Господарський суд Чернігівської області
Пр-т. Миру, 20, м. Чернігів, 14000 , тел. 676-311, факс 77-44-62, e-mail: inbox@cn.arbitr.gov.ua
========================================================================================================================================================================
Іменем України
Р І Ш Е Н Н Я
« 29 » березня 2017 року Справа №927/204/17
ЗА ПОЗОВОМ: Ічнянської районної спілки споживчих товариств
вул. Гоголя, 2, м. Ічня, Чернігівська область, 16703
До ВІДПОВІДАЧА: Ічнянської міської ради
вул. Трудова, 2-А, м. Ічня, Чернігівська область, 16703
Про спонукання до укладення договорів купівлі-продажу земельних ділянок
Суддя І.В. Кушнір
ПРЕДСТАВНИКИ СТОРІН:
Від Позивача: ОСОБА_1 - представник, довіреність №18 від 31.01.2017.
Від Відповідача: не з'явився.
СУТЬ СПОРУ:
Ічнянською районною спілкою споживчих товариств подано позов до Ічнянської міської ради про:
- визнання неправомірною бездіяльності Ічнянської міської ради та зобов'язання прийняти рішення, щодо затвердження або обґрунтованої відмови у затвердженні звіту з експертно-грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 7421710100:01:001:0327) площею 3652 кв. м за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Гоголя, 2, 16703, та земельної ділянки (кадастровий номер 7421710100:01:001:0540) площею 496 кв. м за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Воскресінська, 30, 16703 у відповідності до чинного законодавства;
- зобов'язання Ічнянської міської ради укласти договір купівлі-продажу з Ічнянською райспоживспілкою, щодо земельної ділянки (кадастровий номер 7421710100:01:001:0327) площею 3652 кв. м. за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Гоголя, 2, 16703;
- зобов'язання Ічнянської міської ради укласти договір купівлі-продажу з Ічнянською райспоживспілкою, щодо земельної ділянки площею 496 кв. м за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Воскресінська, 30, 16703.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 23.02.2017 вказаний позов прийнято до розгляду та порушено провадження у справі, розгляд справи призначено на 15.03.2017.
У судовому засіданні 15.03.2017 представник Позивача підтримав позовні вимоги, які обґрунтовані тим, що Ічнянська райспоживспілка виконала всі умови, необхідні для купівлі земельних ділянок (кадастровий номер 7421710100:01:001:0327) площею 3652 кв. м за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Гоголя, 2, 16703, та земельної ділянки (кадастровий номер 7421710100:01:001:0540) площею 496 кв. м за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Воскресінська, 30, 16703, відповідно до ст.128 Земельного кодексу України, проте Ічнянська міська рада вже протягом трьох сесійних засідань не затверджує звіт з експертно-грошової оцінки та не приймає жодного рішення про відмову або затвердження звіту з експертно-грошової оцінки та надання дозволу або про відмову в продажі зазначених у позові земельних ділянок.
Представник Відповідача надав відзив на позовну заяву, у якому викладені заперечення проти позову, зокрема, зазначено, що Ічнянська міська рада постійно розглядала клопотання та пакет документів, наданих Позивачем, і підготувала відповідні проекти рішень до розгляду на сесіях міської ради, але вони не набрали необхідної кількості голосів, щоб вважати їх рішеннями сесії.
Крім того, Позивачем не представлені документи, необхідні для проведення державної експертизи землевпорядної документації, яку вимагали депутати міської ради.
Ухвалою суду від 15.03.2017 розгляд справи було відкладено призначено на 29.03.2017.
До початку судового засідання 29.03.2017 через відділ документального забезпечення (канцелярію) суду представником Позивача, в межах повноважень, визначених довіреністю подана заява/клопотання, в якому Позивач просить внести зміни до предмету позову та викласти п.2,3,4 в наступній редакції:
1. п.2. Визнати неправомірною бездіяльність Ічнянської міської ради щодо затвердження звіту з експертно-грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 7421710100:01:001:0327) площею 3652 кв. м за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Гоголя, 2, 16703, та земельної ділянки (кадастровий номер 7421710100:01:001:0540) площею 496 кв. м за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Воскресінська, 30, 16703 у відповідності до чинного законодавства.
2. п.3. Визнати неправомірним та необґрунтованим зволікання Ічнянської міської ради щодо укладення договору купівлі-продажу з Ічнянською райспоживспілкою, щодо земельної ділянки (кадастровий номер 7421710100:01:001:0327) площею 3652 кв. м. за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Гоголя, 2, 16703.
3. п.4. Визнати неправомірним та необґрунтованим зволікання Ічнянської міської ради щодо укладення договору купівлі-продажу з Ічнянською райспоживспілкою, щодо земельної ділянки площею 496 кв. м за адресою: Чернігівська обл., м.Ічня, вул.Воскресінська, 30, 16703.
Відповідно до ч.4 ст.22 Господарського процесуального кодексу України:
"Позивач вправі до прийняття рішення по справі збільшити розмір позовних вимог за умови отримання встановленого порядку досудового врегулювання спору у випадках, передбачених статтею 5 Кодексу в цій частині, відмовитись від позову або зменшити розмір позовних вимог. До початку розгляду господарським судом справи по суті позивач має право змінити предмет або підставу позову шляхом подання письмової заяви."
У п.3.12 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції« (із змінами) зазначено:
"3.12. Право позивача на зміну предмета або підстави позову може бути реалізоване лише до початку розгляду господарським судом справи по суті та лише у суді першої інстанції шляхом подання до суду відповідної письмової заяви, яка за формою і змістом має узгоджуватися із статтею 54 ГПК з доданням до неї документів, зазначених у статті 57 названого Кодексу. Невідповідність згаданої заяви вимогам цих норм процесуального права є підставою для її повернення з підстав, передбачених частиною першою статті 63 ГПК.
Заяви про зміну предмета або підстави позову, які відповідають вимогам статей 54 і 57 ГПК, проте подані після початку розгляду господарським судом справи по суті, залишаються без розгляду і приєднуються до матеріалів справи, про що суд зазначає в описовій частині рішення, прийнятого по суті спору (або в ухвалі, якою закінчується розгляд справи).
Початок розгляду справи по суті має місце з того моменту, коли господарський суд після завершення підготовки справи до розгляду (стаття 65 ГПК) відкриття судового засідання, роз'яснення (за необхідності) сторонам та іншим учасникам судового процесу їх прав та обов'язків і розгляду інших клопотань і заяв (про відкладення розгляду справи, залучення до участі в ній інших осіб, витребування додаткових доказів тощо) переходить безпосередньо до розгляду позовних вимог, тобто до з'ясування у передбаченому ГПК порядку обставин справи та здійснення їх правової оцінки, про що зазначається в протоколі судового засідання."
Як вбачається з протоколу судового засідання від 15.03.2017 у справі 927/204/17, суд перейшов до розгляду справи по суті.
З урахуванням викладеного, оскільки дана заява подана після початку розгляду справи по суті, суд доходить висновку, що вищевказана заяв/клопотання Позивача про зміну предмета позову підлягає залишенню без розгляду.
Спір вирішується щодо позовних вимог, зазначених у позовній заяві.
До початку судового засідання 29.03.2017 через відділ документального забезпечення (канцелярію) суду представником Відповідача подано письмові пояснення, які суд долучив до матеріалів справи.
Враховуючи, що Відповідач належним чином був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, проте не скористався своїм правом брати участь у судовому засіданні, передбаченим ст.22 Господарського процесуального кодексу України, надав відзив на позовну заяву та письмові пояснення, суд доходить висновку про розгляд справи без участі представника Відповідача.
Справа розглядається за наявними в ній матеріалами на підставі ст.75 Господарського процесуального кодексу України.
Дослідивши матеріали справи та надані докази, суд,
В С Т А Н О В И В:
Ічнянською районною спілкою споживчих товариств подано до Ічнянської міської ради клопотання від 11.04.2016 №48, в якому у зв'язку з відмовою земельної комісії від 25.11.2015 про внесення змін до рішень п'ятдесят третьої сесії Ічнянської міської ради "Про надання дозволу на проведення експертно грошової оцінки земельних ділянок":
- кадастровий номер 7421710100:01:001:0540 в м. Ічня Ічнянського району Чернігівської області, вул. Воскресінська, 30 (кафе "Варенична") розміром 0,0496 га;
- кадастровий номер 7421710100:01:001:0327 в м. Ічня Ічнянського району Чернігівської області, вул. Гоголя, 2, розміром 0,3652 га;
Правління Ічнянської райспоживспілки просить повторно внести зміни до рішення п'ятдесят третьої сесії Ічнянської міської ради, надати дозвіл на проведення експертно-грошової оцінки зазначених земельних ділянок без обмежень, зазначених у рішенні п'ятдесят третьої сесії Ічнянської міської ради.
Рішенням десятої сесії сьомого скликання Ічнянської міської ради від 23.06.2016 №376-VІІ "Про внесення змін до рішення 53 сесії Ічнянської міської ради шостого скликання від 09.07.2015 року "Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення в м. Ічні" внесено зміни до рішення 53 сесії Ічнянської міської ради шостого скликання від 09.07.2015 року "Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення в м. Ічні", а саме: надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,0496 га яка надана в оренду Ічнянській районній спілці споживчих товариств для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (кадастровий номер 7421710100:01:001:0540) в м. Ічня по вул. Воскресінська, №30 (кафе "Варенична").
Рішенням десятої сесії сьомого скликання Ічнянської міської ради від 23.06.2016 №377-VІІ "Про внесення змін до рішення 53 сесії Ічнянської міської ради шостого скликання від 09.07.2015 року "Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення в м. Ічні" внесено зміни до рішення 53 сесії Ічнянської міської ради шостого скликання від 09.07.2015 року "Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення в м. Ічні", а саме: надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,3652 га яка надана в оренду Ічнянській районній спілці споживчих товариств для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (кадастровий номер 7421710100:01:001:0327) в м. Ічня Ічнянського району Чернігівської області, вул. Гоголя, 2.
Рішенням десятої сесії сьомого скликання Ічнянської міської ради від 23.06.2016 №358-VІІ "Про внесення земельних ділянок до Переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення, які підлягають продажу у 2016 році" внесено до Переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення, які підлягають продажу у 2016 році, зокрема:
- земельну ділянку площею 0,0496, яка надана в оренду Ічнянській районній спілці споживчих товариств для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (кадастровий номер 7421710100:01:001:0540) в м. Ічня по вул. Воскресінська, №30 (кафе "Варенична");
- земельну ділянку площею 0,3652 га, яка надана в оренду Ічнянській районній спілці споживчих товариств для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (кадастровий номер 7421710100:01:001:0327) в м. Ічня вул. Гоголя, 2.
Вказані земельні ділянки містяться у Переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення, які підлягають продажу у 2016 році (Додаток до рішення десятої сесії Ічнянської міської ради сьомого скликання 23 червня 2016 №358-VІІ).
23.08.2016 між Ічнянською міською радою (Замовник), Ічнянською районною радою спілкою споживчих товариств (Платник), Приватним підприємством "Десна-Експерт-М" (Виконавець) укладено договір №443/16-Зем.
Відповідно до п.1 вказаного договору Замовник доручає, Платник сплачує, а Виконавець зобов'язується виконати роботи по експертній грошовій оцінці земельної ділянки площею 3652 кв.м, що знаходиться в користуванні Ічнянської районної спілки споживчих товариств, розташованої за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Гоголя, 2 та проведення рецензування Звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки.
23.08.2016 між Ічнянською міською радою (Замовник), Ічнянською районною радою спілкою споживчих товариств (Платник), Приватним підприємством "Десна-Експерт-М" (Виконавець) підписано акт прийому-передачі виконаних робіт згідно договору №443/16-Зем, відповідно до якого Виконавець передає, Платник сплачує, а Замовник приймає Звіт з експертної грошової оцінки земельної ділянки площею 3652 кв. м за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Гоголя, 2 та рецензію.
23.08.2016 між Ічнянською міською радою (Замовник), Ічнянською районною радою спілкою споживчих товариств (Платник), Приватним підприємством "Десна-Експерт-М" (Виконавець) укладено договір №441/16-Зем.
Відповідно до п.1 вказаного договору Замовник доручає, Платник сплачує, а Виконавець зобов'язується виконати роботи по експертній грошовій оцінці земельної ділянки площею 496 кв.м, що знаходиться в користуванні Ічнянської районної спілки споживчих товариств, розташованої за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Воскресінська, 30 та проведення рецензування Звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки.
23.08.2016 між Ічнянською міською радою (Замовник), Ічнянською районною радою спілкою споживчих товариств (Платник), Приватним підприємством "Десна-Експерт-М" (Виконавець) підписано акт прийому-передачі виконаних робіт згідно договору №441/16-Зем, відповідно до якого Виконавець передає, Платник сплачує, а Замовник приймає Звіт з експертної грошової оцінки земельної ділянки площею 496 кв. м за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Воскресінська, 30 та рецензію.
Ічнянською районною спілкою споживчих товариств подано клопотання від 30.09.2016 №96 до Ічнянської міської ради про затвердження звіту з експертної грошової оцінки та продажу згідно експертної оцінки земельної ділянки, площею 496 м кв., для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, що розташована: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Воскресінська, 30, і знаходиться в користуванні Ічнянської районної спілки споживчих товариств.
Також Ічнянською районною спілкою споживчих товариств подано клопотання від 30.09.2016 №97 до Ічнянської міської ради про затвердження звіту з експертної грошової оцінки та продажу згідно експертної оцінки земельної ділянки, площею 3652 м кв., для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, що розташована: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Гоголя, 2, і знаходиться в користуванні Ічнянської районної спілки споживчих товариств.
Як вбачається з витягу з протоколу п'ятнадцятої сесії Ічнянської міської ради сьомого скликання від 16 листопада 2016 року та витягу зі стенограми п'ятнадцятої сесії Ічнянської міської ради сьомого скликання від 16 листопада 2016 року рішення з питань про затвердження звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок в м. Ічня по вул. Воскресінська, 30 та по вул. Гоголя, 2, Ічнянської районної спілки споживчих товариств, а також продаж вищевказаних земельних ділянок Ічнянській районній спілці споживчих товариств, не прийнято.
Відповідно до витягу з протоколу шістнадцятої (позачергової) сесії Ічнянської міської ради сьомого скликання від 15 грудня 2016 року та витягу зі стенограми шістнадцятої (позачергової) сесії Ічнянської міської ради сьомого скликання від 15 грудня 2016 року рішення з питань про затвердження звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок в м. Ічня по вул. Воскресінська, 30 та по вул. Гоголя, 2, Ічнянської районної спілки споживчих товариств, а також продаж вищевказаних земельних ділянок Ічнянській районній спілці споживчих товариств, не прийнято.
10.01.2017 Ічнянською районною спілкою споживчих товариств подані клопотання від 10.01.2017 №02 та №03 до Ічнянської міської ради про прийняття рішень щодо затвердження звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок Ічнянської районної спілки споживчих товариств за адресами: м. Ічня вул. Гоголя, 2, та м. Ічня, вул. Воскресінська, 30, а також щодо продажу вказаних земельних ділянок Ічнянській районній спілці споживчих товариств, відповідно.
Як вбачається з витягу з протоколу вісімнадцятої (позачергової) сесії Ічнянської міської ради сьомого скликання від 12 січня 2017 року та витягу зі стенограми вісімнадцятої (позачергової) сесії Ічнянської міської ради сьомого скликання від 12 січня 2017 року рішення з питань про затвердження звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок за адресою: м. Ічня, вул. Воскресінська, 30 та м. Ічня, вул. Гоголя, 2, а також продаж вищевказаних земельних ділянок Ічнянській районній спілці споживчих товариств, не прийнято.
Позивач вважає неправомірною бездіяльність Ічнянської міської ради, оскільки остання вже протягом трьох сесійних засідань не затверджує звіт з експертно-грошової оцінки та не приймає жодного рішення про відмову або затвердження звіту з експертно-грошової оцінки та надання дозволу або про відмову в продажі зазначених у позові земельних ділянок.
На підставі викладеного, Позивач просить:
- визнати неправомірною бездіяльність Ічнянської міської ради та зобов'язати прийняти рішення, щодо затвердження або обґрунтованої відмови у затвердженні звіту з експертно-грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 7421710100:01:001:0327) площею 3652 кв. м за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Гоголя, 2, 16703, та земельної ділянки (кадастровий номер 7421710100:01:001:0540) площею 496 кв. м за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Воскресінська, 30, 16703 у відповідності до чинного законодавства;
- зобов'язати Ічнянську міську раду укласти договір купівлі-продажу з Ічнянською райспоживспілкою, щодо земельної ділянки (кадастровий номер 7421710100:01:001:0327) площею 3652 кв. м. за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Гоголя, 2, 16703;
- зобов'язати Ічнянську міську раду укласти договір купівлі-продажу з Ічнянською райспоживспілкою, щодо земельної ділянки площею 496 кв. м за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Воскресінська, 30, 16703.
Досліджуючи позовні вимоги та заперечення на них суд відмічає наступне.
Згідно з абз.1 ч.1, абз.1 ч.2, ч.ч.3,5, абз1 ч.6, ч.ч.8,10 ст.128 Земельного кодексу України:
«Продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Підставою для відмови в продажу земельної ділянки є:
а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки;
б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах;
в) якщо щодо суб'єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності;
г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність;
ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
Рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації, сільської, селищної, міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки.
Ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться суб'єктами господарювання, які є суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до закону, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Ціна земельної ділянки площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд визначається за нормативною грошовою оцінкою, вказаною в технічній документації. Фінансування робіт з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки здійснюється за рахунок внесеного покупцем авансу, що не може бути більшим ніж 20 відсотків вартості земельної ділянки, визначеної за нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки.
Сума авансового внеску зараховується до ціни продажу земельної ділянки. У разі відмови покупця від укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки сума авансового внеску не повертається.
Рішення про відмову продажу земельної ділянки може бути оскаржено в суді.»
Таким чином, дана стаття не передбачає ні обов'язкового проведення державної експертизи землевпорядної документації в разу купівлі-продажу земельних ділянок, ні такої підстави для відмови в продажу земельної ділянки, як відсутність зазначеної експертизи.
Крім того, відповідно до ст.9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації":
"Обов'язковій державній експертизі підлягають:
· схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць;
· проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць;
· проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об'єктів;
· проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення;
· проекти землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів;
· проекти землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
· технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель у разі формування земельних ділянок за рахунок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення;
· технічна документація з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок."
Таким чином, і дана стаття не передбачає обов'язкового проведення державної експертизи землевпорядної документації в разу купівлі-продажу земельних ділянок цільової категорії, необхідної Позивачу.
За викладених обставин, суд вважає вимогу депутатів Ічнянської міської ради саме про обов'язкове проведення державної експертизи землевпорядної документації в даному випадку незаконною.
Як вбачається з витягу з протоколу п'ятнадцятої сесії Ічнянської міської ради сьомого скликання від 16 листопада 2016 року та витягу зі стенограми п'ятнадцятої сесії Ічнянської міської ради сьомого скликання від 16 листопада 2016 року:
- щодо рішення з питання про затвердження звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки в м. Ічня по вул. Воскресінська, 30 Ічнянської районної спілки споживчих товариств та щодо рішення про продаж вказаної земельної ділянки Ічнянській районній спілці споживчих товариств, «за» проголосував 8, «проти» - 0, «утримались» - 7.
- щодо рішення з питання про затвердження звіту з експертної грошової оцінки земельних ділянок в м. Ічня по вул. Гоголя, 2, Ічнянської районної спілки споживчих товариств, та щодо рішення про продаж вказаної земельної ділянки Ічнянській районній спілці споживчих товариств, «за» проголосував 10, «проти» - 0, «утримались» - 5.
Відповідно до витягу з протоколу шістнадцятої (позачергової) сесії Ічнянської міської ради сьомого скликання від 15 грудня 2016 року та витягу зі стенограми шістнадцятої (позачергової) сесії Ічнянської міської ради сьомого скликання від 15 грудня 2016 року:
- щодо рішення з питання про затвердження звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки в м. Ічня по вул. Воскресінська, 30 Ічнянської районної спілки споживчих товариств та щодо рішення про продаж вказаної земельної ділянки Ічнянській районній спілці споживчих товариств, «за» проголосував 11, «проти» - 0, «утримались» - 8, «не голосували» - 1.
- щодо рішення з питання про затвердження звіту з експертної грошової оцінки земельних ділянок в м. Ічня по вул. Гоголя, 2, Ічнянської районної спілки споживчих товариств, та щодо рішення про продаж вказаної земельної ділянки Ічнянській районній спілці споживчих товариств, «за» проголосував 11, «проти» - 0, «утримались» - 8, «не голосували» - 1.
Як вбачається з витягу з протоколу вісімнадцятої (позачергової) сесії Ічнянської міської ради сьомого скликання від 12 січня 2017 року та витягу зі стенограми вісімнадцятої (позачергової) сесії Ічнянської міської ради сьомого скликання від 12 січня 2017 року:
- щодо рішення з питання про затвердження звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки в м. Ічня по вул. Воскресінська, 30 Ічнянської районної спілки споживчих товариств та щодо рішення про продаж вказаної земельної ділянки Ічнянській районній спілці споживчих товариств, «за» проголосував 9, «проти» - 0, «утримались» - 11.
- щодо рішення з питання про затвердження звіту з експертної грошової оцінки земельних ділянок в м. Ічня по вул. Гоголя, 2, Ічнянської районної спілки споживчих товариств, та щодо рішення про продаж вказаної земельної ділянки Ічнянській районній спілці споживчих товариств, «за» проголосував 10, «проти» - 0, «утримались» - 10.
Таким чином, більшості голосів наявних депутатів не отримали ні пропозиція «прийняти» вказані рішення, ні пропозиція «відмовити» , тобто фактично остаточні рішення по вказаним питанням ні про задоволення, ні про відмову на трьох засіданнях сесії прийняті не були.
Доказів прийняття остаточного рішення на зазначеній сесії ні про задоволення, ні про відмову в затвердженні звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок за адресою: м. Ічня, вул. Воскресінська, 30 та м. Ічня, вул. Гоголя, 2, та продажі земельних ділянок Відповідачем Позивачу сторонами суду не представлено.
Враховуючи, що з моменту першого розгляду рішення з питань про затвердження звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок за адресою: м. Ічня, вул. Воскресінська, 30 та м. Ічня, вул. Гоголя, 2, а також про продаж вищевказаних земельних ділянок Ічнянській районній спілці споживчих товариств, на сесії Відповідача від 16 листопада 2016 року пройшло більше 4 місяців, проте Відповідачем не прийнято остаточного рішення по даних питаннях, суд доходить висновку, що має місце незаконна бездіяльність Ічнянської міської ради по не розгляду питання про затвердження звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок за адресою: м. Ічня, вул. Воскресінська, 30 та м. Ічня, вул. Гоголя, 2, та про продаж вищевказаних земельних ділянок Ічнянській районній спілці споживчих товариств з прийняттям остаточного рішення, а тому позов в цій частині є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.
Разом з тим, в постанові Верховного Суду України від 14.11.2011 по справі №12-22/382-07-8932 (№3-119гс11), викладена наступна правова позиція:
Порядок передачі у власність юридичним особам земельних ділянок із земель державної або комунальної власності передбачений статтею 116 ЗК України.
Згідно з частинами першою та другою статті 116 ЗК України юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що до виключної компетенції відповідної ради належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, які розглядаються виключно на пленарному засіданні ради сесії.
Таким чином, виникнення права власності на об'єкти нерухомості не є безумовною підставою для автоматичного укладення угоди щодо земельної ділянки. Обов'язковою умовою передачі у власність земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, є наявність позитивного рішення сесії відповідної ради про передачу земельної ділянки у власність.
Вищий господарський суд України, скасовуючи постанову Одеського апеляційного господарського суду від 18 лютого 2010 року та залишаючи без змін рішення господарського суду Одеської області від 21 квітня 2009 року про задоволення пред'явлених позовних вимог, виходив з того, що до позивача як до особи, яка придбала нежитлові будівлі по вул. Дача Ковалевського, 89/2 89/15 у м. Одесі, на підставі статті 377 ЦК України та статті 120 ЗК України перейшло право власності на спірну земельну ділянку.
При цьому Вищий господарський суд України не врахував те, що необхідного для укладення правочину волевиявлення Одеської міської ради про передачу у власність позивачу спірної земельної ділянки не було, а дії сторін щодо перерахування ТОВ "Файн" на рахунок Одеської міської ради протягом листопада грудня 2008 року (платіжні доручення від 21 листопада 2008 року № 62, від 4 грудня 2008 року № 68 та від 5 грудня 2008 року № 69) суми експертної грошової оцінки цієї земельної ділянки та щодо видачі позивачу державного акта на право власності на спірну земельну ділянку серії ЯД № 951875 від 24 березня 2008 року були вчинені в порядку виконання рішення господарського суду Одеської області від 21 грудня 2007 року в даній справі, яке було скасовано постановою Вищого господарського суду України від 10 лютого 2009 року.
В постанові Вищого господарського суду України від 27.01.2011 у справі №11/289 була викладена наступна правова позиція:
Отже, у вирішенні спорів про право власника об'єкту нерухомості на земельну ділянку, на якій він розташований, судам слід враховувати, що виникнення права власності на об'єкт нерухомості не є підставою для автоматичного виникнення права власності чи укладення (продовження, поновлення) договору оренди земельної ділянки, що випливає з положень статті 377 ЦК України і статті 120 ЗК України.
З огляду на положення статті 16 Цивільного кодексу України, одним із способів захисту прав є визнання прав на земельну ділянку способом, визначеним у статті 152 Земельного кодексу України.
При цьому, суб'єкт господарювання має право на визнання за ним права на оренду земельної ділянки лише за умов дотримання вимог статті 124 Земельного кодексу України і статті 16 Закону України "Про оренду землі".
В постанові Верховного Суду України від 12.08.2008р. у справі №30/315 (№3-2523к08) була викладена наступна правова позиція:
Зважаючи на те, що необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки, зобов'язання цього органу укласти такий договір або ж продовжити дію договору за відсутності вказаного рішення є порушенням його виключної передбаченої Конституцією України компетенції на здійснення права власності від імені українського народу та управління землями, яке підлягає захисту, а порушені права позивача мають захищатися способами, передбаченими статтею 152 Земельного кодексу України з обов'язковим дотриманням норм чинного законодавства.
Отже, задовольняючи позов, суди не врахували право ради самостійно вирішувати питання щодо надання в користування земельної ділянки, оскільки відповідно до статті 123 вищезазначеного Кодексу до компетенції судів віднесено розгляд вимог про спонукання ради розглянути подане зацікавленою особою клопотання без визначення змісту самого рішення сесії. Крім того, суди неправомірно зобов'язали Раду продовжити дію договору із зазначенням певного строку в той час, коли згідно з вимогами статті 12 Кодексу такі строки самостійно визначаються власником земельної ділянки.
Крім того, згідно з п.2.14. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 за №6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» :
«За наслідками розгляду справ за позовами до органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування щодо оскарження (визнання незаконними) прийнятих ними актів з питань, пов'язаних з наданням земельних ділянок у власність чи в користування суб'єктам господарської діяльності (про відмову у передачі земельної ділянки у власність чи в користування, у продажу земельної ділянки, у наданні дозволу і вимог на розроблення проекту відведення земельної ділянки тощо) господарський суд залежно від характеру спору може зобов'язати названі органи виконати певні дії, як цього вимагають приписи чинного законодавства, зокрема розглянути в установленому для даного органу порядку питання, яке стосується предмета спору.
Водночас суд не вправі приймати рішення з питань, віднесених до виключної компетенції цих органів, наприклад, про надання земельних ділянок у власність або в користування, укладення договорів купівлі-продажу або оренди земельних ділянок, а також зазначати, яке конкретно рішення повинно бути прийнято.»
Відповідно до ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
На підставі викладеного, суд доходить висновку, що в решті позову, в частині:
- зобов'язання Ічнянської міської ради укласти договір купівлі-продажу з Ічнянською райспоживспілкою, щодо земельної ділянки (кадастровий номер 7421710100:01:001:0327) площею 3652 кв. м. за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Гоголя, 2, 16703;
- зобов'язання Ічнянської міської ради укласти договір купівлі-продажу з Ічнянською райспоживспілкою, щодо земельної ділянки площею 496 кв. м за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Воскресінська, 30, 16703,
має бути відмовлено з підстав, зазначених вище.
Відповідно до ч.ч.1,2 ст.49 Господарського процесуального кодексу:
"Судовий збір покладається:
· у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін;
· у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору."
Позивачем за подання даного позову сплачено 4800,00 грн. судового збору (по 1600,00 грн. за 3 позовні вимоги немайнового характеру.
Оскільки суд дійшов висновку про часткове задоволення позову в частині однієї позовної вимоги немайнового характеру, з Відповідача підлягає стягненню судовий збір у сумі 1600,00 грн. пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст.22, 33, 49, 75, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати неправомірною бездіяльність Ічнянської міської ради та зобов'язати Ічнянську міську раду (вул. Трудова, 2 А, м. Ічня, Чернігівська область, 16703, ідентифікаційний код 04061748) розглянути на сесії Ічнянської міської ради питання щодо затвердження або відмови в затвердженні звіту з експертно-грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 7421710100:01:001:0327) площею 3652 кв. м за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Гоголя, 2, 16703, та земельної ділянки (кадастровий номер 7421710100:01:001:0540) площею 496 кв. м за адресою: Чернігівська обл., м. Ічня, вул. Воскресінська, 30, 16703, та щодо продажу чи відмови в продажі зазначених земельних ділянок Ічнянській районній спілці споживчих товариств (вул. Гоголя, 2, м. Ічня, Чернігівська область, 16703, ідентифікаційний код 01776100) з прийняттям кінцевого рішення по суті питання.
3. В решті позову відмовити.
4. Стягнути з Ічнянської міської ради (вул. Трудова, 2 А, м. Ічня, Чернігівська область, 16703, ідентифікаційний код 04061748) на користь Ічнянської районної спілки споживчих товариств (вул. Гоголя, 2, м. Ічня, Чернігівська область, 16703, ідентифікаційний код 01776100) 1600 грн. 00 коп. на відшкодування судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 03 квітня 2017 року.
Суддя І.В. Кушнір
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2017 |
Оприлюднено | 06.04.2017 |
Номер документу | 65705558 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Кушнір І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні