ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"05" квітня 2017 р.Справа № 924/120/17
За позовом в.о. першого заступника керівника Хмельницької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради, м. Хмельницький
до Товариства з обмеженою відповідальністю „Сузір'я-7» , м. Хмельницький
про стягнення збитків, завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів у розмірі 38 259,20 грн.
Представники сторін:
від позивача: ОСОБА_1 - довіреність №02-15-1669 від 27.11.2015р.;
від відповідача: не прибув;
від прокуратури: ОСОБА_2 - службове посвідчення №032336.
В засіданні суду 05.04.2017р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення згідно ст.85 ГПК України.
Суть спору : прокурор в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради звернувся до суду із позовом про стягнення із відповідача 38 259,20 грн. збитків за використання земельних ділянок по вул. Трудовій,7/3 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що ТОВ „Сузір'я-7» (рішення про державну реєстрацію юридичної особи від 22.03.2012р.) є власником приміщення виробничої бази, в тому числі столової та автомайстерні загальною площею 260, 3 м.кв. по вул. Трудовій, 7/3 у м. Хмельницькому згідно свідоцтва на право власності, виданого приватним нотаріусом ОСОБА_3 р/н 8316 від 04.09.2012р.
Для обслуговування вказаного нерухомого майна згідно рішення 32-ї сесії міської ради від 25.12.2013р. №68 ТОВ „Сузір'я-7» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 640 м.кв. На даний час ТОВ „Сузір'я-7» право користування (оренди) вказаною земельною ділянкою у відповідності до вимог законодавства не оформило.
Вказує на те, що суб'єктами права на землі комунальної власності згідно ст.80 ЗК України, є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, незалежно від того, зареєстрована земельна ділянка за територіальною громадою, чи не зареєстрована.
Статтями 125, 126 ЗК України передбачено, що право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Статтею 206 ЗК України та статтею 2 Закону України „Про плату за землю» визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
Частиною четвертою статті 2 Закону України „Про плату за землю» передбачено, що за земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.
Відповідно до ч.2 ст.120 ЗК України передбачено, що якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на який вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Таким чином, вважає, що право на земельну ділянку в набувача будинку, будівлі або споруди виникає з моменту набуття права на будинок, будівлю або споруду незалежно від будь-яких подальших дій набувача щодо оформлення права на земельну ділянку. Таке оформлення може мати місце в подальшому, в тому числі шляхом підписання відповідного договору (оренди, емфітевзису, суперфіцію).
Прокурор вказує на те, що після оформлення 04.09.2012р. права власності на нежитлові приміщення площею 260,3 м.кв. по вул. Трудовій 7/3 у м.Хмельницькому, ТОВ „Сузір'я-7» договір оренди вказаної земельної ділянки не укладало, орендної плати за договором не сплачувало, хоча земельна ділянка використовується ним і до теперішнього часу для обслуговування вказаних об'єктів нерухомого майна.
Згідно зі ст.211 ЗК України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельних ділянок.
Відповідно до ст.22 ЦК України збитками є доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода). Особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування в грошовій сумі у повному обсязі.
За приписами статті 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Згідно зі статтею 224 ГК України учасник господарських правовідносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управленою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також неодержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
При цьому, відповідно до ч.1 ст.225 ГК України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб'єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов'язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.
Земельний кодекс України та інші нормативно-правові акти у галузі земельних відносин є спеціальними до правовідносин щодо відшкодування збитків землевласникам та землекористувачам, у тому числі у вигляді неодержаних ними доходів.
Згідно із частиною другою ст.152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки (п.»д» ч.1ст.156 ЗК України).
За змістом ст.157 ЗК України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Із аналізу наведених норм вбачається, що користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушено.
Аналогічна позиція викладена у Постанові №7 Пленуму Верховного суду України від 16.04.2004р. „Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ» (далі - Постанова) та у постанові Верховного суду України від 14.09.2016 №703/5377/14-ц у справі №6-2588 цс 15, якими встановлено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою.
Розміри збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам вилученням (викупом) або тимчасовим зайняттям земельних ділянок у встановленому порядку, визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. №284).
У такому ж порядку визначаються збитки, заподіяні обмеженням прав власників землі та землекористувачів, погіршенням якості земель або приведенням їх у не придатний для використання за цільовим призначенням стан унаслідок негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради №742 від 27.10.2016р. затверджено акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ „Сузір'я-7» земельної ділянки без правовстановлюючих документів. Згідно вказаного акту від 15.09.2016, територіальній громаді міста Хмельницького внаслідок використання земельної ділянки площею 0,0640 га по вул. Трудовій 7/3 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів за період із 01.06.2014р. по 01.09.2016р., заподіяно збитки в розмірі 38 259,20 грн.
Розмір збитків визначено комісією відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 284 від 19.04.1993р.
Відповідно до п.5 вказаного Порядку, збитки відшкодовуються власниками землі і землекористувачами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій.
На виконання даного Порядку міською радою 02.11.2016р. на юридичну адресу ТОВ „Сузір'я-7» направлено акт комісії із визначення збитків, а також рішення виконавчого комітету та пропозицією добровільно відшкодувати збитки, визначені в акті комісії від 15.09.2016 року.
Проте, відповідачем вимоги, викладені у повідомлені упродовж одного місяця не виконано, збитки у розмірі 38 259,20 грн. позивачу не відшкодовано.
Прокурор та представник позивача у засідання суду 05.04.2017р. прибули, позовні вимоги підтримали та просять суд про задоволення позову. Позивач послався на те, що на дату проведення даного судового засідання сума збитків відповідачем не відшкодована.
Відповідач своїми процесуальними правами не скористався, повноважного представника в судові засідання не направляв, письмового відзиву на позов та доказів погашення збитків у добровільному порядку не надав, про причини неявки та неподання доказів суд не повідомив.
Відповідач повідомлявся про дату та час слухання справи в суді шляхом направлення ухвал від 09.02.2017р., від 28.02.2017р., від 20.03.2017р. за юридичною адресою відповідача, проте повернуті на адресу суду із відмітками „за закінченням терміну зберігання» .
Відповідно до п.п.3.9.1. пункту 3.9. Постанови Пленуму ВГСУ №18 від 26.12.2011р. „Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» , особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час та місце розгляду справи судом у разі виконання судом вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК України.
За змістом зазначеної статті 64 ГПК, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Судом в даному випадку приймається до уваги, що неявка в судове засідання господарського суду представника відповідача не перешкоджає розгляду справи по суті та не тягне за собою відкладення справи на іншу дату. Тому, для уникнення зловживання процесуальними правами, враховуючи те, що судом вжито всіх необхідних заходів щодо належного повідомлення відповідача про слухання справи в суді, суд вважає за доцільне розглянути дану справу по суті, на підставі ст.75 ГПК України, за наявними документами.
Розглядом матеріалів справи встановлено:
Відповідно до інформаційної довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 05.10.2016р. Товариство з обмеженою відповідальністю „Сузір'я-7» зареєстроване за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_1, та значиться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Зі змісту Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, щодо об'єкта нерухомого майна від 24.01.2017р. вбачається, що ТОВ „Сузір'я-7» м. Хмельницький є власником приміщення виробничої бази, в тому числі столової та автомайстерні загальною площею 260, 3 м.кв. по вул. Трудовій 7/3 у м. Хмельницькому згідно свідоцтва на право власності, виданого приватним нотаріусом ОСОБА_3 р/н 8316 від 04.09.2012р.
25.12.2013р. згідно рішення 32-ої сесії Хмельницької міської ради №68 „Про припинення права користування земельною ділянкою та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду юридичній особі ТОВ „Сузір'я-7» м. Хмельницький було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 640 м.кв. у зв'язку із переходом до ТОВ „Сузір'я-7» права власності на нерухоме майно, яке розміщене на цій земельній ділянці.
15.09.2016р. комісією для визначення збитків власникам землі та землекористувачам, яка діє на підставі рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 26.07.2012р. №657 (акт визначення розміру збитків) встановлено, що земельна ділянка площею 0,0640 га знаходиться по вул. Трудовій,7/3, та використовується ТОВ „Сузір'я-7» м. Хмельницький без правовстановлюючих документів.
Також, вказаним актом від 15.09.2016р. комісією було встановлено, що, враховуючи п.п.1 п.5 ст.288 Податкового кодексу України розмір збитків, заподіяних територіальній громаді міста Хмельницького становить 38 259,20 грн. (розрахунок розміру збитків за період із 01.01.2014р. по 01.09.2016р. в сумі 38 259,20 грн.).
27.10.2016р. рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради №742 було затверджено ОСОБА_3 визначення розміру збитків від 15.09.2016р., заподіяних внаслідок використання земельної ділянки площею 0,0640 га по вул. Трудовій,7/3 за фактичне використання ТОВ „Сузір'я-7» земельної ділянки без правовстановлюючих документів.
Із матеріалів справи слідує, що розмір збитків визначено комісією відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993р., згідно п.5 якого - збитки відшкодовуються власниками землі і землекористувачами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій.
На адресу відповідача направлялись письмові повідомлення від 02.11.2016р. за вих.№3226/02-01-15, від 13.01.2017р. №175/02-01-11 із пропозицією у 10-денний термін розглянути його разом з актом від про визначення збитків власнику землі, затвердженим рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 27.10.2016р. Вказані повідомлення направлялись на юридичну адресу відповідача та до місцевої прокуратури для відповідного реагування із повідомленням про вручення.
Натомість, 19.01.2017р. ТОВ „Сузір'я-7» звернувся до Хмельницької міської ради із листом про надання в оренду земельної ділянки по вул. Трудовій,7/3 площею 640 кв.м. кадастровий №6810100000:04:005:0082 для обслуговування приміщення виробничої бази, в т.ч. столової, автомайстерні.
За таких обставин, прокурор та позивач стверджують, що відповідач своєю протиправною поведінкою, яка виразилася у використанні земельної ділянки по вул. Трудовій,7/3 площею 640 кв.м. без правовстановлюючих документів, фактично позбавив власника земельної ділянки права отримувати дохід у вигляді орендної плати, внаслідок чого Хмельницькій міській раді завдано збитки на суму 38 259,20 грн.
У зв'язку з вищевикладеним, прокурор в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради звернувся із позовом до суду про примусове стягнення із відповідача 38 259,20 грн. збитків за використання земельної ділянки по вул. Трудовій,7/3 у м. Хмельницькому площею 640 кв.м. без правовстановлюючих документів.
Досліджуючи подані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом до уваги приймається таке:
Відповідно до ст.22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.
Відповідно до ч.ч.2, 3 ст.152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відшкодування заподіяних збитків.
Загальні підстави позадоговірної відповідальності за завдану майнову шкоду передбачені статтею 1166 ЦК України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, необхідна наявність повного складу правопорушення: протиправної поведінки (дії чи бездіяльності) особи; шкідливого результату такої поведінки - шкоди (збитків); причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками; вини особи, яка заподіяла шкоду. У разі відсутності, хоча б одного з елементів відповідальність у вигляді відшкодування збитків не наступає.
Відповідно до ч.1 ст.116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Статтею 377 Цивільного кодексу України передбачено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача). Розмір та кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв'язку з переходом права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, є істотними умовами договору, який передбачає набуття права власності на ці об'єкти (крім багатоквартирних будинків).
Аналогічні положення зазначені і у статті 120 Земельного кодексу України.
Згідно з частинами першою та другою ст.93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до ч.1 ст.124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно зі ст.125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Статтею 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» .
Однак, як встановлено судом, відповідачем в порушення вищенаведених норм закону відповідного договору оренди землі із Хмельницькою міською радою, не укладено та не зареєстровано у встановленому порядку, що свідчить про те, що відповідач право оренди землі у встановленому законодавством порядку не набув.
Крім того, 15.09.2016р. комісією для визначення збитків власникам землі та землекористувачам, яка діє на підставі рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 26.07.2012р. №657 (акт визначення розміру збитків) було встановлено, що земельна ділянка площею 0,0640 га знаходиться по вул. Трудовій,7/3, та використовується ТОВ „Сузір'я-7» м. Хмельницький без правовстановлюючих документів, що є порушенням вимог ст.ст.125, 126 Земельного Кодексу України та прав територіальної громади міста Хмельницького, та призвело до значних втрат місцевого бюджету у вигляді недоодержання доходу від орендної плати. Дії посадових осіб та акт незаконними не визнано та у встановленому законом порядку не скасовано.
Згідно статті 156 Земельного кодексу України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки (п.»д» ).
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Для визначення розміру вказаних збитків постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. №284 (далі Порядок №284) затверджено „Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам» .
Відповідно до п.1 Порядку власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії (п.2 Порядку).
В пункті 3 Порядку зазначено, що відшкодуванню підлягають, зокрема, інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Судом встановлено, що 27.10.2016р. рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради №742 було затверджено ОСОБА_3 визначення розміру збитків від 15.09.2016р., заподіяних внаслідок використання земельної ділянки площею 0,0640 га по вул. Трудовій,7/3 за фактичне використання ТОВ „Сузір'я-7» земельної ділянки без правовстановлюючих документів. Дане рішення у встановленому порядку не оскаржувалось та скасовано не було.
Збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій, а при вилученні (викупі) земельних ділянок - після прийняття відповідною радою рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок у період до видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку підприємства, установи, організації або громадянина (п.5 Порядку).
В постанові Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року №6 „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» зазначено, що власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії щодо відповідних земельних ділянок, у випадках, встановлених главою 24 Земельного Кодексу України, та за процедурою, передбаченою Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.93р. № 284 (п.3.7).
В пункті 3.8. Постанови вказано, що вирішуючи спори за позовами органів державної влади або місцевого самоврядування про стягнення з особи, яка набула у власність житловий будинок, будівлю або споруду і не переоформила право користування земельною ділянкою, збитків у вигляді упущеної вигоди (зокрема у розмірі неодержаної плати за оренду земельної ділянки), господарські суди повинні брати до уваги положення статті 22 ЦК України та частини другої статті 224 ГК України. Для застосування такого заходу відповідальності слід встановлювати наявність у діях відповідача усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками і вини).
У розгляді таких справ господарські суди мають докладно з'ясовувати причини неоформлення чи несвоєчасного оформлення відповідного землекористування та обставини, пов'язані із вжиттям господарюючими суб'єктами усіх залежних від них заходів щодо одержання документів, які посвідчують право землекористування. При цьому суду слід враховувати вимоги частини другої статті 120 ЗК України, якою передбачено що у разі коли жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Якщо у розгляді справи буде з'ясовано обставини, зазначені в абзаці третьому підпункту 3.4 пункту 3 цієї постанови, і що суб'єкт господарювання вживав необхідних заходів до оформлення свого права землекористування, то відсутність у нього переоформлених на його ім'я правовстановлюючих документів на земельну ділянку не може розцінюватися як правопорушення.
Судом встановлено, що відповідач у період із 01.01.2014р. по 01.09.2016р. не оформив право користування земельною ділянкою площею 0,0640 га по вул. Трудовій,7/3 у м. Хмельницькому, на якій розміщені об'єкти нерухомого майна товариства (приміщення виробничої бази, в т.ч. столової, автомайстерні).
Натомість, листом до Хмельницької міської ради про надання в оренду земельної ділянки площею 0,0640 га по вул. Трудовій,7/3 відповідач звернувся лише 19.01.2017р. за вх.№12-297-02-10.
За таких обставин, суд прийшов до висновку, що несвоєчасне оформлення документів на право користування земельною ділянкою є доведеним фактом та виникло з вини відповідача внаслідок його бездіяльності, що свідчить про протиправну поведінку землекористувача та причинний зв'язок між його протиправною поведінкою та майновою шкодою (аналогічна позиція викладена в постановах ВГСУ від 17.09.2013р. №922/763-13-г та від 13.11.2013р. у справі №902/370/13-г, від 24.03.2014 р. №922/2153/13).
Відповідно до ч.2 ст.224 ГК України під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Аналогічне визначення міститься і в статті 22 ЦК України.
Статтею 225 ГК України встановлено, що до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включається, зокрема, неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною.
Із матеріалів справи слідує, що прокурор та позивач просить суд стягнути із відповідача завдані збитки в загальній сумі 38 259,20 грн. відповідно до проведеного розрахунку розміру збитків від 15.09.2016р., розмір яких відповідачем не спростований.
Згідно зі ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Відповідно до ст.34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Дослідивши зібрані у справі докази та давши їм правову оцінку в сукупності, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги про стягнення із відповідача 38 259,20 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів, підлягають задоволенню.
Відповідно до ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача, оскільки спір виник із неправомірних дій останнього.
Керуючись ст.ст.1, 12, 32, 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, СУД -
В И Р І Ш И В:
Позов в.о. першого заступника керівника Хмельницької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради, м. Хмельницький до Товариства з обмеженою відповідальністю „Сузір'я-7» , м. Хмельницький про стягнення збитків, завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів у розмірі 38 259,20 грн. задовольнити.
Стягнути із Товариства з обмеженою відповідальністю „Сузір'я-7» (29000, АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 38171085) на користь Хмельницької міської ради (29000, м.Хмельницький, вул. Гагаріна, 3 код ЄДРПОУ 33332218) 38 259,20 грн. (тридцять вісім тисяч двісті п'ятдесят дев'ять гривень 20 коп.) збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів.
Видати наказ.
Стягнути із Товариства з обмеженою відповідальністю „Сузір'я-7» (29000, АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 38171085) на користь прокуратури Хмельницької області (ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, рахунок 35218028002814, код класифікації видатків бюджету 2800) судовий збір в розмірі 1 600,00 грн. (одна тисяча шістсот гривень 00 коп.).
Видати наказ.
Повне рішення складено 07.04.2017р.
Суддя В.В. Магера
Віддруковано 4 прим.
1-до матеріалів справи
2 - відповідачу (29000, АДРЕСА_2) - рекоменд. із повідомл.;
3 - позивачу - Хмельницька міська рада (29000, вул. Гагаріна,3, м. Хмельницький) - згідно заяви;
4- прокуратурі Хмельницької області (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський,3) - згідно заяви.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 05.04.2017 |
Оприлюднено | 13.04.2017 |
Номер документу | 65881659 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Магера В.В.
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Магера В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні