Справа № 815/7539/16
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 березня 2017 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Балан Я.В.,
при секретарі судового засідання - Сидоренко Ю.С.,
за участю:
представника позивача - Николин О.Я.
представника відповідача - Домущі В.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Х-ТД" до Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області про визнання протиправної бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Х-ТД" до Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області про визнання протиправної бездіяльності Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, що полягає у не надісланні ТОВ "Х-ТД" квитанції №2 щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття договору про визнання електронних документів від 19.08.2016 року №190820161 між ТОВ "Х-ТД" та Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, надісланого ТОВ "Х-ТД" засобами електронного зв'язку 19.08.2016 року та зобов'язання Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області підписати договір про визнання електронних документів від 19.08.2016 року №190820161 між ТОВ "Х-ТД" та Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, надісланого ТОВ "Х-ТД" засобами електронного зв'язку 19.08.2016 року та надіслати ТОВ "Х-ТД" квитанцію №2.
Позовні вимоги мотивовані тим, що після зміни свого місцезнаходження 02.07.2016 року на Одеську область, м. Одеса, вул. Генерала Цвєтаєва, 3/5, ТОВ "Х-ТД" перебуває на обліку у ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області (основне місце обліку). 19.08.2016 року засобами електронного зв'язку ТОВ "Х-ТД" направило договір про визнання електронних документів від 19.08.2016 року № 190820161 між ТОВ "Х-ТД" та ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, про що отримало квитанцію № 1 від 19.08.2016 року наступного змісту: "Документ доставлено до Державної фіскальної служби України 19.08.2016 в 22:53:01. Документу призначено реєстраційний номер: 9150700609. ДОКУМЕНТ ЗБЕРЕЖЕНО НА ЦЕНТРАЛЬНОМУ РІВНІ. Через певний час подбайте про прийом квитанції № 2 щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття Вашого документа. Протокол прийому: Інформація діючий/розглядуваний Договір відсутній. Відправник: Центральний портал прийому звітності ДФС України, версія 2.2.9.20". Станом на момент подачі позову, ТОВ "Х-ТД" не отримало квитанції № 2 щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття зазначеного договору ДПІ у Малиновському районі м. Одеси та відповідно позбавлене можливості реєстрації податкових накладних в ЄРПН та подачі податкової звітності засобами електронного зв'язку.
В судовому засіданні представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти задоволення адміністративного позову з підстав викладених в письмових запереченнях, зазначивши, що згідно ідентифікаційних даних платника податків, ТОВ Х-ТД змінив своє місцезнаходження та зареєструвався на обліку в ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області з 02.07.2016, як платник податків з наступного року (основне місце обліку). Отже, з 02.07.2016 року. ТОВ Х-ТД перебуває на обліку у ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, однак тільки з 01.01.2017 року є платником податків за основним місцем обліку. До 01.01.2017 року ТОВ Х-ТД є платником податків у Залізничної ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області, згідно чинного законодавства. Станом на 17.01.2017 року договір підприємства перебуває на розгляді на підставі сумнівності і ризиковості та незнаходження за юридичною адресою.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши думку сторін, дослідивши обставини якими обґрунтовуються вимоги позивача, докази, якими вони підтверджуються, суд вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті Податкового кодексу України, платник податків зобов'язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
На контролюючі органи покладено функції з надання послуг електронного цифрового підпису (пп. 19-1.1.44 п. 19-1.1 ст.19-1 ПК України), а також пп. 20.1.7 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючим органам надано право на отримання від платників податків, платників єдиного внеску та надавати у межах, передбачених законом, документи в електронному вигляді.
Відповідно до частини першої статті 14 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг", електронний документообіг здійснюється відповідно до законодавства України або на підставі договорів, що визначають взаємовідносини суб'єктів електронного документообігу.
Згідно п. 63.3 ст. 63 ПК України платник податків зобов'язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об'єкти оподаткування і об'єкти, пов'язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.
Судом встановлено, що 29.12.2015 року проведено державну реєстрацію змін до установчих документів ТОВ "Х-ТД", зокрема зміну місцезнаходження підприємства на Львівську область, м. Львів, Залізничний район, вул. Городоцька, будинок 355.
Відповідно до пункту 10.1 Порядку обліку платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 року № 1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 року за № 1562/20300 (далі - Порядок), у разі проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження або місця проживання платника податків, внаслідок якої змінюється адміністративно-територіальна одиниця та контролюючий орган, в якому на обліку перебуває платник податків (далі - адміністративний район), а також у разі зміни податкової адреси платника податків, контролюючими органами за попереднім та новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків проводяться процедури відповідно зняття з обліку/взяття на облік такого платника податків.
Згідно з п. 10.4 Порядку, процедури переведення платника податків шляхом взяття на облік/зняття з обліку (зміни основного місця обліку) розпочинаються та проводяться контролюючими органами, зокрема у разі надходження відомостей державного реєстратора про внесення змін до відомостей про місцезнаходження (місце проживання) платника податків.
Пунктом 10.7 Порядку передбачено, що протягом двадцяти днів після отримання відомостей або заяви про зміну місцезнаходження платника податків контролюючий орган за попереднім місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків засобами інформаційної системи в електронному вигляді формує та надсилає до контролюючого органу за новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків повідомлення за формою № 11-ОПП (із заповненими І та II розділами). Дані про надсилання повідомлення за формою № 11-ОПП заносяться до журналу реєстрації заяв, повідомлень, інших документів про припинення чи зняття з обліку платників податків за формою № 6-ОПП (додаток 13), а також до Єдиного банку даних юридичних осіб або до Реєстру самозайнятих осіб.
Пунктом 10.8 Порядку встановлено, що протягом двох робочих днів після надходження повідомлення за формою № 11-ОПП контролюючий орган за новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків здійснює взяття його на облік (основне місце обліку), про що вносить відповідні зміни до Єдиного банку даних юридичних осіб або до Реєстру самозайнятих осіб. Відмітки про взяття на облік за новим місцезнаходженням (місцем проживання) проводяться в журналі за формою № 2-ОПП (за формою № 7-ОПП). Якщо до дати спливу одного місця після отримання документів про зміну місцезнаходження (місця проживання) платника податків контролюючий орган за новим місцезнаходженням (місцем проживання) не здійснив взяття такого платника на облік (основне місце обліку), то взяття на облік за новим місцезнаходженням (місцем проживання) здійснюється автоматично у день спливу такого строку.
Враховуючи зазначене, ТОВ "Х-ТД" не пізніше ніж з 29.01.2016 року було взято на облік Залізничною ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області за основним місцем обліку, а контролюючим органом за попереднім місцезнаходженням знято з обліку, оскільки закінчився 2015 бюджетний рік.
02.07.2016 року проведено державну реєстрацію змін до установчих документів ТОВ "Х-ТД", зокрема зміну місцезнаходження підприємства на Одеську область, м. Одеса, Малиновський район, вул. Генерала Цвєтаєва, будинок 3/5.
Згідно пункту 10.13 Порядку, у разі зміни місцезнаходження суб'єкта господарювання - платника податків сплата визначених законодавством податків і зборів після такої реєстрації здійснюється таким платником податків за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду:
1) у такому випадку контролюючий орган за попереднім місцезнаходженням одночасно із зняттям з обліку юридичної особи - платника податків за основним місцем обліку здійснює взяття на облік платника податків за неосновним місцем обліку згідно із розділом VII цього Порядку без подання заяви платником податків та з урахуванням особливостей, визначених пунктами 10.14 -10.21 цього розділу;
2) до закінчення року платник податків обліковується в контролюючому органі за попереднім місцезнаходженням (неосновне місце обліку) з ознакою того, що він є платником податків до закінчення року, а в контролюючому органі за новим місцезнаходженням (основне місце обліку) - з ознакою того, що він є платником податків з наступного року.
Враховуючи зазначені вище норми Порядку, ТОВ "Х-ТД" не пізніше ніж з 02.08.2016 року було взято на облік ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області за основним місцем обліку, а в Залізничній ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області залишилось неосновне місце обліку.
Тобто, до кінця 2016 року ТОВ "Х-ТД" сплачує податки та збори, подає звітність за попереднім місцезнаходженням, а починаючи з 2017 року - за новим.
Відповідно до підпунктів 33,78 пункту 4 Положення про Державну фіскальну службу України, затвердженого постановою КМ України від 21.05.2014 року № 236, ДФС відповідно до покладених на неї завдань надає консультації відповідно до Податкового та Митного кодексів; оприлюднює на веб-порталі та в офіційному друкованому виданні ДФС акти, листи та інші офіційні документи з питань, що належать до її компетенції.
Згідно інформації розміщеної на офіційному сайті ДФС України № 43311/7/99-99-11-03- 01-17 від 24.11.2015 року: "З метою покращення сервісного обслуговування платників при поданні податкових документів в електронній формі Державною фіскальною службою України доопрацьовано електронний сервіс "Реєстрація договорів про визнання електронних документів". Договір про визнання електронних документів укладається відповідно до положень Порядку підготовки та подання податкової звітності в електронному вигляді, яка надсилається засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженого наказом ДПА України від 10.04.2008 № 233, зареєстрованим у Міністерстві юстиції 16.04.2008 за № 320/15011. ДФС спрощено процес укладання Договорів про визнання електронних документів з територіальними органами ДФС, а саме, починаючи з 25 листопада 2015 року, платником податків укладається один Договір з територіальним органом ДФС за основним місцем обліку. До Договору додаються посилені сертифікати відкритих ключів. Для формування та подання Договору розроблено нову форму (код форми Л 391004)".
Відповідно до листа ДФС України від 13.04.2016 року № 8224/6/99-99-11-02-02-15 ДФС спрощено процес укладання договору про визнання електронних документів, а саме платником укладається один Договір з органом ДФС за основним місцем обліку, який надає право подавати електронні документи до будь-якого органу ДФС, в якому такий платник перебуває на обліку.
Таким чином, суд погоджується з позицією та діями ТОВ "Х-ТД", які відповідають офіційній позиції ДФС України, яка полягає в тому, що у разі зміни протягом року платником податків свого місцезнаходження, ним укладається один договір про визнання електронних документів з органом ДФС за основним місцем обліку.
Крім того, у платників податків існує можливість укладення договору про визнання електронних документів з органом ДФС за основним місцем обліку двома способами: 1) шляхом надіслання договору засобами телекомунікаційного зв'язку з накладенням посилених сертифікатів електронних цифрових підписів (далі - ЕЦП) посадових осіб платника податків і ЕЦП відбитка печатки та 2) шляхом подання до органу ДФС проекту договору про визнання електронних документів, викладеного у двох підписаних та скріплених печаткою (у разі наявності) примірниках.
Інструкцією з підготовки та подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженою наказом ДПА України від 10.04.2008 № 233, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 16.04.2008 за № 320/15011 (далі - Інструкція), визначено текст договору про визнання електронних документів.
Листом ДФС України від 04.11.2015 року № 23484/6/99-99-10-03-02-15 визначено, що при поданні податкових документів в електронній формі телекомунікаційними каналами зв'язку платник податків та органи доходів і зборів повинні додержуватися порядку, визначеного п. 7 Інструкції, а саме платник податків створює податковий документ в електронному вигляді відповідно до затвердженого формату (стандарту) за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення, який підписується електронними цифровими підписами (далі - ЕЦП) посадових осіб платника податків і ЕЦП відбитка печатки у порядку і з дотриманням умов, визначених п.п.7.1 п.7 розділу Інструкції, та надсилається електронною поштою на адресу інформаційного порталу органів доходів і зборів. Про отримання договору про визнання електронних документів (далі - Договір) органом доходів і зборів платнику податків як підтвердження надсилається перша квитанція, підписана ЕЦП органом доходів і зборів. Після підписання Договору органом доходів і зборів платнику податків надсилається друга квитанція та Договір, підписаний ЕЦП органом доходів і зборів. Відкриті сертифікати ЕЦП платника податків, яким підписано Договір, автоматично імпортуються до бази сертифікатів інформаційного порталу органів доходів і зборів.
Відповідно до листа ДФС України від 13.04.2016 року № 8224/6/99-99-11-02-02-15:
Договір в електронному вигляді платник податків надсилає засобами електронного зв'язку відповідно до затвердженого формату (стандарту) з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством. На Договір накладаються посилені сертифікати відкритих ключів посадових осіб, що мають право підпису (керівника, бухгалтера, печатки (за наявності)), здійснюється шифрування документа в електронному вигляді та направлення його до органу ДФС за основним місцем обліку.
Після надходження Договору в електронному вигляді автоматизованою системою проводиться його розшифрування, здійснюються перевірки електронних цифрових підписів, відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту), наявності в системі чинного Договору при надходженні проекту нового Договору та даних директора, в особі якого укладається Договір, даним Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. За результатами таких перевірок формується перша квитанція про збереження документа.
За результатами розгляду Договору відповідним органом ДФС платнику направляється друга квитанція.
Судом встановлено, що ТОВ "Х-ТД" 19.08.2016 року засобами електронного зв'язку направило договір про визнання електронних документів від 19.08.2016 року № 190820161, про що отримало квитанцію № 1 від 19.08.2016 року. (а.с. 18)
Крім того, 26.08.2016 року ТОВ "Х-ТД" через канцелярію ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області подало два примірники договору про визнання електронних документів від 19.08.2016 року № 190820161 у паперовому вигляді, підписані керівником та скріплені печаткою позивача (а.с. 54)
Суд зазначає, що до теперішнього часу ТОВ "Х-ТД" не отримало квитанції № 2 та жодної іншої відповіді відповідача щодо результатів прийняття/неприйняття зазначеного договору ДПІ у Малиновському районі м. Одеси та відповідно позбавлене можливості реєстрації податкових накладних в ЄРПН та подачі податкової звітності засобами електронного зв'язку.
ТОВ "Х-ТД" неодноразово, зокрема 25.08.2016 року, 07.10.2016 року зверталось до ДПІ у Малиновському районі м. Одеси із зверненнями та запитами, в яких просило пояснити причини та правові підстави не укладення протягом 5 робочих днів зазначеного договору про визнання електронних документів, причини та правові підстави не надіслання відповідачем протягом 5 робочих днів на адресу позивача засобами електронного зв'язку другої квитанції щодо результатів прийняття/неприйняття даного договору (а.с. 53-55). Жодної відповіді позивач не отримав.
Враховуючи зазначене, суд вважає, що бездіяльність ДПІ у Малиновському районі м. Одеси, що полягає у не надісланні ТОВ "Х-ТД" відповіді щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття договору про визнання електронних документів від 19.08.2016 року № 190820161, надісланого засобами електронного зв'язку 19.08.2016 року, є - незаконною, бездіяльність ДПІ у Малиновському районі м. Одеси, що полягає у неукладенні договору про визнання електронних документів від 19.08.2016 року № 190820161 між ТОВ "Х-ТД" та ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області є протиправною.
При цьому суд вважає такі підстави для не укладення договору, як сумнівність, ризиковість та незнаходження за юридичною адресою безпідставними та необгрунтованими, оскільки зазначені обставини не позбавляють відповідача обов'язку прийняти відповідне рішення щодо укладення договору про визнання електронних документів.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до ч. 1,2 ст. 70 Кодексу адміністративного судочинства України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відповідно до положень ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
На підставі викладеного суд дійшов висновку що адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Х-ТД" до Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області про визнання протиправної бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 2, 4, 6, 9, 69-71, 86, ч. 6 ст. 128, ст.ст. 158-163, 167, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Х-ТД" (код ЄДРПОУ 39203327, 65007, м. Одеса, вул. Генерала Цвєтаєва, 3/5 до Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області про визнання протиправної бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, що полягає у не надісланні ТОВ "Х-ТД" квитанції №2 щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття договору про визнання електронних документів від 19.08.2016 року №190820161 між ТОВ "Х-ТД" та Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, надісланого ТОВ "Х-ТД" засобами електронного зв'язку 19.08.2016 року.
Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області підписати договір про визнання електронних документів від 19.08.2016 року №190820161 між ТОВ "Х-ТД" та Державної податковою інспекцією у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, надісланого ТОВ "Х-ТД" засобами електронного зв'язку 19.08.2016 року та надіслати ТОВ "Х-ТД" квитанцію №2.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області на користь позивача суму сплаченого судового збору у розмірі 2756 (дві тисячі сімсот пятдесят шість) грн.
Постанова суду може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст постанови складено та підписано суддею 21.03.2017 року.
Суддя Я.В. Балан
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.03.2017 |
Оприлюднено | 28.03.2017 |
Номер документу | 65499364 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Балан Я. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні