Копія
Справа № 822/516/17
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 квітня 2017 року 14:50м. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд
в складі:головуючого-суддіОСОБА_1 при секретаріОСОБА_2 за участі:представника позивача, третіх осіб та їх представника розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Герром Інвест-Ярмолинці", за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - відділу Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі Хмельницької області до державного реєстратора комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_3, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - товариства з обмеженою відповідальністю "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці" , ОСОБА_4, ОСОБА_5 про визнання протиправними та скасування рішень державного реєстратора, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Герром Інвест-Ярмолинці", за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - відділу Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі Хмельницької області звернулось до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до державного реєстратора комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_3, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - товариства з обмеженою відповідальністю "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці", ОСОБА_4, ОСОБА_5, в якому просить визнати протиправними та скасувати рішення державного реєстратора комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_3 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: індексний номер 31738900 від 06 жовтня 2016 року, індексний номер 31737683 від 06 жовтня 2016 року, індексний номер 32495482 від 23 листопада 2016 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що протягом 2010 - 2012 р. між ТОВ "Герром Інвест-Ярмолинці" та ОСОБА_4, ОСОБА_6, ОСОБА_5 укладено договори оренди земельної ділянки та додаткові угоди до договорів, які зареєстровані в Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії ДП центру ДЗК. Згідно інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, права оренди щодо вказаних вище земельних ділянок також зареєстровані, і за ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці", згідно рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за індексними номерами: - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 31738900 від 06 жовтня 2016 року, орендодавець - ОСОБА_6; - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 31737683 від 06.10.2016 року, орендодавець - ОСОБА_4; - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 32495482 від 23 листопада 2016 року, орендодавець - ОСОБА_5. Вказує на те, що рішення державного реєстратора про державну реєстрацію іншого речового права - права оренди земельної ділянки, прийняті з порушенням чинного законодавства України, оскільки ним при вчиненні реєстрації не перевірено, чи були зареєстровані права на земельні ділянки за іншими особами, в зв'язку з чим відповідачем допущено порушення, за якого одні і ті ж земельні ділянки передано в оренду різним орендарям. А тому просить задоволити позовні вимоги в повному обсязі.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив суд позов задовольнити з підстав, що зазначені в позовній заяві.
Представник відділу Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі Хмельницької області в судове засідання по справі не з'явився, про причини неявки суду не повідомив, хоча належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи.
Відповідач в судове засідання по справі не з'явився, про причини неявки суду не повідомив, хоча належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи.
ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці", яке належним чином повідомлене про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання по справі уповноваженого представника не направило.
ОСОБА_4, ОСОБА_5, та їх представник в судовому засіданні щодо позовних вимог заперечували та просили відмовити в задоволенні позову.
Заслухавши пояснення учасників судового процесу, дослідивши письмові докази, які знаходяться в матеріалах справи, оцінивши їх в сукупності, надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступних висновків.
Суд встановив, що протягом 2010-2012 рр. позивачем укладено, та проведено у встановленому законом порядку державну реєстрацію договорів оренди, а також додаткових угод до наступних договорів: - договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 6825882600:03:027:0018), укладений між ТОВ ГЕРРОМ Інвест-Ярмолинці та ОСОБА_4 23 грудня 2010 року, зареєстрований в Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії ДП центру ДЗК 23 грудня 2010 року, реєстраційний номер 041076500180; додаткова угода до договору від 01.10.2012 р., зареєстрована у Відділі Держкомзему Ярмолинецького району 07.12.12 р., реєстраційний номер 682580004006000; - договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 6825882600:03:022:0046), укладений між ТОВ ГЕРРОМ Інвест-Ярмолинці та ОСОБА_6 23 грудня 2010 року, зареєстрований в Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії ДП центру ДЗК 23 грудня 2010 року, реєстраційний номер 041076500188; додаткова угода до договору від 01.10.2012 р., зареєстрована у Відділі Держкомзему Ярмолинецького району 29.10.12 р., реєстраційний номер 682580004003884; - договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 6825882600:03:022:0042), укладений між ТОВ ГЕРРОМ Інвест-Ярмолинці та ОСОБА_5 23 грудня 2010 року, зареєстрований в Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії ДП центру ДЗК 23 грудня 2010 року, реєстраційний номер 041076500186; додаткова угода до договору від 01.10.2012 р., зареєстрована у Відділі Держкомзему Ярмолинецького району 29.10.12 р., реєстраційний номер 682580004003889.
Вищевказані договори оренди землі є чинними на даний час, не визнані в судовому порядку недійсними.
Суд встановив, що згідно інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, права оренди щодо вказаних вище земельних ділянок також зареєстровані, і за ТОВ Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці , на підставі рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за індексними номерами: - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 31738900 від 06.10.2016 р., орендодавець - ОСОБА_6; - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 31737683 від 06.10.2016 р., орендодавець - ОСОБА_4; - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 32495482 від 23.11.2016 р., орендодавець - ОСОБА_5.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Згідно ч.3 ст.2 Кодексу Адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції чинній на день прийняття оскаржуваних рішень, до 01.01.2016 року) визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
В редакції вищевказаного закону від 01.01.2016 року, у ст.18, порядок державної реєстрації прав та їх обтяжень викладений наступним чином: 1) формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; ) прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд; 4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації; 6) відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; 7) формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником; 8) видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
Водночас, згадані редакції Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" містять положення про те, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, а також перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації та приймає відповідні рішення.
Статтею 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначений вичерпний перелік підстав для прийняття державним реєстратором рішення про відмову в державній реєстрації прав. При цьому, рішення про відмову повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття.
Відмова в державній реєстрації прав з підстав, зазначених у ч.1 вказаної статті, не застосовується у разі: наявності помилки в Державному земельному кадастрі, що виникла після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки, невідповідність меж земельної ділянки, зазначених у Державному реєстрі земель, її дійсним межам); невідповідності площі земельної ділянки, зазначеної в Державному реєстрі земель, її дійсній площі у результаті зміни методів підрахунку (округлення); невідповідності відомостей про земельну ділянку в Державному земельному кадастрі відомостям, що містяться в документі, який посвідчує речове право на неї, якщо така невідповідність виникла внаслідок внесення змін або виправлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру про земельну ділянку після оформлення документа, що є підставою для виникнення відповідного речового права на земельну ділянку. Чинна редакція закону також містить положення про те, що у такому разі пріоритет мають відомості Державного земельного кадастру.
За ч.1 ст.15 Закону України "Про Державний земельний кадастр", до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив'язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об'єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.
Згідно з ч.2 ст.15 Закону України "Про Державний земельний кадастр", відомості про земельну ділянку містять інформацію про її власників (користувачів), зазначену в частині другій статті 30 цього Закону, зареєстровані речові права відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до ст.38 Закону України "Про Державний земельний кадастр", відомості з Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі витягів з Державного земельного кадастру про об'єкт Державного земельного кадастру; довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території), за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру.
Тобто, витяг з ДЗК - є один із видів інформації, що містить вичерпний перелік відомостей про земельну ділянку, її власника (користувача), розміри, тощо, що внесені до Поземельної книги. Отримання витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку є обов'язковим при вчиненні правочинів щодо земельної ділянки (крім складення заповітів), тобто усі відомості про земельну ділянку містяться в витягу з ДЗК (п.2 ст.38 Закону України "Про державний земельний кадастр").
Матеріалами справи підтверджується, що державним реєстратором надсилався запит до відділу Держгеокадастру у Ярмолинецькому районі Хмельницької області щодо інформації чи зареєстровані договори оренди земельних ділянок. У відповіді відділ Держгеокадастру у Ярмолинецькому районі Хмельницької області зазначив, що станом на 01.01.2013 р. відсутні відомості щодо реєстрації договорів оренди.
Суд також звертає увагу сторін на те, що під час розгляду документів, державний реєстратор також здійснює пошуки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна для отримання інформації щодо вже зареєстрованих речових прав.
Суд враховує, що фактично єдиною підставою позову позивача є протиправність реєстрації права оренди земельної ділянки, після того як таке ж право зареєстроване за ним.
Згідно до ст. 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах та відповідно до законів України.
Відповідно до вимог частини 1 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Частиною 2 статті 71 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що реєстрація договорів оренди земельних ділянок, укладених між товариством з обмеженою відповідальністю "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці" та фізичними особами здійснена відповідачем помилково, за наявності вже зареєстрованого права оренди іншої особи, всупереч вимог чинного законодавства України, а отже адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Герром Інвест-Ярмолинці" необхідно задовольнити в повному обсязі.
Крім того, відповідно до ч.1 ст.94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі.
Згідно платіжного доручення №507 від 01 лютого 2017 року, при поданні позовної заяви позивачем сплачено судовий збір в розмірі 4800 грн., які підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації".
Керуючись ст.ст.11, 71, 86, 94, 158-163, 167,186, 254 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Герром Інвест-Ярмолинці" задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення державного реєстратора комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_3 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: індексний номер 31738900 від 06 жовтня 2016 року, індексний номер 31737683 від 06 жовтня 2016 року, індексний номер 32495482 від 23 листопада 2016 року.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Герром Інвест-Ярмолинці", ідентифікаційний код 34515768, судовий збір в сумі 4800 (чотири тисячі вісімсот) грн. 00 коп., за рахунок бюджетних асигнувань комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації".
Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.
Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.
Повний текст постанови виготовлено 10 квітня 2017 року , 12:15.
Суддя /підпис/ОСОБА_1 "Згідно з оригіналом" Суддя ОСОБА_1
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.04.2017 |
Оприлюднено | 13.04.2017 |
Номер документу | 65879413 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Шевчук О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні