Рішення
від 28.03.2012 по справі 5027/84/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" березня 2012 р. Справа № 5027/84/2012.

За позовом Новодністровської міської ради

До Малого приватного підприємця Скіф , м.Новодністровськ

Про стягнення збитків за фактичне користування земельною діяльністю -45667,65 грн.

Суддя С.М. Гушилик

За участю представників:

від позивача -Рибак І.І. -представник (дов. №23 від 27.10.2011р.) від відповідача -Волошин І.О. -директор, Желік Ю.В.- представник (дов. № 13 від 24.10.2011р.)

Рішення винесено 28.03.2012 року в зв'язку з оголошеною на підставі ст.77 господарського процесуального кодексу України перервою.

СУТЬ СПОРУ : Новодністровська міська рада звернулась з позовом до малого приватного підприємства Скіф про стягнення збитків за фактичне користування земельною ділянкою в сумі 45667,65 грн.

В обґрунтування своїх позивач посилається на наступне: між Новодністровською міською радою та малим приватним підприємством Скіф було укладено договір № 14 на право користування земельними ділянками площею 0,2390 га, яка розташована на території міста Новодністровськ, ІКК №19 буд.№4. Дана ділянка надавалась відповідачу на умовах короткострокового користування до виготовлення технічної документації. Термін дії даного договору закінчився 31.12.2009 року. На підставі листа відповідача було прийнято рішення Новодністровської міської ради №116 від 22.09.2010 року, яким затверджено технічну документацію із землеустрою, що посвідчує право користування земельною ділянкою на умовах оренди для ведення комерційної діяльності МП Скіф . Пунктами 4 і 5 вищезазначеного рішення відповідача було зобов'язано заключити договір оренди та сплатити плату за користування земельною ділянкою з дати закінчення попереднього договору до дати державної реєстрації договору оренди. 25.01.2011 року позивачем було направлено на адресу відповідача відповідно оформлений договір оренди земельної ділянки та зобов'язано на протязі 10-ти днів провести його державну реєстрацію. Однак вимоги позивача виконані відповідачем не були. Тобто, після закінчення терміну дії договору на користування земельною ділянкою відповідач документів, що посвідчують право на її використання не одержав, земельну ділянку не повернув, чим завдав збитків державі в сумі 45667,65 грн.

Ухвалою суду від 06.02.2012 року порушено провадження у справі та призначено судове засідання на 22.02.2012 року.

Ухвалою суду від 22.02.2012 року розгляд справи було відкладено на 12.03.2012 року за усним клопотанням представників сторін.

В судовому засіданні, яке відбулося 12.03.2012 року було оголошено перерву до 28.03.2012 року.

Відповідач позовні вимоги не визнає посилаючись на те, що ним дійсно юридично використовується зазначена земельна ділянка, проте він намагався дійти згоди з позивачем про зменшення розміру зазначеної земельної ділянки так, як у зв'язку з тим, що підприємство відповідача з січня 2010 року припинило свою діяльність він не має змоги оплачувати плату за землю.

Позивач в свою чергу зазначив, що позовні вимоги підтримує в повному обсязі і вважає їх такими, що ґрунтуються виключно на законних підставах.

До початку судового засідання 28.03.2012 року позивачем було надано суду письмові додаткові пояснення до позовної заяви про стягнення збитків зазначив де зазначено, що Новодністровська міська рада, ознайомившись з наданими відповідачем відзивом на позовну заяву, не погоджується з вищезазначеними твердженнями відповідача та зазначає наступне. Зокрема зазначено, що відповідач не звертався з листами до позивача про розгляд питання щодо зменшення розміру орендованої земельної ділянки, а також, позивач зазначив про наявність в матеріалах справи доказів, які підтверджують визнання відповідачем заборгованості.

В судовому засіданні 28.03.2012 року від відповідача надійшло письмове клопотання, в якому він просить суд відстрочити виплату боргу на один рік до 01.04.2013 року у зв'язку із скрутним фінансовим становищем і відсутністю обсягів робіт підприємства.

Заслухавши представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна вимога, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення її по суті, суд -

ВСТАНОВИВ:

Пунктом 1 рішення Новодністровської міської ради від 13.06.2006р. №30 зобов'язано всіх суб'єктів підприємницької діяльності міста, що є користувачами земельних ділянок і на яких розміщене майно, врегулювати земельні відносини з власником землі, тобто з міською радою.

01.08.2006р. Новодністровська міська рада та МП Скіф уклали договір № 14 на право користування земельною ділянкою, що розміщена на базі колишнього УВТК, загальною площею 0,2391 га.

Пунктом 1.2. зазначеного договору визначено, що земельна ділянка надається на умовах короткострокового користування строком на 6 місяців до одержання документів, що посвідчують право на її використання.

12.10.2009 року між сторонами було укладено Договір №4 Про внесення змін до договору на право користування земельною ділянкою від 01.08.2006 року №14, яким продовжено строк дії Договору №14 до 31.12.2009 року з моменту його закінчення та п2.1 Договору №14 викладено в наступній редакції: Плата за землю землекористувачем з моменту прийняття рішення перераховується у розмірі 9% від нормативно-грошової оцінки, що складає в місяць 1723,08 грн. на рахунок №33216812700006 ВДК У Чернівецькій області, код 232246034 МФО 856135. Плата вноситься щомісячно не пізніше тридцятого числа місяця наступного за звітним.

Рішенням Новодністровської міської ради від 22.09.2010 року №116 було затверджено технічну документацію із землеустрою, що посвідчує право користування вищезазначеною земельною ділянкою на умовах оренди для ведення комерційної діяльності МП Скіф , а також надано МП Скіф земельну ділянку в оренду, терміном на п'ять років, загальною площею 0,2930 га для здійснення комерційної діяльності.

Відповідно до п.4 та п.5 вищезазначеного рішення зобов'язано МП Скіф у місячний термін укласти договір оренди землі та провести його державну реєстрацію, згідно вимог чинного законодавства, а також сплатити плату за користування земельною ділянкою з дати закінчення попереднього договору до дати державної реєстрації договору оренди землі.

Новодністровська міська рада неодноразово зверталась до відповідача з проханням оформити документи, які посвідчують право на користування земельною ділянкою, що підтверджується листами: № 184 від 18.02.2010р, №678 від 10.06.2010 року, №147 від 25.01.2011р., а також №468 від 04.03.2011р.

Так, 25.01.2011 року на адресу відповідача було направлено відповідно оформлений договір оренди землі у трьох примірниках, а також повідомлено відповідача про необхідність в 10-ти денний термін звернутися до ЧРФ ДП Центр ДЗК для проведення державної реєстрації вищезазначених документів. Листом від 04.09.2011 року було повідомлено відповідача, що він не здійснив у встановлений термін, державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки чим порушив чинне земельне законодавство, а також зобов'язано відповідача в місячний термін врегулювати земельні відносини стосовно земельної ділянки на якій розміщено майно товариства.

Проте, всупереч укладеному договору, а також ігноруючи вищезазначені вимоги, відповідач відповіді на листи не надав і наявні порушення умов використання земельної ділянки не усунув.

Новодністровською міською радою було створено комісію щодо визначення розмірів збитків заподіяних територіальній громаді в особі Новодністровської міської ради фактичним використанням МП Скіф земельної ділянки площею 0,2930 га без оформлення в установленому законом порядку права користування нею.

Актом вищезазначеної комісії від 24.10.2011 року було визнано, що МП Скіф використовує земельну ділянку загальною площею 0,2930 га без оформлення в установленому законом порядку права користування нею, чим було позбавлено Новодністровську міську раду отримувати дохід в розмірі орендної плати в сумі 45667,65 грн. за період з 31.12.2009 року по 01.10.2011 року.

На засіданні вищезазначеної комісії був присутній уповноважений представник відповідача, яким було підписано Акт комісії від 24.10.2011 року.

Рішенням Новодністровської міської ради було затверджено акт комісії по визначенню розмірів збитків, заподіяних МП Скіф територіальній громаді в особі міської ради від 24.10.2011 року в розмірі 45667,65 грн.

Відповідно до ч.3 ст.125 ЗК України приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється, а ст.126 ЗК України визначено, що право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами, право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Державний акт, договір оренди у МП Скіф відсутні, тобто відповідач використовує земельні ділянки без правовстановлюючих документів протягом періоду з 31.12.2009 року до 01.10.2011 року.

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб'єктів.

Згідно рішення Новодністровської міської ради від 16.11.2001р. всі землі міста Новодністровськ є землями комунальної власності, крім земель державної форми власності.

Частина 3 ст. 386 ЦК України вказує, що власник, права якого порушені, має право на відшкодування завданої йому майнової та матеріальної шкоди.

Частиною 1 ст. 623 ЦК України визначено, що боржник, який порушив зобов'язання, має відшкодувати кредиторові завдані цим збитки. Частина 4 цієї ж статті зазначає, що при визначенні неодержаних доходів (упущеної вигоди) враховуються заходи, вжиті кредитором щодо їх одержання.

Відповідно до ч. 2, 3 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом:

а.) визнання прав;

б.) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання і чиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав;

в.) визнання угоди недійсною;

г.) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування;

ґ.) відшкодування заподіяних збитків.

Статтею 206 ЗК України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

Право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після отримання її власником або користувачем документа, що засвідчує право власності або право постійного користування земельною ділянкою та його державної реєстрації (ч.1 ст.125 Земельного кодексу України).

Статтею 15 Закону України Про плату за землю (втратив чинність 01.01.2011р.) визначено, що власники землі та землекористувачі сплачують земельний податок або орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Відповідно до ст. 4 Закону України Про оренду землі орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноважені ними особи. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.

У ст. 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель самовільне зайняття земельних ділянок визначено як будь-які дії особи, які свідчать про фактичне використання не наданої їй земельної ділянки чи намір використовувати земельну ділянку до встановлення її меж у натурі (на місцевості), до одержання документа, що посвідчує право на неї, та до його державної реєстрації.

Згідно приписів ч.2 п.2 ст.22 ЦК України збитками є, зокрема, доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Частиною 3 даної статті визначено, що збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.

Згідно ст. 156 ЗК України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержаних доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Частиною 2 ст.157 ЗК України зазначено, що порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. № 284 Про порядок визначення та відшкодування збитків власниками землі та землекористувачами збитки, заподіяні тимчасовим зайняттям земельних ділянок, а також обмеження прав власників землі підлягають відшкодуванню відповідачем.

Розмір збитків визначають у повному обсязі до реальної вартості майна на момент їх виникнення, понесених витрат на поліпшення якості земель ( з урахуванням ринкової чи відновної вартості) При цьому Порядок № 284 трактує неодержані доходи як доходи, які власник землі чи землекористувач міг би одержати із земельної ділянки та які він не одержав унаслідок її тимчасового вилучення, обмеження прав, погіршення якості землі.

В даному випадку -це не одержані доходи, а саме доходи, які міг би отримати бюджет в якості орендної плати за користування земельною ділянкою, що належить до комунальної власності територіальної громади м.Новодністровьк.

Відповідно до п.3.1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин (далі - Постанова) обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність таких документів може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки. При цьому слід врахувати, що п.3.4 Постанови визначено, що за змістом статті 377 ЦК України та статті 120 ЗК України до особи, яка набула права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності або право користування на земельну ділянку, на якій розміщено відповідне нерухоме майно, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

З огляду на приписи статті 182, частини другої статті 331, статті 657 ЦК України покупець нерухомого майна вправі вимагати оформлення відповідних прав на земельну ділянку, зайняту нерухомістю, з моменту державної реєстрації переходу права власності на нерухоме майно. У разі встановлення факту правомірного набуття особою права на нерухоме майно за наявності у попереднього власника належно оформленого права на земельну ділянку, на якій воно розміщене, необхідно враховувати, що така особа набула права на відповідну земельну ділянку. З виникненням прав власності на будівлю чи споруду у юридичної особи виникає право одержати земельну ділянку в користування, а розглянути таке питання та прийняти відповідне рішення в строки, встановлені законом, зобов'язаний відповідний повноважний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування.

Пунктом 3.7. Постанови визначено, що власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії щодо відповідних земельних ділянок, у випадках, встановлених главою 24 ЗК України, та за процедурою, передбаченою Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.93р. № 284.

А пунктом 3.8. зазначеної Постанови передбачено, що вирішуючи спори за позовами органів державної влади або місцевого самоврядування про стягнення з особи, яка набула у власність житловий будинок, будівлю або споруду і не переоформила право користування земельною ділянкою, шкоди у вигляді упущеної вигоди (зокрема у розмірі неодержаної плати за оренду земельної ділянки), господарські суди, крім спеціальних норм, повинні брати до уваги загальні положення статті 22, глави 82 ЦК України, частини другої статті 224 ГК України. Крім того, для застосування такого заходу відповідальності слід встановлювати як наявність у діях винної особи усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками і вини), так і ступінь вини в розумінні статті 1193 ЦК України.

У розгляді таких справ суди мають враховувати обставини вчинення господарюючими суб'єктами дій щодо оформлення відповідного землекористування та факти своєчасного виявлення контролюючими органами користування земельними ділянками без оформлення правовстановлюючих документів, а також вчинення дій щодо спонукання суб'єкта оформити право землекористування.

Своїми листами № 184 від 18.02.2010р, №678 від 10.06.2010 року, №147 від 25.01.2011р., а також №468 від 04.03.2011р. позивач повідомляв відповідача про те, що він порушує вимоги чинного законодавства та просив виготовити технічну документацію на земельні ділянки або ж укласти договір оренди землі, на що останній не відреагував та продовжував користуватися земельною ділянкою без будь-яких документів, про що відповідач в судовому засіданні не заперечував.

Уповноважений представник МП Скіф був присутній на засіданні комісії з приводу визначення розмірів збитків заподіяних територіальній громаді в особі Новодністровської міської ради фактичним використанням земельної ділянки.

Відповідно до акту комісії від 24.10.2011р. завдані міській раді збитки від неодержання орендної плати внаслідок протиправного використання відповідачем земельної ділянки площею 0,2930 за період з 31.12.2009р. по 01.10.2011р. складають 45667,65 грн.

Пунктом 16 постанови Пленуму Верховного Суду України від 16.04.2004р. № 7 Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ визначено, що вирішуючи спори про відшкодування власникам землі й землекористувачам шкоди, заподіяної самовільним зайняттям або забрудненням земельних ділянок та іншими порушеннями земельного законодавства суди мають виходити з того, що відповідно до ст. 156 ЗК України, ст. 1166 ЦК України така шкода відшкодовується у повному обсязі.

Судом з достовірністю встановлено, що відповідач фактично використовує земельну ділянку без будь-яких документів з грудня 2009 року по теперішній час, жодних доказів що ним вживалися заходи по оформленню права користування земельною ділянкою він не надав, доводів позивача не спростував.

Таким чином, суд вважає, що позивачем повністю доведені ті обставини, на які він посилається як на підставу своїх вимог у позовній заяві, додаткових обґрунтуваннях до неї та відповідно до поданих додаткових доказів, а також суд зазначає, що фактичне використання земельної ділянки відповідачем, який її використовував без правових підстав, позбавило міську раду, як власника землі, права отримувати від цієї земельної ділянки дохід в розмірі орендної плати.

Враховуючи вищезазначене, суд прийшов до висновку позовні вимог підлягають задоволенню з урахуванням вищезазначених обставин.

Суд також вирішив, що судові витрати слід віднести на відповідача, з вини якого спір безпідставно доведено до розгляду судом.

Враховуючи важкий фінансовий стан відповідача, суд вважає за доцільне частково задовольнити клопотання відповідача про відстрочку платежу терміном до 31.12.2012 року.

На підставі викладеного, керуючись статтями 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ :

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Малого підприємства Скіф , мікрорайон Сонячний , буд.19 кв.36, м.Новодністровсік, Сокирянський район Чернівецької області, (код ЄДРПОУ 30071059) на користь Новодністровської міської ради (код ЄДРПОУ 05398510, р/р 35428002001204) збитки у вигляді неодержаного доходу від орендної плати в розмірі 45667,65 грн. за фактичне користування земельними ділянками та 1609,50 грн. судового збору.

3. Відстрочити виконання рішення до 31.12.2012 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку, передбаченого для оскарження, а у разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційною інстанцією.

Повний текст рішення, оформленого у відповідності до статті 84 ГПК України, підписано 02 квітня 2012 року.

Суддя С.М. Гушилик

СудГосподарський суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення28.03.2012
Оприлюднено29.03.2017
Номер документу65510959
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5027/84/2012

Рішення від 28.03.2012

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гушилик Світлана Миколаївна

Ухвала від 13.08.2012

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гушилик Світлана Миколаївна

Ухвала від 16.07.2012

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гушилик Світлана Миколаївна

Ухвала від 23.02.2012

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гушилик Світлана Миколаївна

Ухвала від 06.02.2012

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гушилик Світлана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні