ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
20 березня 2017 р. Справа № 802/63/17-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Слободонюка М.В.,
за участю:
секретаря судового засідання: Федчук Т.Ю.
представника позивача: Охрімовського Я.В.
представника відповідача 2: Вінограй І.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом: Вінницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Вінницькій області
до: Державного реєстратора Печерської районної в місті Києві державної адміністрації, Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі плюс"
про: скасування запису та зобов'язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась Вінницька об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Вінницькій області (далі - Вінницька ОДПІ, позивач) з адміністративним позовом до Державного реєстратора Святошинського району Реєстраційної служби Головного територіального управління юстиції в місті Києві (відповідач 1), Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради (далі - відповідач 2), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі плюс" (далі - ТОВ "Енерджі плюс") про скасування запису та зобов'язання вчинити дії.
Ухвалою суду від 07.03.2017 року допущено заміну первинного відповідача - Державного реєстратора Святошинського району Реєстраційної служби Головного територіального управління юстиції в місті Києві на належного відповідача - Державного реєстратора Печерської районної в місті Києві державної адміністрації (далі - відповідач 1).
Позовні вимоги мотивовано тим, що державна реєстрація внесення змін до відомостей про ТОВ "Енерджі плюс", які стосуються зміни місцезнаходження юридичної особи, була проведена з порушенням вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", оскільки здійснена на підставі неправдивих відомостей щодо місця знаходження товариства.
Вказані обставини зумовили звернення Вінницької ОДПІ до суду з даним адміністративним позовом та з урахуванням заяви про зміну позовних вимог від 24.02.2017 року позивач просить суд:
- скасувати запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань №10721070004030535 від 29.04.2016 року щодо державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи в частині зміни місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі плюс" (код ЄДРПОУ 39311062);
- зобов'язати Департамент адміністративних послуг Вінницької міської ради внести відповідний запис щодо скасування реєстраційної дії відносно Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі плюс" (код ЄДРПОУ 39311062) до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Представник позивача у судовому засіданні заявлені позовні вимоги з урахуванням внесених змін підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити.
Представник відповідача 1 в судове засідання не з`явився, хоча про час, дату та місце судового засідання повідомлений вчасно та належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, яке міститься в матеріалах справи.
Присутній у судовому засіданні представник Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради (відповідач 2) при вирішенні даної справи покладався на розсуд суду, однак додатково звернув увагу на те, що ТОВ "Енерджі плюс" діє на підставі модельного статуту, а тому оскаржувана реєстраційна дія стосувалася внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах.
Представник третьої особи у судове засідання повторно не прибув. Судову кореспонденцію суд направляв ТОВ "Енерджі плюс" на адресу, внесену до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (вул. Пирогова, 144, м. Вінниця). Однак до суду повернувся не вручений конверт зі вмістом поштового відправлення з відміткою поштового відділення зв'язку: "за закінченням терміну зберігання". За таких обставин, суд вважає, що товариство відповідно до ч. 11 ст. 35 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) було належним чином повідомлене про час та місце розгляду справи.
З урахуванням викладеного, керуючись положеннями статті 128 КАС України, суд вважає за можливе здійснювати розгляд справи у відсутність представників відповідача 1 та третьої особи.
Суд, заслухавши пояснення присутніх у судовому засіданні представників сторін, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив, що 29.04.2016 року державним реєстратором Печерської районної в місті Києві державної адміністрації було здійснено державну реєстрацію внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язанні зі змінами в установчих документах ТОВ "Енерджі плюс" (код ЄДРПОУ 39311062), в тому числі зміну місцезнаходження, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зроблено відповідний запис №10721070004030535.
З урахуванням внесених змін, станом на 26.12.2016 року місцезнаходження ТОВ "Енерджі плюс" (код ЄДРПОУ 39311062) згідно відображених у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей є вул. Пирогова, 144, м. Вінниця.
Зміна місцезнаходження товариства зумовила перехід на податковий облік до Вінницької ОДПІ.
Також встановлено, що в рамках забезпечення комплексу заходів обліку платників податків, об'єктів оподаткування та об'єктів, пов'язаних з оподаткуванням Вінницькою ОДПІ сформовано повідомлення від 07.11.2016 року №44044/10/02-28 про запрошення платника податків, зборів, платежів або його представників до органу ДФС з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів.
З метою вручення даного повідомлення головним державним ревізором-інспектором відділу адміністрування місцевих податків управління податків і зборів з юридичних осіб Вінницької ОДПІ було здійснено вихід за адресою ТОВ "Енерджі плюс", а саме вул. Пирогова, 144, м. Вінниця, та з'ясовано, що посадові особи товариства або їх законні представники за даною податковою адресою не знаходяться, у зв'язку з чим складено акт перевірки місцезнаходження посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників №334/1305/39311062 від 09.11.2016 року.
В подальшому, для встановлення місцезнаходження платника податків - ТОВ "Енерджі плюс" Вінницькою ОДПІ направлено запит до оперативного управління ГУ ДФС у Вінницькій області №5850/1305 від 11.11.2016 року.
В ході виконання даного запиту, ОУ ГУ ДФС у Вінницькій області було здійснено виїзд за місцем реєстрації товариства, а саме вул. Пирогова, 144, м. Вінниця та встановлено, що ТОВ "Енерджі плюс" за вказаною адресою не знаходиться.
З огляду на викладене позивач вважає, що оскільки ТОВ "Енерджі плюс" не знаходиться за зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань адресою, а тому внесенні відповідачем 1 відомості щодо зміни місцезнаходження юридичної особи за №10721070004030535 від 29.04.2016 року є недостовірними та підлягають скасуванню.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців регулює Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" 15.05.2003 № 755-IV (тут і далі по тексту в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, тобто в редакції Закону від 26 листопада 2015 року N 835-VIII).
Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 1 вказаного вище Закону, установчий документ юридичної особи - установчий акт, статут, програма політичної партії, модельний статут, засновницький договір, одноособова заява (меморандум), положення тощо.
Згідно з підпунктом 10 пункту 2 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" в Єдиному державному реєстрі серед інших містяться відомості про місцезнаходження юридичної особи.
Статтею 93 Цивільного кодексу України визначено, що місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.
Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", державна реєстрація базується на принципі об'єктивності, достовірності та повноти відомостей у Єдиному державному реєстрі.
Відповідно до ч. 4 ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи:
1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;
2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв'язку з юридичною особою;
3) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) протоколу засідання керівного органу громадського формування, на якому відповідно до установчого документа було скликано засідання вищого органу управління, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;
4) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;
5) відомості про керівні органи громадського формування (ім'я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;
6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов'язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;
7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону;
8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;
9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі внесення змін, пов'язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;
10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи.
Згідно частини 1 статті 25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.
Порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, згідно частини 2 названої статті Закону включає: 1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника); 2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі; 3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі; 4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру; 5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації; 7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання; 8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів юридичної особи.
Таким чином у разі прийняття юридичною особою рішення про зміну свого місцезнаходження, нею подаються державному реєстратору заява та інші документи передбачені Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі. У той же час державному реєстратору не надано право вимагати додаткові документи, які не передбачені нормами зазначеного Закону.
Так, як вбачається із досліджених у судовому засіданні матеріалів реєстраційної справи ТОВ "Енерджі плюс", а саме із протоколу загальних зборів товариства №27/04/2016 від 27.04.2016 року, в ході проведення зборів, окрім іншого, було вирішено змінити місцезнаходження ТОВ "Енерджі плюс" на вул. Пирогова, 144, м. Вінниця. Також прийнято рішення про продовження діяльності товариства на підставі модельного статуту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1182 від 16.11.2011 року.
На підставі заяви уповноваженого представника ТОВ "Енерджі плюс" та доданих до неї документів, державним реєстратором внесено зміни до Єдиного державного реєстру, що не пов`язані зі змінами в установчих документах, в тому числі зміни місцезнаходження юридичної особи та передано реєстраційну справу для взяття на облік за новим місцезнаходженням.
При цьому суд звертає увагу на те, що підстави для відмови у державній реєстрації наведені у статті 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" та є вичерпними.
Відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об'єднання не допускається (ч. 4 ст. 28 Закону).
Відтак, державний реєстратор за відсутності підстав для залишення документів, які подані для проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, без розгляду та відсутності підстав для відмови у проведенні державної реєстрації, повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації таких змін.
Судом встановлено, що при вчинені в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань оскаржуваного запису №10721070004030535 від 29.04.2016 року щодо державної реєстрації відомостей про зміну місцезнаходження ТОВ "Енерджі плюс", відповідачем 1 дотримано передбачений порядок та процедуру таких дій, а тому вести мову про протиправність такого запису як і дій державного реєстратора лише із мотивів недостовірності даних, поданих заявником, - не має правових підстав. До того ж варто врахувати, що Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" не передбачено такого повноваження державного реєстратора як перевірка фактичного місця знаходження юридичної особи за її юридичною адресою, а тому виявлення іншими особами, в тому числі контролюючими органами, факту відсутності особи за адресою, внесеною до Єдиного державного реєстру, не може бути безумовною підставою для скасування реєстраційної дії, якою зареєстровано відповідні зміни у відомостях про юридичну особу.
Закон "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" дає чітке визначення статусу відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру. Зокрема, за змістом статті 10 цього Закону якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою. Якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, є недостовірними і були внесені до нього, третя особа може посилатися на них у спорі як на достовірні. Третя особа не може посилатися на них у спорі у разі, якщо вона знала або могла знати про те, що такі відомості є недостовірними.
Із наведеного слідує висновок, що Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" презюмує зазначені в Єдиному державному реєстрі відомості про юридичну особу як такі, що є достовірними. Тому доводи Вінницької ОДПІ з посиланням на висновки власної перевірки місцезнаходження товариства, як на підставу недостовірності таких відомостей, в розумінні згаданого Закону не можуть бути передумовою для скасування запису в Єдиному державному реєстрі №10721070004030535 від 29.04.2016 року щодо державної реєстрації відомостей про зміну місцезнаходження ТОВ "Енерджі плюс".
Окрім того звертаючись до суду із даним позовом Вінницькою ОДПІ безпідставно визначено оскаржувану реєстраційну дію (запис) як таку, що пов'язана із державною реєстрацією змін до установчих документів юридичної особи в частині зміни її місцезнаходження, у зв'язку з чим помилково зроблено посилання на положення п. 67.2 ст. 67 ПК України як на підставу для звернення до суду.
Зокрема, як слідує із матеріалів реєстраційної справи третьої особи, відповідно до прийнятого на загальних зборах ТОВ "Енерджі плюс" рішення (протокол №27/04/2016 від 27.04.2016 року) товариство діє на підставі модельного статуту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2011 №1182, про що зазначено у Витягу з Єдиного державного реєстру.
Модельний статут це типовий установчий документ, затверджений Кабінетом Міністрів України, який використовується для створення та провадження діяльності юридичних осіб відповідних організаційно-правових форм, містить встановлені законом правила, що регулюють правовий статус, права, обов'язки та відносини, які пов'язані із створенням, управлінням та провадженням господарської діяльності відповідних юридичних осіб.
Відомості про місцезнаходження юридичної особи в модельному статуті не відображаються. При цьому слід також зазначити, що модельний статут державному реєстратору при проведені реєстраційних дій не подається.
Відповідно до п. 66 модельного статуту зазначено, що зміни до Статуту вносяться Кабінетом Міністрів України.
Таким чином зміна місцезнаходження ТОВ "Енерджі плюс" жодним чином не пов'язана із змінами до установчих документів цієї юридичної особи, яким в даному випадку є модельний статут. У зв'язку із цим при зміні місцезнаходження товариства, яке діє на підставі модельного статуту, державним реєстратором проводиться реєстрація змін до відомостей про юридичну особу, а не державна реєстрація змін до установчих документів.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 3 статті 6 КАС України передбачено, що суб'єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду у випадках, передбачених Конституцією та законами України. Безпосередньо суб'єкт владних повноважень може бути позивачем у справі та реалізувати своє право на звернення до адміністративного суду лише на виконання повноважень якого подана позовна заява (п. 8 ч. 1 ст. 3 КАС України).
Вказані норми кореспондуються з положеннями п. 5 ч. 2 ст. 17 КАС України, якими передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема, спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України.
Пунктом 67.2 статті 67 Податкового кодексу України визначено, що контролюючі органи в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Отже за змістом зазначених правових приписів норм матеріального та процесуального права слідує, що контролюючий орган - Вінницька ОДПІ - наділена законодавцем повноваженням на звернення до суду з позовом стосовно скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Разом із тим, право податкового органу на звернення до адміністративного суду із позовом щодо скасування записів в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, не пов'язаних зі змінами до установчих документів, не передбачене ні Конституцією ні Податковим кодексом ні іншими законами.
В даному ж випадку, як уже неодноразово наголошувалось судом, зміна місцезнаходження ТОВ "Енерджі плюс" не була пов'язана із внесенням змін до установчих документів такої юридичної особи, що підтверджується також найменуванням спірного реєстраційного запису за №10721070004030535 від 29.04.2016 року "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані із змінами в установчих документах".
З огляду на це, встановлення факту внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язанні зі змінами до установчих документів, не може бути підставою для звернення контролюючого органу із позовом до суду про скасування державної реєстрації таких змін.
Виходячи з вищевикладеного суд дійшов висновку про те, що вчинення спірного запису не є державною реєстрацією змін до установчих документів ТОВ "Енерджі плюс", у зв'язку з чим у позивача відсутнє право на звернення до суду з даним позовом.
За таких обставин заявлений Вінницькою ОДПІ адміністративний позов задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні вимог адміністративного позову відмовити.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.
Відповідно до ст. 186 КАС України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Слободонюк Михайло Васильович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2017 |
Оприлюднено | 29.03.2017 |
Номер документу | 65506105 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Слободонюк Михайло Васильович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Слободонюк Михайло Васильович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Слободонюк Михайло Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні