06.03.2017
Справа №469/1310/16-ц
2/469/149/17
З А О Ч Н Е Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 березня 2017 року Березанський районний суд Миколаївської області
в складі: головуючого -судді - Тавлуя В. В.
за участі:
секретаря судового засідання - Рогозевич С. О.
начальника Березанського відділу
Миколаївської місцевої прокуратури №1 - ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт. Березанка цивільну справу за позовом Заступника керівника Миколаївської місцевої прокуратури №1 Миколаївської області в інтересах держави до ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Публічне акціонерне товариство ПРОКРЕДИТ БАНК про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсним державного акта на право власності та витребування земельної ділянки, -
в с т а н о в и в :
Заступник керівника Миколаївської місцевої прокуратури №1 Миколаївської області 31 жовтня 2016 року звернувся до суду із зазначеним позовом, мотивуючи свої вимоги тим, що Миколаївською місцевою прокуратурою №1 виявлені порушення вимог законодавства при прийнятті ОСОБА_2 сільською радою рішень із земельних питань.
В обґрунтування заявлених вимог зазначив, що пунктами 2, 4 рішення ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області №10 від 26 грудня 2012 року затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_3 земельну ділянку площею 0,73 га (пасовища) для ведення особистого селянського господарства в с.Коблеве Березанського району Миколаївської області.
На підставі зазначеного рішення ОСОБА_3 видано державний акт серії ЯК №808904 на право власності на земельну ділянку площею 0,73 га з кадастровим номером 4820982200:12:042:0266.
У подальшому пунктом 2 рішення ОСОБА_2 сільської ради №14 від 19 лютого 2014 року цільове призначення земельної ділянки змінено на будівництво та обслуговування об'єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування.
За нотаріально посвідченим договором дарування №1904 від 14 квітня 2014 року вказану земельну ділянку ОСОБА_3 відчужено на користь відповідача ОСОБА_4
Прокурор вважає, що вказані вище рішення ОСОБА_2 сільської ради прийнято з порушенням вимог законодавства, у зв'язку з чим пункти 2 , 4 рішення ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області №10 від 26 грудня 2012 року та пункт 2 рішення ОСОБА_2 сільської ради №14 від 19 лютого 2014 року підлягають визнанню незаконними та скасуванню.
В обґрунтування своїх вимог зазначив, що при прийнятті оскаржуваного рішення мали місце наступні порушення вимог чинного законодавства, а саме:
- ст.19 Конституції України, ст.17 Закону України «Про основи містобудування» , ст.48 Закону України «Про охорону земель» , ст.118 ЗК України, оскільки надана відповідачу ОСОБА_3 земельна ділянка розташована в зоні рекреації, в межах якої, відповідно до Проекту планування та забудови Березанського району, затвердженого постановою Державного комітету Української РСР у справах будівництва від 23.10.1985р. №112, дозволяється розміщення баз відпочинку, пансіонатів та будинків відпочинку, кемпінгів, піонертаборів, таборів труда та відпочинку, пляжів, пам'яток археології, заказників пам'яток культури та забороняється індивідуальне будівництво в 3-х кілометровій зоні узбережжя Чорного моря. Аналогічна заборона міститься і в п.10.17 ДБН 360-92 «Планування і забудова міських і сільських поселень» , які є обов'язковими у сфері будівництва, містобудування та архітектури;
- що зазначена земельна ділянка, яка надана відповідачу спочатку для ведення особистого селянського господарства, а потім для будівництва та обслуговування об'єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування, розташована в межах прибережної захисної смуги Чорного моря на відстані 725-730 метрів від урізу води до південної межі та на відстані 777-782 метрів від урізу води до північної межі, та що відповідно до ст.ст.85, 88 Водного кодексу України, ст.ст.59, 84 ЗК України землі прибережних захисних смуг перебувають виключно у державній та комунальній власності і можуть надаватися лише в користування та для спеціально визначених цілей, а землі, на яких розташована прибережна смуга, не підлягають відчуженню. Фактичний розмір і межі прибережної захисної смуги визначені нормами закону, а проект землеустрою щодо встановлення прибережної захисної смуги є лише документом, який містить графічні матеріали та відомості про обчислену площу в розмірі й межах, встановлених законодавством. Відсутність такого проекту та не визначення відповідними органами державної влади на території межі прибережної захисної смуги в натурі не може трактуватися як відсутність самої прибережної захисної смуги та правомірність передачі у приватну власність ділянки, розташованої у нормативно-визначеній смузі від урізу води;
- що надання у власність відповідачу спірної ділянки спочатку для ведення особистого селянського господарства, а потім для будівництва та обслуговування об'єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування суперечить вимогам ст.90 Водного кодексу України та ст.62 ЗК України, відповідно до яких прибережна захисна смуга уздовж морів, морських заток і лиманів входить у зону санітарної охорони моря і може використовуватися лише для будівництва військових та інших оборонних об'єктів, об'єктів, що виробляють енергію за рахунок використання енергії вітру, сонця і хвиль, об'єктів постачання, розподілу, передачі (транспортування) енергії, а також санаторіїв, дитячих оздоровчих таборів та інших лікувально-оздоровчих закладів, з обов'язковим централізованим водопостачанням і каналізацією, гідротехнічних, гідрометричних та лінійних споруд.
Посилаючись на наведені порушення вимог закону Заступник керівника Миколаївської місцевої прокуратури №1 просить визнати незаконним та скасувати пункти 2 , 4 рішення ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області №10 від 26 грудня 2012 року та пункт 2 рішення ОСОБА_2 сільської ради №14 від 19 лютого 2014 року.
У зв'язку з незаконністю оскаржуваних рішень ОСОБА_2 сільської ради прокурор просив визнати недійсним та скасувати виданий на їх підставі на ім'я ОСОБА_3 державний акт серії ЯК №808904 на право власності на земельну ділянку площею 0,72 га з кадастровим номером 4820982200:12:042:0266, а також на підставі ч.1 ст.388 ЦК України витребувати земельну ділянку у ОСОБА_4 у власність територіальної громади с. Коблеве Березанського району Миколаївської області в особі ОСОБА_2 сільської ради .
У судовому засіданні представник позивача заявлені вимоги підтримав у повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві.
Представник відповідача ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області, відповідачі ОСОБА_3 та ОСОБА_4 у судове засідання не з'явились, про причини неявки суду не повідомили.
Зі згоди представника позивача суд ухвалює рішення при заочному розгляді справи, що відповідає положенням ст. 224 ЦПК України.
Судом установлені такі факти та відповідні їм правовідносини.
У судовому засіданні встановлено, що Рішенням ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області № 10 від 26 грудня 2012 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_3 із земель не наданих у власність та постійне користування земельну ділянку площею 0,73 га (пасовища) у селі Коблеве для ведення особистого селянського господарства в межах території населеного пункту с.Коблеве ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області (а.с.19).
Рішенням ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області №14 від 19 лютого 2014 року Про затвердження проектів із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки затверджено проект із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, що перебуває у власності ОСОБА_3 площею 0,73 га (забудовані землі, під проїздами та площадками) на будівництво та обслуговування об'єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування (а.с.20).
29 грудня 2012 року ОСОБА_3 видано державний акт серії ЯК №808904 на право власності на земельну ділянку площею 0,73 га з кадастровим номером 4820982200:12:042:0266 (а.с.21-23).
14 квітня 2014 року на підставі нотаріально посвідченого договору дарування №1904 вказану земельну ділянку ОСОБА_3 відчужено на користь відповідача ОСОБА_4 , що вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна (а.с.21-23), з якої також вбачається, що спірна земельна ділянка перебуває у заставі у ПАТ ПРОКРЕДИТ БАНК , яке є третьою особою у даній справі, на підставі договору іпотеки №2073 від 18.04.2014 року .
За інформацією, наданою Відділом Держгеокадастру у Березанському районі Миколаївської області від 31.08.2016 року за даними Національної кадастрової системи, спірна земельна ділянка знаходиться на відстані від урізу води Чорного моря до південої межі - 725-730 метрів, до північної - 777-782 метрів (а.с.24-25).
За положеннями ст.60 Земельного кодексу України та ст. 88 Водного кодексу України вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об'єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності встановлюються прибережні захисні смуги.
Уздовж морів та навколо морських заток і лиманів встановлюється прибережна захисна смуга шириною не менше 2-х км від урізу води.
У межах прибережної захисної смуги морів та навколо морських заток і лиманів встановлюється пляжна зона, ширина якої визначається залежно від ландшафтно-формуючої діяльності моря, але не менше 100 метрів від урізу води (ч.10 ст.88 Водного кодексу України).
З урахуванням зазначених нормативних розмірів, наявні підстави вважати, що спірна земельна ділянка розташована в межах пляжної зони прибережної захисної смуги.
Землі, зайняті прибережними захисними смугами, віднесено до земель водного фонду (ст. 58 ЗК України).
За змістом ст.59 ЗК України, землі прибережних захисних смуг перебувають виключно у державній та комунальній власності і можуть надаватися лише в користування та для спеціально визначених цілей.
Як передбачено ч.4 ст.59 ЗК України (в редакції, що діяла на час прийняття оскаржуваних рішень), земельні ділянки прибережних захисних смуг можуть передаватися громадянам та юридичним особам на умовах оренди для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо. Передача земельних ділянок прибережних захисних смуг у приватну власність та для потреб, не зазначених у ч.4 ст.59 ЗК України, законодавством України не передбачено.
Таким чином, ОСОБА_2 сільською радою всупереч зазначеним нормам законодавства передано у приватну власність земельну ділянку, що знаходиться у межах прибережної захисної смуги, для потреб, не передбачених законом.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку, є підставою для відмови у дозволі на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (ч.7 ст.118 ЗК України).
Виходячи з викладеного, суд приходить до висновку про те, що пункти 2, 4 рішення ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області №10 від 26 грудня 2012 року, якими затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_3 земельну ділянку площею 0,73 га (пасовища) у селі Коблеве для ведення особистого селянського господарства в с.Коблеве Березанського району Миколаївської області, не відповідають зазначеним вимогам законодавства, а тому підлягають скасуванню.
Частиною третьою статті 62 ЗК України, ч.3 ст.90 ВК України у межах пляжної зони прибережних захисних смуг заборонено будівництво будь-яких споруд, крім гідротехнічних, гідрометричних та лінійних.
Відповідно до ст.17 Закону України «Про основи містобудування» основою для вирішення питань про вилучення (викуп), передачу (надання) земельних ділянок у власність чи користування громадян та юридичних осіб є містобудівна документація.
Абзацом 2 ст.48 Закону України «Про охорону земель» передбачено, що розміщення і будівництво об'єктів житлово-комунального, промислового, транспортного, іншого призначення здійснюються відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об'єктів.
Містобудівною документацією, що діяла на момент прийняття рішення ОСОБА_2 сільської ради № 10 від 26 грудня 2012 року, є «Проект планування та забудови Березанського району Миколаївської області» , затверджений постановою Державного комітету Української РСР у справах будівництва від 23.10.1985 року №112, відповідно до якого в зоні рекреації, у якій розташована спірна земельна ділянка, планувалось розміщення баз відпочинку, пансіонатів та будинків відпочинку, кемпінгів, піонертаборів, таборів праці та відпочинку, пляжів, пам'яток археології та заказників пам'яток культури (а.с.27-28).
Отже, будівництво об'єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування на спірній земельній ділянці суперечить земельному і водному законодавству, містобудівній документації та діючим будівельним нормам, державним стандартам і правилам, а тому пункт 2 Рішення ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області №14 від 19 лютого 2014 року Про затвердження проектів із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки в частині затвердження проекту із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, що перебуває у власності ОСОБА_3 з ведення особистого селянського господарства на будівництво та обслуговування об'єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування (а.с.20), не є законним, і підлягає скасуванню.
Крім того, звернень від ОСОБА_3 до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Миколаївській області та Управління містобудування та архітектури Миколаївської обласної державної адміністрації щодо розгляду проектів землеустрою по спірній земельній ділянці не надходило (а.с.26, 27-28), а тому при прийнятті зазначеного рішення ОСОБА_2 сільською радою порушено вимоги ч.2 ст.186-1 ЗК України, відповідно до яких проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об'єкт будівництва або планується розташування такого об'єкта, подається також на погодження до органу містобудування та архітектури.
Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про необхідність скасування пунктів 2, 4 рішення ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області №10 від 26 грудня 2012 року, суд вважає, що у зв'язку з цим, також підлягає визнанню недійсним виданий на його підставі Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК №808904, виданий 29 грудня 2012 року ОСОБА_3 на право власності на земельну ділянку для будівництва та обслуговування об'єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування площею 0,7300 га, кадастровий номер 4820982200:12:042:0266, який є похідним документом та посвідчує виникнення права власності.
Згідно з ч.3 ст.388 Цивільного кодексу України якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках.
Враховуючи зазначене, суд вважає, що вимоги прокурора щодо витребування спірної земельної ділянки загальною площею 0,7300 га у відповідача ОСОБА_4 , яка вибула з володіння держави незаконно, та повернення земельної ділянки у власність держави на користь територіальної громади с. Коблеве Березанського району Миколаївської області в особі ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області земельну ділянку підлягають задоволенню.
Згідно з ч.3 ст.388 Цивільного кодексу України якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках.
Таким чином, з огляду на встановлені судом фактичні обставини справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора щодо визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсним державного акта на право власності та витребування земельної ділянки, є вмотивованими, і такими, що ґрунтуються на нормах закону.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.10, 11, 60, 212, 214-215, 218, 224-226 ЦПК України, суд, -
в и р і ш и в :
Позовні вимоги Заступника керівника Миколаївської місцевої прокуратури №1 Миколаївської області в інтересах держави до ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Публічне акціонерне товариство ПРОКРЕДИТ БАНК про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсним державного акта на право власності та витребування земельної ділянки, - задовольнити у повному обсязі.
Визнати незаконним та скасувати пункти 2 , 4 рішення ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області №10 від 26.12.2012 року Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок в частині затвердження проекту землеустрою та надання у власність ОСОБА_3 земельної ділянки площею 0,7300 га (пасовища) для ведення особистого селянського господарства із земель, не наданих у власність та постійне користування в межах території населеного пункту с.Коблеве ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області.
Визнати незаконним та скасувати пункт 2 рішення ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області № 14 від 19.02.2014 року Про затвердження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки в частині зміни цільового призначення земельної ділянки ОСОБА_3 площею 0,7300 га з ведення особистого селянського господарства на комерційне призначення для будівництва та обслуговування об'єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування в с. Коблеве у межах території ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області.
Визнати недійсним Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК №808904, виданий 29 грудня 2012 року ОСОБА_3 на право власності на земельну ділянку для будівництва та обслуговування об'єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування площею 0,7300 га, кадастровий номер 4820982200:12:042:0266, розташовану за адресою: Миколаївська область, Березанський район, с. Коблеве.
Витребувати від ОСОБА_4 у власність територіальної громади с. Коблеве Березанського району Миколаївської області в особі ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області земельну ділянку площею 0,7300 га з кадастровим номером 4820982200:12:042:0266, нормативною грошовою оцінкою 3 249 762,90грн., що розташована в с. Коблеве Березанського району Миколаївської області.
Стягнути з ОСОБА_2 сільської ради Березанського району Миколаївської області, ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_1) та ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_2) на користь прокуратури Миколаївської області (р/р 35215058000340, ЄДРПОУ 02910048, Банк ДКСУ м. Києва, МФО 820172) судовий збір в сумі по 17 856,48 грн. з кожного.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до апеляційного суду Миколаївської області через Березанський районний суд Миколаївської області шляхом подачі скарги в 10-денний строк з дня проголошення рішення.
Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подавати апеляційну скаргу протягом 10 днів з дня отримання копії цього рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом десяти днів з дня отримання його копії.
У разі залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення заочне рішення може бути оскаржене відповідачем в загальному порядку.
Суддя:
Повний текст рішення виготовлено та підписано 10 березня 2017 року.
Суд | Березанський районний суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2017 |
Оприлюднено | 06.04.2017 |
Номер документу | 65682348 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Березанський районний суд Миколаївської області
Тавлуй В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні