ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua
Головуючий у 1-й інстанції: Сало А.Б.
Суддя-доповідач:Шидловський В.Б.
УХВАЛА
іменем України
"23" березня 2017 р. Справа № 817/212/17
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Шидловського В.Б.
суддів: Капустинського М.М.
Мацького Є.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Корецького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області на ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від "15" лютого 2017 р. у справі за позовом Корецького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області до Сільськогосподарського приватного підприємство "СПАС" про стягнення витрат, ,-
ВСТАНОВИВ:
10 лютого 2017 року Корецьке об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області звернулося до суду з позовною заявою до сільськогосподарського приватного підприємства "Спас" про стягнення заборгованості по невідшкодованих витратах на виплату та доставку пільгових пенсій.
Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2017 року позовну заяву повернуто позивачу на підставі п.3 ч.3 ст.108 КАС України, з тих підстав, що позовну заяву подано особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності.
Не погоджуючись із прийнятою ухвалою, позивач подав апеляційну скаргу, у якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. просить скасувати ухвалу суду та справу направити для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Так, суд першої інстанції зазначає, що на час звернення позивача, який є суб'єктом владних повноважень, до суду із вказаним адміністративним позовом ані Законом № 1058-IV "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", ані Законом № 400/97-ВР "Про збір на обов'язкове державне страхування" не визначено право Пенсійного фонду України звертатись до суду з позовом про стягнення витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. Тому суд вважає, що з адміністративним позовом звернулася особа, яка не наділена відповідними повноваженнями, тобто позбавлена адміністративно-процесуальної дієздатності.
Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції та зазначає наступне.
Відповідно до вимог частини 1, частини 3 статті 108 КАС України юридичні особи (в т.ч. органи державної влади) мають адміністративну процесуальну правоздатність (здатність мати процесуальні права та обов'язки в адміністративному судочинстві), а також - адміністративну процесуальну дієздатність, тобто, здатність особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов'язки, у тому числі доручати ведення справи представникові.
Згідно пункту 12 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об'єднані управління, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 28-2 від 22.12.2014 (далі - Положення), управління Фонду є юридичною особою публічного права, яке має самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства та уповноважених банках, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.
Корецьке об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Згідно пункту 3 Положення управління Фонду виконує завдання, визначені законом.
Частиною 2 "Прикінцевих положень" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-ІУ (далі - Закон № 1058-ІУ), Законом України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" від 26.06.1997 року №400/97-ВР визначено, що покриття витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, здійснюється шляхом внесення до Пенсійного фонду відповідних коштів.
На виконання зазначених вище законів постановою правління Пенсійного фонду України 19.12.2003 № 21-1 затверджена Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування Пенсійного фонду України, згідно якої розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону № 1058-ІУ, які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.
Тобто, зазначені нормативно-правові визначають, зокрема, порядок покриття витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, і не повинні по своїй суті визначати право Пенсійного фонду на звернення до суду із позовом про стягнення боргу, як зазначено в оскаржуваній ухвалі.
Право на звернення до суду визначене Конституцією України, Кодексом адміністративного судочинства України, Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", Положенням про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об'єднані управління.
Згідно статті 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір.
Відповідно до частини 3 статті 6 КАС України суб'єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду у випадках, передбачених Конституцією та законами України.
Згідно статті 23 Закону № 1058-ІУ, спори, що виникають із правовідносин за цим Закон вирішуються органами Пенсійного фонду та в судовому порядку.
Закон № 1058-ІУ розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Статтею 12 Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування встановлено, що спори, виникають із правовідносин за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням вирішуються в судовому порядку, якщо законом не встановлено досудовий порядок їх розгляду.
Управління Фонду відповідно до покладених на нього завдань здійснює стягнення і передбаченому законодавством порядку своєчасно не нарахованих та/або не сплачених сум страхових внесків та інших платежів (підпункт 9 пункту 4 Положення).
Звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативи правовими актами.
Наявна також судова практика з відповідного спору.
Зокрема, Вищий адміністративний суд України в постанові № 8 від 20.05.2013 Про окремі питання юрисдикції адміністративних судів зазначив наступне:
"Спір управління Пенсійного фонду України з роботодавцем про стягнення витрат на виплат та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, є публічно-правовим та підлягає розгляду і порядку адміністративного судочинства".
Крім того, Верховний Суд України неодноразово розглядав спори між органами Пенсійного фонду та підприємствами з питань стягнення боргу з відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах та неодноразово висловлював правову позицію у справах цієї категорії, зокрема, у постановах від 5 червня (№ 21-167а12) та 25 вересня 2012 року (№№ 21-251а12, 21-293а12, 21-294а12), 16 квітня, 10 вересня, 8 жовтня 2013 року (№№ 21-12а13, 21-215а13, 21-310а13 відповідно), 11 лютого 2014 року (№ 21-471а13).
Отже, колегія суддів вважає, що Корецьке об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області має адміністративну процесуальну дієздатність щодо звернення до суду з адміністративним позовом про стягнення витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
Винесенням ухвали від 15.02.2017 по справі № 817/209/17 суддя Рівненського окружного адміністративного суду незаконно відмовив управлінню Фонду в доступі до правосуддя, зокрема, в розгляді по суті позовної заяви, істотно порушив норми процесуального права під час здійснення правосуддя, що унеможливило управлінню Фонду реалізацію наданого йому процесуального права.
Відповідно застосування судом частини 3 статті 108 КАС України є грубим порушенням принципів адміністративного судочинства, зокрема законності та рівності усіх учасників перед судом (стаття 7 КАС України).
Таким чином судом безпідставно повернуто адміністративний позов управління та не розглянуто справу по суті.
За таких обставин ухвалу суду першої інстанції слід скасувати та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Керуючись ст.ст. 195, 197, 199, 204-206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Корецького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області задовольнити.
Ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від "15" лютого 2017 р. скасувати і направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя В.Б. Шидловський
судді: М.М. Капустинський
Є.М. Мацький
Роздруковано та надіслано:р.л.п.
1- в справу:
2 - позивачу: Корецьке об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області вул.Старомонастирська,8,м.Корець,Рівненська область,34700
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2017 |
Оприлюднено | 28.03.2017 |
Номер документу | 65502806 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Шидловський В.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні