ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"06" квітня 2017 р. Справа № 921/723/16-г/14
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:
Головуючого судді Давид Л.Л.
суддів Гриців В.М.
ОСОБА_1
при секретарі судового засідання Оштук Н.В.
розглянувши матеріали апеляційної скарги ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Збаразький комбінат хлібопродуктів" від 20.02.2017 № 22 (вх. № апеляційного суду 01-05/1085/17 від 09.03.2017)
на рішення господарського суду Тернопільської області від 18.01.2017
у справі № 921/723/16-г/14 (суддя Руденко О.В.)
за позовом Збаразької міської ради, м. Збараж, Збаразький район, Тернопільська область
до відповідача ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Збаразький комбінат хлібопродуктів", м. Збараж, Збаразький район, Тернопільська область
про визнання укладеним договору про пайову участь (внесок) замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Збаража № 1/2 від 06.11.2014
за участю представників:
від позивача: ОСОБА_3 - представник;
від відповідача: - ОСОБА_4 - представник;
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Тернопільської області від 18.01.2017 у справі № 921/723/16-г/14 (суддя Руденко О.В.) позов задоволено, визнано укладеним договір про пайову участь (внесок) замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Збаража № 1/2 від 06.11.2014 в редакції, викладеній в п. 1 резолютивної частини оскаржуваного рішення.
Відповідач, не погодившись з винесеним рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Тернопільської області від 18.01.2017 у справі № 921/723/16-г/14 і прийняти нове рішення.
Скаржник посилається зокрема на те, що при прийнятті оскаржуваного рішення, місцевий господарський суд не врахував тієї обставини, що датою прийняття об'єктів в експлуатацію є 23.09.2014 та 14.10.2014, а тому строк на укладення договору про пайову участь Збаразькою міською радою пропущено, так як об'єкти здані в експлуатацію, а тому міська рада не має права вимагати укладення такого договору.
Ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 13.03.2017 прийнято апеляційну скаргу ТОВ "Збаразький комбінат хлібопродуктів" від 20.02.2017 № 22 (вх. № апеляційного суду 01-05/1085/17 від 09.03.2017) на рішення господарського суду Тернопільської області від 18.01.2017 у справі № 921/723/16-г/14 та призначено до розгляду в судовому засіданні 06.04.2017.
Позивач у відзиві на апеляційну скаргу від 30.03.2017 заперечує доводи апеляційної скарги та просить залишити рішення господарського суду Тернопільської області від 18.01.2017 у справі № 921/723/16-г/14 без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Хід судового засідання фіксувався за допомогою технічних засобів.
Представники Сторін у судовому засіданні підтримали свої доводи та заперечення з мотивів, наведених в апеляційній скарзі та у відзиві на неї.
Згідно з ч. 2 ст. 85 та ч. 1 ст. 99 ГПК України в судовому засіданні 06.04.2017 оголошено вступну та резолютивну частини постанови Львівського апеляційного господарського суду.
У відповідності до ст. 101 ГПК України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі. В апеляційній інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Вивчивши матеріали справи та апеляційної скарги, оцінивши зібрані по них докази, заслухавши пояснення представників Сторін у судовому засіданні, судова колегія Львівського апеляційного господарського суду дійшла висновку що рішення Господарського суду Тернопільської області від 18.01.2017 у справі № 921/723/16-г/14 підлягає залишенню без змін, виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, 02.04.2014 ТОВ "Збаразький КХП" листом №02-17/2 повідомило Збаразьку міську раду про те, що 08 квітня поточного року розпочнеться реконструкція Збаразького комбінату хлібопродуктів за адресою вул. Грушевського, 90, м. Збараж, Тернопільська область (а.с. 15).
Рішенням сесії Збаразької міської ради Тернопільської області від 08.07.2014 № 769 затверджено Порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури міста Збаража (надалі - Порядок) та Договір про пайову участь замовників будівництва у розвитку інфраструктури міста Збаража.
Листом від 14.07.2014 №03-568/2.6 Збаразька міська рада повідомила комбінат хлібопродуктів про прийняте рішення №769 від 08.07.2014 та надала для ознайомлення типовий договір про пайову участь (внесок) замовника (юридичної, фізичної) особи у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Збаража.
Відповідач 27.10.2014 направив на адресу Позивача лист №02/64-02 з повідомленням про закінчення реконструкції за адресою вул. Грушевського, 90, м. Збараж, Тернопільська область.
Позивач листом від 06.11.2014 за №03-858/2.6 повідомила Відповідача про необхідність в найкоротший термін звернутися до органу місцевого самоврядування для укладання договору про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Збаража та подати необхідні документи.
Однак, листом №17.11-1 від 17.11.2014 Відповідач повідомив, що міською радою терміни укладання договору пропущені, тому пропозиція укласти договір пайової участі із завідомо порушенням терміну його укладення, замовником розцінено як примушування підприємства до укладення договору, що є порушенням норм чинного законодавства.
Позивач листом від 04.03.2016 № 03-199/2.6 звернувся до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області з проханням надати інформацію щодо дати реєстрації декларацій про готовність об'єктів до експлуатації: "Реконструкція Збаразького комбінату хлібопродуктів" та "Будівництво матеріального складу та складу важко-сипучих зернопродуктів".
Управлінням ДАБІ було надано відповідь (лист №40-1019-1.6/536-16 від 22.03.2016) про те, що 10.02.2015 архітектурно - будівельною інспекцією зареєстровані Декларація про готовність об'єкта до експлуатації ТП 143150410543 на об'єкт - Реконструкція Збаразького комбінату хлібопродуктів та Декларація про готовність об'єкта до експлуатації ТП 143150410211 на об'єкт - Будівництво матеріального складу та складу важко-сипучих зернопродуктів, по вул. Грушевського, 90, м. Збараж, Тернопільська область, замовник ТОВ "Збаразький КХП".
Однак, свого обов'язку у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Збаража, за наслідками зазначеної вище реконструкції, господарським товариством не виконано , з огляду на що міська рада за захистом свого порушеного права звернулась із відповідним позовом до суду.
При перегляді рішення місцевого господарського суду в апеляційному порядку, судова колегія Львівського апеляційного господарського суду керувалась наступним:
В силу вимог ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування при виконанні своїх функцій приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
У відповідності до ч. 4 ст. 11 ЦК України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 1 ст. 14 ЦК України цивільні обов'язки виконуються у межах встановлених договором або актом цивільного законодавства.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності в Україні визначені Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", статтею 40 якого встановлено обов'язок пайової участі замовників будівництва у розвитку інфраструктури населеного пункту та визначено механізм його реалізації.
У відповідності до ч. 1 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.
Так, за приписами частини другої зазначеної статті Закону замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури (ч. 3 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").
Згідно з ч. 5 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами.
Розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об'єкта, з техніко-економічними показниками. Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію (ч.ч. 8, 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").
Правовий аналіз частин 8 та 9 у сукупності з іншими положеннями цієї статті Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" дозволяє дійти висновку про те, що обов'язок щодо ініціювання укладення такого договору покладено саме на замовника будівництва, оскільки пов'язується з його зверненням до органу місцевого самоврядування.
Такий договір має бути укладеним в обов'язковому порядку, в межах строку, встановленого ч. 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Неукладення договору свідчить про недотримання вимог законодавства і має наслідком порушення прав та інтересів відповідної територіальної громади.
На виконання вимог законодавства, рішенням сесії Збаразької міської ради Тернопільської області від 08.07.2014 № 769 затверджено Порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури міста Збаража (надалі - Порядок) та Договір про пайову участь замовників будівництва у розвитку інфраструктури міста Збаража із Додатком № 1 Розрахунок величини пайової участі (внеску) замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Збараж на підставі затвердженої в установленому порядку проектної документації .
У відповідності до п. 2.2. Порядку розмір пайової участі у розвитку інфраструктури міста Збараж з урахуванням інших передбачених законом відрахувань становить 0,5 % загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта - для нежитлових будівель споруд. Згідно з розрахунком до договору про спонукання до укладення якого звернувся Позивач, розмір пайового внеску - 21 973,85 грн., що становить 0,5 % загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта. Стосовно проведеного розрахунку Апелянт не заперечив та свого контррозрахунку суду не подав.
Згідно з п. 3.1. затвердженого Порядку, замовник із зверненням про укладення договору про пайову участь звертається до Збаразької міської ради не пізніше ніж за 45 робочих днів до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію. Договір укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення.
У відповідності до листа Управлінням ДАБІ у Тернопільські області від 22.03.2016, Управлінням ДАБІ 10.02.2015 зареєстровано Декларацію про готовність об'єкта до експлуатації ТП 143150410543 на об'єкт - Реконструкція Збаразького комбінату хлібопродуктів по вул. Грушевського, 90, м. Збараж, Тернопільська область, замовник ТОВ "Збаразький КХП".
Тобто, як встановлено судом, замовником будівництва у справі, що розглядається, є юридична особа - ТОВ "Збаразький КХП".
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що на замовника забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті покладено зобов'язання взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту шляхом перерахування замовником до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури на підставі договору про пайову участь між замовником та органом місцевого самоврядування, укладення якого є обов'язковим. Такий обов'язок замовника встановлено як чинним Законом України Про регулювання містобудівної діяльності , так і Законом України Про планування і забудову територій , який був чинним на час надання відповідачеві дозволу на розробку містобудівного обґрунтування. Винятки із цього правила, перелік яких є вичерпним, встановлено ч. 4 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та ч. 4 ст. 27 Закону України Про планування і забудову територій .
За змістом положень ч. 1 ст. 173, ч. 1 ст. 174 Господарського кодексу України господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, зокрема безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність; з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Згідно з ч. 3 ст. 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом (ст. 187 Господарського кодексу України).
Строк, визначений законом для укладення договору пайової участі протягом 15 днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію, встановлено саме для добровільного виконання стороною вказаного обов'язку, і невиконання такого зобов'язання не звільняє замовника від укладення договору, адже невиконання замовником обов'язку, передбаченого законом, не може надавати йому переваг перед замовником, який виконав обов'язок. Дана правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 16.11.2016 у справі № 922/5937/15 (№ 3-1281гс16).
Стосовно доводів Апелянта, викладених в апеляційній скарзі, судова колегія зазначає про те, що, незважаючи на строки прийняття об'єктів в експлуатацію, укладення договору про пайову участь Збаразькою міською радою та ТОВ "Збаразький КХП" в силу прямої вказівки закону є обов'язком Відповідача, від виконання якого він ухиляється, і невиконання замовником будівництва (ТОВ "Збаразький КХП") такого обов'язку не звільняє його від необхідності виконання такого.
Разом з тим, судова колегія зазначає що постановою Львівського апеляційного господарського суду від 17.10.2016 у справі № 921/272/16-г/13 за позовом Збаразької міської ради Тернопільської області до ТОВ "Збаразький КХП" про визнання укладеним договору, апеляційну скаргу Збаразької міської ради Тернопільської області задоволено, рішення господарського суду Тернопільської області від 01.07.2016 у справі №921/272/16-г/13 скасовано, прийнято нове рішення - позов задоволено повністю, визнано укладеним договір від 06.11.2014 про пайову участь (внесок) замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Збаража, в редакції, запропонованій Збаразькою міською радою, за умовами якого об'єктом містобудування є будівництво матеріального складу важкосипучих зернопродуктів по вул. Грушевського 90 в м. Збараж.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що Скаржником у справі не доведено обставини, на які він покликається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
У відповідності до вимог ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Виходячи з наведеного та враховуючи, що доводами апеляційної скарги правомірності висновків суду першої інстанції не спростовано, обставини, які відповідно до статті 104 ГПК України є підставами для скасування рішення суду першої інстанції, в порядку статтей 33, 34 ГПК України, Апелянтом не доведено, а оскаржуване судове рішення прийняте у відповідності з нормами матеріального та процесуального права, фактичними обставинами та матеріалами справи, апеляційний господарський суд підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення місцевого господарського суду не вбачає.
Зважаючи на те, що апеляційну скаргу залишено без задоволення, витрати по сплаті судового збору за перегляд рішення місцевого господарського суду в апеляційному порядку, у відповідності до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України відносяться на Скаржника.
Враховуючи наведене та керуючись ст. ст. 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, -
Львівський апеляційний господарський суд ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Збаразький комбінат хлібопродуктів" від 20.02.2017 № 22 (вх. № апеляційного суду 01-05/1085/17 від 09.03.2017) залишити без задоволення, а рішення господарського суду Тернопільської області від 18.01.2017 у справі № 921/723/16-г/14 - без змін.
2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.
Повний текст постанови складено 07.04.2017.
Головуючий суддя Л.Л. Давид
Суддя В.М.Гриців
Суддя І.Б.Малех
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 06.04.2017 |
Оприлюднено | 13.04.2017 |
Номер документу | 65882008 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Давид Л.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні