВ "Максфілд Фінанс" з метою прийняття 28 серпня 2014 року Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку рішення про зупинення обігу цінних паперів по емітентам, зокрема, ПАТ "ЗНВКІФ "Капітал Інвест"", ПАТ "ЗНВКІФ "Інвестиційний плюс"", ПАТ "ЗНВКІФ "Сертеза"", ПАТ "ЗНВКІФ Юніон Капітал"" .
У пункті 13 статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" встановлено, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право розробляти і затверджувати з питань, що належать до її компетенції, обов'язкові для виконання нормативні акти.
Саме на виконання вищезазначеної постанови слідчого, Комісією було прийнято відповідне рішення № 1149 від 28 серпня 2014 року.
При цьому, нормами чинного законодавства не передбачено обов'язок Комісії щодо проведення перевірки відомостей, які містяться у постановах слідчого, а також не передбачено проведення перевірок юридичних осіб з метою перевірки відомостей, які зазначаються у постановах слідчого. Таким чином, посилання позивача на вказані обставини безпідставні.
Приписами частини сьомої статті 110 Кримінального процесуального кодексу України передбачено, що постанова слідчого, прокурора, прийнята в межах компетенції згідно із законом, є обов'язковою для виконання фізичними та юридичними особами, прав, свобод чи інтересів яких вона стосується.
Крім того, пункт 13 статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" не пов'язує право зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів із процедурою накладання санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів. У свою чергу, накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів, виходячи зі змісту пункту 14 частини першої статті 8 цього Закону визначені як окремі повноваження Комісії.
Отже, за своєю правовою суттю, зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів не є санкцією, а є застосованим відповідачем у межах наданих йому повноважень заходом запобігання і припинення порушень на ринку цінних паперів.
Враховуючи право Комісії зупиняти внесення змін до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів певного емітента з метою захисту інтересів держави та інвесторів у цінні папери та обов'язок виконати постанову слідчого, колегія суддів Вищого адміністративного суду України прийшла до висновку, що оскаржуване рішення № 1149 від 28 серпня 2014 року є таким, що прийняте на підставі та у межах повноважень, передбачених Законом України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні".
Відповідно до частини першої статті 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
З огляду на викладене, висновки суду апеляційної інстанції є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.
Доводи, які містяться в касаційній скарзі, висновків суду та обставин справи не спростовують.
Керуючись статтями 220 1 , 223, 226, 231, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Рідна"" залишити без задоволення.
Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 02 квітня 2015 року у цій справі залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії сторонам у справі та оскарженню не підлягає.
Головуючий М. І. Смокович
Судді О. В. Калашнікова
Л. Л. Мороз
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 15.03.2017 |
Оприлюднено | 23.03.2017 |
Номер документу | 65460212 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Смокович М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні