Постанова
від 28.03.2017 по справі 803/174/17
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 березня 2017 року Справа № 803/174/17

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Ковальчука В.Д.,

при секретарі судового засідання Ткачук І.І.,

з участю прокурора Гончара Б.С.,

представника позивача 1 Матлая Й.І.,

представника позивача 2 Філімонової І.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом заступника військового прокурора Луцького гарнізону в інтересах держави в особі Міністерства оборони України, військової частини А0780 до відділу з питань надання адміністративних послуг Камінь-Каширської районної державної адміністрації Волинської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Державне підприємство "Камінь-Каширське лісове господарство" про скасування рішень та записів,

ВСТАНОВИВ:

Заступник військового прокурора Луцького гарнізону звернувся в суд із позовом в інтересах держави в особі Міністерства оборони України (далі - позивач 1), військової частини А0780 (далі - позивач 2) до відділу з питань надання адміністративних послуг Камінь-Каширської районної державної адміністрації Волинської області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Державне підприємство "Камінь-Каширське лісове господарство" (далі - ДП "Камінь-Каширське лісове господарство") про скасування рішень та записів державного реєстратора відділу з питань надання адміністративних послуг Камінь-Каширської районної державної адміністрації Волинської області про право постійного користування земельними ділянками площею 821,9594 га, кадастровий номер 0721487100:11:000:0001, від 31.03.2016 року, та площею 1440,4845 га, кадастровий номер 0721481200:03:000:0001, від 04.04.2016 року за ДП "Камінь-Каширське лісове господарство".

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що вилучення земельних ділянок з постійного користування військових частин, установ Збройних Сил України з порушенням встановленого законом порядку призводить до порушення інтересів держави у сфері оборони, що у відповідності до вимог статті 131-1Конституції України, статті 23 Закону України "Про прокуратуру" покладає на прокуратуру України здійснення представницьких повноважень в суді.

Прокурор зазначає, що земельна ділянка площею 6947,8 га відноситься до земель оборони та перебуває на праві постійного користування військової частини А0780, відповідно до державного акту на право постійного користування земельною ділянкою №XII-1-5 від 01.11.1968 року, виданого виконавчим комітетом Волинської обласної Ради народних депутатів трудящих №12/28 від 01.11.1968 року. Дана земельна ділянка з користування Міністерства оборони України не вилучалась. Також вказує на те, що військова частина А0780 не уповноважувала ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" на ведення лісового господарства на даній земельній ділянці. Однак, незважаючи на те, що державний акт на право постійного користування землею, виданий ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" від 11.08.1995 року серії ВЛ-ХІІ скасований у судовому порядку, а земельна ділянка площею 6947,8 га перебуває на праві постійного користування військової частини А0780, Волинською обласною державною адміністрацією видано розпорядження №494 від 02.12.2013 року Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) .

На підставі вказаного розпорядження ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" було розроблено технічну документацію на земельні ділянки площею 821,9594 га (кадастровий номер 0721487100:11:000:0001) та площею 1440,4845 га (кадастровий номер 0721481200:03:000:0001), які входять до меж земельної ділянки площею 6947,8 га, що перебуває на праві постійного користування у військової частини А0780.

У подальшому рішенням Волинського окружного адміністративного суду у справі №803/1311/14 за позовом Волинського прокурора з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері в інтересах держави в особі Міністерства оборони України та військової частини А0780 до Волинської обласної державної адміністрації за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет позову на стороні відповідача ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" визнано незаконним та протиправним розпорядження №494 від 02.12.2013 року в частині надання дозволу ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок площею 6947,8 га в натурі (на місцевості) для оформлення права постійного користування земельними ділянками для ведення лісового господарства на території Камінь-Каширського району.

Проте, 25.03.2016 року, незважаючи на частково скасоване судом розпорядження №494 від 02.12.2013 року, Волинською обласною державною адміністрацією видано розпорядження №136 Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та надано ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" у постійне користування земельних ділянок площею 821,9594 га (кадастровий номер 0721487100:11:000:0001) та площею 1440,4845 га (кадастровий номер 0721481200:03:000:0001), які входять до меж земельної ділянки площею 6947,8 га, що перебуває на праві постійного користування у військової частини А0780.

31.03.2016 року на підставі розпорядження Волинської обласної державної адміністрації №136 від 25.03.2016 року державним реєстратором відділу з питань надання адміністративних послуг Камінь-Каширської районної державної адміністрації Волинської області до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис від 31.03.2016 року про право постійного користування земельною ділянкою (кадастровий номер 0721487100:11:000:0001) площею 821,9594 га, а також внесено запис від 04.04.2016 року про право постійного користування земельною ділянкою (кадастровий номер 0721481200:03:000:0001) площею 1440,4845 га за ДП "Камінь-Каширське лісове господарство".

Заступник військового прокурора Луцького гарнізону зазначає, що вказані рішення та записи державного реєстратора в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не відповідають вимогам чинного законодавства та створюють перешкоди військовій частині А0780 у користуванні зазначеною земельною ділянкою з метою виконання покладених на частину функцій та завдань у сфері оборони, що є порушенням державних інтересів. У зв'язку з цим прокурор звернувся до відповідача з проханням скасувати такі записи, проте відповідач листом від 20.01.2017 року відмовив у задоволенні таких вимог.

На підставі наведеного заступник військового прокурора Луцького гарнізону просить скасувати оскаржувані рішення та записи державного реєстратора відділу з питань надання адміністративних послуг Камінь-Каширської районної державної адміністрації Волинської області.

В додаткових поясненнях від 15 березня 2017 року №770 вих.17 заступник військового прокурора Луцького гарнізону зазначив про приналежність спірних земельних ділянок до земель оборони та перебуванні їх у постійному користуванні військової частини А0780, яка є правонаступником військової частини 21825. Також вказав на те, що обрав вірний спосіб захисту порушених інтересів держави шляхом скасування оскаржуваних рішень та записів державного реєстратора, оскільки ці рішення прийняті на підставі розпорядження Волинської державної адміністрації №136 від 25.03.2016 року, що є ненормативним актом органу державної влади, який застосовується одноразово та після реалізації вичерпав свою дію фактом його виконання.

В письмових запереченнях проти позову від 03.03.2017 року №412/26/2-17 відповідач вважає, що позов не підлягає до задоволення, оскільки під час прийняття рішень державним реєстратором встановлено відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяжень. Відповідач зауважує, що відповідно до витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, наданих для державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, що містять всю інформацію стосовно земельних ділянок, зокрема і наявність або відсутність зареєстрованих речових прав, інформація стосовно реєстрації речових прав на нерухоме майно, в тому числі прав користування позивачем, була відсутня. Також звертає увагу на те, що на сьогоднішній день та станом на день прийняття рішення державним реєстратором відділу з питань надання адміністративних послуг Камінь-Каширської районної державної адміністрації розпорядження Волинської державної адміністрації №136 від 25.03.2016 року Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) є чинним.

На підставі наведеного відповідач просить відмовити у задоволенні позову повністю.

В судовому засіданні заступник військового прокурора Луцького гарнізону та представники позивачів - Міністерства оборони України та військової частини А0780 позовні вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві, просили адміністративний позов задовольнити повністю.

Представники відповідача та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" в судове засідання, призначене на 28 березня 2017 року, не прибули, хоча належним чином були повідомлені про дату, час і місце судового розгляду. В попередніх судових засіданнях заперечили щодо задоволення даного адміністративного позову.

Заслухавши пояснення осіб, які прибули в судове засідання, з'ясувавши всі обставини у справі та перевіривши їх письмовими доказами, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, згідно із актом на право постійного користування земельною ділянкою №XII-1-5 від 01.11.1968 року, рішенням виконавчого комітету Волинської обласної Ради народних депутатів трудящих №12/28 від 01.11.1968 передано у постійне користування військовій частині 21825 (інженерно-аеродромна служба тилу), як структурному підрозділу управління 14 Повітряної армії, земельну ділянку площею 24157,7 га. (а.с.10-13). Після розформування військової частини 21825 її правонаступником визначено військову частину А0780.

Волинською обласною радою прийняті рішення від 17.03.1994 року №17/23 Про передачу земель військової частини 21343 (Ковельський район, с. Поворськ) та від 04.05.1995 року №4/8 Про передачу земель військової частини 21343 (Камінь-Каширський, Маневицький райони), яким землі військової частини передані площею 10027 га, 6947,8 га та 6520,4 га - Ковельському спеціалізованому лісогосподарському акціонерному товариству ТУР , Камінь-Каширському державному лісогосподарському об'єднанню Волиньліс та Городоцькому державному лісогосподарству, відповідно (а.с.22). На підставі вищевказаних рішень обласної ради районними радами на зазначені земельні ділянки видано державні акти на право постійного землекористування. Зокрема, Камінь-Каширською районною державною адміністрацією Волинської області видано Камінь-Каширському державному лісогосподарському об'єднанню Волиньліс , правонаступником якого є Державне підприємство "Камінь-Каширське лісове господарство", державний акт на право постійного землекористування серії BЛ №12 від 11.08.1995 року. Однак, рішенням Вищого арбітражного суду України від 29.04.1998 року у справі №13/6 за позовом заступника Генерального прокурора України в інтересах держави в особі військової частини A3822 (в даний час А0780) до Волинської обласної ради визнано недійсними вищевказані рішення Волинської обласної ради від 17.03.1994 року №17/23 та від 04.05.1995 року №4/8 (а.с.23-26)

У подальшому розпорядженням Волинської обласної державної адміністрації від 12.04.2002 року №175 Про підтвердження права землекористування Камінь-Каширського і Городоцького держлісгоспів об'єднання Волиньліс та Ковельського спеціалізованого лісогосподарського акціонерного товариства Тур анульовано державний акт на право постійного користування землею площею 24157,7 га за №XII-1-5 від 01.11.1968 року, та визнано чинними вищевказані державні акти на право постійного користування земельною ділянкою, видані Ковельському спеціалізованому лісогосподарському акціонерному товариству ТУР , Камінь-Каширському державному лісогосподарському об'єднанню Волиньліс та Городоцькому державному лісогосподарству (а.с.27-28).

23.05.2003 року рішенням Господарського суду м. Києва у справі №32/288 за позовом військового прокурора Західного регіону України в інтересах держави в особі військової частини A3822 (на даний час А0780) до Волинської обласної державної адміністрації, треті особи Ковельське спеціалізоване лісогосподарське акціонерне товариство Тур , Городоцький держлісгосп об'єднання Волиньліс зазначене розпорядження визнано недійсним (а.с.29-32).

Крім того, 26.11.2013 року рішенням господарського суду Волинської області у справі №903/1066/13 за позовом Волинського прокурора з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері в інтересах Міністерства оборони України в особі військової частини А0780 до ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" про скасування державного акта на право постійного користування землею, виданого ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" 11.08.1995 року серії ВЛ №12, залишеного в силі постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 03.02.2014 року, - скасовано акт на право постійного користування землею, виданий ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" від 11.08.1995 року серії ВЛ №12 (а.с.33-35, 14-21).

Розпорядженням Волинської обласної державної адміністрації від 02.12.2013 року №494 Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) , крім іншого, надано дозвіл ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" розробити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок площею 6947,8 га в натурі (на місцевості) для оформлення права постійного користування земельними ділянками для ведення лісового господарства на території Камінь-Каширського району. Однак, дане розпорядження скасоване у зазначеній частині постановою Волинського окружного адміністративного суду від 22.07.2014 року та залишеній в силі ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 04.06.2015 року у справі за адміністративним позовом заступника Волинського прокурора з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері в інтересах держави в особі Міністерства оборони України, військової частини А0780 до Волинської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Державне підприємство "Камінь-Каширське лісове господарство" про визнання протиправним та скасування розпорядження (а.с.36-43, 128-131).

З матеріалів справи слідує, що Волинська обласна державна адміністрація прийняла розпорядження від 25.03.2016 року №136 Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) , яким затверджено технічні документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) загальною площею 8307 га, що знаходяться у користуванні ДП "Камінь-Каширське лісове господарство", розташованих у межах Верхівської та Стобихівської сільських рад Камінь-Каширського району для ведення лісового господарства і пов'язаних з ним послуг (а.с.61). Цим розпорядженням ці земельні ділянки надані в постійне користування ДП "Камінь-Каширське лісове господарство", серед яких земельна ділянка площею 821,9594 га (кадастровий номер 0721487100:11:000:0001), що знаходиться на території Стобихівської сільської ради та земельна ділянка площею 1440,4845 га (кадастровий номер 0721481200:03:000:0001), що знаходиться на території Верхівської сільської ради.

На підставі розпорядження Волинської обласної державної адміністрації від 25.03.2016 року №136 та поданої заяви ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" державним реєстратором відділу з питань надання адміністративних послуг Камінь-Каширської районної державної адміністрації Волинської області прийнято рішення та внесено запис №14017742 від 31.03.2016 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про право постійного користування земельною ділянкою площею 821,9594 га, кадастровий номер 0721487100:11:000:0001 за Державним підприємством "Камінь-Каширське лісове господарство". Також на підставі вказаного розпорядження Волинської обласної державної адміністрації та поданої заяви ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" цим державним реєстратором прийнято рішення та внесено запис №14045844 від 04.04.2016 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про право постійного користування земельною ділянкою площею 1440,4845 га, кадастровий номер 0721481200:03:000:0001 за Державним підприємством "Камінь-Каширське лісове господарство". Зазначене підтверджується інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 06.03.2017 року №81850606, №81851243 (а.с.72-75).

Військова прокуратура Луцького гарнізону не погодилася з цими рішеннями та записами державного реєстратора відділу з питань надання адміністративних послуг Камінь-Каширської районної державної адміністрації Волинської області та направила лист відповідачу від 05.01.2017 року №41 вих.-17, в якому просила скасувати зазначені записи, оскільки постановою Волинського окружного адміністративного суду від 22.07.2014 року у справі №803/1311/14 скасоване розпорядження Волинської обласної державної адміністрації від 02.12.2013 року №494 Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) в частині надання дозволу ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок площею 6947,8 га в натурі. (на місцевості) для оформлення права постійного користування земельними ділянками для ведення лісового господарства на території Камінь-Каширського району (а.с.44-46).

У відповіді від 20.01.2017 року №3/12-05 на цей лист відповідач повідомив військову прокуратуру Луцького гарнізону про те, що державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб'єкта державної реєстрації прав або нотаріуса з подачею відповідного пакету документів (рішення суду). Крім того, відповідач зазначив, що жодних рішень суду стосовно скасування державної реєстрації права постійного користування зазначених прокуратурою земельних ділянок до відділу з питань надання адміністративних послуг Камінь-Каширської державної адміністрації не надходило (а.с.47).

Аналізуючи спірні правовідносини, суд зазначає наступне.

Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень".

Відповідно до ч.3 ст.10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" державний реєстратор, серед іншого, встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями. Під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Під час проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки використовує відомості Державного земельного кадастру шляхом безпосереднього доступу до нього у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (ч.1 ст.10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень").

Частиною 1 статті 18 цього Закону визначений порядок проведення державної реєстрації прав. Так, відповідно до пункту 5 цієї частини зазначеної статті згаданого закону державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації.

Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам (ч.4 ст.18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень").

Як встановлено судом, ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" подало державному реєстратору відділу з питань надання адміністративних послуг Камінь-Каширської районної державної адміністрації Волинської області заяви про реєстрацію речових прав щодо права постійного користування земельними ділянками площею 821,9594 га, кадастровий номер 0721487100:11:000:0001 та площею 1440,4845 га, кадастровий номер 0721481200:03:000:0001 за цим підприємством, що знаходяться в державній власності на території Стобихівської та Верхівської сільських рад Камінь-Каширського району Волинської області (а.с.61, зворот, 62-70).

Зазначені ділянки входять до складу земельних ділянок, щодо яких розроблені технічні документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення лісового господарства загальною площею 8307,0000 га ДП "Камінь-Каширське лісове господарство", розташованих на території Верхівської та Стобихівської сільських рад Камінь-Каширського району Волинської області, що затверджені розпорядженням Волинської обласної державної адміністрації від 25.03.2016 року №136 Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) (а.с.103-108).

Однак, як встановлено судом під час дослідження в судовому засіданні карти авіаційного полігону військової частини А0780, спірні земельні ділянки, щодо яких державним реєстратором здійснено реєстрацію права постійного користування ДП "Камінь-Каширське лісове господарство", входять до складу земельних ділянок, на які розпорядженням Волинської обласної державної адміністрації від 02.12.2013 року №494 Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) , крім іншого, надано дозвіл ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" розробити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок площею 6947,8 га в натурі (на місцевості) для оформлення права постійного користування земельними ділянками для ведення лісового господарства на території Камінь-Каширського району. Проте, як зазначено вище, таке розпорядження Волинської обласної державної адміністрації було скасоване у вказаній частині постановою Волинського окружного адміністративного суду від 22.07.2014 року та залишеній в силі ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 04.06.2015 року (а.с.36-43, 128-131).

Крім того, зазначені земельні входять до складу земельних ділянок, на які видано військовій частині 21825, правонаступником якої є військова частина А0780, акт на право постійного користування землею №XII-1-5 від 01.11.1968 року, загальною площею 24157,7 га, на підставі рішення №12/28 від 01.11.1968 року виконавчого комітету Волинської обласної Ради народних депутатів трудящих (а.с.10-13).

Під час судового розгляду справи встановлено, що на виконання судового рішення Господарського суду Волинської області від 22.11.2016 року у справі №903/709/16, яким постановлено усунути перешкоди у користуванні земельною ділянкою, загальною площею 6947,80 га, що належить військовій частині А0780 на праві користування відповідно до Державного акту від 01.11.1968 №XII-1-5 та повернути дану земельну ділянку військовій частині А0780 та з метою виконання постанови про відкриття виконавчого провадження ВП №53427095 від 16.02.2017 року ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" прийнято наказ від 09 березня 2017 року №87 о/д "Про передачу земель на виконання судового рішення" та складено акт прийому-передачі земельних ділянок державної власності, які повертаються від ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства до земель Міністерства оборони України в особі військової частини А0780 (а.с.132-135).

Частинами 3, 4 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" встановлено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.

Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 28 цього Закону.

Тобто, із цього слідує, що раніше видані державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними і підлягають заміні в разі добровільного звернення громадян або юридичних осіб. Отже, акт на право постійного користування землею №XII-1-5 від 01.11.1968 року є дійсним та передбачає право постійного користування земельною ділянкою, загальною площею 24157,7 га, в тому числі і щодо спірних земельних ділянок, за військовою частиною А0780.

Стаття 78 Земельного кодексу України визначає, що право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, Земельного кодексу України, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Відповідно до ст.84 Земельного кодексу України, право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Згідно приписам ч.1 ст.77 Земельного кодексу України, землями оборони визначаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України.

Згідно із ст.14 Закону України "Про Збройні Сили України" земля, закріплена за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями Збройних Сил України, є державною власністю.

Статтею 2 Закону України "Про використання земель оборони" визначено, що військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України.

Відповідно до частин другої і десятої статті 18, частини першої статті 20, частин другої і третьої статті 32, частини третьої статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 затверджено Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Порядок).

Цей Порядок визначає умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об'єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.

Так, відповідно до пункту 12 зазначеного Порядку, розгляд заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, здійснюється державним реєстратором, який встановлює черговість розгляду заяв, що зареєстровані в базі даних заяв на це саме майно, а також відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями.

За результатом розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації (пункт 18 цього Порядку).

Пунктом 40 цього Порядку встановлено, що державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених статтею 28 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та цим Порядком (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 8 частини 1 статті 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року.

Однак, в порушення даної вимоги, державним реєстратором не витребувано від ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" державного акта на право постійного користування землею, а саме щодо земельних ділянок, на які заявлено речове право постійного користування.

Крім того, як зазначено вище, такий державний акт на право постійного користування землею серії BЛ №12 від 11.08.1995 року, що виданий Камінь-Каширському державному лісогосподарському об'єднанню Волиньліс , правонаступником якого є ДП "Камінь-Каширське лісове господарство", скасований рішенням Господарського суду Волинської області від 26.11.2013 року та залишеного в силі постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 03.02.2014 року у справі за позовом Волинського прокурора з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері в інтересах Міністерства оборони України в особі військової частини А0780 до ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" про скасування державного акта на право постійного користування землею (а.с.33-35, 14-21).

Суд звертає увагу на те, що пунктом 47 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що для державної реєстрації права власності та права постійного користування на земельну ділянку, права на яку набуваються шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у постійне користування із земель державної або комунальної власності, подається рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність чи надання у постійне користування або про затвердження документації із землеустрою щодо формування земельної ділянки та передачу її у власність чи надання у постійне користування. Однак, даний пункт Порядку викладений у редакції, чинної з 06.09.2016 року, тобто після прийняття оскаржуваних рішень та внесення записів державним реєстратором.

Для реєстрації речових прав на право постійного користування земельними ділянками площею 821,9594 га, кадастровий номер 0721487100:11:000:0001 та площею 1440,4845 га, кадастровий номер 0721481200:03:000:0001, ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" подано розпорядження Волинської обласної державної адміністрації від 25.03.2016 року №136 Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) , проте суд вважає, що державному реєстратору ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" не подано належних документів, які дають змогу встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно, що є однією з підстав для відмови в державній реєстрації прав.

Відповідач в запереченні проти позову звертає увагу суду на те, що розпорядження Волинської обласної державної адміністрації від 25.03.2016 року №136, на підставі якого проведено реєстрацію речових прав постійного користування земельними ділянками, є чинним. Однак, суд погоджується з прокурором щодо обраного ним способу захисту порушених інтересів держави.

Органи виконавчої влади, як і органи місцевого самоврядування, з метою виконання наданих їм повноважень, залежно від юридичних властивостей можуть видавати нормативні та індивідуальні (ненормативні) акти, які породжують юридичні наслідки.

Конституційний Суд України в пункті 5 мотивувальної частини рішення від 16 квітня 2009 року у справі №1-9/2009 за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначив, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад, сіл та міст, приймають нормативні та ненормативні акти.

До ненормативних належать акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію фактом їхнього виконання. У зв'язку з прийняттям цих рішень виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, у тому числі отримання державного акта на право власності на земельну ділянку, укладення договору оренди землі, а в даному випадку у зв'язку з прийняттям Волинською обласною державною адміністрацією розпорядження від 25.03.2016 року №136 виникли правовідносини щодо реєстрації права постійного користування земельними ділянками.

Оскільки таке розпорядження є ненормативним актом органу державної влади, що передбачає конкретні приписи, звернені до ДП "Камінь-Каширське лісове господарство", який вичерпав свою дію внаслідок його виконання, шляхом проведення державної реєстрації відповідного права, тому його скасування не породжує наслідків для користувача земельними ділянками.

Зазначене узгоджується також з позицією Верховного Суду України, відображеною у постанові від 11 листопада 2014 року у справі №21-405а14.

Відтак, суд вважає, що прокурор вірно обрав спосіб захисту порушених інтересів держави, визначивши у позовних вимогах саме скасування рішень державного реєстратора, а не розпорядження Волинської обласної державної адміністрації.

Суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина перша статті 8 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Таким чином, проаналізувавши наведені норми діючого законодавства, дослідивши надані докази, суд приходить до висновку, що рішення та записи державного реєстратора відділу з питань надання адміністративних послуг Камінь-Каширської районної державної адміністрації Волинської області про право постійного користування земельними ділянками площею 821,9594 га, кадастровий номер 0721487100:11:000:0001, від 31.03.2016 року, та площею 1440,4845 га, кадастровий номер 0721481200:03:000:0001, від 04.04.2016 року за ДП "Камінь-Каширське лісове господарство" порушують права позивачів щодо використання ними зазначених земельних ділянок, а тому такі рішення та записи, з врахуванням вимог статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, слід визнати протиправними та скасувати.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що адміністративний позов підлягає до повного задоволення.

Керуючись частиною третьою статті 160, статтями 162, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора відділу з питань надання адміністративних послуг Камінь-Каширської районної державної адміністрації Волинської області та запис №14017742 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про право постійного користування земельною ділянкою площею 821,9594 га, кадастровий номер 0721487100:11:000:0001 за Державним підприємством "Камінь-Каширське лісове господарство" від 31.03.2016 року.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора відділу з питань надання адміністративних послуг Камінь-Каширської районної державної адміністрації Волинської області та запис №14045844 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про право постійного користування земельною ділянкою площею 1440,4845 га, кадастровий номер 0721481200:03:000:0001 за Державним підприємством "Камінь-Каширське лісове господарство" від 04.04.2016 року.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, яка буде складена у повному обсязі 31 березня 2017 року. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.Д. Ковальчук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.03.2017
Оприлюднено05.04.2017
Номер документу65653203
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —803/174/17

Постанова від 28.03.2017

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Постанова від 27.03.2017

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 06.03.2017

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 07.03.2017

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 19.02.2017

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 20.02.2017

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 19.02.2017

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 20.02.2017

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні