ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 квітня 2017 року м.Житомир справа № 806/943/17
категорія 6.3
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Нагірняк М.Ф.,
за участю: секретар судового засідання Добровольська Н.А.,
представник позивача ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватного підприємство "ВВ "Агро" до Сектору з питань державної реєстрації відділу економічного розвитку і торгівлі Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області, Треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Поліська сільськогосподарська компанія", ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, про визнання протиправними і скасування рішень,
встановив:
Приватне підприємство "ВВ "Агро" звернулося з позовом до Відділу економічного розвитку і торгівлі Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області про визнання протиправними та скасування рішень про державну реєстрацію іншого речового права - права оренди земельної ділянки.
Ухвалою суду від 10.04.2017року за згодою Позивача проведено заміну належного Відповідача на Сектор з питань державної реєстрації відділу економічного розвитку і торгівлі Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області.
Ухвалою суду від 27.03.2017року до справи залучені в якості Третьої особи: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7.
В судовому засіданні представник Позивача позовні вимоги підтримала і пояснила, що в грудні 2016року з Державного реєстру речових прав Позивачу стало відомо про оскаржувані рішення державних реєстраторів Володарсько-Волинського районного управління юстиції щодо прав оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліська сільськогосподарська компанія" на земельні ділянки, які належать на праві власності ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 Вказані дії державних реєстраторів, на думку представника Позивача, здійсненні із грубими порушеннями вимог чинного законодавства та призвели до порушення прав Позивача, який є орендарем цих же земельних ділянок відповідно до договорів їх оренди ще з 2008року строком на 10років та зареєстрованих у повній відповідності до вимог чинного на день укладання законодавства. Як зазначила представник Позивача, Відповідачем при ухваленні оскаржуваних рішень порушено вимоги щодо обов'язкового запиту до територіальних органів ДЗК Володарсько - Волинського (на даний час - Хорошівського) району про реєстрацію прав на вказані земельні ділянки.
Відповідач по даній справі, Сектор з питань державної реєстрації відділу економічного розвитку і торгівлі Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області, в судове засідання не прибув, направив суду клопотання про розгляд справи без його участі.
Представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліська сільськогосподарська компанія", Третьої особи по даній справі, та Треті особи ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 в судове засідання не прибули. Про дату, час і місце судового розгляду справи Треті особи були повідомлені належним чином, про наявність поважних причин неявки в судові засідання не повідомляли.
Заслухавши пояснення представника Позивача, розглянувши подані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на них, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню за таких підстав.
Спірні правовідносини між сторонами по даній справі щодо порядку та умов внесення записів до Державного реєстру прав, змін до них та їх скасування регулюються правовими нормами Закону України від 1 липня 2004 року N 1952-IV "Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон N 1952-IV), в редакції що були чинні на день виникнення спору. Законом України від 26 листопада 2015 року N 834-VIII цей Закон викладено у новій редакції і введено в дію з 01.01.2016року.
За приписами ст.2 Закону N 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав.
Як зазначено в статті 4 цього ж Закону, державній реєстрації прав підлягають право власності, речові права, похідні від права власності, право власності на об'єкт незавершеного будівництва та заборона відчуження та арешт нерухомого майна, податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.
В судовому засіданні встановлено, що відповідно до Державного акту про право власності на земельну ділянку серії ЯБ557811, виданого 10.04.2006року Володарсько - Волинською РДА, ОСОБА_2 є власником земельної ділянки площею 2,1788га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за кадастровим номером 1821183600:04:002:0341.
Як зазначено в дослідженому судом договорі оренди вказаної земельної ділянки від 15.04.2008року, ОСОБА_2 вказану земельну ділянку передав Позивачу в платне користування (оренду) строком на 10 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Володарсько - Волинським реєстраційним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 02.06.2008року у Державному реєстрі земель вчинено запис (а.с.14-17т.1).
В судовому засіданні встановлено, що відповідно до Державного акту про право власності на земельну ділянку серії ЯБ557855, виданого 10.04.2006року Володарсько - Волинською РДА, ОСОБА_8 є власником земельної ділянки площею 2,2624га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за кадастровим номером 1821183600:04:002:0389.
Як зазначено в дослідженому судом договорі оренди вказаної земельної ділянки від 01.04.2008року, ОСОБА_8 вказану земельну ділянку передав Позивачу в платне користування (оренду) строком на 10 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Володарсько - Волинським реєстраційним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 02.06.2008року у Державному реєстрі земель вчинено запис (а.с.18-21т.1).
В судовому засіданні встановлено, що відповідно до Державного акту про право власності на земельну ділянку серії ЯБ557810, виданого 10.04.2006року Володарсько - Волинською РДА, ОСОБА_4 є власником земельної ділянки площею 2,1743га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за кадастровим номером 1821183600:04:002:0340.
Як зазначено в дослідженому судом договору оренди вказаної земельної ділянки від 01.04.2008року, ОСОБА_4 вказану земельну ділянку передала Позивачу в платне користування (оренду) строком на 10 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Володарсько - Волинським реєстраційним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 02.06.2008року у Державному реєстрі земель вчинено запис (а.с.22-25т.1).
В судовому засіданні встановлено, що відповідно до Державного акту про право власності на земельну ділянку серії ЯБ557777, виданого 10.04.2006року Володарсько - Волинською РДА, ОСОБА_5 є власником земельної ділянки площею 0,7348га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за кадастровим номером 1821183600:04:002:0305.
Як зазначено в дослідженому судом договорі оренди вказаної земельної ділянки від 20.05.2008року, ОСОБА_5 вказану земельну ділянку передала Позивачу в платне користування (оренду) строком на 10 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Володарсько - Волинським реєстраційним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 01.08.2008року у Державному реєстрі земель вчинено запис (а.с.26-29т.1).
В судовому засіданні встановлено, що відповідно до Державного акту про право власності на земельну ділянку серії ЯБ557779, виданого 10.04.2006року Володарсько - Волинською РДА, ОСОБА_6 є власником земельної ділянки площею 0,7324га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за кадастровим номером 1821183600:04:002:0307.
Як зазначено в дослідженому судом договорі оренди вказаної земельної ділянки від 20.05.2008року, ОСОБА_6 вказану земельну ділянку передала Позивачу в платне користування (оренду) строком на 10 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Володарсько - Волинським реєстраційним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 01.08.2008року у Державному реєстрі земель вчинено запис (а.с.30-33т.1).
В судовому засіданні встановлено, що відповідно до Державного акту про право власності на земельну ділянку серії ЯБ557852, виданого 10.04.2006року Володарсько - Волинською РДА, ОСОБА_7 є власником земельної ділянки площею 2,1883га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за кадастровим номером 1821183600:04:002:0385.
Як зазначено в дослідженому судом договорі оренди вказаної земельної ділянки від 01.04.2008року, ОСОБА_7 вказану земельну ділянку передала Позивачу в платне користування (оренду) строком на 10 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований Володарсько - Волинським реєстраційним відділом Житомирської регіональної філії Центру ДЗК, про що 02.06.2008року у Державному реєстрі земель вчинено запис (а.с.34-37т.1).
Відповідно до статті 20 Закону України "Про оренду землі" укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації.
Умови реєстрації договорів оренди та договорів суборенди земельних ділянок на час укладання вказаних договорів оренди землі визначалися правовими нормами Порядку державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998 р. N2073.
Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 N 1088 повноваження щодо ведення державного реєстру земель покладені на Центр ДЗК.
Одночасно Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 2 липня 2003 року N 174 був затверджений Тимчасовий порядок ведення державного реєстру земель.
Тобто, на час укладання перелічених договорів оренди діяли два нормативно-правові акти, що визначали порядок реєстрації договорів оренди землі.
На думку суду, необхідно застосовувати Тимчасовий порядок, оскільки спеціальним органом щодо ведення державного реєстру земель по відношенню до органів місцевого самоврядування є Центр ДЗК (його структурні підрозділи) у складі Держкомзему України.
Зазначений нормативно-правовий акт прийнято пізніше ніж Порядок державної реєстрації договорів оренди землі (постанова Кабінету Міністрів України від 25.12.98р. N2073), отже застосовується нормативно-правовий акт, прийнятий пізніше (конкуренція загальної та спеціальної норм, де перевагу має спеціальна норма).
Згідно з пунктом 4 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Держкомзему України від 02.07.2003 N 174 (далі - Тимчасовий порядок), державна реєстрація договору оренди землі здійснюється структурними підрозділами державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", у межах повноважень якого є земельна ділянка, шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації.
В ході дослідження судом Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі по Паромівській сільській раді на той час Володарсько - Волинського району, встановлено наявність реєстраційних записів щодо реєстрації договорів оренди Позивача з ОСОБА_7 (порядковий номер 27 від 02.06.2008р.), ОСОБА_9 (порядковий номер 44 від 02.06.2008р.), ОСОБА_8 (порядковий номер 50 від 02.06.2008р.), ОСОБА_4 (порядковий номер 53 від 02.06.2008р.), ОСОБА_5 (порядковий номер 170 від 01.08.2008р.) та з ОСОБА_6 (порядковий номер 178 від 02.06.2008р.) (а.с.21-25т.2).
Таким чином, суд робить висновок про те, що факт виникнення у Позивача права оренди вказаних земельних ділянок за договорами з ОСОБА_7, ОСОБА_2, ОСОБА_8, ОСОБА_4, ОСОБА_5 та з ОСОБА_6 був офіційно визнаний та підтверджений державою відповідно до чинного на той час законодавства шляхом їх державної реєстрації.
З 01.01.2016року особливості державної реєстрації похідних речових прав на земельні ділянки, право власності на які виникло та оформлено в установленому порядку до 1 січня 2013року, врегульовані правовими нормами статті 29 Закону N 1952-IV.
В частині першій цієї статті прямо зазначено, що державна реєстрація похідного речового права на земельну ділянку, право власності на яку виникло та оформлено в установленому порядку до 1 січня 2013 року, здійснюється одночасно з державною реєстрацією права власності на таку земельну ділянку (крім випадків, коли право власності на таку земельну ділянку вже зареєстровано в Державному реєстрі прав) на підставі заяви про державну реєстрацію прав.
Як зазначено в дослідженій судом інформаційній довідці з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 02.03.2017року, саме відповідно до вказаних положень статті 29 Закону N 1952-IV державними реєстраторами Володарсько-Волинського районного управління юстиції:
- 08.07.2013року спочатку була проведена державна реєстрація права власності ОСОБА_2 (запис №1551466), а 26.10.2013року була проведена державна реєстрація іншого речового права на вказану земельну ділянку, а саме права ТОВ "Поліська сільськогосподарська компанія" на її оренду (запис №3076874) на підставі оскаржуваного рішення від 26.10.2013року (а.с.7т.1);
- 01.08.2013року спочатку була проведена державна реєстрація права власності ОСОБА_8 (запис №1978891), а 15.10.2013року була проведена державна реєстрація іншого речового права на вказану земельну ділянку, а саме права ТОВ "Поліська сільськогосподарська компанія" на її оренду (запис №2875435) на підставі оскаржуваного рішення від 15.10.2013року (а.с.8т.1);
- 12.07.2013року спочатку була проведена державна реєстрація права власності ОСОБА_4 (запис №1623076), а 07.10.2013року була проведена державна реєстрація іншого речового права на вказану земельну ділянку, а саме права ТОВ "Поліська сільськогосподарська компанія" на її оренду (запис №2752768) на підставі оскаржуваного рішення від 07.10.2013року (а.с.10т.1);
- 11.07.2013року спочатку була проведена державна реєстрація права власності ОСОБА_5 (запис №1605467), а 03.10.2013року була проведена державна реєстрація іншого речового права на вказану земельну ділянку, а саме права ТОВ "Поліська сільськогосподарська компанія" на її оренду (запис №2709317) на підставі оскаржуваного рішення від 03.10.2013року (а.с.11т.1);
- 05.07.2013року спочатку була проведена державна реєстрація права власності ОСОБА_6 (запис №1527473), а 07.10.2013року була проведена державна реєстрація іншого речового права на вказану земельну ділянку, а саме права ТОВ "Поліська сільськогосподарська компанія" на її оренду (запис №2751754) на підставі оскаржуваного рішення від 07.10.2013року (а.с.12т.1);
- 16.07.2013року спочатку була проведена державна реєстрація права власності ОСОБА_7 (запис №1673059), а 10.10.2013року була проведена державна реєстрація іншого речового права на вказану земельну ділянку, а саме права ТОВ "Поліська сільськогосподарська компанія" на її оренду (запис №2817397) на підставі оскаржуваного рішення від 10.10.2013року (а.с.13т.1).
В розумінні вимог п.3 ч.3 ст.10 Закону N 1952-IV державні реєстратори під час проведення державної реєстрації права власності ОСОБА_7, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_4, ОСОБА_8, ОСОБА_2 на вказані земельні ділянки, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013року, зобов'язані були запитати від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.
Нехтування державними реєстраторами вказаних вимог Закону N 1952-IV призвели до прийняття неправомірних рішень про державну реєстрацію іншого речового права на вказані земельні ділянки, а саме права ТОВ "Поліська сільськогосподарська компанія" на їх оренду.
Верховний Суд України вже вирішував питання правильного застосування норм матеріального права у спорах цієї категорії, зокрема, в постанові від 30 березня 2016 року N21-1434а15 колегія суддів висловила правову позицію, яка полягає у тому, що одночасне існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну і ту ж земельну ділянку суперечить вимогам Закону N 1952-IV, який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою речових та інших прав, які підлягають державній реєстрації, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.
За приписами ст.244-2 КАС України такий висновок Верховного суду України підлягає врахуванню судами загальної юрисдикції при їх застосуванні.
Зазначене свідчить про наявність підстав для задоволення позовних вимог Позивача щодо оскаржуваних рішень державного реєстратора Володарсько - Волинського районного управління юстиції в Житомирській області в частині державної реєстрації прав оренди ТОВ "Поліська сільськогосподарська компанія" на перелічені земельні ділянки, що належать на праві власності відповідно ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 та ОСОБА_7.
За приписами ч.1 статті 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
На таку перевагу щодо компенсації судових витрат в адміністративному судочинстві на відміну від іншого судочинства зазначається в Рішенні Конституційного суду України у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвідомчості справ, пов'язаних із соціальними виплатами" від 9 вересня 2010 року N 19-рп/2010 (Справа N 1-40/2010).
Враховуючи, що оскаржувані рішення приймалися державними реєстраторами Володарсько - Волинського районного управління юстиції в Житомирській області, ліквідованого в установленому порядку, то судові витрати Приватного підприємства "ВВ "Агро" у вигляді 9600,00грн. судового збору підлягають відшкодуванню за рахунок державного бюджету.
Керуючись статтями 2,86,94,159-163,167,186,254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
постановив:
Позов задовольнити, визнати протиправними і скасувати:
- рішення державного реєстратора Володарсько-Волинського районного управління юстиції Житомирської області за індексним номером 7241804 від 26.10.2013року про державну реєстрацію права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліська сільськогосподарська компанія" на земельну ділянку площею 2,1788га, що належить на праві власності ОСОБА_2;
- рішення державного реєстратора Володарсько-Волинського районного управління юстиції Житомирської області за індексним номером 6781983 від 15.10.2013року про державну реєстрацію права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліська сільськогосподарська компанія" на земельну ділянку площею 2,2624га, що належить на праві власності ОСОБА_3;
- рішення державного реєстратора Володарсько-Волинського районного управління юстиції Житомирської області за індексним номером 6477607 від 07.10.2013року про державну реєстрацію права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліська сільськогосподарська компанія" на земельну ділянку площею 2,1743га, що належить на праві власності ОСОБА_4;
- рішення державного реєстратора Володарсько-Волинського районного управління юстиції Житомирської області за індексним номером 6381130 від 03.10.2013року про державну реєстрацію права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліська сільськогосподарська компанія" на земельну ділянку площею 0,7348га, що належить на праві власності ОСОБА_5;
- рішення державного реєстратора Володарсько-Волинського районного управління юстиції Житомирської області за індексним номером 6475515 від 07.10.2013року про державну реєстрацію права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліська сільськогосподарська компанія" на земельну ділянку площею 0,7324га, що належить на праві власності ОСОБА_10;
- рішення державного реєстратора Володарсько-Волинського районного управління юстиції Житомирської області за індексним номером 6649484 від 10.10.2013року про державну реєстрацію права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліська сільськогосподарська компанія" на земельну ділянку площею 2,1883га, що належить на праві власності ОСОБА_7.
Судові витрати Приватного підприємства "ВВ "Агро" у вигляді 9600,00грн. судового збору підлягають відшкодуванню за рахунок державного бюджету.
Постанова набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України, і може бути оскаржена до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції у порядку, визначеному статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Головуючий суддя М.Ф. Нагірняк
Повний текст постанови виготовлено: 26 квітня 2017 р.
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2017 |
Оприлюднено | 28.04.2017 |
Номер документу | 66190887 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Нагірняк Микола Федорович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Нагірняк Микола Федорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні