ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 липня 2011 року Справа № 2а/2370/5432/2011
28.07.11
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Чалої А.С.,
при секретарі судового засідання Журавлі В.В.,
за участю: представника позивача Кілієвича О.А. -за довіреністю, представника відповідача адвоката Потапенка С.В. -за договором, представника третьої особи -Луценка І.В. -за довіреністю,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси адміністративну справу за позовом державної податкової інспекції у Жашківському районі Черкаської області до фізичної особи -підприємця ОСОБА_4, третя особа -Черкаська обласна спілка споживчих товариств про стягнення податкового боргу,
ВСТАНОВЛЕНО:
До Черкаського окружного адміністративного суду з позовною заявою звернулась державна податкова інспекція у Жашківському районі Черкаської області, в якій просить стягнути з фізичної особи -підприємця ОСОБА_4 податковий борг з орендної плати за землю в сумі 33 268 грн. 51 коп.
Представник позивача на розгляд справи прибув, позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
В судовому засіданні представник відповідача адвокат Потапенко С.В. проти задоволення позову заперечував та заявив клопотання про залучення в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Черкаської обласної спілки споживчих товариств. Своє клопотання адвокат Потапенко С.В. мотивував тим, що, оскільки предметом спору є податковий борг, що виник, зокрема, з орендної плати за земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, яка на праві постійного користування належить Черкаській обласній спілці споживчих товариств згідно державного акту НОМЕР_4, залучення спілки в якості третьої особи є необхідним для правильного вирішення спору, так як є підстави вважати, що оренда плата вноситься до бюджету і спілкою.
Дане клопотання задоволено та ухвалою суду від 25.07.2011 року залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Черкаську обласну спілку споживчих товариств.
Представник третьої особи в судовому засіданні надав пояснення про те, що між Черкаською обласною спілкою споживчих товариств та відповідачем укладено договір купівлі-продажу нерухомості від 19.04.2002 року, що знаходиться на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1. Даною земельною ділянкою третя особа не користується і не здійснює сплату до бюджету орендної плати.
Розглянувши подані документи і матеріали, вислухавши пояснення сторін, суд встановив наступне.
Фізична особа -підприємець ОСОБА_4 є платником податків та перебуває на обліку з 20.12.2000 року за № 709 в державній податковій інспекції у Жашківському районі Черкаської області, про що свідчить довідка позивача від 25.11.2009 року № 136.
Згідно п.п. 20.1.18 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України, органи державної податкової служби мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, обслуговуючих такого платника, на суму податкового боргу або його частини.
Статтею 1 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 року №161-XIV встановлено, що оренда землі -це засноване на договорі строкове, платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.
Статтею 5 зазначеного Закону встановлено, що орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право користування земельною ділянкою.
Відповідно до статті 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі -це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно статті 21 Закону Про оренду землі орендна плата за землю -це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України Про плату за землю ).
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України та ст. 19 Закону України Про оренду землі використання земель в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.
Справляння плати за землю, а також відповідальність платників та контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку у 2010 році здійснювалося відповідно до Закону України Про плату за землю від 03.07.92 року № 2535-XIІ (далі Закон № 2535-XIІ) та Закону України Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами від 21 грудня 2000 року № 2181-III (далі -Закон № 2181-ІІІ), котрі були чинні на момент виникнення спірних правовідносин.
Статтею 2 Закону № 2535-XIІ встановлено, що плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.
Власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, крім орендарів та інвесторів -учасників угод про розподіл продукції, сплачують земельний податок. За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.
Згідно із Законом № 2535-XIІ об'єктом плати за землю є земельна ділянка, яка перебуває у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди. Суб'єктом плати за землю (платником) є власник землі і землекористувач, у тому числі орендар, тобто безпосередньо ті юридичні або фізичні особи, яким земля передана у власність або надана в користування, у тому числі на умовах оренди.
Відповідно до п.п.4.1.1 п.4.1 ст.4 Закону України Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами від 21 грудня 2000 року № 2181-III (далі -Закон № 2181-ІІІ), який був чинний до 01 січня 2011 року, платник податків самостійно обчислює суму податкового зобов'язання, яку зазначає у податковій декларації.
Судом встановлено, що відповідачем 02.06.2011 року подано до державної податкової інспекції у Жашківському районі Черкаської області податкову декларацію з орендної плати за землю на 2010 рік за № 19574. Вказана податкова декларація відображає розмір плати за земельні ділянки, орендовані згідно з договорами, укладеним між фізичною особою -підприємцем ОСОБА_4 та Жашківською міською радою, зокрема і договору оренди земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 від 14.03.2006 року.
В декларації відповідач самостійно визначив податкове зобов'язання по орендній платі за землю державної і комунальної власності з січня по грудень 2010 року в сумі 21 156 грн.
Пунктом 1 ст. 17 Закону № 2535-XIІ передбачено, що податкове зобов'язання по земельному податку, а також по орендній платі за землі державної та комунальної власності, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Згідно з п. 5.1 ст. 5 Закону № 2181-ІІІ, податкове зобов'язання, самостійно визначене платником податків у податковій декларації, вважається узгодженим з дня подання такої податкової декларації. Зазначене податкове зобов'язання не може бути оскаржене платником податків в адміністративному або судовому порядку.
Податковий борг (недоїмка) - податкове зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгоджене платником податків або узгоджене в адміністративному чи судовому порядку, але не сплачене у встановлений строк, а також пеня, нарахована на суму такого податкового зобов'язання.
Відповідно п.п. 5.3.1 п. 5.3 ст. 5 Закону № 2181-ІІІ, платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом десяти календарних днів, наступних за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого підпунктом 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 цього Закону для подання податкової декларації.
Підпункт 5.4.1 пункту 5.4 статті 5 Закону № 2181-ІІІ визначає, що узгоджена сума податкового зобов'язання, не сплачена платником податків у строки, визначені цією статтею, визнається сумою податкового боргу платника податків.
Отже, сума податкового боргу по орендній платі за землю державної та комунальної власності за 2010 рік становить 21 156 грн., про що свідчить також зворотній бік облікової картки платника станом на 17.06.2011 року.
Справляння плати за землю на 2011 рік, а також відповідальність платників та контроль за правильністю обчислення земельного податку здійснюється відповідно до Податкового Кодексу України.
Пунктом 286.2 та пунктом 286.3 ст.286 Податкового кодексу України, передбачено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Платник плати за землю має право подавати щомісяця нову звітну податкову декларацію, що звільняє його від обов'язку подання податкової декларації до 1 лютого поточного року, протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним.
Положення пункту 287.3. статті 287 Податкового кодексу України передбачає, що податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Згідно пункту 288.1. статті 288 Податкового кодексу України , підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Судом встановлено, що відповідачем 10.05.2011 року подано до податкового органу податкову декларацію з орендної плати за землю на 2011 рік за № 7578, в якій самостійно визначено суму податкового зобов'язання з січня по квітень 2011 року в сумі 7052 грн., відповідно до якої щомісячні нарахування складають 1763 грн.
Положенням пункту 46.1. статті 46 встановлено, податкова декларація, розрахунок (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов'язання, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.
Згідно пункту 288.3. статті 288 Податкового кодексу України, об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Згідно п. 57.1 ст. 57 Податкового кодексу України, платник податку зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, визначену у поданій ним податковій декларації протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків встановлених цим Кодексом.
Відповідно до п. 56.11 ст. 56 Податкового кодексу України податкове зобов'язання, яке самостійно визначене платником податків, оскарженню не підлягає.
Як вбачається з матеріалів справи, посадовими особами державної податкової інспекції у місті Черкаси проведена перевірка платника орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності фізичної особи -підприємця ОСОБА_4
В ході перевірки складено акти від 15.03.2011 року № 148/1750 та від 18.03.2011 року № 156/1750 на предмет порушення строків сплати узгодженого податкового зобов'язання, в яких встановлено порушення ст. 17 Закону № 2535-XIІ та п. 126.1 ст. 126 Податкового Кодексу України, тобто порушення строків сплати орендної плати за землю.
Відповідальність за несплату узгодженої суми податкового зобов'язання протягом граничних строків передбачена п. 126.1 ст. 126 Податкового Кодексу України: у разі коли платник податків не сплачує суми самостійно визначеного грошового зобов'язання протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах:
при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу;
при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.
На підставі актів перевірки державною податковою інспекцією у місті Черкаси прийняті податкові повідомлення -рішення:
- від 28.03.2011 року № 0009331750, яким визначено суму податкового зобов'язання за штрафними санкціями в розмірі 3511 грн. 90 коп.;
- від 28.03.2011 року № 0009321750, яким визначено суму податкового зобов'язання за штрафними санкціями в розмірі 2668 грн. 56 коп.
Слід врахувати, що за рахунок переплати штрафна санкція в сумі 2668 грн. 56 коп. частково зменшена на суму 1119 грн. 95 коп., залишок становить 1548 грн. 61 коп.
Зазначені податкові повідомлення-рішення отримані уповноваженою особою відповідача, про що свідчать підписи на рекомендованому повідомленні, не сплачені в установленому законодавством порядку та не оскаржені, отже є узгодженими.
Згідно п. 59.1 ст. 59 Податкового Кодексу України, у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов'язання в установлені законодавством строки, орган державної податкової служби надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення -рішення.
Керуючись п. 59.1 ст. 59 Податкового Кодексу України у зв'язку з несплатою відповідачем узгодженої суми податкового зобов'язання в установлені строки позивачем на адресу відповідача була направлена податкова вимога від 12.04.2011 року № 180.
Отже судом встановлено, що відповідачем своєчасно та в повному обсязі не сплачується узгоджене податкове зобов'язання з орендної плати за землю за 2010 та 2011 роки, а також штрафні санкції в загальній сумі 33 268 грн. 51 коп. Дані обставини підтверджується обліковою карткою платника станом на 17.06.2011 року.
Щодо заперечень представника відповідача, суд зазначає, що при розгляді справи з достовірністю встановлений обов'язок відповідача щодо сплати орендної плати за земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, з огляду на подання відповідачем декларацій з орендної плати за землі державної та комунальної власності за 2010 та 2011 роки із самостійно визначеними розмірами такої плати, а також з огляду на відповідь на запит суду Жашківської міської ради щодо чинності договору оренди, зазначеної вище земельної ділянки від 14.03.2006 року, укладеного між Жашківською міською радою та відповідачем.
Непереоформлення державного акту про право постійного користування земельною ділянкою третьою особою, у в зв'язку з продажем об'єктів нерухомості, не позбавляє відповідача обов'язку сплати до бюджету орендної плати за фактичне використання, орендованої ним земельної ділянки згідно чинного договору оренди.
Враховуючи вищенаведене, суд вважає обґрунтованою та законною вимогу державної податкової інспекції про стягнення податкового боргу по орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності в сумі 33 268 грн. 51 коп., а позов таким, що підлягає задоволенню.
Оскільки спір вирішено на користь суб'єкта владних повноважень, звільненого від сплати судового збору, а також за відсутності виплат позивача -суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягає.
Керуючись ст.ст. 14, 160-163, 183 2 ,185-187 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Стягнути з фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 (АДРЕСА_2, ідентифікаційний номер НОМЕР_3) на користь державної податкової інспекції у Жашківському районі Черкаської області (19200, Черкаська область, м. Жашків, вул. Щорса, 5, ідентифікаційний код 34420467) податковий борг з орендної плати за землю в сумі 33268 (тридцять три тисячі двісті шістдесят вісім) грн. 51 коп.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд за правилами, встановленими ст.ст.185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя А.С. Чала
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2011 |
Оприлюднено | 28.03.2017 |
Номер документу | 65492488 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.С. Чала
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні