Рішення
від 04.04.2017 по справі 905/405/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м.Харків, пр.Науки, 5


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

04.04.2017 Справа №905/405/17

Господарський суд Донецької області у складі судді Кротінової О.В.,

при секретарі судового засідання Хадієвій М.Ф.,

розглянув у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом Публічного акціонерного товариства По газопостачанню та газифікації Донецькоблгаз , м.Краматорськ Донецької області, ЄДРПОУ 03361075, в особі Слов'янського управління по газопостачанню та газифікації Публічного акціонерного товариства По газопостачанню та газифікації Донецькоблгаз , м.Слов'янськ Донецької області, ЄДРПОУ 20316969,

до відповідача 1, Лиманської міської ради Донецької області, м.Лиман Донецької області, ЄДРПОУ 04053275,

до відповідача 2, Рубцівської сільської ради, с.Рубці Лиманського району Донецької області, ЄДРПОУ 04341979,

про стягнення 9978,38 грн., -

за участю уповноважених представників:

від позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю;

від відповідача 1: не з'явився;

від відповідача 2: не з'явився, -

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство По газопостачанню та газифікації Донецькоблгаз , м.Краматорськ Донецької області, в особі Слов'янського управління по газопостачанню та газифікації Публічного акціонерного товариства По газопостачанню та газифікації Донецькоблгаз , м.Слов'янськ Донецької області, звернулось до господарського суду Донецької області з позовною заявою №195/04 від 09.02.2017р. до відповідача 1, Лиманської міської ради Донецької області, м.Лиман Донецької області, відповідача 2, Рубцівської сільської ради, с.Рубці Лиманського району Донецької області, про стягнення 9978,38 грн., у тому числі заборгованості у розмірі 7194,36 грн., суми пені 1689,82грн., суми 3% річних 245,27грн. та суми інфляційних втрат 848,93грн.

З дотриманням приписів ст.2-1 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до Положення про автоматизовану систему документообігу суду, для розгляду справи №905/405/17 визначено суддю Кротінову О.В.

Ухвалою суду від 17.02.2017р. даний позов прийнято до розгляду та порушено провадження у справі №905/405/17.

В подальшому розгляд справи відкладався відповідно до приписів ст.77 Господарського процесуального кодексу України.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на укладання договору на постачання природного газу за регульованим тарифом №1112 від 01.01.2015р. із відповідачем 2, припинення діяльності останнього шляхом приєднання до відповідача 1, відсутність оплати вартості поставленого природного газу протягом грудня 2015р., внаслідок чого утворилась заборгованість та прострочення сплати за цим зобов'язанням та зобов'язанням лютого 2015р., у зв'язку з чим виникли підстави для нарахування пені, 3% річних, інфляційних втрат.

На підтвердження викладених обставин позивачем надано акт звірки розрахунків по постачанню газа №б/н від 22.11.2016р., розрахунок заявлених позовних вимог, у копіях: договір на постачання природного газу за регульованим тарифом №1112 від 01.01.2015р. разом із додатком №1 Перелік комерційних вузлів обліку газу та газоспоживного обладнання , додатком №2 Договірні обсяги постачання природного газу на 2015р. , додатком 3 Розрахунок витрат та втрат природного газу в мережі , додатковою угодою№6 від 15.12.2015р. до нього; типовий договір на постачання природного газу за регульованим тарифом №1112 від 01.05.2015р. разом із додатком №1 Пункти призначення з переліком комерційних вузлів обліку природного газу газоспоживаючого обладнання , додатком №2 Розрахунок витрат та втрат природного газу в мережі , додатком №3 Договірні обсяги постачання природного газу на 2015р. до нього; акти прийому-передачі природного газу №72 від 31.01.2015р., №72 від 28.02.2015р., №72 від 31.03.2015р., акти про постачання природного газу №72 за листопад 2015р., №72 за грудень 2015р., акти-рахунки №72 від 31.01.2015р., №72 від 28.02.2015р., №72 від 31.03.2015р., №72 від 30.11.2015р., №72 від 31.12.2015р., банківські виписки за 30.01.2015р., за 03.03.2015р., за 25.03.2015р., за 29.12.2015р.; претензія №1111/04 від 29.06.2016р. на суму основного боргу 7194,36 грн., пеня 1447,81 грн., 3% річних 118,50 грн., інфляційні витрати 302,16 грн.; лист Рубцівської сільської ради №55 від 20.02.2015р., листи Лиманської міської ради Донецької області №02/04/305 від 19.12.2016р., №57 від 15.09.2016р., документи, що підтверджують правовий статус відповідача 1, відповідача 2, правоустановчі документи головного підприємства позивача та його відокремленого підрозділу.

Нормативно свої вимоги позивач обґрунтовує посиланням на ст.ст.2, 173, 174, 230, 232 Господарського кодексу України, ст.625 Цивільного кодексу України.

16.03.2017р. від представника позивача через канцелярію господарського суду Донецької області отримано супровідний лист №347/04 від 13.03.2017р., до якого додано пояснення №905-405-17 від 09.03.2017р. щодо обсягу переданого природного газу за листопад та грудень 2015р., довідка Слов'янського управління по газопостачанню та газифікації Публічного акціонерного товариства Донецькоблгаз №340/04 від 09.03.2017р. про відсутність на розгляді у іншого судді даних позовних вимог, акт звіряння заборгованості (Лиманська міська рада, Рубцівська сільська рада) станом на 01.03.2017р., а також у копіях: обсяги природного газу, визначені згідно комерційних вузлів обліку газу та/або вимірювальних комплексів: Рубцівська сільська рада Краснолиманського району Донецької області, акти про постачання природного газу №72 за листопад та грудень місяці 2015р., супровідний лист Слов'янського управління по газопостачанню та газифікації Публічного акціонерного товариства Донецькоблгаз №338/04 від 07.03.2017р. на адресу Лиманської міської ради, фіскальний чек ДД ПАТ Укрпошта від 09.03.2017р., витяги з сайту Міністерства юстиції України Безкоштовний запит. Загальна інформація про юридичну особу щодо відповідача 1 та відповідача 2.

22.03.2017р. відповідачем 1 представлено суду відзив №б/н від 15.03.2017р., у якому звернуто увагу суду, що Рубцівська сільська рада припинила свою діяльність, тому вона не може виступати як відповідач 2; вказано, що рішення про припинення юридичної особи було прийнято 27.11.2015р. №7/1-13 Про внесення змін до рішення Краснолиманської міської ради №7/1-8 від 17.11.2015р. Про припинення діяльності сільських та селищних рад, що увійшли до складу Краснолиманської ОТГ , бюджетний рік закінчувався 31.12.2015р., в цей же час Рубцівською сільською радою був складений та переданий до Краснолиманської міської ради передавальний акт, у якому не було зазначено заборгованість перед позивачем; зауважено, що позивачем пропущено строк для пред'явлення кредиторських вимог до відповідача 2, а також не заявлено вимоги до відповідача 1 по виплаті боргу, що залишився від територіальної громади Рубцівської сільської ради. З огляду на викладене, просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

До відзиву додано довіреність на представника відповідача 1, опис вкладення у цінний лист, датований 17.03.2017р., а також у копіях: рішення Краснолиманської міської ради №7/1 - 13 від 27.11.2015р. Про внесення змін до рішення Краснолиманської міської ради від 17.11.2015р. №7/1 - 8 Про припинення діяльності сільських та селищних рад, що увійшли до складу Краснолиманської ОТГ , №6/44 - 3461 від 23.07.2015р. Про добровільне об'єднання територіальних громад , виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань б/н від 30.03.2016р. щодо підприємства відповідача, передавальний баланс на 31.12.2015р.

04.04.2017р. відповідачем 1 на електронну адресу суду надіслано копію клопотання №07 - 442 від 04.04.2017р. про розгляд справи без участі представника Лиманської міської ради.

Представник позивача у судовому засіданні 04.04.2017р. підтримав позовні вимоги до Лиманської міської ради; щодо доводів відповідача, зазначених у відзиві б/н від 15.03.2017р. на позовну заяву від 17.02.2017р. по справі №905/405/17, заперечив; наполягав на тому, що відповідач 1 є правонаступником за спірними зобов'язаннями на підставі рішення Краснолиманської міської ради №6/44 - 3461 від 23.07.2015р. Про добровільне об'єднання територіальних громад ; враховуючи порядок реорганізації відповідача 2 вважає, що спірна сума не повинна бути відображена у передавальному балансі; звернув увагу суду на ст.8 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад №157-VIII від 05.02.2015р.

Представник відповідача 1 у судове засідання 04.04.2017р. не з'явився.

Представник відповідача 2 у судове засідання 04.04.2017р. не з'явився.

Як зазначено в п.3.12 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.11 р. Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції неявка у судове засідання однієї із сторін, належним чином повідомленої про час та місце цього засідання, не перешкоджає такому переходові до розгляду позовних вимог, якщо у господарського суду відсутні підстави для відкладення розгляду справи, передбачені ч.1 ст.77 ГПК України. При цьому, відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

Так, враховуючи суть спору, а також належне забезпечення з боку суду можливості для реалізації своїх процесуальних прав, в тому числі шляхом направлення поштою (іншим належним засобом зв'язку) відповідних доказів до суду, за цих підстав суд дійшов висновку про відсутність підстав для відкладення розгляду справи та існуючою можливість розглянути спір за наявними в справі матеріалами, у цьому судовому засіданні.

Виходячи з вищевикладеного, суд задовольняє клопотання відповідача 1 про розгляд справи без участі його представника.

Дослідив матеріали справи та оцінив подані докази за своїм внутрішнім переконанням, суд дійшов висновку щодо такого.

За приписами статей 4-2, 4-3 Господарського процесуального кодексу України, правосуддя у господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом та на засадах змагальності.

Відповідно до вимог статті 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень. Судовими доказами за визначенням статей 32-38 Господарського процесуального кодексу України слід вважати документи, які можуть підтвердити або спростувати обставини, що мають значення для правильного вирішення спору.

Відповідно до ст.509 Цивільного кодексу України, зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу. Зобов'язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.

Відповідно до ст.11 Цивільного кодексу України, цивільні права і обовязки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також з дій осіб, що не передбачені актами цивільного законодавства , але за аналогією породжують цивільні права і обовязки.

Згідно із ч.2 ст.11 Цивільного кодексу України, підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

01.01.2015р. між Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації Донецькоблгаз , в особі Слов'янського управління по газопостачанню та газифікації Публічного акціонерного товариства По газопостачанню та газифікації Донецькоблгаз (Постачальник) та Рубцівською сільською радою (Споживач) укладено договір на постачання природного газу за регульованим тарифом №1112, згідно з яким Постачальник постачає природний газ Споживачу в обсягах і порядку, передбачених договором для забезпечення потреб Споживача, а Споживач оплачує Постачальнику вартість газу і наданих послуг у розмірах, строках, порядку та на умовах, передбачених договором (п.1.1 договору).

Передача газу за цим договором здійснюється на межах балансової належності об'єктів Споживача відповідно до актів розмежування ділянок обслуговування (пункти призначення). Перелік комерційних вузлів обліку газу та газоспоживного обладнання визначається сторонами в додатку 1 до договору (п.1.2 договору).

Відповідно до п.1.3 договору, газ згідно з цим договором може бути використаний виключно для потреб бюджетних організацій.

За умовами договору Постачальник зобов'язався, зокрема, забезпечувати постачання газу до пунктів призначення на умовах та в обсягах, визначених договором (п.5.1.2 договору); забезпечувати постачання газу з дотриманням вимог, установлених державними стандартами, технічними умовами, нормативно-технічними документами щодо його якості і тиску (п.5.1.6 договору); а Споживач, у свою чергу, виконувати умови договору (п.5.3.1 договору); оплачувати Постачальнику вартість поставленого газу визначену розділом 4 на умовах та в обсягах, визначених договором (п.5.3.3 договору).

Послуги з постачання газу підтверджуються підписаним сторонами актом приймання-передачі газу, що оформлюється за даними вузлів обліку, визначених у додатку 1 до договору. Акти приймання-передачі газу є підставою для остаточних розрахунків Споживача з Постачальником (п.2.6, п.2.9 договору).

За змістом п.4.1 договору розрахунки за реалізований Споживачеві газ здійснюються за цінами, що встановлюються національною комісією, яка здійснює державне регулювання у сфері енергетики.

До сплати за постачання 1000 куб.м. природного газу - 6439,30 грн., крім того ПДВ 1287,86 грн., всього з ПДВ - 7727,16 грн. (п.4.2 договору).

Відповідно до п.4.3 договору Постачальник зобов'язується розміщувати інформацію про ціну газу та її складові на своєму офіційному веб-сайті та в засобах масової інформації.

Сторони домовились, що ціна газу, розрахована відповідно до п.4.1, 4.2 договору, є обов'язковою для Сторін з дати набрання нею чинності. Визначена на її основі вартість газу буде застосовуватись Сторонами при складанні актів приймання-передачі газу та розрахунках за газ згідно з умовами договору (п.4.4 договору).

Згідно з п.4.6 договору, оплата вартості послуг з постачання газу здійснюється Споживачем авансовими платежами до 25-го числа місяця, що передує місяцю постачання, із розрахунку договірного обсягу постачання газу протягом періоду оплати відповідно до додатку №2 до договору. Споживач самостійно розраховує суму платежу, виходячи з ціни газу на наступний розрахунковий період та відповідної величини договірного обсягу газу, заявленого на наступний розрахунковий період. У разі відсутності інформації про ціну газу на наступний розрахунковий період до дати здійснення оплати Споживач розраховує суму платежу за ціною, що діяла у попередньому місяці. У випадку недоплати вартості послуг з постачання газу за розрахунковий період Споживач проводить остаточний розрахунок не пізніше 10-го числа місяця, наступного за розрахунковим.

Оплата вартості послуг з постачання газу за договором здійснюється Споживачем виключно грошовими коштами, що перераховуються на поточний рахунок із спеціальним режимом використання Постачальника (п.4.7 договору).

У разі виникнення у Споживача заборгованості з оплати вартості послуг з постачання газу сторони за взаємною згодою та у порядку, передбаченому законодавством, укладають графік погашення заборгованості, який оформлюється додатком до договору. У разі відсутності графіка погашення заборгованості Постачальник має право грошові кошти, отримані від Споживача за газ в поточному розрахунковому періоді, зарахувати в рахунок погашення існуючої заборгованості Споживача відповідно до черговості її виникнення (п.4.8 договору).

Звірка розрахунків здійснюється сторонами на підставі відомостей про фактичну оплату вартості спожитого газу Споживачем та акта приймання-передачі газу протягом 10-ти днів з дати пред'явлення вимоги однієї із сторін (п.4.9 договору).

ОСОБА_2 договір розповсюджується на правовідносини, які виникли з 26.01.2015р. до 01.03.2015р. Договір вважається продовженим на аналогічний період, якщо за місяць до закінчення терміну дії договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов. При цьому сторони мають переоформити додаток 2 щодо договірних обсягів постачання газу, у якому визначити планові обсяги на продовжений термін (п.10.1 договору).

Як свідчать матеріали справи сторонами означеного договору погоджено додаток 2 Договірні обсяги постачання природного газу на 2015рік та визначено у ньому постачання протягом 2015р. природного газу Споживачу для власного споживання в обсязі 4,843тис.куб.м., у тому числі по місяцях: січень - 1,453 тис.куб.м., лютий - 1,395 тис.куб.м., березень - 0,836 тис.куб.м., квітень - 0, травень - 0, червень - 0, липень - 0, серпень - 0, вересень - 0, жовтень - 0, листопад - 0,570 тис.куб.м., грудень - 0,589 тис.куб.м..

Одночасно, між позивачем та відповідачем 2 01.05.2015р. укладено типовий договір на постачання природного газу за регульованим тарифом №1112, за змістом аналогічним попередньому.

Об'єктом Споживача визначено технологічний комплекс, що складається з внутрішньопромислових газопроводів та споруд на них, призначених для споживання природного газу, що на праві власності чи користування належать Споживачеві.

Пункти договору №1112 від 01.05.2015р., як п.1.1., 1.2, 3.6, 3.9, 4.3, 4.1, 4.4, 5.3.3 є тотожними приведеним положенням договору №1112 від 01.01.2015р. п.1.1, 1.2, 2.6, 2.9, 4.1, 4.3, 4.4, 5.3.3.

При цьому у п.3.6 договору №1112 від 01.05.2015р. встановлено оформлення акту приймання-передачі на підставі акта про фактичний обсяг спожитого (протранспортованого) газу за розрахунковий період, складеного Споживаечем та Газорозподільним/Газотранспортним підприємством відповідно до п.2.5 розділу 2 договору.

Пунктом 4.2 договору №1112 від 01.05.2015р., на день його підписання, визначено до сплати за 1000куб.м. природного газу 7 657,00 грн., крім того ПДВ 20%, всього з ПДВ - 9 188,40 грн.

Відповідно до п.4.5 договору №1112 від 01.05.2015р. розрахунковий період за договором становить один місяць - з 9:00 години першого дня місяця до 9:00 години першого дня наступного місяця включно.

Оплата послуг з постачання газу здійснюється Споживачем на умовах щомісячної/щодекадної 100% попередньої оплати договірного обсягу постачання газу, визначеного у додатку №3 до договору, не пізніше ніж за три робочих дні до початку розрахункового періоду. У випадку недоплати вартості послуг з постачання газу за розрахунковий період Споживач проводить остаточний розрахунок не пізніше 10 числа місяця, наступного за розрахунковим (п.4.6 договору №1112 від 01.05.2015р.).

Договір №1112 від 01.05.2015р. набирає чинності з дати його підписання та укладається на строк до 31.12.2015р. Договір вважається продовженим на кожний наступний календарний рік, якщо за місяць до закінчення строку дії договору жодна із сторін не заявить про припинення його дії або перегляд його умов. При цьому сторони мають переоформити додаток 3 договору щодо договірних обсягів постачання газу, у якому визначити планові обсяги газу на продовжений строк (п.10.1 договору).

У додатку №3 до договору Договірні обсяги постачання природного газу на 2015рік погоджено постачання природного газу Споживачу для власного споживання за місяцями листопад - 1,390 тис.куб.м., грудень - 1,400 тис.куб.м.

Отже, як вбачається з матеріалів справи, у період, за який виник спір, позивач та відповідач 2 перебували у договірних відносинах на підставі типового договору на постачання природного газу за регульованим тарифом №1112 від 01.05.2015р..

Матеріали справи містять Обсяги природного газу, визначені згідно комерційних вузлів обліку газу та/або вимірювальних комплексів: Рубцівська сільська рада Краснолиманського району Донецької області , за даними яких зафіксовано загальний обсяг постачання с.Рубці, вул.Центральна, №18 у кількості 1 404ст.м.куб., м.Рубці у кількості 816 ст.м.куб. Дані обсяги підписано з обох сторін та скріплено їх печатками.

У актах про постачання природного газу №72 відображено обсяг за листопад 2015р. у кількості 1,404 м.куб. та за грудень 2015р. - 0,816м.куб.

Акт №72 за грудень місяць 2015р. містить підписи, скріплені печатками з обох сторін.

У акті за листопад 2015р. під відбитком печатки відсутній підпис уповноваженого представника відповідача 2.

Разом з цим, обсяг означений у цьому первинному документі підтверджено у відповідному Обсяги природного газу, визначені згідно комерційних вузлів обліку газу та/або вимірювальних комплексів: Рубцівська сільська рада Краснолиманського району Донецької області , що містить такий підпис.

Беручи до уваги положення п.3.6 договору №1112 від 01.05.2015р., оформлення актів приймання-передачі газу, що є підставою для остаточного розрахунку споживача з постачальником, здійснюється саме на підставі та виходячи з даних, що зафіксовано сторонами у перелічених документах.

Відтак, слідує висновок про погодження відповідачем 2 фактичного обсягу спожитого ним газу у листопаді 2015р, в кількості 1,404 м.куб. та у грудні 2015р. - 0,816 м.куб.

Згідно зазначених документів обсяг зобов'язання у грошовому еквіваленті (ціна за 1000куб.м. природного газу з 01.11.2015р. - 8 811,27грн., з урахуванням ПДВ 20%, з 01.12.2015р. - 8 816,62грн., з урахуванням ПДВ 20%, за даними архіву веб-сайту Постачальника) становить:

за листопад 2015р. у сумі 12 371,02 грн.,

за грудень 2015р. у сумі 7 194,36 грн.

Доказів наявності заперечень щодо обсягів зобов'язань, а також порядку поставки та інших зауважень з матеріалів справи не вбачається.

З огляду на приписи ст.629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Статтею 610 Цивільного кодексу України передбачено, що порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

Згідно з частиною першою статті 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Відповідно до ст.525, 615 Цивільного кодексу України, одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 526 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Із зазначеною нормою кореспондується й частина 1 статті 193 Господарського кодексу України, відповідно до якої суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Разом з тим, ч.1 ст.530 Цивільного кодексу України встановлює, що якщо в зобов'язанні встановлений строк (дата) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (дату).

Зобов'язання припиняється виконанням, проведеним належним чином (ст.599 Цивільного кодексу України).

Виходячи з фактичних обставин справи з урахуванням п.4.6 договору, оплата вартості послуг з постачання газу здійснюється Споживачем на умовах щомісячної 100% попередньої оплати договірного обсягу постачання газу, визначеного у додатку 3 до договору, не пізніше ніж за три робочих дні до початку розрахункового періоду. У випадку недоплати вартості послуг з постачання газу за розрахунковий період Споживач проводить остаточний розрахунок не пізніше 10-го числа місяця, наступного за розрахунковим.

Доказів зміни строку оплати суду не представлено, з матеріалів справи не вбачається.

Беручи до уваги таке та період постачання, остаточний розрахунок повинен бути здійснений не пізніше:

за листопад 2015р. - 10.12.2015р.,

за грудень 2015р. - 10.01.2016р.

Як свідчать матеріали справи та підтверджено представником позивача у судових засіданнях, відповідачем 2 виконано зобов'язання з оплати вартості поставленого природного газу протягом наведеного спірного періоду, за виключенням грудня 2015р..

За відомостями, представленими суду у банківських виписках, відстежуються належність виконання зобов'язань з оплати природного газу за зобов'язанням січня 2015р. (11227,56 грн.), за зобов'язанням лютого 2015р. (10437,90 грн.), за зобов'язанням березня 2015р. (9529,70 грн.). При цьому за зобов'язанням листопада 2015р. (12371,02грн.) оплату проведено лише 29.12.2015р..

Отже, як вбачається з фактичних обставин справи, в порушення статей 525 та 526 Цивільного кодексу України, які передбачають, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться, причому одностороння відмова від виконання зобов'язання не допускається, грошове зобов'язання Споживача перед Постачальником природного газу поставленого, зокрема, у грудні 2015р. у загальній сумі 7194,36 грн. у встановлені договором строки, як і на час розгляду справи, не виконано.

Дані обставини у порядку встановленому Господарським процесуальним кодексом України не спростовано, протилежного з матеріалів справи не вбачається.

Прострочення грошового зобов'язання на підставі статті 625 Цивільного кодексу України тягне за собою обов'язок сплати боржником суми боргу з урахуванням індексу інфляції та 3% річних з простроченої суми за весь час несвоєчасного виконання обов'язку щодо сплати відповідних сум, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

З огляду на прострочення виконання грошових зобов'язань, позивачем на підставі ст.625 Цивільного кодексу України, нараховано та пред'явлено до стягнення загальну суму інфляційних витрат у розмірі 848,93 грн. за зобов'язанням грудня 2015р. з січня 2016р. по січень 2017р. на суму 7 194,36грн., 3% річних у загальній сумі 245,27 грн. за зобов'язаннями листопада 2015р. за період з 11.12.2015р. по 28.12.2015р. на суму 12 371,02грн., грудня 2015р. за період з 11.01.2016р. по 31.01.2017р. на суму 7 194,36грн..

Дослідив нарахування 3% річних та інфляційних витрат, з огляду на приписи п.1.9, ч.2 п.3.1 п.3 постанови пленуму Вищого господарського суду України Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов'язань №14 від 17.12.2013р. (зі змінами та доповненнями) та беручи до уваги, що день фактичної сплати суми заборгованості не включається в період часу, за який здійснюється нарахування, здійснив перерахунок у цій частині, з дотриманням приведених приписів та у межах визначеного позивачем періоду, суд дійшов висновку про правомірність періоду нарахування 3% річних, при цьому дійсний їх розмір дорівнює у загальній сумі 247,14 грн., та помилковість визначення періоду нарахування інфляційних витрат, внаслідок чого належним періодом для нарахування є лютий 2016р. по січень 2017р. і розмір становить 905,35 грн.

Пунктом 6.2.2 типового договору на постачання природного газу за регульованим тарифом сторони обумовили, що у разі порушення Споживачем строків оплати, передбачених розділом 4 договору, із Споживача стягується пеня в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу.

За розрахунком позивача загальна сума пені за прострочення основного зобов'язання становить 1689,82 грн. (за зобов'язаннями листопада 2015р. за період з 11.12.2015р. по 28.12.2015р. на суму 12 371,02грн., грудня 2015р. за період з 11.01.2016р. по 10.07.2016р. на суму 7 194,36грн.).

Згідно Закону України Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань , розмір пені обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.

Відповідно до п.6 ст.232 Господарського кодексу України, нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано.

За змістом п.1 ст.230 Господарського кодексу України, штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.

Перевіривши розрахунок позовних вимог в частині нарахування пені, за допомогою програми Калькулятор підрахунку заборгованості та штрафних санкцій ЛІГА:ЗАКОН з дотриманням п.6 ст.232 Господарського процесуального кодексу України та врахувавши п.1.9 постанови пленуму Вищого господарського суду України Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов'язань №14 від 17.12.2013р. (зі змінами та доповненнями), суд дійшов висновку, що їх розмір становить 1720,47 грн.

Позивач під час провадження у даній справі визначив позовні вимоги як солідарне стягнення суми заборгованості та нарахованих 3% річних, інфляційних витрат, пені з відповідачів, при цьому у останньому засіданні підтримав вимоги до відповідача 1, про що відображено у відповідних протоколах судового засідання.

Дослідив підстави подання позову щодо кожного із відповідачів, судом встановлено таке.

05.03.2015р. набув чинності ОСОБА_2 України Про добровільне об'єднання територіальних громад №157-VIII від 05.02.2015р.

ОСОБА_2 регулює відносини, що виникають у процесі добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об'єднаних територіальних громад (ст.1.1 Закону).

Відповідно до ст.4 Закону добровільне об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов:

1) у складі об'єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування;

2) територія об'єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об'єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об'єдналися;

3) об'єднана територіальна громада має бути розташована в межах території Автономної Республіки Крим, однієї області;

4) при прийнятті рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об'єднаної територіальної громади;

5) якість та доступність публічних послуг, що надаються в об'єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об'єднання.

Згідно ст.8 Закону об'єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об'єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об'єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону. Повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об'єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об'єднаною територіальною громадою.

Після завершення повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об'єдналися, їхні виконавчі комітети продовжують здійснювати свої повноваження до затвердження сільською, селищною, міською радою, обраною об'єднаною територіальною громадою, персонального складу її виконавчого комітету. Протягом зазначеного строку сільський, селищний, міський голова, обраний об'єднаною територіальною громадою, очолює такі виконавчі комітети та входить до їх персонального складу.

Після завершення повноважень сільського голови, який одноособово виконував функції виконавчого органу сільської ради у територіальній громаді, що увійшла до об'єднаної територіальної громади, відповідні функції одноособово виконує сільський, селищний, міський голова, обраний об'єднаною територіальною громадою, з дня набуття ним повноважень до затвердження відповідною сільською, селищною, міською радою персонального складу її виконавчого комітету.

За визначенням ч.3 ст.8 Закону об'єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов'язків територіальних громад, що об'єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об'єднаною територіальною громадою.

У разі об'єднання всіх територіальних громад одного району в одну об'єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об'єднаної територіальної громади, а пов'язані з таким майном права та обов'язки належать об'єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об'єднаною територіальною громадою.

Частиною 4 ст.8 Закону встановлено, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об'єднаною територіальною громадою, у порядку, визначеному цим Законом, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об'єдналися, та розміщених поза адміністративним центром об'єднаної територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об'єднаної територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - сільські, селищні, міські ради припиняються у порядку, визначеному цим Законом.

Юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі об'єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов'язків всіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об'єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об'єднаною територіальною громадою.

Реорганізація юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди (ч.6 ст.8 Закону).

Частиною 9 ст.8 Закону визначено, що бюджети територіальних громад, що об'єдналися, виконуються окремо до закінчення бюджетного періоду з урахуванням особливостей, встановлених цією частиною.

До завершення періоду окремого виконання бюджетів територіальних громад, що об'єдналися, функції головних розпорядників, розпорядників бюджетних коштів територіальних громад, що об'єдналися, продовжують здійснювати відповідні бюджетні установи в особі сільського, селищного, міського голови, обраного об'єднаною територіальною громадою, інших керівників бюджетних установ.

До завершення періоду окремого виконання бюджетів територіальних громад, що об'єдналися, функції місцевих фінансових органів територіальних громад, що об'єдналися, здійснюють:

1) відповідні місцеві фінансові органи, створені до об'єднання територіальних громад;

2) сільський, селищний, міський голова, обраний об'єднаною територіальною громадою, якщо у відповідних територіальних громадах місцеві фінансові органи не були створені згідно із законом.

Залишки коштів на кінець бюджетного періоду бюджетів територіальних громад, що об'єдналися, перераховуються до бюджету об'єднаної територіальної громади на підставі платіжних доручень за підписом сільського, селищного, міського голови, обраного об'єднаною територіальною громадою.

Державна реєстрація припинення юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих комітетів шляхом приєднання здійснюється на підставі заяви, поданої сільським, селищним, міським головою, обраним об'єднаною територіальною громадою, або уповноваженою ним особою суб'єкту державної реєстрації.

Державна реєстрація припинення шляхом приєднання юридичних осіб - виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад, які забезпечують окреме виконання бюджетів територіальних громад, що об'єдналися, здійснюється не раніше затвердження бюджету об'єднаної територіальної громади.

Юридична особа - сільська, селищна, міська рада, її виконавчий комітет є такою, що припинилася, з дня внесення запису про її припинення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (п.11 означеної статті Закону).

Даний ОСОБА_2, в силу своїх положень, є спеціальним нормативним актом, що регулює питання об'єднання територіальних громад, процедури реорганізації юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, моменту її припинення та переходу прав та обов'язків таких осіб до правонаступників.

Рішенням Краснолиманської міської ради Про добровільне об'єднання територіальних громад №6/44-3461 від 23.07.2015р. вирішено об'єднатись із територіальними громадами, зокрема, сел Рубці, Лозове, Вовчий Яр Рубцівської сільської ради в Краснолиманську об'єднану територіальну громаду з центром у м.Красний Лиман. Правонаступником активів та пасивів (зобов'язань) міської ради визначити Краснолиманську міську раду, утворену внаслідок добровільного обєднання.

Рішенням Краснолиманської міської ради Про внесення змін до рішення Краснолиманської міської ради від 17.11.2015р. №7/1-8 Про припинення діяльності сільських та селищних рад, що увійшли до складу Краснолиманської ОТГ №711-13 від 27.11.2015р. постановлено припинити шляхом реорганізації (приєднання до Краснолиманської міської ради Донецької області) юридичні особи, зокрема, Рубцівську сільську раду, ЄДРПОУ 04341979, Краснолиманську міську раду (об'єднаної територіальної громади) вважати правонаступником активів та пасивів всіх майнових прав та обов'язків сільських та селищних рад, що об'єднались.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №1002273297 від 17.02.2017р. Рубцівська сільська рада, с.Рубці, Лиманський район припинено, дата запису 23.03.2016р. №12721120012000283.

Статтєю 107 Цивільного кодексу України визначено, що після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення). Передавальний акт затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом. Порушення положень частин другої та третьої цієї статті є підставою для відмови у внесенні до єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи та державній реєстрації створюваних юридичних осіб - правонаступників.

Як свідчать фактичні обставини затверджено передавальний баланс (форма 1) на 31.12.2015р.

Проте, норми Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад та рішення відповідача 1, не пов'язують факт виникнення правонаступництва у спірному випадку із обсягом прав та обов'язків відображених у наведеному документі, як і з тим, чи пред'явлені вимоги кредиторів у межах строку встановленого для цього.

З приведеної статті Цивільного кодексу України, не слідує припинення зобов'язання юридичної особи, що реорганізується, якщо кредитором останньої не заявлено відповідної вимоги у певний строк.

Виходячи з правової суті реорганізації шляхом приєднання, ґрунтуючись на нормах Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад та постановленого рішеннями Краснолиманської міської ради №711-13 від 27.11.2015р. (нині Лиманська міська рада Донецької області), Лиманська міська рада Донецької області є правонаступником всіх прав та обов'язків Рубцівської сільської ради.

Відтак, оскільки Рубцівська сільська рада є такою, що припинилася з 23.03.2016р., правонаступником спірних зобов'язань за типовим договором на постачання природного газу за регульованим тарифом №1112 від 01.05.2015р. є відповідач 1.

Отже, за викладених обставин заперечення відповідача 1 відхилено судом, окрім того судом враховано лист №57 від 15.09.2016р. в.о.старости с.Рубці, с.Лозове, с.Вовчий Яр Лиманської міської ради Донецької області ОСОБА_3, що, згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань, здійснював повноваження керівника/підписанта Рубцівської сільської ради.

За змістом приведеного листа позивача повідомлено про об'єднання відповідача 1, а також 20-ти сільських та селищних рад в одну об'єднану територіальну громаду, Рубцівська сільська рада та її виконавчий комітет припинили свою діяльність шляхом реорганізації, а саме приєднання до Краснолиманської міської ради (Лиманської) Донецької області, остання є правонаступником майна, всіх прав та обов'язків територіальних громад, що об'єднались, кошти, які своєчасно не вдалось перерахувати за спожитий природний газ в кінці 2015р. Рубцівською сільською радою перераховано Лиманській міській раді.

Положення ч.5 ст.112 Цивільного кодексу України судом не враховано, адже регулюють правові наслідки відносно вимог кредиторів, які не визнані ліквідаційною комісією, у задоволенні яких відмовлено судом, а також вимоги, які не задоволені через відсутність майна юридичної особи, що ліквідується, проте таке не має місця у спірному випадку.

Таким чином, за викладених вище обставин, враховуючи принципи ст.6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (дата ратифікації 17.07.1997р.), суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог про стягнення заборгованості з відповідача 1 у розмірі 7194,36грн., а також пеню, 3% річних та інфляційні витрати у сумах визначених позивачем, адже за розрахунком суду їх загальний розмір становить суму більшу, ніж заявлено до стягнення, а саме 3% річних у розмірі 245,27 грн., пеню - 1689,82 грн. та інфляційні витрати - 848,93 грн.

Відповідно до п.6 ч.1 ст.80 Господарського процесуального кодексу України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо припинено діяльність суб'єкта господарювання, який був однією із сторін у справі, якщо спірні правовідносини не допускають правонаступництва.

Виходячи зі згаданого положення процесуального законодавства, беручи до уваги припинення діяльності Рубцівської сільської ради та участь правонаступника у даній справі у якості відповідача 1, провадження у справі щодо відповідача 2 підлягає припиненню.

Судові витрати підлягають розподілу з урахуванням норм статті 49 Господарського процесуального кодексу України.

Приймаючи до уваги зазначене та керуючись ст.ст.1, 4-2, 4-3, 22, 32-38, 43, 49, п.6 ч.1 ст.80, ст.ст.82-85, Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Припинити провадження по справі №905/405/17 за позовом Публічного акціонерного товариства По газопостачанню та газифікації Донецькоблгаз , м.Краматорськ Донецької області, в особі Слов'янського управління по газопостачанню та газифікації Публічного акціонерного товариства По газопостачанню та газифікації Донецькоблгаз , м.Слов'янськ Донецької області, в частині вимог до відповідача 2, Рубцівської сільської ради, с.Рубці Лиманського району Донецької області, про стягнення 9978,38 грн., у тому числі заборгованості у розмірі 7194,36 грн., суми пені 1689,82грн., суми 3% річних 245,27грн. та суми інфляційних втрат 848,93грн.

2. Позовні вимоги Публічного акціонерного товариства По газопостачанню та газифікації Донецькоблгаз , м.Краматорськ Донецької області, в особі Слов'янського управління по газопостачанню та газифікації Публічного акціонерного товариства По газопостачанню та газифікації Донецькоблгаз , м.Слов'янськ Донецької області, в частині вимог до відповідача 1, Лиманської міської ради Донецької області, м.Лиман Донецької області, про стягнення 9978,38 грн., у тому числі заборгованості у розмірі 7194,36 грн., суми пені 1689,82грн., суми 3% річних 245,27грн. та суми інфляційних втрат 848,93грн, задовольнити.

3. Стягнути з Лиманської міської ради Донецької області (84406, Донецька область, м.Лиман, вул.Незалежності, буд.46, ЄДРПОУ 04053275, банківські реквізити не вказано) на користь Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Донецькоблгаз (84313, Донецька область, м.Краматорськ, вул. Південна, 1, ЄДРПОУ 03361075), в особі Слов'янського управління по газопостачанню та газифікації Публічного акціонерного товариства По газопостачанню та газифікації Донецькоблгаз (84112, Донецька область, м.Слов`янськ, вул.Світлодарська, буд.28Б, ЄДРПОУ 20316969) 9978,38грн., у тому числі заборгованості у розмірі 7194,36 грн. на р/р №26008302433139 філія Донецьке ОУ АТ Ощадбанк , МФО 335106; 1689,82 грн. - пеня, 848,93 грн. - сума інфляційних втрат, 245,27 грн. - 3% річних на п/р №26000190494001 КБ Приватбанк м.Краматорськ, МФО 335548; а також відшкодування сплаченого судового збору у розмірі 1600,00 грн.

4. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

5. В судовому засіданні 04.04.2017р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

6. Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом десяти днів з дня його оголошення. Зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до ст.ст.84, 85 Господарського процесуального кодексу України.

7. Повний текст рішення складено та підписано 10.04.2017р.

Суддя О.В. Кротінова

Дата ухвалення рішення04.04.2017
Оприлюднено18.04.2017
Номер документу65941887
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/405/17

Ухвала від 15.03.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Кротінова

Ухвала від 06.03.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Кротінова

Судовий наказ від 21.04.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Кротінова

Рішення від 04.04.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Кротінова

Ухвала від 21.03.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Кротінова

Ухвала від 17.02.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Кротінова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні