ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
29 березня 2017 року № 826/10489/16
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Аблова Є.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер Україна до Головного територіального управління юстиції у місті Києві, начальника Оболонського районного управління юстиції у місті Києві ОСОБА_2, відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Оболонської районної в місті Києві державної адміністрації про визнання протиправними дій, скасування державної реєстрації, -
В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося товариство з обмеженою відповідальністю Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер Україна (надалі - позивач або ТОВ Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер Україна , Товариство) з позовом до Головного територіального управління юстиції у місті Києві (надалі - відповідач-1 або ГТУ юстиції у м. Києві), начальника Оболонського районного управління юстиції у місті Києві ОСОБА_2 (надалі - відповідач-2 або начальник Оболонського РУЮ у м. Києві ОСОБА_2) та відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Оболонської районної в місті Києві державної адміністрації (надалі - відповідач-3 або відділ з питань державної реєстрації ЮО та ФОП Оболонської РДА), в якому просить:
- визнати протиправними дії начальника Оболонського РУЮ у м. Києві ОСОБА_2 щодо затвердження правового висновку від 29.09.2015 щодо установчих документів, поданих на реєстрацію первинної професійної спілки Надія - 2015 при ТОВ Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України ;
- визнати протиправним та скасувати наказ Оболонського РУЮ у м. Києві № 232/01 від 29.09.2015 Про реєстрацію первинної професійної спілки Надія - 2015 при товаристві з обмеженою відповідальністю Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України ;
- визнати протиправним та скасувати свідоцтво про реєстрацію профспілки від 29.09.2015 № 66/91ПС;
- визнати протиправним та скасувати запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань номер 10691020000035486 від 21.10.2015 про проведення державної реєстрації первинної професійної спілки Надія - 2015 при ТОВ Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України .
Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю рішень та дій начальника Оболонського РУЮ у м. Києві та відділу з питань державної реєстрації ЮО та ФОП Оболонської РДА, внаслідок яких було легалізовано незаконно створену при ТОВ Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України первинну професійну спілку Надія - 2015 з подальшим внесенням запису про її державну реєстрацію до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
У відповідному судовому засіданні представники позивача заявлені позовні вимоги підтримали у повному обсязі.
Відповідачі явку своїх представників у судове засідання не забезпечили, про дату, час і місце судового засідання повідомлені належним чином, і жодні заперечення проти позову та додаткові документи до суду не подали. Натомість 23.09.2016 та 10.11.2016 від начальника відділу з питань державної реєстрації ЮО та ФОП Оболонської РДА ОСОБА_3 надійшли заяви про проведення судових засідань за відсутності представника Відділу.
Відповідно до ч. 6 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України (далі по тексту - КАС України), якщо немає перешкод для розгляду справи в судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомленні про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи неприбуття представників відповідачів у судове засідання, суд ухвалив розглядати справу у порядку письмового провадження.
Розглянувши подані позивачем документи і матеріали, заслухавши пояснення його представників, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.
Наказом Оболонського РУЮ у м. Києві від 29.09.2015 № 232/01 за підписом начальника ОСОБА_2 легалізовано шляхом реєстрації первинну професійну спілку Надія - 2015 при ТОВ Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України (далі по тексту - ППС Надія-2015 , профспілка).
В той же день начальник Оболонського РУЮ у м. Києві ОСОБА_2 видав ППС Надія-2015 свідоцтво про реєстрацію профспілки № 66/91 ПС від 29.09.2015.
21.10.2015 державний реєстратор відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Оболонського району Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у м. Києві здійснив державну реєстрацію ППС Надія-2015 при ТОВ Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер Україна (ідентифікаційний код 40077079, місцезнаходження: 04073, м. Київ, проспект Московський, 28-А, літ. Г, офіс 80).
Позивач вважає такі рішення та дії відповідачів незаконними з тих підстав, що при легалізації ППС Надія-2015 не було дотримано вимог діючого законодавства України в частині порядку проведення таких дій, зокрема: документи на легалізацію профспілки подано із пропущенням строку, визначеного Законом України Про громадські об'єднання ; документи, подані на легалізацію профспілки, не відповідають вимогам діючого законодавства України; документи на легалізацію профспілки подано особою, яка на дату подачі документів не була членом профспілки, відповідно, не мала обсягу повноважень для подання вказаних документів; свідоцтво про реєстрацію профспілки не відповідає вимогам законодавства України.
На переконання позивача, профспілка була створена та зареєстрована неуповноваженою особою, з порушенням норм чинного законодавства та з єдиною метою - блокувати ведення господарської діяльності підприємства та за для власної вигоди трьох членів профспілки.
Додатково позивач повідомив, що в порушення норм ст. 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності керівні органи ППС Надія-2015 (первинної профспілкової організації) не повідомила роботодавця (ТОВ Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України ) про факт створення та легалізації вказаної профспілки.
Натомість, товариство дізналося про дані обставини лише під час розгляду Голосіївським районним судом міста Києва цивільної справи №752/15056/15-ц за позовом працівника (фізичної особи) до ТОВ Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України про скасування наказу, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу. Так, в ході розгляду цивільної справи на підставі ухвали Голосіївського районного суду міста Києва від 16.03.2016 з Оболонського районного управління юстиції у м. Києві в порядку ст. 137 Цивільного-процесуального кодексу України були витребувані матеріали реєстраційної справи ППС Надія-2015 при ТОВ Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер Україна (в повному обсязі). Відповідно за результатами вивчення таких матеріалів Товариство дізналося про порушення своїх прав.
Копії таких реєстраційних матеріалів разом з копією супровідного листа Оболонського РУЮ у м. Києві від 12.04.2016 № 163/01-04.03 додані до адміністративного позову.
Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.
Особливості правового регулювання, засади створення, права та гарантії діяльності професійних спілок визначені в Законі України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності від 15.09.1999 № 1045-XIV (далі по тексту - Закон № 1045-XIV).
Відповідно до ст. 1 Закону № 1045-XIV під професійною спілкою (профспілкою) розуміють добровільну неприбуткову громадську організацію, що об'єднує громадян, пов'язаних спільними інтересами за родом їх професійної (трудової) діяльності (навчання). Зокрема, первинною організацією профспілки є добровільне об'єднання членів профспілки, які, як правило, працюють на одному підприємстві, в установі, організації незалежно від форми власності і виду господарювання або у фізичної особи, яка використовує найману працю, або забезпечують себе роботою самостійно, або навчаються в одному навчальному закладі.
Професійні спілки створюються з метою здійснення представництва та захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки. Профспілкові організації на підприємствах, в установах, організаціях та їх структурних підрозділах представляють інтереси своїх членів і захищають їх трудові, соціально-економічні права та інтереси (ст.ст. 2, 37 цього Закону).
Нормами ст. 16 Закону № 1045-XIV визначено, що профспілки легалізуються шляхом повідомлення на відповідність заявленому статусу. Легалізація всеукраїнських профспілок та їх об'єднань, інших профспілок та їх об'єднань здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань (а саме: Міністерством юстиції України, структурними підрозділами головних територіальних управлінь юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі, районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних, міжрайонних управлінь юстиції).
Для легалізації профспілок їх засновники або керівники виборних органів подають заяви. До заяви додаються статут (положення), протокол з'їзду, конференції, установчих або загальних зборів членів профспілки з рішенням про його затвердження, відомості про виборні органи, наявність організацій профспілки у відповідних адміністративно-територіальних одиницях, про засновників об'єднань.
На підставі поданих профспілкою, об'єднанням профспілок документів легалізуючий орган у місячний термін підтверджує заявлений статус за ознаками, визначеними статтею 11 цього Закону, включає профспілку, об'єднання профспілок до реєстру об'єднань громадян і видає профспілці, об'єднанню профспілок свідоцтво про легалізацію із зазначенням відповідного статусу.
При цьому, легалізуючий орган не може відмовити в легалізації профспілки, об'єднання профспілок. У разі невідповідності поданих документів профспілки, об'єднання профспілок зазначеному статусу легалізуючий орган пропонує профспілці, об'єднанню профспілок надати додаткову документацію, необхідну для підтвердження статусу.
Статус організацій всеукраїнської профспілки чи профспілки іншого статусу визначається статутом цієї профспілки. Про належність до певної профспілки організації, які діють на підставі статуту цієї профспілки, надсилають легалізуючому органу за місцем свого знаходження повідомлення із посиланням на свідоцтво про легалізацію профспілки, на підставі якого вони включаються до реєстру об'єднань громадян. Первинні профспілкові організації також письмово повідомляють про це роботодавця.
Профспілка підприємства, установи, організації, яка діє на підставі власного статуту, легалізується у порядку, визначеному цією статтею. Профспілка набувають права юридичної особи з моменту затвердження статуту (положення).
На момент виникнення спірних правовідносин порядок підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань був затверджений наказом Міністерства юстиції України від 08.07.2011 №1828/5 (що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.07.2011 за №855/19593), а зразок свідоцтва про легалізацію профспілки, об'єднання профспілок - наказом Міністерства юстиції України від 24.09.2003 № 117/5 (що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 24.09.2003 за № 841/8162).
Між тим, нормами ч. 1 і 3 ст. 4 Закону №1045-XIV (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що законодавство про профспілки складається з Конституції України, Закону України Про об'єднання громадян , цього Закону, Кодексу законів про працю України та інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них. При цьому, Закон України Про об'єднання громадян застосовується до профспілок, якщо інше не передбачено цим Законом.
На момент виникнення спірних правовідносин названий Закон України Про об'єднання громадян втратив свою чинність згідно із Законом України Про громадські об'єднання від 22.03.2012 № 4572-VI (далі по тексту - Закон № 4572-VI), який відповідно преамбули врегульовує порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об'єднань.
За змістом ч.ч. 1 - 3 ст. 1 Закону № 4572-VI (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) громадське об'єднання - це добровільне об'єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів. Громадське об'єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка. Громадська організація - це громадське об'єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи.
В силу ч. 1 ст. 2 Закону № 4572-VI дія цього Закону поширюється на суспільні відносини у сфері утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об'єднань в Україні.
З контексту наведених норм права можна дійти висновку, що Закон №4572-VI застосовується до профспілок в частині, що не суперечить Закону № 1045-XIV, зокрема, в частині порядку утворення та реєстрації діяльності профспілок.
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 7 і 11 ст. 9 Закону № 4572-VI, утворення громадського об'єднання здійснюється на установчих зборах його засновників та оформлюється протоколом, який підписується головуючим та секретарем зборів.
Протокол установчих зборів громадського об'єднання має містити відомості про: 1) дату та місце проведення установчих зборів; 2) осіб, які брали участь в установчих зборах (відповідно до частини одинадцятої цієї статті); 3) рішення про утворення громадського об'єднання із зазначенням мети (цілей) його діяльності; 4) рішення про визначення найменування та за наявності - скороченого найменування громадського об'єднання; 5) рішення про затвердження статуту громадського об'єднання; 6) рішення про утворення (обрання) керівника, органів управління громадського об'єднання відповідно до затвердженого статуту; 7) рішення про визначення особи (осіб), яка має право представляти громадське об'єднання у правовідносинах з державою та іншими особами і вчиняти дії від імені громадського об'єднання без додаткового уповноваження (далі - особа, уповноважена представляти громадське об'єднання), - для громадського об'єднання, яке має намір здійснювати діяльність без статусу юридичної особи, якщо утворення (обрання) органів управління не передбачено рішенням про утворення такого об'єднання; 8) рішення про визначення особи (осіб), яка має право представляти громадське об'єднання для здійснення реєстраційних дій, - для громадського об'єднання, яке має намір здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи.
Невід'ємною частиною протоколу установчих зборів громадського об'єднання є реєстр осіб, які брали участь в установчих зборах, в якому обов'язково зазначаються відомості: 1) щодо фізичних осіб - прізвище, ім'я та по батькові особи, дата народження, а для іноземців та осіб без громадянства також дані національного паспорта або документа, що його замінює. Дані про особу засвідчуються її особистим підписом; 2) щодо юридичних осіб - повне найменування, ідентифікаційний код, юридична адреса, прізвище, ім'я та по батькові особи, яка уповноважена брати участь в установчих зборах. Ці дані засвідчуються підписом особи, уповноваженої брати участь в установчих зборах.
Згідно до ч. 8 ст. 9 Закону №4572-VI громадські об'єднання реєструються або повідомляють про своє утворення у порядку, передбаченому цим Законом, протягом 60 днів з дня проведення установчих зборів.
Тобто, наведеною нормою встановлений граничний строк, впродовж якого може бути утворена профспілка, а саме - протягом 60 днів з дня проведення установчих зборів відповідної профспілки.
Особливості реєстрації громадського об'єднання врегульовані ст. 12 Закону № 4572-VI. Частинами 1 - 3 вказаної статті Закону встановлено, що громадське об'єднання, яке має намір здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи, підлягає реєстрації в порядку, визначеному Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців , з урахуванням особливостей, установлених цим Законом.
Реєстрація громадського об'єднання здійснюється безоплатно органами виконавчої влади, на які відповідно до законодавства покладені повноваження з питань реєстрації громадських об'єднань (далі - уповноважений орган з питань реєстрації), за місцезнаходженням громадського об'єднання.
Для реєстрації громадського об'єднання керівник або особа (особи), яка має право представляти громадське об'єднання для здійснення реєстраційних дій, протягом 60 днів з дня утворення громадського об'єднання подають (надсилають поштовим відправленням) до уповноваженого органу з питань реєстрації за місцезнаходженням громадського об'єднання заяву за формою, затвердженою Міністерством юстиції України, до якої додаються: 1) примірник протоколу установчих зборів, оформленого з дотриманням вимог частин другої, п'ятої, сьомої статті 9 цього Закону; 2) статут (у двох примірниках); 3) відомості про керівні органи громадського об'єднання із зазначенням прізвища, ім'я, по батькові (за наявності), дати народження керівника, членів інших керівних органів, посади в керівних органах, контактного номера телефону та інших засобів зв'язку, а також зазначені відомості про особу (осіб), яка має право представляти громадське об'єднання для здійснення реєстраційних дій, до яких додається письмова згода цієї особи, передбачена частиною шостою статті 9 цього Закону, якщо така особа не була присутня на установчих зборах; 4) заповнена реєстраційна картка на проведення державної реєстрації юридичної особи, за формою, затвердженою наказом Міністерства юстиції України від 14.10.2011 №3178/5 Про затвердження форм реєстраційних карток , зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19.10.2011 за №1207/19945. В подальшому, після прийняття рішення про реєстрацію (легалізацію) профспілки, дана реєстраційна картка передається уповноваженим органом з питань реєстрації (легалізації) профспілок в Порядку, затвердженому наказом Міністерства юстиції України 01.07.2013 №1302/5, до державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців для проведення відповідних реєстраційних дій.
При цьому, заяву та документи, зазначені в пунктах 3 і 4 частини третьої цієї статті, підписує керівник або особа (особи), яка має право представляти громадське об'єднання для здійснення реєстраційних дій. Справжність підпису зазначеної особи на заяві про реєстрацію громадського об'єднання засвідчується нотаріально.
Поряд з цим, ч. 2 ст. 8 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 15.05.2003 №755-IV (далі по тексту - Закон № 755-IV, (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначені вимоги окремо вимоги до оформлення реєстраційної картки, а саме: заповнюється машинодруком або від руки друкованими літерами. Якщо документи надсилаються державному реєстратору поштовим відправленням, справжність підпису заявника на реєстраційній картці (заяві, повідомленні) повинна бути нотаріально засвідчена. Підпис особи, уповноваженої діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), на реєстраційній картці та заяві про втрату (заміну) документів повинен бути засвідчений відповідною посадовою особою в установленому порядку.
Також, ч. 9 ст. 24 цього Закону передбачено, що якщо документи для проведення державної реєстрації юридичної особи подаються засновником юридичної особи, державному реєстратору додатково пред'являється його паспорт громадянина України або паспортний документ іноземця. Якщо документи для проведення державної реєстрації юридичної особи подаються особою, уповноваженою засновником (засновниками) юридичної особи, державному реєстратору додатково пред'являється її паспорт громадянина України або паспортний документ іноземця та надається документ, що засвідчує її повноваження або в разі подання електронних документів документ, що засвідчує повноваження цієї особи, в електронній формі залучається до документів, передбачених частинами першою - сьомою цієї статті.
Відповідно до ч. 8 ст. 12 Закону № 4572-VI у разі неподання (ненадсилання) документів для реєстрації громадського об'єднання протягом 60 днів з дня утворення таке громадське об'єднання не вважається утвореним.
Згідно до ч.ч. 9, 11, 12, 14 - 18 ст. 12 цього Закону на підставі поданих документів уповноважений орган з питань реєстрації протягом семи робочих днів з дня їх отримання приймає рішення про реєстрацію або про відмову у реєстрації громадського об'єднання, про направлення документів на доопрацювання чи про залишення документів без розгляду по суті.
За наявності підстав для відмови у реєстрації громадського об'єднання, передбачених частиною десятою цієї статті, уповноважений орган з питань реєстрації у межах строку, передбаченого частиною дев'ятою цієї статті, приймає рішення у формі наказу про відмову у реєстрації. Невід'ємним додатком до рішення є висновок за результатами правової експертизи, який має бути вмотивованим та містити вичерпні підстави відмови.
Також, уповноважений орган з питань реєстрації у межах строку, передбаченого частиною дев'ятою цієї статті, може прийняти рішення у формі наказу про направлення документів на доопрацювання за наявності однієї або сукупності таких підстав: 1) невідповідність таких документів вимогам статей 8, 9, 11 цього Закону; 2) виявлення у статуті громадського об'єднання положень, які суперечать цьому Закону (крім статті 4) та іншим законам України; 3) порушення порядку створення громадського об'єднання як юридичної особи, встановленого законом: а) наявність обмежень на зайняття відповідних посад, встановлених законом щодо осіб, які зазначені як керівник, посадові особи інших керівних органів громадського об'єднання; б) невідповідність відомостей, вказаних у реєстраційній картці на проведення державної реєстрації громадського об'єднання як юридичної особи, відомостям, зазначеним у документах, що подані для проведення реєстрації громадського об'єднання. До такого рішення має додаватися висновок за результатами правової експертизи, який містити вичерпні та вмотивовані (з посиланням на відповідні положення законів України) зауваження до поданих документів.
У разі прийняття рішення про направлення громадському об'єднанню поданих документів на доопрацювання копія рішення видається (надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення) керівнику або особі (особам), яка має право представляти громадське об'єднання для здійснення реєстраційних дій, не пізніше наступного дня після його прийняття, разом з одним примірником статуту та документами, що подавалися для проведення реєстрації такого об'єднання (крім документів, до яких висловлені зауваження у висновку).
За відсутності підстав для відмови у реєстрації громадського об'єднання, передбачених частиною десятою цієї статті, для направлення документів на доопрацювання, передбачених частиною чотирнадцятою цієї статті, або для залишення документів без розгляду по суті, передбачених частиною сімнадцятою цієї статті, уповноважений орган з питань реєстрації у межах строку, визначеного частиною дев'ятою цієї статті: 1) приймає рішення у формі наказу про реєстрацію громадського об'єднання; 2) вносить до Реєстру громадських об'єднань відомості про зареєстроване громадське об'єднання та забезпечує внесення відомостей про зареєстроване громадське об'єднання як юридичну особу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; 3) видає (надсилає рекомендованим листом з повідомленням про вручення) керівнику або особі (особам), яка має право представляти громадське об'єднання для здійснення реєстраційних дій, виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - виписка з Єдиного державного реєстру), свідоцтво про реєстрацію громадського об'єднання як громадської організації чи громадської спілки установленого Кабінетом Міністрів України зразка (далі - свідоцтво про реєстрацію) та один примірник статуту з відміткою про реєстрацію.
Крім того, уповноважений орган з питань реєстрації приймає рішення про залишення документів без розгляду по суті за наявності однієї або сукупності таких підстав: 1) документи подані не в повному обсязі; 2) неповнота відомостей у поданих громадським об'єднанням документах, яку не можна усунути без прийняття рішення про залишення документів без розгляду по суті; 3) документи подані особою, яка не має на це повноважень; 4) документи подано з порушенням строку подання документів для реєстрації громадського об'єднання; 5) громадське об'єднання в установлений частиною дев'ятнадцятою цієї статті строк не подало до уповноваженого органу з питань реєстрації виправлених документів.
В такому випадку уповноважений орган з питань реєстрації у межах строку, передбаченого частиною дев'ятою цієї статті, видає (надсилає рекомендованим листом з повідомленням про вручення) керівнику або особі (особам), яка має право представляти громадське об'єднання для здійснення реєстраційних дій, копію рішення у формі наказу про залишення документів без розгляду по суті, один примірник статуту та документи, що подавалися для проведення реєстрації громадського об'єднання.
Частинами 19 - 21 ст. 12 зазначеного Закону передбачено, що громадське об'єднання протягом шести місяців з дня отримання копії рішення про відмову у реєстрації громадського об'єднання з підстав, передбачених пунктом 2 частини десятої цієї статті, про направлення документів на доопрацювання, залишення документів без розгляду по суті може усунути недоліки та подати документи уповноваженому органу з питань реєстрації в порядку, визначеному цією статтею. У разі виявлення у статуті громадського об'єднання положень, які суперечать цьому Закону та іншим законам України (крім випадків, зазначених у пункті 1 частини десятої цієї статті), рішення про внесення змін до статуту громадського об'єднання приймається в порядку, визначеному статтею 9 цього Закону.
Уповноважений орган з питань реєстрації зобов'язаний протягом п'яти робочих днів з дня надходження документів після усунення недоліків прийняти рішення про реєстрацію громадського об'єднання та вчинити інші дії, передбачені частиною одинадцятою цієї статті.
Громадське об'єднання, яке протягом шести місяців з дня отримання копії рішення про відмову у реєстрації громадського об'єднання з підстав, передбачених пунктом 2 частини десятої цієї статті, про направлення документів на доопрацювання, залишення документів без розгляду по суті не подало документи після усунення недоліків уповноваженому органу з питань реєстрації в порядку, визначеному цією статтею, не вважається утвореним.
Як свідчать надані позивачем копії матеріалів реєстраційної справи ППС Надія-2015 , достовірність та повнота обсягу яких не була спростована відповідачами, 11.06.2015 на Установчій Конференції засновниками у кількості 3-х осіб (ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6) були прийняті рішення про утворення ППС Надія-2015 при ТОВ Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер Україна , затвердження статуту профспілки, визначення її виконавчого органу з обранням голови профспілки (ОСОБА_4), та уповноваження третьої особи (ОСОБА_7) на представництво інтересів профспілки для здійснення державної реєстрації, що зафіксовано в протоколі від 11.06.2015.
27.07.2015 до Оболонського РУЮ у м. Києві надійшла паперова заява про реєстрацію громадського об'єднання - ППС Надія - 2015 , складена за формою, затвердженою наказом Міністерства юстиції України Про затвердження форм документів, надання (надсилання) яких встановлено Законом України Про громадські об'єднання від 14.12.2012 № 1842/5. Ця заява від 11.06.2015 була підписана ОСОБА_4 без посвідчення справжності підпису такої особи в нотаріальному порядку. Відомості про перелік поданих разом із заявою від 11.06.2015 документів в тексті цієї заяви відсутній.
За результатами розгляду вказаної заяви на адресу ОСОБА_4 був складений лист від 14.08.2015 № 450/01-04.03, в тексті якого зазначено, що подана заява відноситься до реєстрації громадських організацій та громадських спілок, а тому в Оболонського РУЮ у м. Києві відсутня можливість зареєструвати профспілку, та запропоновано заявнику усунути невідповідності поданих документів. Наявний в матеріалах реєстраційної справи лист від 14.08.2015 № 450/01-04.03 не підписаний посадовою особою Управління, докази вручення та/або надислання листа за відповідною адресою відсутні.
24.09.2016 ОСОБА_4 подав до Оболонського РУЮ в м. Києві нотаріально засвідчену заяву від 18.09.2015 на легалізацію ППС Надія - 2015 при ТОВ Реккіт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер Україна разом з установчими документами (протоколом Установчої Конференції профспілки від 11.06.2015 з додатками до нього - реєстром осіб, які брали участь в Установчій Конференції; відомостями про органи управління профспілки, відомостями про особу, яка, має право представляти профспілку для здійснення реєстраційних дій, та статутом профспілки, затвердженим тим самим протоколом).
За результатами проведення правової експертизи поданих установчих документів працівник Оболонського РУЮ у м. Києві ОСОБА_8 дійшов таких висновків: статутні документи профспілки відповідають вимогам Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності . Відповідно мета та завдання профспілки не суперечать Конституції України та чинному законодавству, та були надані рекомендації до реєстрації профспілки.
Цей правовий висновок від 29.09.2015 був затверджений начальником Оболонського РУЮ у м. Києві ОСОБА_2
На підставі правового висновку 29.09.2015 Оболонським РУЮ у м. Києві видано наказ від 29.09.2015 за № 232/01 Про реєстрацію первинної професійної спілки Надія - 2015 при товаристві з обмеженою відповідальністю Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України , яким вирішено легалізувати вказану профспілку шляхом її реєстрації, з направленням повідомлення про таку реєстрацію до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
В той же день начальник Оболонського РУЮ у м. Києві ОСОБА_2 видав свідоцтво про реєстрацію профспілки об'єднання профспілок від 29.09.2015 № 66/91 ПС, де зазначені відомості про назву профспілки, її керівні органи, місцезнаходження та територію, на яку поширюється діяльність профспілки, мету діяльності. На титульній сторінці статуту профспілки була зроблена відмітка про її реєстрацію (легалізацію) відповідно до наказу від 29.09.2015 № 232/01 та свідоцтва № 66/91 ПС.
Наступного дня реєстраційна картка форми № 1 від 11.06.2015 на проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом заснування нової юридичної особи, за підписом ОСОБА_7 була направлена супровідним листом начальника Оболонського РУЮ у м. Києві (№ 555/01-04/03 від 30.09.2015) на адресу начальника відділу державної реєстрації ЮО та ФОП Оболонського району державної реєстраційної служби Головного територіального управління юстиції у м. Києві ОСОБА_3 для проведення реєстраційних дій.
При цьому, за наслідками виявлення в тексті поданої ОСОБА_4 нотаріально посвідченої заяви від 18.09.2015 на легалізацію профспілки невідповідності в назві профспілки даним, що вказані в установчих документах, на адресу голові профспілки ОСОБА_4 був додатково направлений лист від 01.10.2015 № 556-1/01-04.03 для виправленні вказаних недоліків.
09.10.2015 ОСОБА_4 подав до Оболонського РУЮ в м. Києві нотаріально посвідчену заяву від 09.10.2015 про легалізацію профспілки, приведену у відповідність до зазначених вимог.
Наразі Оболонське РУЮ у м. Києві ліквідоване на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2016 № 99 Про реформування територіальних органів Міністерства юстиції та розвиток системи надання безоплатної правової допомоги , та функції з державної реєстрації громадських об'єднань покладено на відповідні головні територіальні управління юстиції.
21.10.2015 державний реєстратор відділу державної реєстрації ЮО та ФОП Оболонського району державної реєстраційної служби Головного територіального управління юстиції у м. Києві ОСОБА_9 за результатами розгляду отриманих документів (реєстраційної картки та супровідного листа № 555/01-04/03 від 30.09.2015) провів державну реєстрацію ППС Надія-2015 шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 10691020000035486.
Дослідивши та проаналізувавши копії матеріалів реєстраційної справи ППС Надія-2015 , наданої Головою ліквідаційної комісії Оболонського РУЮ у м. Києві ОСОБА_2 на виконання ухвали Голосіївського районного суду міста Києва від 16.03.2016 у справі № 752/15056/15-ц, суд встановив наступні недоліки в оформленні заяв на проведення реєстрації (легалізації) профспілки, реєстраційної картки, установчих документів (статут), поданих для проведення легалізації та державної реєстрації вказаної профспілки в порядку Законів №1045-XIV, № 4572-VI і № 755-IV:
- при поданні заяви про реєстрацію громадського об'єднання - ППС Надія-2015 від 11.06.2015, за формою затвердженою наказом Міністерства юстиції України від 14.12.2012 № 1842/5, підпис заявника ОСОБА_4 (який відповідно до протоколу Установчої Конференції ППС Надія-2015 при ТОВ Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України від 11.06.2015 був обраний головуючим на конференції) не був підтверджений ані нотаріально, ані шляхом надання завірених аркушів паспорту громадянина України. Крім того, в тексті цієї заяви було зазначено невірне повне найменування профспілки, що не відповідала поданим разом з нею документам, а саме: замість первинна професійна спілка Надія - 2015 при товаристві з обмеженою відповідальністю Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України вказано первинна професійна спілка Надія - 2015 при товаристві з обмеженою відповідальністю Реккіт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України ;
- в тексті нотаріально посвідченої заяви ОСОБА_4 щодо надання документів на легалізацію профспілки від 18.09.2015 зазначено невірне повне найменування профспілки, що не відповідала поданим разом з нею документам (статуту, протоколу Установчої Конференції), а саме: замість первинна професійна спілка Надія - 2015 при товаристві з обмеженою відповідальністю Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України вказано первинна професійна спілка Надія - 2015 при товаристві з обмеженою відповідальністю Реккіт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України ;
- за результатами дослідження тексту копії статуту ППС Надія-2015 , затвердженого протоколом Установчої Конференції ППС Надія-2015 при ТОВ Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України від 11.06.2015 та зареєстрованого наказом Оболонського РУЮ у м. Києві від 29.09.2015 № 232/01, суд встановив його невідповідність вимогам ст. 14 Закону №1045-XIV, яка встановлює чіткий перелік обов'язкових положень, що мають бути в статуті профспілки. А саме статут (положення) профспілки повинен містити: 1) статус та повну назву профспілки, її скорочену назву (за наявності), місцезнаходження її виборних органів (юридичну адресу); 2) мету та завдання профспілки; 3) умови і порядок прийняття в члени профспілки та вибуття з неї; 4) права, обов'язки членів профспілки, умови, порядок та підстави виключення з членів профспілки; 5) територіальну, галузеву або фахову сферу діяльності; 6) організаційну структуру профспілки, повноваження її організацій, виборних органів, порядок формування їх складу; 7) умови, терміни, порядок скликання з'їздів, конференцій чи загальних зборів членів профспілки та порядок прийняття ними рішень; 8) порядок і терміни звітності виборних органів профспілки перед членами профспілки, порядок здійснення контролю за діяльністю виборних органів профспілки; 9) джерела надходження (формування) коштів профспілки та напрями їх використання; 10) порядок здійснення господарської діяльності, необхідної для виконання статутних завдань профспілки; 11) порядок внесення змін до статуту профспілки; 12) умови та порядок припинення діяльності профспілки і вирішення майнових питань. Також вимоги до переліку обов'язкових відомостей статуту громадського об'єднання закріплені в ст. 11 Закону № 4572-VI.
Всупереч наведених законодавчих вимог у статуті, що був поданий на легалізацію (реєстрацію) ППС Надія відсутні наступні відомості та положення: місцезнаходження виборних органів профспілки (юридичну адресу); територіальна, галузева або фахова сферу діяльності профспілки ; чітке визначення повноважень вищого органу профспілки - конференції; умови та чіткий порядок скликання вищого органу профспілки - конференції; чіткий порядок здійснення господарської діяльності, необхідної для виконання статутних завдань профспілки; чіткий порядок внесення змін до статуту профспілки.
Пунктом 4, 8, 9 і 22 Порядку підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 08.07.2011 № 1828/5, визначено, що легалізація (реєстрація) громадських формувань полягає у проведенні правової експертизи установчих документів на їх відповідність Конституції та іншим актам законодавства України, а у випадках, передбачених законодавством, також статуту (положенню) громадського формування, прийнятті рішення про легалізацію (реєстрацію) громадського формування, занесенні відомостей до відповідного реєстру та присвоєнні реєстраційного номера, видачі свідоцтва (крім громадських формувань, яким законодавством не передбачено видачу свідоцтва) або довідки.
Рішення про легалізацію (реєстрацію) громадського формування або про відмову в легалізації (реєстрації) громадського формування, та рішення про легалізацію на відповідність заявленому статусу професійних спілок оформляються наказами, до яких додається правовий висновок щодо відповідності законодавству України установчих документів, поданих на легалізацію (реєстрацію) (додатки 1, 2). Такий правовий висновок є невід'ємною частиною наказу.
При цьому, в разі якщо є підстави для відмови у легалізації (реєстрації) громадського формування готуються правовий висновок про відмову з викладенням підстав відмови - конкретних положень законодавства України, яким суперечать (з якими не узгоджуються) статутні документи та/або норми статуту (положення), які порушені при прийнятті громадським формуванням відповідних рішень, та проект наказу.
В силу п. 1 ч. 14 ст. 12 Закону № 4572-VI невідповідність наданих заявником документів вимогам статей 8, 9, 11 цього Закону є підставою для прийняття уповноважений орган з питань реєстрації рішення у формі наказу про направлення документів на доопрацювання.
Суд встановив, що працівником та начальником Оболонського РУЮ у м. Києві не було вжито заходів щодо проведення реальної правової експертизі наданих на легалізацію (реєстрацію) ППС Надія - 2015 установчих документів (а саме статуту) на їх відповідність вимогам ст. 14 № 1045-XIV, рішення про доопрацювання статуту профспілки з підстав невідповідності його вимогам Законів № 1045-XIV і № 4572-VI не приймалося, а зазначеним недолікам статуту профспілки в тексті правового висновку від 29.09.2015 жодної оцінки надано не було;
- з тексту реєстраційної картки від 11.06.2015 на проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом заснування нової юридичної особи (за формою, затвердженою наказом Міністерства юстиції України від 14.10.2011 № 3178/5, в редакції наказу Міністерства юстиції України від 17.06.2015 № 992/5), вбачається подання такої реєстраційної картки на проведення державної реєстрації профспілки - первинної професійної спілки Надія - 2015 при товаристві з обмеженою відповідальністю Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України у паперовій формі за підписом ОСОБА_7 За змістом протоколу Установчої Конференції ППС Надія-2015 при ТОВ Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України від 11.06.2015, ОСОБА_7 було надано право представляти профспілку для здійснення реєстраційних дій.
Всупереч вимог ч. 2 ст. 8 Закону № 755-IV підпис ОСОБА_7 на реєстраційній картці не був підтверджений у встановленому цим законом порядку.
Щодо решти зауважень позивача до проведеної процедури легалізації профспілки (як то: пропущення строку 60-ти денного на подання заяви для реєстрації профспілки та подання заяв про легалізацію (реєстрацію) неуповноваженою особою), то останні не знайшли свого документального підтвердження під час розгляду цієї справи.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для залишення поданих представниками профспілки документів для її легалізації (реєстрації) на додаткове доопрацювання, про невідповідність правового висновку щодо установчих документів (статуту), поданих на реєстрацію ППС Надія-2015 , вимогам чинного законодавства, та як наслідок про передчасність прийнятого начальником Оболонського РУЮ у м. Києва ОСОБА_2 наказу від 29.09.2015 № 232/01 про реєстрацію вказаної профспілки.
Крім того, суду встановив, що свідоцтво про реєстрацію профспілки від 29.09.2015 № 66/91 ПС не відповідає вимогам Закону № 1045-XIV, оскільки не містить відомостей про визначений статус профспілки.
Відповідно до ст. 16 Закону № 1045-XIV та п. 16 Порядку підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань, на підставі наказу легалізую чого органу оформлюється свідоцтво про легалізацію профспілки. Зразок такого свідоцтва був затверджений наказ Міністерства юстиції України Про затвердження зразка свідоцтва про легалізацію профспілки, об'єднання профспілок від 24.09.2003 № 117/5 (що діяв до 12.02.2016);
Таким чином, встановлена Законом № № 1045-XIV та Порядком підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань процедура легалізація була проведена з порушеннями, що, в свою чергу, виключає правові підстави для направлення Оболонським РУЮ у м. Києві реєстраційної картки від 11.06.2015 на адресу державного реєстратора для вчинення реєстраційних дій.
Більш того, за змістом норм абз. 3 ч. 1 ст. 27 Закону № 755-IV факт невідповідності установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону (що в даному випадку має місце в частині статуту профспілки) є окремою підставою для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи, та відповідно свідчить про незаконність проведення державним реєстратором дій щодо державної реєстрації ППС Надія-2015 .
Нормою ч. 22 ст. 12 № 4572-VI встановлено, що рішення, дії чи бездіяльність уповноваженого органу з питань реєстрації, прийняті (вчинені) на підставі цієї статті, можуть бути оскаржені до суду в порядку, передбаченому Кодексом адміністративного судочинства України.
Аналогічно за змістом ч. 1 ст. 34 755-IV рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів або до суду.
В силу ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, перевіривши та проаналізувавши матеріали справи і надані сторонами докази за правилами, встановленими ст. 86 КАС України, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Частиною 1 ст. 94 КАС України визначено, що якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 94, 158-163 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер Україна задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії начальника Оболонського районного управління юстиції у місті Києві ОСОБА_2 щодо затвердження правового висновку від 29.09.2015 щодо установчих документів, поданих на реєстрацію первинної професійної спілки Надія - 2015 при товаристві з обмеженою відповідальністю Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер Україна .
Визнати протиправним та скасувати наказ Оболонського районного управління юстиції у місті Києві № 232/01 від 29.09.2015 Про реєстрацію первинної професійної спілки Надія - 2015 при товаристві з обмеженою відповідальністю Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України .
Визнати протиправним та скасувати свідоцтво про реєстрацію профспілки від 29.09.2015 № 66/91ПС.
Скасувати запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань номер 10691020000035486 від 21.10.2015 про проведення державної реєстрації первинної професійної спілки Надія - 2015 при товаристві з обмеженою відповідальністю Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер України .
Присудити на користь товариства з обмеженою відповідальністю Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер Україна (код ЄДРПОУ 33696041) понесені ним судові витрати в розмірі 1033,50 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного територіального управління юстиції у місті Києві, як правонаступника Оболонського районного управління юстиції у місті Києві.
Присудити на користь товариства з обмеженою відповідальністю Реккітт Бенкізер Хаусхолд Енд Хелс Кер Україна (код ЄДРПОУ 33696041) понесені ним судові витрати в розмірі 344,50 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Оболонської районної в місті Києві державної адміністрації.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі в Окружний адміністративний суд міста Києва апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня її проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до Київського апеляційного адміністративного суду.
Якщо апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.
Суддя Є.В. Аблов
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 29.03.2017 |
Оприлюднено | 03.04.2017 |
Номер документу | 65622691 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Аблов Є.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні