ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
24 березня 2017 року
Справа № 921/162/17-г/16
Господарський суд Тернопільської області
у складі: судді Хоми С.О.
розглянувши справу
до відповідача: Управління соціального захисту населення Підгаєцької районної державної адміністрації, вул. Бережанська, 36а, с. Старе Місто, Підгаєцький район, Тернопільська область, 48042.
За участю представників від:
-позивача: ОСОБА_1- представник, довіреність №1084 від 12.12.2016 р.
-відповідача: ОСОБА_2-представник, довіреність №1 від 10.03.2017 р.
В ході розгляду справи представникам сторін було роз’яснено їх процесуальні права та обов’язки згідно ст.ст.20,22,81-1 ГПК України; наслідки відмови позивача від позову та укладення мирової угоди.
Технічна фіксація судового процесу у відповідності до ст.81-1 ГПК України не здійснювалась за відсутності відповідного клопотання представників сторін .
Суть справи.
Хід розгляду справи відображений у відповідних ухвалах суду та протоколах судових засідань, які знаходяться в матеріалах справи.
Публічне акціонерне товариство "Укртелеком", в особі Тернопільської філії ПАТ "Укртелеком", вул. Чорновола, 1, м.Тернопіль звернулось до суду із позовом до Управління соціального захисту населення Підгаєцької районної державної адміністрації, вул. Бережанська, 36а, с. Старе Місто, Підгаєцький район, Тернопільська область про cтягнення 65284 грн. 93 коп. заборгованості по витратах, понесених у 2016 році внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах.
В судове засідання з'явився представник позивача, підтримав позовні вимоги в повному обсязі.
21.03.2017 року від позивача надійшло Клопотання № 10-09/40 від 20.03.2017 року, в якому зазначається, зокрема, наступне:
-доказами понесення ПАТ ‘"Укртелеком” в особі Тернопільської філії
ПАТ “Укртелеком” витрат, пов’язаних з наданням пільг по оплаті за телекомунікаційні послуги за період з 01.01.2016 по 31.12.2016, є звіти “Розрахунок видатків на відшкодування витрат, пов’язаних з наданням пільг Форма”2-пільга” за період з 01.01.2016 по 31.12.2016, які позивачем долучено як додатки до позовної заяви і які щомісячно направлялись Відповідачу як в електронному вигляді, так і поштою (рекомендованими листами з описом вкладення), про що свідчать супровідні листи (від 20.07.2016 № 06/2-11-257, від 04.08.2016 № 06/2-11-284 від № 06/2-11-351, від 04.10.2016 № 06/2-11-388, від 04.11.2016 № 06/2-11-444, від
09.03.2017 № 06/2-11-523, від 05.01.2017 № 06/2-11-16) з доказами відправлення та отримання Відповідачем;
-позивач вважає, що посилання Відповідача на відсутність передбачених у Законі України ’’Про Державний бюджет України на 2016 рік” субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг з послуг зв'язку є безпідставним, виходячи з наступного:
-ч. 2 ст. 218 ГК України та ст. 617 ЦК України прямо передбачають, що відсутність у
боржника необхідних коштів не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення від
відповідальності;
-згідно з п. 5 Оглядового листа Вищого господарського суду України від 18.02.2013 № 01-06/374/2013, відсутність бюджетних коштів, передбачених у видатках державного бюджету України, не виправдовує бездіяльність замовника і не є підставою для звільнення від
відповідальності за порушення зобов'язання;
- Європейським судом з прав людини у рішеннях у справі Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України від 18.10.2005 р. та у справі Бакалов проти України від 30.11.2004 р. зазначено, що відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов'язання;
-аналогічна правова позиція викладена в Постановах Верховного Суду України від 15.05.2012 р. у справі № 11/446, від 15.05.2012 р. у справі № 3-28гс12 та Постанові Вищого господарського суду України від 23.08.2012 р. у справі № 15/5027/715/2011;
-згідно з ч. 6 ст. 48 Бюджетного кодексу України, бюджетні зобов'язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв'язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються Казначейством України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень;
-у листі від 30.06.2011 № 31-07310-10-24/16584 Міністерство фінансів України роз'яснило, що деякі програми, які відносяться до державних програм соціального захисту населення, є державною гарантією і одержувачу не може бути відмовлено в їх наданні у разі, якщо він має на них право. У цьому випадку проводиться відшкодування витрат за фактично спожиті послуги (нараховані соціальні виплати) в межах встановлених норм (розмірів) (лист додається);
-зобов'язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв'язку, компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.
В судове засідання представник відповідача з'явився, проти позову заперечив, надав усні пояснення по суті справи.
07.03.2017 року від відповідача надійшов Відзив № 450/04 від 06.03.2017 року на позовну заяву, в якому позову не визнає і заперечує проти нього повністю, виходячи із наступного:
- Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 року №256 визначено механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання пільг зокрема з послуг зв’язку за рахунок субвенції з державного бюджету;
-Законом України від 25.12.2015 № 928-VIII «Про Державний бюджет України на 2016 рік» не передбачена субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг з послуг зв'язку, інших передбачених законодавством пільг (крім пільг на одержання ліків, зубопротезування, оплату електроенергії, природного і скрапленого газу на побутові потреби, твердого та рідкого пічного побутового палива, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот), на компенсацію втрати частини доходів у зв'язку з відміною податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів та відповідним збільшенням ставок акцизного податку з пального і на здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян;
-cтаттею 95 Конституції України передбачено, що виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків;
- для забезпечення надання пільг з послуг жителям Підгаєцького району, управління соціального захисту населення Підгаєцької районної державної адміністрації зверталося до Підгаєцької районної державної адміністрації, Підгаєцької районної ради, фінансового управління райдержадміністрації з відповідними листами про виділення коштів з районного бюджету у 2016 році;
- Управлінням соціального захисту населення Підгаєцької райдержадміністрації було розроблено проект районної цільової програми щодо надання пільг з послуг зв'язку, інших передбачених законодавством пільг окремим категоріям громадян та здійснення компенсації за перевезення пільгової категорії населення на районних приміських маршрутах загального користування на 2016-2018 роки, якою передбачено кошти на відшкодування пільг з послуг зв’язку в сумі 90 тис. грн. щорічно, який схвалено розпорядженням голови районної державної адміністрації від 1 червня 2016 року № 135-од. Рішенням шостої сесії сьомого скликання Підгаєцької районної ради від 20 жовтня 2016 року № 85 затверджено дану програму. Однак кошти на 2016 рік на фінансування видатків, передбачених районною цільовою програмою щодо надання пільг з послуг зв'язку, інших передбачених законодавством пільг окремим категоріям громадян та здійснення компенсації за перевезення пільгової категорії населення на районних приміських маршрутах загального користування районною радою виділені не були;
-Управлінням соціального захисту населення Підгаєцької райдержадміністрації також було розроблено проект Порядку відшкодування витрат, пов’язаних з наданням пільг з послуг зв’язку окремим категоріям громадян у Підгаєцькому районі за рахунок коштів районного бюджету, який схвалений розпорядженням голови районної державної адміністрації від 9 листопада 2016 року № 271-од. Рішенням шостої сесії сьомого скликання Підгаєцької районної ради від 20 жовтня 2016 року № 85 затверджено даний Порядок. 16 листопада 2016 року Управління соціального захисту населення звернулося з листом до районного фінансового управління райдержадміністрації про виділення коштів на 2016 рік на фінансування видатків, передбачених районною цільовою програмою щодо надання пільг з послуг зв’язку (КТКВК 090214) в сумі 70 тис.грн. Однак кошти не були виділені;
-Управлінням соціального захисту населення Підгаєцької райдержадміністрації з Тернопільською філією публічного акціонерного товариства «Укртелеком» договори про відшкодування пільг з оплати телекомунікаційних послуг на 2016 рік не укладалися та акти звіряння розрахунків за надані населенню послуги електрозв’язку, на які надаються пільги, між Тернопільською філією ПАТ «Укртелеком» та розпорядником коштів місцевого бюджету управлінням за січень-грудень 2016 рік (КТКВК 090214) не підписувалися;
-також управлінням неодноразово надсилалися листи Тернопільській філії публічного акціонерного товариства «Укртелеком» з інформацією про те, що управління соціального захисту населення Підгаєцької райдержадміністрації буде здійснювати відшкодування витрат ПАТ «Укртелеком», пов’язаних з наданням пільг з послуг зв’язку окремим категоріям громадян при доведені відповідного фінансування;
- дії управління не можуть бути визнані протиправними, оскільки управління в даному питанні керувалось чинним законодавством України, зокрема ст.95 Конституції України, Законом України від 25.12.2015 №928-VIII «Про Державний бюджет України на 2016 рік», підпунктом 20-4 ст. 91 Бюджетного кодексу України, а також не маючи кошторисних призначень, не брало жодних фінансових зобов’язань перед Тернопільською філією Публічного акціонерного товариства «Укртелеком», тому позов про стягнення суми пільг з послуг зв’язку за 2016 рік в розмірі 65284,93 гривень позивачем є безпідставним.
20.03.2017 року від відповідача надійшов лист № 494/04 від 16.03.2017 року, в якому зазначається, зокрема, наступне:
- відповідно до Наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 04.10.2007 року № 535 «Про затвердження форми для розрахунку видатків на відшкодування витрат, пов’язаних з наданням пільг « 2-пільга» та Інструкції про порядок її заповнення» у формі « 2-пільга» код категорії пільговика заповнюється відповідно до довідника категорій пільговиків Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, а саме: 1 – учасник бойових дій, 2 – учасник війни, 3 – член сім'ї загиблого (померлого) ветерана війни, 11 – інвалід війни 1 групи, 12 – інвалід війни 2 групи, 13 – інвалід війни 3 групи, 35 – багатодітна сім'я, 62 – особа (ЧАЕС) – 2 категорія – ліквідатор, 63 – особа (ЧАЕС) – 2 категорія – потерпілий; 80- ветеран військової служби. Також відповідач надав список пільговиків, які впродовж 2016 року перебували на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги та мали право на пільги з послуг зв'язку.
Розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.
Згідно п. 2.1 р. 2 Положення "Про Тернопільську філію Публічного акціонерного товариства "Укртелеком", затвердженого рішенням Наглядової ради Публічного акціонерного товариства "Укртелеком" Протокол № 382 від 13.10.2015 року, Філія є відокремленим підрозділом Товариства, який не має статусу юридичної особи. Філія здійснює від імені Товариства частину його функцій, у тому числі функції представництва і захисту інтересів Товариства.
Як слідує з матеріалів справи, Публічне акціонерне товариство "Укртелеком" в особі Тернопільської філії протягом січня - грудня 2016 року надавало телекомунікаційні послуги на пільгових умовах громадянам м. Підгайці та Підгаєцького району Тернопільської області, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу", Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист", Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та Закону України "Про охорону дитинства".
Відповідно до ч.3 ст. 63 Закону України "Про телекомунікації", телекомунікаційні послуги споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.
У п. 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України № 295 від 11.04.2012 р. визначається, що установлені законами пільги з оплати послуг надаються споживачеві відповідно до законодавства за місцем його проживання з дня пред’явлення ним документа, що підтверджує право на пільги.
Статтею 19 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії", встановлено, що пільги щодо оплати послуг зв'язку та критерії їх надання визначаються виключно законами України.
Згідно пп. б п. 4 ч. 1 ст. 89 та ст.102 Бюджетного кодексу України, видатки на відшкодування вартості послуг, наданих пільговим категоріям громадян, здійснюються з місцевих бюджетів за рахунок коштів, які надходять з Державного бюджету України (субвенцій з Державного бюджету України) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002р. №256 затверджено Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення на рахунок субвенцій з державного бюджету (далі – Порядок), яким встановлено механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення компенсаційних виплат за вказані пільги окремих категорій громадян за рахунок субвенцій з державного бюджету.
Зокрема, п. 2 Постанови визначено, що головні розпорядники коштів місцевих бюджетів здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі поданих ними щомісячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги.
Відповідно до п. 3 Порядку головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.
З огляду на наведене, розпорядником коштів бюджетного фінансування вищевказаних соціальних пільг міста Підгайці та Підгаєцького району Тернопільської області є Управління соціального захисту населення Підгаєцької районної державної адміністрації, а тому, на підставі вищезазначених норм законодавства та положень вищезазначених Постанови та Порядку, відшкодування витрат понесених позивачем внаслідок надання телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян має здійснюватись відповідачем за рахунок державних субвенцій.
Згідно ч. 1 п. 8 Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються протягом одного операційного дня на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державного казначейства, для здійснення відповідних видатків. При цьому головні розпорядники коштів у п’ятиденний термін здійснюють розрахунки з постачальниками відповідних послуг (ч. 2 п.8 Порядку ).
Згідно листа Міністерства фінансів України №31-09010-16/24984 від 31.08.2016 р., відповідно до Закону України “Про Державний бюджет України на 2016 рік” субвенцію на відшкодування витрат за надані пільги з оплати послуг зв’язку не передбачено. Тому надання вказаних пільг може бути здійснено місцевими органами виконавчої влади за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.
Як вбачається з матеріалів справи, за період січень - грудень 2016 року Публічним акціонерним товариством "Укртелеком", в особі Тернопільської філії ПАТ "Укртелеком" були надані послуги електрозв'язку на пільгових умовах населенню м. Підгайці та Підгаєцького району Тернопільської області на суму 65284 грн. 93 коп.
Факт надання цих послуг та фактичне споживання їх відповідними категоріями населення, підтверджується Розрахунками видатків на відшкодування витрат, пов'язаних з наданням пільг громадянам м. Підгайці та Підгаєцького району за період січень - грудень 2016 року всього на суму 65284 грн. 93 коп. та Зведеним розрахунком витрат, пов'язаних з наданням пільг з оплати телекомунікаційних послуг за 2016 рік.
Згідно п.10 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, яке затверджене Постановою Кабінету Міністрів України №117 від 29.01.2003 р., підприємства та організації, що надають послуги, щомісяця до 25 числа подають уповноваженому органу на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою "2-пільга".
Як слідує з матеріалів справи, на виконання вищезазначених вимог позивач направляв відповідачу щомісячно, для здійснення розрахунку за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям споживачів, відповідні звіти, що підтверджується супровідними листами : № 06/2-11-257 від 20.07.2016 р. (опис вкладення від 01.08.2016 р, фіскальний чек № 5498 від 01.08.2016 р., повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою про вручення відповідачу 09.08.2016 р.), № 06/2-11-284 від 04.08.2016 р. (опис вкладення від 05.08.2016 р, фіскальний чек №8934 від 05.08.2016 р., повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою про вручення відповідачу 09.08.2016 р.), № 06/2-11-351 від 05.09.2016 р. (опис вкладення від 06.09.2016 р, фіскальний чек № 9408 від 06.09.2016 р., повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою про вручення відповідачу 08.09.2016 р.), № 06/2-11-388 від 04.10.2016 р. (опис вкладення від 06.10.2016 р, фіскальний чек № 2673 від 06.10.2016 р., повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою про вручення відповідачу 13.09.2016 р.), № 06/2-11-444 від 04.11.2016 р. (опис вкладення від 07.11.2016 р, фіскальний чек № 6183 від 07.11.2016 р., повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою про вручення відповідачу 09.12.2016 р.), № 06/2-11-523 від 05.12.2016 р. (опис вкладення від 07.12.2016 р, фіскальний чек № 9926 від 07.12.2016 р., повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою про вручення відповідачу 09.12.2016 р.) № 06/2-11-16 від 05.01.2017 р. (опис вкладення від 10.01.2017 р., фіскальний чек № 6183 від 07.11.2016 р., повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою про вручення відповідачу 09.12.2016 р.).
При цьому слід зазначити, що відповідно до п. 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 р. № 117, Управління соціального захисту населення є не лише розпорядником бюджетних коштів, а й органом, що контролює відомості, які подаються підприємствами та організаціями, що надають послуги.
Як слідує з матеріалів справи, Управління соціального захисту населення Підгаєцької районної державної адміністрації не заперечує факту надання позивачем телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян, не оспорює їхнього обсягу, підставності надання, правильності обчислення, тощо.
Однак, всупереч положенням чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, відповідачем не відшкодовано позивачу 65284 грн. 93 коп. витрат за надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах.
У відповідності до частини 1 статті 509 Цивільного кодексу України № 435-ІУ від 16 січня 2003 року, з наступними змінами, зобов’язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов’язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов’язку.
Згідно ч. 2 ст. 193 Господарського кодексу України № 436-IV від 16 січня 2003 року з наступними змінами, кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов’язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Частиною 1 статті 526 Цивільного кодексу України передбачені загальні умови виконання зобов’язання, а саме зобов’язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно ст. 599 Цивільного кодексу України та ст. 202 Господарського кодексу України зобов'язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу", Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист", Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та Закону України "Про охорону дитинства" передбачено надання пільг при оплаті за послуги зв'язку (телекомунікаційні послуги).
Листом №31-09010-16-16/24984 від 31.08.2016 р. Міністерство Фінансів України повідомило ПАТ "Укртелеком", що Законом України "Про Державний бюджет України на 2016 рік" не передбачено субвенції з надання пільг окремим категоріям громадян з оплати послуг зв'язку, відтак, надання вказаних пільг може бути здійснено місцевими органами виконавчої влади за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.
Статтею 610 Цивільного кодексу України передбачено, що порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
Частиною 1 ст. 612 Цивільного кодексу України встановлено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Управління соціального захисту населення Підгаєцької районної державної адміністрації, яке є розпорядником коштів бюджетного фінансування вищевказаних соціальних пільг населення м. Підгайці та Підгаєцького району Тернопільської області, зобов'язане було здійснювати відшкодування витрат, понесених позивачем, внаслідок надання послуг зв'язку пільговим категоріям населення, які проживають на вищезазначеній території, за рахунок державних субвенцій.
Згідно абзацу першого пункту 8 Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються протягом одного операційного дня на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державної казначейської служби, для здійсненні відповідних видатків.
Згідно абзацу другого пункту 8 зазначеного вище Порядку головні розпорядники коштів місцевих бюджетів здійснюють у п'ятиденний строк розрахунки з постачальниками відповідних послуг.
Суд оцінює критично твердження відповідача, викладені у Відзиві № 450/04 від 06.03.2017 року на позовну заяву про те, що у районному бюджеті не передбачено виділення коштів на компенсацію видатків, пов'язаних з наданням пільг на послуги зв'язку пільговим категоріям громадян, оскільки чинним законодавством не передбачена залежність відшкодування від фактичного фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, чи випадки повного або часткового звільнення від обов'язку здійснення розрахунків з постачальниками послуг на пільгових умовах.
Також суд критично оцінює твердження відповідача про те, що Управлінням соціального захисту населення Підгаєцької райдержадміністрації з Тернопільською філією публічного акціонерного товариства "Укртелеком" договори про відшкодування пільг з оплати телекомунікаційних послуг на 2016 рік не укладалися та акти звіряння розрахунків за надані населенню послуги електрозв’язку, на які надаються пільги, між Тернопільською філією ПАТ «Укртелеком» та розпорядником коштів місцевого бюджету управлінням за січень-грудень 2016 рік (КТКВК 090214) не підписувалися, з огляду на те, що зобов'язання з відшкодування позивачу витрат, понесених ним внаслідок надання телекомунікаційних послуг пільговим категоріям осіб в Управління соціального захисту населення Підгаєцької районної державної адміністрації виникло в силу дії норм Бюджетного кодексу України, Закону України "Про телекомунікації", Постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2002р. №256, якою затверджено Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету; укладення окремих договорів про відшкодування пільг з оплати телекомунікаційних послуг Закон не вимагає, так само, як і укладання актів звіряння розрахунків за надані населенню послуги електрозв’язку.
Також суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до частини першої статті 96 ЦК України, юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов'язаннями.
Зі змісту статті 617 Цивільного кодексу України вбачається, що особа, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов'язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили. Не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов'язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов'язання, відсутність у боржника необхідних коштів.
У п. 5 Оглядового листа Вищого господарського суду України № 01-06/374/2013 від 18.02.2013 р. зазначено, що, відсутність бюджетних коштів, передбачених у видатках Державного бюджету України, не виправдовує бездіяльність замовника і не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов'язання.
За приписами ст. 9 Конституції України, ст. 19 Закону України "Про міжнародні договори України" і ст. 4 Господарського процесуального кодексу України господарські суди у процесі здійснення правосуддя мають керуватися нормами міжнародних договорів, ратифікованих законами України.
Згідно ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
В силу ст.617 Цивільного кодексу України, з врахуванням рішення Європейського суду з прав людини у рішеннях у справі "Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України" від 18.10.2005 р. відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов'язання.
Згідно з ч. 6 ст. 48 Бюджетного кодексу України, бюджетні зобов'язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв'язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються Казначейством України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень. Зазначена норма є спеціальною по відношенню до загальних положень ч. 1-4 ст. 48 Бюджетного кодексу України.
У листі від 30.06.2011 р. № 31-07310-10-24/16584 Міністерство фінансів України роз'яснило, зокрема, що деякі програми, які відносяться до державних програм соціального захисту населення, є державною гарантією і одержувачу не може бути відмовлено в їх наданні у разі, якщо він має на них право. У цьому випадку проводиться відшкодування витрат за фактично спожиті послуги (нараховані соціальні виплати) в межах встановлених норм (розмірів).
Таким чином, зобов'язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв'язку, компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.
Телекомунікаційні послуги на пільгових умовах позивачем надавались не за власною ініціативою, а на виконання імперативних законодавчих вказівок щодо цього. Як наслідок, уповноважений на те державою орган - відповідач у справі, в силу закону, має ці витрати позивачу відшкодувати за рахунок бюджетних коштів.
Згідно статті 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Враховуючи вищенаведене, господарський суд дійшов висновку про обгрунтованість вимог Публічного акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Тернопільської філії публічного акціонерного товариства "Укртелеком" до Управління праці та соціального захисту населення Підгаєцької районної державної адміністрації про стягнення 65284 грн. 93 коп. заборгованості по витратах, понесених у 2016 році внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах, у зв'язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 43, 49, 82, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити.
2.Стягнути з Управління соціального захисту населення Підгаєцької районної державної адміністрації, вул. Бережанська, 36а, с. Старе Місто, Підгаєцький район, Тернопільська область, ідентифікаційний код 21162698 на користь Публічного акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Тернопільської філії ПАТ "Укртелеком", вул. В.Чорновола, 1, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 01188052:
-65284 грн. 93 коп. заборгованості по витратах, понесених у 2016 році внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах;
-1600 грн. сплаченого судового збору в повернення сплачених судових витрат.
3.Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
На рішення суду, яке не набрало законної сили, сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки мають право подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня підписання рішення, оформленого відповідно до ст.84 ГПК України, через місцевий господарський суд.
Повне рішення складено 29 березня 2017 року.
Суддя С.О. Хома
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 24.03.2017 |
Оприлюднено | 03.04.2017 |
Номер документу | 65625725 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Хома С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні