Рішення
від 17.05.2016 по справі 905/488/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м.Харків, пр.Науки, 5

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

17.05.2016р. Справа №905/488/16

Господарський суд Донецької області у складі судді Шилової О.М.,

при секретарі судового засідання Гонтарі А.Д.

розглянув матеріали справи

за позовом Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , м.Київ в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , м.Дніпропетровськ

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Річна» , с.Стрюкове, Шахтарський район Донецької області

про: стягнення 32285грн. штрафу

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1 - за дов. б/н від 10.12.2015р.,

від відповідача: не явився.

Суд перебував в нарадчій кімнаті

17.05.2016р. з 11-50год. до 11-55год.

СУТЬ СПОРУ:

Публічне акціонерне товариство «Українська залізниця» , м.Київ в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» , м.Дніпропетровськ звернулось до господарського суду Донецької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Річна» , с.Стрюкове, Шахтарський район Донецької області про стягнення 32285грн. штрафу.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на: залізничну накладну №52560232 від 01.07.2015р., акт загальної форми №1794/Ваги від 04.08.2015р.; комерційний акт РА №009132/490/12 від 04.08.2015р.; виписку з книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах за 04.08.2015р.; технічний паспорт вагонних ваг №14 станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці тощо.

В позові викладено розрахунок заявленої до стягнення суми (а.с.3 (зворотній бік) -4).

Ухвалою господарського суду Донецької області від 08.02.2016р. (суддя Левшина Я.О.) порушене провадження у справі №905/488/16.

У зв'язку з перебуванням судді Левшиної Я.О. у відпустці відповідно до п.2.3.50. Положення про автоматизовану систему документообігу суду розпорядженням керівника апарату від 14.03.2016р. призначений повторний автоматичний розподіл справи №905/488/16, за результатами якого для розгляду справи обрано суддю Шилову О.М.

Ухвалою від 15.03.2016р. справу №905/488/16 прийнято до свого провадження новим складом суду.

17.03.2016р. судом зроблено Спеціальний витяг №21786650 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Річна» (а.с.40-42). Зі Спеціального витягу вбачається, що відповідач не перебуває в процесі припинення та його не виключено з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців; адресою місцезнаходження відповідача є: 86263, Донецька обл., Шахтарський район, с.Стрюкове, вул.Фрунзе, 13.

Ухвалою суду від 19.04.2016р. в порядку ст.69 ГПК України за клопотанням позивача строк розгляду спору продовжувався на 15 днів (а.с.46, 50).

16.05.2016р. судом зроблено Спеціальний витяг №21935963 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» (а.с.51-56). Зі Спеціального витягу вбачається, що позивач є правонаступником Державного підприємства Придніпровська залізниця (а.с.53).

Позивач протягом розгляду справи з супровідним листом б/н від 17.05.2016р. надав суду копію Передавального акту ДП Придніпровська залізниця від 03.08.2015р. (а.с.59-61), в якому зазначено, що правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов'язків Державного підприємства Придніпровська залізниця після його реорганізації шляхом злиття переходить до Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» згідно вміщеного в п.2 Передавального акту Балансу (Звіту про фінансовий стан) з розшифровками рядків Балансу, переліками майна та земельних ділянок Державного підприємства Придніпровська залізниця , які є додатками до Передавального акту.

Відповідач будь-яких пояснень по суті спору або відзив на позовну заяву не надав, у судові засідання 16.03.2016р., 19.04.2016р. та 17.05.2016р. не явився, хоча про час і місце розгляду справи, а також про вимоги суду був повідомлений завчасно та належним чином, про що свідчать наявні у матеріалах справи роздруківки повідомлень в мережі Інтернет від 09.02.2016р., 26.02.2016р., 17.03.2016р. та від 11.05.2016р. про час і місце судових засідань зі сторінки господарського суду Донецької області на офіційному веб-порталі «Судова влада України» (а.с.24, 31, 43-44, 57-58).

Враховуючи правові позиції Вищого господарського суду України, викладені в п.3.9.2, п.3.12 Постанови Пленуму №18 від 26.12.2011р. «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» та приймаючи до уваги, що відповідач не скористався правом надати відзив на позов та не надав доказів на підтвердження поважності причин неявки свого повноважного представника в судові засідання, справа розглядається відповідно до ст.75 ГПК України без явки відповідача за наявними в ній матеріалами.

Відповідно до п.п.2, 3, 4 ч.2 ст.129 Конституції України, ст.ст.4-3, 33, 34, 43 ГПК України основними засадами судочинства є рівність усіх учасників судового процесу перед законом та судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Розглянувши документи, наявні у матеріалах справи, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини справи, оцінивши за своїм внутрішнім переконанням докази, які мають значення для вирішення спору, керуючись законом, суд

ВСТАНОВИВ:

01.07.2015р. Товариство з обмеженою відповідальністю «Фірма «Річна» зі станції Постникове Донецької залізниці на станцію Кривий Ріг-Головний Придніпровської залізниці відвантажило на адресу фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 (вантажоодержувач) за залізничною накладною №52560232 у напіввагоні №66553058 антрацит навалом (а.с.9).

При оформленні залізничної накладної №52560232 відповідачем зазначено масу вантажу у вагоні №66553058: нетто - 69000кг.

Як свідчать графи 24, 26 та 55 залізничної накладної, маса вантажу визначена відправником на вагонних вагах (150т); правильність внесених до накладної відомостей підтвердив своїм підписом представник відправника. На станції відправлення вантаж був прийнятий до перевезення без зауважень.

Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної (ч.3 ст.909 Цивільного кодексу (далі - ЦК) України).

Умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами (ч.2 ст.908 ЦК України, ч.5 ст.307 Господарського кодексу (далі - ГК) України).

Відповідно до ст.6 Статуту залізниць України (далі - Статут) накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи - одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.

Згідно з п.28 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених Наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000р. (зареєстр. в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за №861/5082), вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні, без перевірки маси та кількості вантажу.

Відповідно до ст.24 Статуту залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначених відправником у накладній, на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

04.08.2015р. на попутній станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці було проведено перевірку маси вантажу, під час якої виявлено, що маса вантажу у вагоні №66553058 не відповідає масі, вказаній відправником у накладній, про що складений акт загальної форми №1794/Ваги (а.с.11).

За результатами перевірки станцією Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці був складений комерційний акт РА №009132/490/12 від 04.08.2015р. (далі - комерційний акт, а.с.10), відповідно до якого за результатами контрольного переважування в статичному режимі на справних 150-тонних вагонних електронно-тензометричних вагах станції Нижньодніпровськ-Вузол (держ.повірка 15.10.2014р.) виявилось, що у вагоні №66553058 вага брутто складає 87350кг, тара за документом - 21950кг, нетто - 65400кг, що на 3600кг менше ваги, зазначеної в документі. У комерційному акті також містяться відомості про те, що навантаження у вагоні рівномірне, на рівні бортів, без поглиблень, маркування не порушене. Торцеві двері і розвантажувальні люки з обох сторін закриті; течі вантажу немає; в технічному відношенні вагон справний. При повторному переважуванні вагону вага підтвердилась. В акті зазначено, що завідуючого вантажним двором немає за штатом.

Такі самі відомості про фактичну вагу вантажу у вагоні №66553058 містяться в акті загальної форми №1794/Ваги від 04.08.2015р. та виписці з книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах за 04.08.2015р. (а.с.11, 14).

Згідно даних технічного паспорту вагонних ваг №14 станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці дата прийняття ЗВВТ в експлуатацію - 26.12.2012р., міжповірочний інтервал ЗВВТ - 1 раз на 12 місяців, інтервал між оглядами-перевірками - 6 місяців; відмітки у паспорті свідчать, що остання державна повірка ваг здійснена 15.10.2014р., а огляд-перевірка - 21.10.2014р. (а.с.12-13).

Комерційний акт підписаний належними особами відповідно до вимог п.10 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №334 від 28.05.2002р. (далі - Правила складання актів).

Відповідно до вимог п.12 Правил складання актів на станції призначення Кривий Ріг-Головний Придніпровської залізниці в розділі "Є" комерційного акта проставлена відмітка про те, що під час видачі вантажу різниці проти даного акту не виявлено. Відмітка засвідчена штемпелем станції призначення та підписами уповноважених осіб, чим підтверджено правильність зазначених в акті відомостей.

Статтею 37 Статуту встановлено, що під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

Пунктом 1.1. розділу 4 Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000р. (зареєстр. в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за №863/5084), а також ст.23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Відповідно до п.п.2.1, 2.2. Правил оформлення перевізних документів графи "Маса вантажу, визначена відправником, кг" та "Спосіб визначення маси" заповнюються вантажовідправником. Маса вантажу згідно з п.5 Правил приймання вантажів до перевезення визначається відправником.

Правильність внесених у залізничну накладну відомостей своїм підписом підтверджує представник відправника (п.2.3. Правил оформлення перевізних документів).

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.24 Статуту вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Згідно зі ст.129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Для засвідчення обставини невідповідності маси вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.

Таким чином, невідповідність фактичної маси вантажу масі, зазначеній відправником (відповідачем) у залізничній накладній, засвідчено належним та допустимим доказом - комерційним актом РА №009132/490/12 від 04.08.2015р., який є підставою для покладення на відправника відповідальності, передбаченої ст.122 Статуту.

При цьому суд бере до уваги, що спірний вантаж прибув у завантаженому засобами відправника технічно справному вагоні, сліди доступу до вантажу відсутні. Доказів оскарження або спростування викладених у комерційному акті відомостей суду не надано. Викладене підтверджує факт неправильного зазначення в накладній маси вантажу відправником.

Якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній, зокрема, маси вантажу, з відправника стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли (п.5.5. розділу 5 Правил оформлення перевізних документів). Аналогічні положення містить ст.122 Статуту.

Відповідно до ст.118 Статуту штраф підлягає стягненню у п'ятикратному розмірі плати за користування вагонами. При цьому штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв'язку з цим збитків.

Пунктом 27 Правил видачі вантажів встановлено, що межа граничного розходження визначення маси нетто та норма природної втрати для вантажу, що перевозився, становить 1,5%. Отже, межа граничного розходження маси нетто у вагоні №66553058 становить 1035кг, а виявлена недостача - 3600кг.

Провізна плата за перевезення вантажу у вагоні №66553058 складає 6457грн. (а.с.3. зворотній бік). Судом встановлено, що розрахунок суми штрафу у розмірі 32285грн. є арифметично вірним та відповідає приписам ст.ст.118, 122 Статуту.

Таким чином, позовна вимога є обґрунтованою.

Відповідно до ч.2 ст.233 ГК України якщо порушення зобов'язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.

Частина 3 ст.551 ЦК України передбачає можливість зменшення за рішенням суду розміру неустойки, що стягується з боржника за порушення зобов'язання, якщо розмір неустойки значно перевищує розмір збитків та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.

Доказів того, що неправильне зазначення відповідачем маси вантажу спричинило збитки залізниці або іншим учасникам господарських відносин матеріали справи не містять.

Судом встановлено, що у даному випадку мало місце недовантаження, а отже, підвищеного навантаження на рухомий склад не було.

Навантаження у вагон №66553058 відбувалось 01.07.2015р. на станції Постникове Донецької залізниці. Відповідно до наказу керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 07.10.2014р. №33/6/а «Про визначення районів проведення антитерористичної операції та термінів її проведення» з 07.04.2014р. Донецька область є районом проведення антитерористичної операції.

Приймаючи до уваги викладене, суд вважає за можливе, скориставшись наданим п.3. ст.83 ГПК України правом, зменшити розмір штрафу до 4-х провізних плат - тобто до 25828грн.

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню частково, в сумі 25828грн.

Судовий збір покладається на відповідача відповідно до приписів ч.3 ст.49 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до ч.2 ст.129 Конституції України та на підставі ст.ст.908, 909, 551 Цивільного кодексу України; ст.ст.233, 307 Господарського кодексу України; ст.ст.2, 5, 6, 23, 24, 37, 118, 122, 129 Статуту залізниць України; Правил оформлення перевізних документів, затв. Наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000р. та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за №863/5084; Правил приймання вантажів до перевезення, затв. Наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000р. та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за №861/5082; Правил складання актів, затв. Наказом Міністерства транспорту України №334 від 28.05.2002р.; п.27 Правил видачі вантажів, затв. Наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000р. та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за №862/5083; керуючись ст.ст.4-2, 4-3, 22, 32-34, 43, 44, 49, 69, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , м.Київ в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , м.Дніпропетровськ до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Річна» , с.Стрюкове, Шахтарський район Донецької області про стягнення 32285,00грн. штрафу - задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Річна» (86263, Донецька обл., Шахтарський район, с.Стрюкове, вул.Фрунзе, 13; ідентифікаційний код 32536126) на користь Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» (03680, м.Київ, вул.Тверська, 5; ідентифікаційний код 40075815) в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» (49602, м.Дніпропетровськ, пр.Карла Маркса, 108; ідентифікаційний код 40081237) 25828грн. штрафу за неправильне зазначення маси вантажу, 1378грн. судового збору.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення може бути оскаржене до Донецького апеляційного господарського суду в порядку, передбаченому розділом ХІІ Господарського процесуального кодексу України.

У судовому засіданні 17.05.2016р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 31.05.2016р.

Суддя О.М. Шилова

надруковано 3 прим.:

1 - до справи, 2 - сторонам

Дата ухвалення рішення17.05.2016
Оприлюднено06.04.2017
Номер документу65704616
СудочинствоГосподарське
Суть: стягнення 32285грн. штрафу

Судовий реєстр по справі —905/488/16

Судовий наказ від 13.06.2016

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Шилова

Рішення від 17.05.2016

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Шилова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні