Рішення
від 14.03.2017 по справі 676/4982/16-ц
КАМ'ЯНЕЦЬ-ПОДІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 676/4982/16-ц

Номер провадження 2/676/222/17

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И .

14 березня 2017 року.

Кам янець- Подільський міськрайонний суд Хмельницької області.

в складі : головуючої судді - Семенюк В.В.

при секретарі - Бандурі І.М.

з участю прокурора - Шумейко Л.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Кам янець- Подільському цивільну

справу за позовом заступника керівника Кам янець- Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави до ОСОБА_1, Кам янець- Подільської районної державної адміністрації , третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача : Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, про визнання недійсним договору оренди землі від 04.06.2007 року,-

В С Т А Н О В И В :

Заступник керівника Кам'янець- Подільської місцевої прокуратури Гончар О. звернувся в інтересах держави до суду з позовом до ОСОБА_1 про визнання недійсним договору оренди землі від 04.06.2007 року, укладеного між орендодавцем Кам'янець- Подільською районною державною адміністрацією та орендарем ОСОБА_1

В обґрунтування вимог вказує, що розпорядженням Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації за № 241/2007-р від 04.04.2007 року ОСОБА_1 передано в користування (оренду) земельну ділянку із земель запасу Староушицької селищної ради Кам'янець-Подільського району, що розташована за межами населеного пункту, загальною площею 31,00 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, строком на 49 років, про що було складено договір оренди землі. Вказаний договір оренди землі від 04.06.2007 року суперечить вимогам чинного законодавства та підлягає визнанню недійсним, оскільки розмір орендної плати було визначено без проведення нормативної грошової оцінки землі та усупереч вимог Податкового кодексу України, що приводить до ненадходження відповідних грошових коштів до Державного бюджету України.

У даному випадку розмір мінімальної орендної плати згідно вимог Податкового кодексу України орієнтовно має становити: 1 058 449, 67 *3%, тобто 32081,97 грн. на рік .

Однак, згідно інформації Кам'янець-Подільської ОДПІ від 17.08.2016 сума орендної плати за земельну ділянку, яка є об'єктом оренди за договором від 04.06.2007 складає 14930,35 грн.

Щодо строку позовної давності, то позивач вважає, що він не пропушений, так як враховуючи те, що прокуратурі про порушення вимог земельного законодавства стало відомо з листа відділу Держгеокадастру у Кам'янець-Подільському районі від 25.08.2016, а спірніправовідносини тривають.

Представник позивача ОСОБА_3 в судовому засіданні підтримала позовні вимоги заступника керівника Кам'янець-Подільскої місцевої прокуратури і пояснила, що протиправне надання в оренду земель державної власності сільськогосподарського призначення, без проведення нормативно-грошової оцінки вказаних земель, грубо порушує інтереси держави у сфері ефективного використання земельних ресурсів, оскільки унеможливлює реалізацію державної політики по забезпеченню охорони, відтворення та сталого використання земельних ресурсів з урахуванням економічних та інших інтересів суспільства, а також надходжень до бюджету орендної плати за землю у розмірі, який відповідає вимогам податкового законодавства України. Позов просить задовольнити.

Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з'явився, подав до суду заяву про визнання позову та про розгляд справи у його відсутності.

Представник відповідача - Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації ОСОБА_4 в судове засідання не з явилася , подала до суду заяву про розгляд справи у її відсутності.

Представник третьої особи - Головного управління Держгеокадастру в судове засідання не з'явився, про день і час розгляду справи повідомлений своєчасно, що підтверджуться повідомленням приєднаним до матеріалів справи.

Суд вважає за можливе справу розглядати у відсутності відповідача ОСОБА_1, представника Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації та представника третьої особи - Головного управління держгеокадастру у Хмельницькій області.

Заслухавши прокурора Шумейко Л.П., вивчивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню.

Судом встановлено, що на підставі розпорядження № 241/2007-р від 04.04.2007 року Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації ОСОБА_1 передано в користування (оренду) земельну ділянку із земель запасу Староушицької селищної ради Кам'янець-Подільського району, що розташована за межами населеного пункту, загальною площею 31,00 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, строком на 49 років.

На підставі вказаного розпорядження між Кам'янець-Подільською районною державною адміністрацією та відповідачем було укладено договір оренди землі. Вказаний договір зареєстровано в Кам'янець-Подільському районному відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис від 08.08.2007 за №0407755580009. Кадастровий номер земельної ділянки: НОМЕР_1

Відповідно до ст. 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно ст. 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За приписами статті 2 Закону України Про оренду землі відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором про оренду землі.

Об'єктом оренди землі є земельна ділянка, як окремо визначений індивідуальний об'єкт.

В порушення вимог чинного законодавства при укладанні договорів оренди землі, зокрема визначення розміру орендної плати без проведення нормативної грошової оцінки землі та усупереч вимог Податкового кодексу України, зумовлює ненадходження відповідних грошових коштів до Державного бюджету України, що в умовах сьогодення негативно впливає на соціально-економічний розвиток держави в цілому.

Орендна плата відповідно до статті 21 Закону України Про оренду землі - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об'єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (пункти 288.2 - 288.3 статті 288 Податкового кодексу України).

За змістом частини першої статті 15 Закону України Про оренду землі однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 Закону України Про оренду землі є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється Законом України Про оплату за землю , та перевищувати 10% їх нормативної грошової оцінки.

Частиною першою пункту 289.1 статті 289 ПК України і частиною першою статті 13 Закону України Про оцінку земель передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України Про оцінку земель ).

Як встановлено підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Дотримання порядку визначення орендної плати відповідно до проведеної нормативної грошової оцінки є чинником економічного регулювання земельних відносин, визначення економічно обґрунтованих надходжень до місцевих бюджетів та можливості подальшої індексації відповідних надходжень, виконання вимог статті 627 Цивільного кодексу України щодо справедливості укладеного договору шляхом забезпечення застосування рівного підходу при визначенні орендної плати незалежно від особи - учасника правовідносин.

Згідно вимог НаказуДержавного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук України від 27.01.2006 №18/15/21/11 Про порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів регламентовано механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів та затверджено форму з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Відповідно до правової позиції Верховного суду України у справі за №6-824цс16 від 11.05.2016 обов'язок зі сплати орендної плати є нормативно регульованим і не може визначатись, змінюватись та припинятись сторонами договору за власним волевиявленням з порушенням умов та порядку, передбачених чинним законодавством; дотримання порядку визначення орендної плати відповідно до проведеної нормативної грошової оцінки є чинником економічного регулювання земельних відносин, визначення економічно обґрунтованих надходжень до місцевих бюджетів та можливості подальшої індексації відповідних надходжень, виконання вимог щодо справедливості укладеного договору шляхом забезпечення застосування рівного підходу при визначенні орендної плати незалежно від особи - учасника правовідносин; порушення цього порядку суперечить частині першій статті 13 Закону України Про оцінку земель , частині першій пункту 289.1 статті 289 ПК України.

У вищезазначеній правовій позиції Верховний суд України дійшов до висновку, що помилково вважати факт непроведення нормативної грошової оцінки, у порядку встановленому законодавством, суто формальною підставою для визнання спірного договору недійсним.

Згідно довідки відділу Держгеокадастру у Кам'янець-Подільському районі від 22.08.2016 нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є об'єктом оренди за договором від 04.06.2007 не проведена.

Також, середня вартість 1 га. ріллі по Хмельницькій області станом на 01.01.2016 року становить 34496,74 грн.

Відповідно до ст.ст. 210 - 211 Земельного кодексу України визначено, що нacлiдкoм укладання угод з порушенням законодавства є визнання такої угоди судом недійсною.

Статтями 203, 228 ЦК України передбачено, що правочини не можуть суперечити цивільно-правовому законодавству, не повинні бути спрямовані на порушення інтересів і пошкодження майна держави, територіальної громади громади, незаконним заволодінням ним, а тому, при таких обставинах, договір визнається недійсним.

Відповідно до ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Враховуючи те, що у оренді ОСОБА_1 перебуває земельна ділянка загальною площею 31,00 га, яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради, загальна вартість орендованої земельної ділянки складає: 34496,74 *31,00 = 1 069 398, 94 грн.

Розмір мінімальної орендної плати згідно вимог Податкового кодексу України орієнтовно має становити: 1 058 449, 67 *3%, тобто 32081,97 грн. на рік .

Однак, згідно інформації Кам'янець-Подільської ОДПІ від 17.08.2016 сума орендної плати за земельну ділянку, яка є об'єктом оренди за договором від 04.06.2007 складає 14930,35 грн.

Таким чином, враховуючи відсутність проведення нормативної грошової оцінки землі, встановлення ставки орендної плати на рівні нижчому від 3% та визначення, в зв'язку з цим невірного розміру орендної плати, а отже і відсутність законодавчо обґрунтованої істотної умови договору, спірний договір оренди за ст. 13 ЗУ Про оцінку земель , а також ст. ст. 203, 215 ЦК має бути визнаний недійсним.

Враховуючи вищевикладене, встановлено, що у зв'язку з укладенням договору оренди земельної ділянки від 04.06.2007 без проведення нормативно-грошової оцінки землі, яка є обов'язковою,орендна плата за користування вказаною земельною ділянкою значно занижена, що призводить до ненадходження коштів до бюджету.

Згідно вимог ст. 257 Цивільного кодексу України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Відповідно до ст. 261 Цивільного кодексу України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Отже, норми, встановлені ч.1 ст.261 ЦК України щодо початку перебігу позовної давності, поширюються на звернення прокурора до суду із заявою про захист державних інтересів, перебіг позовної давності в такому разі починається від дня, коли прокурор довідався або міг довідатися про порушення інтересів держави.

Таким чином, закон пов'язує початок перебігу позовної давності не з моментом поінформованості про вчинення певної дії чи прийняття рішення, а з моментом обізнаності про вчинення порушення закону та порушення у зв'язку з цим прав та охоронюваних законом інтересів.

Враховуючи те, що прокуратурі про порушення вимог земельного законодавства стало відомо з листа відділу Держгеокадастру у Кам'янець-Подільському районі від 25.08.2016, спірніправовідносини тривають, а тому строк позовної давності - не пропущено.

Частиною 3 статті 88 ЦПК України передбачено, якщо позивача, на користь якого ухвалено рішення, звільнено від сплати судового збору, він стягується з відповідача в дохід держави пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог.

Керуючись ст.ст. 88, 213, 215 ЦПК України, -

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити.

Визнати недійсним договір оренди землі від 04.06.2007 року , укладений між орендодавцем Кам янець- Подільською районною державною адміністрацією та орендарем ОСОБА_1 та зареєстрований у Кам'янець-Подільському районному відділі регіональної філії державного підприємства Центр Державного земельного кадастру при Держкомземі , про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 08.08.2007 за № 0407755580009, кадастровий номер земельної ділянки: НОМЕР_1

Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави судовий збір у сумі 1378,00 грн. та зарахувати на рахунок прокуратури Хмельницької області (код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України , м. Київ, МФО 820172, рахунок 35218028002814, код класифікації видатків бюджету 2800).

На рішення може бути подано апеляційну скаргу в апеляційний суд Хмельницької області через Кам"янець-Подільський міськрайонний суд на протязі 10 днів з дня проголошення рішення. Особи, які брали участь у справі , але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом 10 днів з дня отримання копії цього рішення.

Суддя Кам'янець-Подільського міськрайонного суду : Семенюк В.В

СудКам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення14.03.2017
Оприлюднено30.03.2017
Номер документу65534492
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —676/4982/16-ц

Рішення від 14.03.2017

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Семенюк В. В.

Рішення від 14.03.2017

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Семенюк В. В.

Ухвала від 03.11.2016

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Семенюк В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні