КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 квітня 2017 року (12:57 год.) м. Київ № 810/8/17
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря судового засідання Сакевич Ж.В., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Державної служби України з безпеки на транспорті до Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротитан-Плюс» про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом,
за участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_1 довіреність б/н від 26.12.2016,
від відповідача: не з'явився,
Суть спору: До Київського окружного адміністративного суду звернулась Державна служба України з безпеки на транспорті (далі також позивач або Укртрансбезпека) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротитан-Плюс» (далі також відповідач), з урахуванням уточненого адміністративного позову, про стягнення з відповідача на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеки) 4409,55 грн. у дохід Державного бюджету України, а саме, отримувач: УК у Біляївському районі р/р 31118193700111 в ГУ ДКСУ у Одеській області МФО 828011 код ЄДРПОУ 37913781, призначення платежу - плата за проїзд.
Позовні вимоги мотивовані несплатою відповідачем у добровільному порядку нарахованої плати за проїзд великоваговими та (або) великогабаритними транспортними засобами автомобільними дорогами загального користування в загальному розмірі 155,60 євро, що станом на день проведення розрахунку 27.06.2016 складає 4409,55 грн., яку позивач просить стягнути у примусовому порядку.
Відповідач правом на подання письмових заперечень проти адміністративного позову не скористався.
У судове засідання, призначене на 06.04.2017, з'явився представник позивача, позов підтримав та просив його задовольнити у повному обсязі.
Відповідач у судове засідання по справі 06.04.2017 не з'явився, про дату, час і місце судового розгляду справи був повідомлений належним чином та завчасно, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, про причини неявки суд не повідомив.
Заслухавши пояснення представника позивача, розглянувши та дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд
ВСТАНОВИВ:
27 червня 2016 року посадовими особами Управління Укртрансбезпеки в Одеській області на автомобільній дорозі М-05 Київ-Одеса (450 км + 500 м) був проведений габаритно-ваговий контроль транспортного засобу, водієм якого був ОСОБА_2, а саме автомобіля MAN, модель F 2000 реєстраційний номер АІ 8121 CM з причепом марки Schwarzmuller модель SPA-3E, реєстраційний номер АІ 9996 XP.
Вищезазначені транспортні засоби на момент проведення габаритно-вагового контролю належали відповідачеві - Товариству з обмеженою відповідальністю «Агротитан-Плюс» , що підтверджується роздруківками реєстраційних даних з баз даних Єдиного державного реєстру МВС та АІС Національний банк даних Автомобіль , наданих Головним сервісним центром Міністерства внутрішніх справ України (а.с.59-61).
За результатами габаритно-вагового контролю Управлінням Укртрансбезпеки в Одеській області було складено довідку від 27.06.2016 (а.с.39) та акт від 27.06.2016 №0000356 (а.с.40), у яких зафіксовано перевищення вказаними транспортними засобами нормативних параметрів ваги.
Як вбачається зі змісту вказаних документів, під час проведення габаритно-вагового контролю позивачем зафіксовано перевезення вантажу з перевищенням встановлених вагових обмежень, а саме: відповідачем було здійснено перевезення вантажу, при якому фактичне осьове навантаження на строєну вісь становило 23,56 тонни , у той час як допустимою нормою є 22,00 тонни.
На підставі довідки від 27.06.2016 та акта від 27.06.2016 №0000356 Управлінням Укртрансбезпеки в Одеській області було складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування б/н від 27.06.2016, яким відповідачеві було визначено плату за проїзд у розмірі 155,60 євро (а.с.38).
Як зазначив у судовому засіданні представник позивача, акт від 27.06.2016 №0000356, довідка від 27.06.2016 та розрахунок б/н від 27.06.2016 були вручені безпосередньо водієві ОСОБА_2 для передачі власнику транспортного засобу Товариству з обмеженою відповідальністю «Агротитан-Плюс» . Заперечень чи доказів щодо неотримання відповідачем зазначених документів суду не надано.
Несплата відповідачем у добровільному порядку нарахованої плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування у розмірі 4409,55 грн. стала підставою для звернення позивача з даним позовом до суду, з приводу чого суд зазначає наступне.
Згідно із частиною другою статті 29 Закону України Про дорожній рух від 30.06.1993 №3353-ХІІ (далі - Закон №3353-ХІІ) з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 33 Закону України Про автомобільні дороги від 08.09.2005 №2862-IV (далі Закон №2862-IV) рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Частиною четвертою статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт від 05.04.2001 №2344-ІІІ встановлено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов'язковим документом (окрім зазначених у частині другій даної статті) також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.
Відповідно до пункту 16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №198 від 30.03.1994 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об'єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначається окремими актами законодавства.
Пунктом 2 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №30 від 18.01.2001 (далі Правила №30, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великогабаритним, якщо його габарити перевищують хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 31 грудня 1993 р. №1094.
Транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху (пункт 3 Правил №30).
У свою чергу, згідно з пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10.10.2001 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Пунктом 4 Правил №30 визначено, що рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Дозвіл оформлюється підрозділами Державтоінспекції на підставі погоджувальних документів з власниками вулично-дорожньої мережі, залізничних переїздів, мостового господарства, служб міського електротранспорту, електромереж, електрифікації, електрозв'язку, в яких визначаються умови і режим проїзду зазначених транспортних засобів.
Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Відповідно до пункту 6 Правил №30 дозвіл видається:
- департаментом Державтоінспекції МВС - у разі виїзду за межі України або в'їзду на територію України виключно великогабаритними транспортними засобами;
- департаментом Державтоінспекції МВС або управліннями (відділами) Державтоінспекції головних управлінь (управлінь) МВС в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі - якщо маршрут пролягає в межах Автономної Республіки Крим, області, між областями або між Автономною Республікою Крим, мм. Києвом і Севастополем та іншими адміністративно-територіальними одиницями;
- міськими або районними підрозділами Державтоінспекції - якщо маршрут проходить у межах міста, району.
Порядок отримання дозволу визначений пунктами 31-38 Правил №30.
Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування, визначений Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №879 від 27.06.2007 (далі - Порядок №879).
Відповідно до пункту 3 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та відповідними підрозділами МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху.
Згідно з підпунктом 4 пункту 2 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Як зазначено вище, під час здійснення позивачем габаритно-вагового контролю транспортних засобів Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротитан-Плюс» було встановлено перевищення нормативно допустимої фактичної загальної маси осьового навантаження транспортного засобу, рух якого дозволяється без отримання спеціального дозволу.
Так, зокрема, в акті про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0000356 від 27.06.2016 зазначено, що відповідачем було здійснено перевезення вантажу, при якому фактичне осьове навантаження на строєну вісь становило 23,56 тонни, при граничній допустимій нормі 22,00 тонни.
Згідно з пунктом 28 Порядку № 879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.
Пунктом 30 Порядку №879 передбачено, що плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів.
Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.
Відповідно до пункту 311 Порядку № 879 якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10 - 40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п'ятикратному розмірі.
У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.
Як вбачається з розрахунку б/н від 27.06.2016, Управлінням Укртрансбезпеки в Одеській області відповідачеві було визначено плату за проїзд великоваговим транспортним засобом автомобільними дорогами загального користування у розмірі 155,60 євро.
Відповідно до абзацу 2 пункту 27 Порядку №879 плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.
Згідно з офіційним курсом, встановленим Національним банком України на день проведення розрахунку, а саме, 27.06.2016, курс гривні до євро становив 28,339 грн. за 1 євро.
Таким чином, сума 155,60 євро станом на 27.06.2016 за офіційним курсом гривні до іноземної валюти складає 4409,55 грн.
Згідно з абзацом 3 пункту 311 Порядку № 879 перевізник зобов'язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Крім цього, пунктом 21 Порядку №879 передбачено, що у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування (далі - плата за проїзд). Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.
Доказів сплати відповідачем плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом у розмірі 4409,55 грн. або доказів оскарження розрахунку б/н від 27.06.2016 матеріали справи не містять.
Відповідно до пункту 26 Порядку № 879 кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.
За таких обставин суд дійшов висновку про те, що визначена контролюючим органом плата за проїзд, не сплачена перевізником-власником транспортного засобу у встановлені чинним законодавством строки, набуває статусу заборгованості перед Державним бюджетом України.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Відповідно до частини четвертої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Вступна та резолютивна частини постанови проголошені у судовому засіданні 06.04.2017. Повний текст постанови складений та підписаний 11.04.2017.
Керуючись ст.ст. 161-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротитан плюс» (ідентифікаційний код 37120658, місцезнаходження: 09330, Київська обл., Володарський район, селище Капустинці, вулиця Сквирська, будинок 14) заборгованість з плати за проїзд у розмірі 4409,55 (чотири тисячі чотириста дев'ять грн. 55 коп.) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеки) у дохід Державного бюджету України, а саме, отримувач: УК у Біляївському районі р/р 31118193700111 в ГУ ДКСУ у Одеській області МФО 828011 код ЄДРПОУ 37913781, призначення платежу - плата за проїзд.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.04.2017 |
Оприлюднено | 28.04.2017 |
Номер документу | 66191148 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні