Справа № 712/2141/17
Провадження № 2-а/712/324/17
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 березня 2017 року Соснівський районний суд м. Черкаси в складі:
головуючого судді - Пересунька Я.В.,
при секретарі - Сагун Я.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду в м. Черкаси справу за адміністративним позовом приватного підприємства Черкаскомбуд до Черкаської міської ради про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії , -
в с т а н о в и в:
У лютому 2017 року приватне підприємство "Черкаскомбуд" (далі - ПП "Черкаскомбуд") звернулось до суду з указаним адміністративним позовом, просило визнати протиправною бездіяльність Черкаської міської ради щодо неприйняття рішення згідно із ст. 123 ЗК України за заявою ПП Черкаскомбуд від 22 грудня 2016 року про надання йому дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1603 га по вул. Сержанта Волкова, 8а у м. Черкаси в користування на умовах оренди строком на 49 років; зобов'язати Черкаську міську раду розглянути заяву ПП Черкаскомбуд від 22 грудня 2016 року про надання йому дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1603 га по вул. Сержанта Волкова, 8а у м. Черкаси, в користування на умовах оренди строком на 49 років, із прийняттям відповідного рішення у спосіб, строки та в межах, що передбачені ст. 123 ЗК України, з урахуванням висновків у мотивувальній частині постанови суду у цій справі.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 21 грудня 1993 року фізична особа ОСОБА_1 придбав у дослідної станції тваринництва (згодом реорганізовану у ВАТ "Україна") комплекс споруд: нежилу майстерню, вісову, цех, нужник) по вул. Сержанта Волкова, 8а у м.Черкаси, на які за ним було визнано право власності відповідно до рішення Черкаського районного суду від 16 січня 2002 року.
12 лютого 2007 року ОСОБА_1 створив ПП "Черкаскомбуд" та вніс до статутного капіталу цього підприємства належні йому на праві приватної власності нежилу майстерню, вісову, цех, нужник по вул. Сержанта Волкова, 8а у м.Черкаси, що призвело до переходу до цього підприємства права користування земельною ділянкою під вказаними приміщеннями.
Розмір та конфігурація земельної ділянки по вул. Сержанта Волкова, 8а у м.Черкаси підтверджується наявним в інвентаризаційній справі планом земельної ділянки у масштабі 1:500, який було розроблено Черкаським обласним об'єднаним бюро технічної інвентаризації. Зокрема, а експлікації угідь загальна площа земельної ділянки вказана у розмірі 1,4701 га, у тому числі й під спорудами 0,0612 га. Водночас, у 2016 році ПП "Черкаскомбуд" було обрано розмір земельної ділянки у 1,1603 га за фактичним використанням.
9 грудня 2016 року ОСОБА_1, як директором ПП "Черкаскомбуд", було отримано довідку Управління Держгеокадастру у Черкаському районі Черкаської області, відповідно до якої вказана земельна ділянка знаходиться в межах м.Черкаси та відноситься до земель, не наданих у власність чи користування; за видом угідь - до земель під господарськими будівлями та дворами (що за ст.38 ЗК України відноситься до категорії земель житлової та громадської забудови).
22 грудня 2016 року ОСОБА_1, як директор ПП "Черкаскомбуд", звернувся до Черкаської міської ради із заявою встановленого зразка про надання дозволу на відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди строком на 49 років, до якої додав відповідні документи згідно опису.
19 січня 2017 року Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради залишив заяву ПП "Черкаскомбуд" без розгляду, посилаючись на те, що право власності на нерухоме майно по вул. С.Волкова, 8а у м.Черкаси належить не ПП "Черкаскомбуд", а ОСОБА_1 (витяг із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень від 2 липня 2014 року № 23724610).
Проте по-перше, така підстава для відмови не передбачена ст. 123 ЗК України, а по-друге, розгляд заяви ПП "Черкаскомбуд" від 22 грудня 2016 року мав бути здійснений не листом Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради, а рішенням сесії Черкаської міської ради.
У судовому засіданні директор ПП "Черкаскомбуд" доводи позовної заяви підтримав.
Представник ПП "Черкаскомбуд" ОСОБА_2 також підтримав доводи адміністративного позову. Додатково пояснив, що Черкаська міська рада постійно знаходить якісь нові приводи для відмови у виділенні спірної земельної ділянки у користування позивачу та штучно створює перешкоди в цьому.
Представник Черкаської міської ради ОСОБА_3 проти задоволення позову заперечила. Додатково пояснила, що ПП "Черкаскомбуд" дійсно 22 грудня 2016 року зверталось до Черкаської міської ради із заявою про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1603 га по вул. Сержанта Волкова, 8а у м. Черкаси в користування на умовах оренди строком на 49 років, але в задоволенні такої заяви було відмовлено, оскільки власником приміщень на земельній ділянці за вказаною адресою є не ПП, а інша фізична особа.
Водночас, представник Черкаської міської ради зазначила, що при підготовці до цієї справи вона зверталась до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради за поясненнями щодо порушення останнім порядку розгляду такої заяви (зокрема, щодо не винесення цього питання на розгляд сесії Черкаської міської ради), але жодних пояснень їй надано не було.
Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи та надані суду докази, суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.
Відповідно до ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), тощо.
Статтею 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
За змістом ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин віднесено до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад.
Частиною 1 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно із ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Судом установлено, що відповідно до довідки Управління Держгеокадастру у Черкаському районі Черкаської області від 9 грудня 2016 року № 32-28-0.6-9148/15-16, земельна ділянка площею 1,1603 га по вул. С.Волкова, 8а у м.Черкаси є земельною ділянкою, яка не надана у власність або постійне користування в межах населеного пункту (а.с. 21).
Відповідно до відомостей Управління планування та архітектури Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради від 4 січня 2017 року № 57102-з, на земельну ділянку орієнтовною площею 1,16 га по вул.. С.Волкова, 8а у м. Черкаси, на якій розташовані нежитлові будівлі, наявні містобудівні обмеження та обтяження землекористування, пов'язані з реалізацією генерального плану та плану зонування м.Черкаси. Згідно з генеральним планом міста, вказана земельна ділянка відноситься до території блокованої та садибної житлової забудови, вулично-дорожньої мережі та зелених насаджень загального користування. Відповідно до плану зонування території м.Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 4 грудня 2014 року № 2-513, земельна ділянка належить до зони житлової забудови Ж-1п, Ж-2п, зони транспортної інфраструктури ТР-3 та рекреаційної зони озеленених територій загального користування Р-3п (а.с.24).
Таким чином, земельна ділянка по вул. С.Волкова, 8а у м.Черкаси територіально розміщена в адміністративних межах м.Черкаси, тому право на розпорядження цією земельною ділянкою належить Черкаській міській раді.
Рішенням Черкаського районного суду Черкаської області від 16 січня 2002 року (справа № 2-130-2002), яке набрало законної сили, за ОСОБА_1 визнано право власності на нежилу майстерню, цех, вісову та нужник по вул. Волкова 8а у м.Черкаси (а.с. 22).
Порядок надання земельної ділянки комунальної власності в користування визначено у ст. 123 ЗК України.
Відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
Таким чином, Земельний кодекс України визначає чіткий перелік підстав для відмови особі в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, при цьому зобов'язує орган державної влади або орган місцевого самоврядування, у випадках ухвалення рішення про відмову в надані такого дозволу, належним чином мотивувати причини цієї відмови.
22 грудня 2016 року ПП "Черкаскомбуд" звернулось до Управління надання адміністративних послуг Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1603 га по вул. С.Волкова, 8а у м.Черкаси під нежитловими приміщеннями в оренду на 49 років, до якої також було надано відповідні документи (а.с. 26).
Таким чином, за результатами розгляду вказаної заяву ПП "Черкаскомбуд" Черкаська міська рада повинна була на черговому пленарному засіданні сесії Черкаської міської ради прийняти відповідне вмотивоване рішення.
19 січня 2017 року Департаментом архітектури та містобудування Черкаської міської ради повідомлено ПП "Черкаскомбуд" листом № 57102-з про те, що його звернення від 22 грудня 2016 року залишено без розгляду, оскільки право власності на нерухоме майно (нежитлові будівлі) по вул. С.Волкова, 8а у м.Черкаси є власністю громадянина ОСОБА_1, а оформити цю земельну ділянку в користування може лише власник нерухомого майна (а.с. 27).
Оскільки ПП Черкаскомбуд звернулось 22 грудня 2016 року до Черкаської міської ради із заявою в порядку ст. 123 ЗК України, а Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради є структурним підрозділом Черкаської міської ради та не уповноважений вирішувати по суті заяви щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в адміністративних межах м. Черкаси, то суд робить висновок про те, що заяву ПП "Черкаскомбуд" від 22 грудня 2016 року було розглянуто не уповноваженим органом, що свідчить про бездіяльність органу місцевого самоврядування - Черкаської міської ради.
За таких обставин, позов ПП "Черкаскомбуд" підлягає задоволенню, шляхом визнання протиправною бездіяльності Черкаської міської ради щодо неприйняття рішення за заявою ПП Черкаскомбуд від 22 грудня 2016 року про надання ПП Черкаскомбуд дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1603 га по вул. Сержанта Волкова, 8а у м.Черкаси, в користування на умовах оренди строком на 49 років та зобов'язання Черкаську міську раду розглянути заяву ПП Черкаскомбуд від 22 грудня 2016 року про надання ПП Черкаскомбуд дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1603 га по вул. Сержанта Волкова, 8а у м. Черкаси, в користування на умовах оренди строком на 49 років, із прийняттям відповідного рішення у строк, визначений ч. 3 ст. 123 ЗК України.
У порядку розподілу судових витрат, за рахунок бюджетних асигнувань Черкаської міської ради на користь ПП "Черкаскомбуд" підлягають стягненню понесені останнім судові витрати у вигляді судового збору за дві вимоги немайнового характеру у розмірі 3 200 грн.
Керуючись ст. ст. 122, 123 ЗК України, ст. ст. 2 , 6 , 18 , 69 , 70 , 71 , 72 , 94, 159-162 , 167 КАС України, -
п о с т а н о в и в:
Адміністративний позов приватного підприємства Черкаскомбуд до Черкаської міської ради про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - з а д о в о л и т и.
Визнати протиправною бездіяльність Черкаської міської ради щодо неприйняття рішення за заявою приватного підприємства Черкаскомбуд від 22 грудня 2016 року про надання приватному підприємству Черкаскомбуд дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1603 га по вул. Сержанта Волкова, 8а у м.Черкаси, в користування на умовах оренди строком на 49 років.
Зобов'язати Черкаську міську раду розглянути заяву приватного підприємства Черкаскомбуд від 22 грудня 2016 року про надання приватному підприємству Черкаскомбуд дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1603 га по вул. Сержанта Волкова, 8а у м. Черкаси, в користування на умовах оренди строком на 49 років, із прийняттям відповідного рішення у строк, визначений ч. 3 ст. 123 ЗК України.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Черкаської міської ради (код ЄДРПОУ: 25212542) на користь приватного підприємства Черкаскомбуд (код ЄДРПОУ: 34923818) судові витрати у розмірі 3 200 (три тисячі двісті) грн 00 коп.
Постанова може бути оскаржена позивачем до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня її проголошення, або суб'єктом владних повноважень у строк, визначений у п. 2 ч. 2 ст. 186 КАС України, шляхом подання апеляційної скарги через Соснівський районний суд м. Черкаси, із одночасним направленням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. Якщо було подано апеляційну скаргу постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя: Я.В. Пересунько
Суд | Соснівський районний суд м.Черкас |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2017 |
Оприлюднено | 31.03.2017 |
Номер документу | 65581993 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Соснівський районний суд м.Черкас
Пересунько Я. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні