Постанова
від 25.04.2017 по справі 910/31503/15
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" квітня 2017 р. Справа№ 910/31503/15

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Сотнікова С.В.

суддів: Остапенка О.М.

Пантелієнка В.О.

за участю секретаря судового засідання Карпюк О.С.,

представника боржника - арбітражного керуючого Юдицького О.В. (ліквідатор),

розглянувши апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління ДФС у місті Києві

на ухвалу Господарського суду міста Києва від 07.03.2017

у справі № 910/31503/15 (суддя Пасько М.В.)

за заявою боржника Приватного підприємства "Транс-нафта" (код 34608574)

про банкрутство

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 07.03.2017 затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута, ліквідовано банкрута Приватного підприємства "Транс-нафта" як юридичну особу у зв'язку з банкрутством, припинено провадження у справі.

Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням, ДПІ у Святошинському районі Головного управління ДФС у місті Києві звернулась до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу від 07.03.2017 та припинити провадження у справі.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 18.03.2015 відстрочено Державній податковій інспекції у Святошинському районі Головного управління ДФС у місті Києві сплату судового збору за подання апеляційної скарги; прийнято до провадження апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління ДФС у місті Києві на ухвалу Господарського суду міста Києва від 07.03.2017 у справі № 910/31503/15, розгляд апеляційної скарги у справі № 910/31503/15 призначено на 18.04.2017.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 18.04.2017 розгляд справи відкладено на 25.04.2017 відповідно до ст.77 Господарського процесуального кодексу України.

Ліквідатор подав відзив,в якому просив відмовити у задоволенні апеляційної скарги та залишити без змін ухвалу суду першої інстанції від 07.03.2017.

Колегія суддів, розглянувши доводи апеляційної скарги, дослідивши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення ліквідатора та представника державної податкової інспекції, вважає, що скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Провадження у справах про банкрутство регулюється Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" від 14 травня 1992 року № 2343-XII (далі - Закон про банкрутство), Господарським процесуальним кодексом України (далі - ГПК України), іншими законодавчими актами України.

Боржник звернувся до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство відповідно до ст. 95 Закону про банкрутство у зв'язку з тим, що в процесі ліквідації ліквідатор виявив недостатність активів боржника для погашення кредиторської заборгованості.

Відповідно до частини 1 статті 95 Закону про банкрутство, якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.

Обов'язковою умовою звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство є дотримання боржником порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України.

За частинами 1-3 статті 105 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України в редакції чинній на дату прийняття рішення про ліквідацію боржника) учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.

Після внесення запису про прийняття рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців повідомлення про внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців щодо прийняття рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи публікується у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації.

Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється.

Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.

Відповідно до ч. 5 ст. 105 ЦК України строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня опублікування повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

Згідно з частиною 1 статті 110 ЦК України юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом (частина 3 статті 110 ЦК України).

Згідно ч. 8 ст. 111 ЦК України, ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.

Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

Отже, враховуючи вищезазначені вимоги закону, необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника у порядку статті 95 Закону про банкрутство є: прийняття рішення про ліквідацію, оцінка вартості наявного майна боржника, публікація оголошення згідно з вимогами статті 105 ЦК України з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості, повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства, складання та затвердження проміжного ліквідаційного балансу. Крім того, звернення до суду з такою заявою можливо лише після закінчення строку, передбаченого статтею 105 ЦК України.

При цьому, рішення про ліквідацію юридичної особи, затвердження проміжного ліквідаційного балансу, рішення про звернення до господарського суду в порядку статті 95 Закону про банкрутство приймається уповноваженим органом такої особи, в даному випадку, власником підприємства.

Як підтверджується матеріалами справи, 29.04.2015 власником Приватного підприємства "Транс-нафта" в особі ОСОБА_2 прийнято рішення про припинення діяльності підприємства шляхом ліквідації та призначено ліквідатором ОСОБА_2

01.11.2015 рішенням засновника Приватного підприємства "Транс-нафта" в особі ОСОБА_2 прийнято рішення про затвердження проміжного ліквідаційного балансу станом на 01.11.2015.

01.11.2015 засновник Приватного підприємства "Транс-нафта" ОСОБА_2 прийняла рішення звернутись до господарського суду в порядку статті 95 Закону про банкрутство у зв'язку з недостатністю коштів та майна для задоволення вимог кредиторів.

14.12.2015 боржник в особі представника ОСОБА_5, який діяв на підставі довіреності, підписаної ОСОБА_2, звернувся до Господарського суду міста Києва із заявою про порушення справи про банкрутство Приватного підприємства "Транс-нафта" в порядку статті 95 Закону про банкрутство.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.12.2015 прийнято заяву до розгляду, призначено підготовче засідання.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 12.01.2016 порушено провадження у справі про банкрутство Приватного підприємства "Транс-нафта", введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.

Постановою Господарського суду міста Києва від 26.01.2016 боржника визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, призначено ліквідатором банкрута ОСОБА_2

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 09.08.2016 достроково припинено повноваження ліквідатора боржника ОСОБА_2, призначено ліквідатором Приватного підприємства "Транс-нафта" арбітражного керуючого Юдицького О.В., зобов'язано ОСОБА_2 передати ліквідатору боржника арбітражному керуючому Юдицькому О.В. всю документацію та інші матеріали, що стосуються ліквідації приватного підприємства "Транс-нафта", зобов'язано ліквідатора боржника арбітражного керуючого Юдицького О.В. надати суду реєстр вимог кредиторів для долучення до матеріалів справи, на затвердження звіт та ліквідаційний баланс боржника.

30.01.2017 ліквідатор арбітражний керуючий Юдицький О.В. подав суду звіт ліквідатора.

03.02.2017 до суду надійшло клопотання арбітражного керуючого Юдицького О.В. про розгляд звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута.

Розглянувши подані документи, суд першої інстанції встановив, що згідно наданого на затвердження звіту та ліквідаційного балансу боржника, вимоги кредиторів, які визнані судом та включені до реєстру вимог кредиторів, не задоволені, у зв'язку з тим, що ліквідатором не виявлено достатньо майнових активів, що підлягають включенню до ліквідаційної маси для погашення кредиторських вимог.

З огляду на встановлені обставини, місцевий господарський суд дійшов висновку про можливість затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута.

Колегія суддів зазначає, що при розгляді даної справи місцевий господарський суд не в повному обсязі дослідив всі обставини справи, а саме поза увагою суду залишився вирок Шевченківського районного суду м. Києва від 26.09.2016 у кримінальному провадженні відносно ОСОБА_2 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 205, ч. 2 ст. 205-1 КК України.

Вказаним судовим рішенням ОСОБА_2 визнано винуватою у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 205, ч. 2 ст. 205-1 КК України.

Відповідно до ст. 205 КК України фіктивне підприємництво, тобто створення або придбання суб'єктів підприємницької діяльності (юридичних осіб) з метою прикриття незаконної діяльності або здійснення видів діяльності, щодо яких є заборона.

Згідно зі ст. 205-1 КК України внесення в документи, які відповідно до закону подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи або фізичної особи - підприємця, завідомо неправдивих відомостей, а також умисне подання для проведення такої реєстрації документів, які містять завідомо неправдиві відомості.

Вироком Шевченківського районного суду м. Києва від 26.09.2016 у справі № 761/24819/16-к встановлено наступні обставини.

27.02.2015 ОСОБА_2 (далі по тексту - ОСОБА_2), діючи умисно за попередньою змовою із ОСОБА_2 та Приватного, особи, досудове розслідування злочинів, вчинених якими, здійснюється у кримінальному провадженні №42016000000000201, тобто групою осіб, на виконання заздалегідь обумовленого плану злочинних дій, з метою незаконного визнання ПП Транс-Нафта банкрутом та його подальшої ліквідації задля уникнення фактичної сплати податкових зобов'язань та прикриття незаконної діяльності з умисного ухилення від сплати податків попередніми власниками та\або керівниками (досудове розслідування злочину, вчинених якими, здійснюється у кримінальному провадженні №32016000000000061) цього товариства, виконуючи відведену їй роль виконавця, перебуваючи в тому ж офісному приміщенні (точна адреса розташування якого стороною обвинувачення не встановлена), власноручно підписала договір купівлі-продажу часток у статутному капіталі ПП Транс-Нафта від 30.01.2015, рішення №1/15 ПП Транс-Нафта (код ЄДРПОУ 34608574) від 30.01.2015, журнал реєстрації загальних зборів засновників ПП Транс-Нафта від 30.01.2015, наказ №02/02/2015-К від 02.02.2015, протокол №30/01/15 загальних зборів засновників ПП Транс-Нафта від 30.01.2015 та зміни до статуту ПП Транс-Нафта №10261050020006305 від 27.02.2015, завіривши своїм підписом відомості щодо зміни складу засновників та придбання нею корпоративних прав (100% в статутному капіталі) юридичної особи ПП Транс-Нафта , тобто здійснила придбання суб'єкта підприємницької діяльності, що у подальшому заподіяло велику матеріальну шкоду державі за наступних обставин.

У не встановленому стороною обвинувачення місці 02.03.2015 та 01.04.2015 не встановлені слідством особи, досудове розслідування злочинів, вчинених якими здійснюється у кримінальному провадженні №42016000000000201, переслідуючи мету незаконного визнання ПП Транс-Нафта банкрутом та його подальшої ліквідації з метою уникнення фактичної сплати податкових зобов'язань та прикриття попередньої незаконної діяльності з умисного ухилення від сплати податків попереднім власниками та\або керівниками (досудове розслідування злочину, вчинених якими, здійснюється у кримінальному провадженні №32016000000000061), маючи в розпорядженні посилений сертифікат ключа електронного цифрового підпису керівника ПП Транс-Нафта ОСОБА_2, подали до ДПІ у м. Черкаси ГУ ДФС у Черкаській області уточнюючі розрахунки податкових зобов'язань ПП Транс-Нафта , скріплені електронним цифровим підписом від імені ОСОБА_2, якими зменшили суми податкового кредиту з податку на додану вартість за 2014 рік на загальну суму 10 млн. 274 тис. 883 грн. по взаємовідносинах із підприємствами з ознаками фіктивності, діяльність яких здійснювалася для надання податкової вигоди третім особам, без реального здійснення фінансово-господарських операцій, а саме: ТОВ "КОЛІСТО" (код ЄДРПОУ 38149835), ТОВ Цикломен-Н (код ЄДРПОУ 38150285), ТОВ Пром-Логістика (код ЄДРПОУ 38620773), ПП Білдінг Стаф (код ЄДРПОУ 39071313), ТОВ КАТ ПЛЮС (код ЄДРПОУ 39372612), ТОВ Освіта Плюс (код ЄДРПОУ 37480225), ТОВ Кейпер Сіті Строй (код ЄДРПОУ 38605870), ТОВ Реконструкція та Відновлення (код ЄДРПОУ 37922513), ТОВ ТД Ветек (код ЄДРПОУ 38809821), ТОВ Термо Плюс (код ЄДРПОУ 32833010), що призвело до збільшення суми податкового боргу підприємства який має бути сплачений до бюджету.

Подання невстановленими особами у березні-квітні 2015 року від імені ОСОБА_2 - керівника ПП Транс-Нафта уточнюючих розрахунків до податкової звітності підприємства відповідно до вимог ст.ст. 48.5, 48.7 Податкового кодексу України є незаконною діяльність, оскільки вчинення цих дій здійснювалося з порушенням цих вимог, тобто незаконно, з метою подальшого незаконного визнання ПП Транс-Нафта банкрутом та його ліквідації з метою уникнення фактичної сплати податкових зобов'язань з податку на додану вартість попередніх періодів, а саме: за січень-липень, вересень-грудень 2014 року, на загальну суму 10 274 883,0 грн.

Крім того, 15.12.2015 не встановлені слідством особи, досудове розслідування злочинів, вчинених якими, здійснюється у кримінальному провадженні №42016000000000201, реалізуючи заздалегідь розроблений ними план злочинних дій, переслідуючи незаконне визнання ПП Транс-Нафта банкрутом та його подальшої ліквідації задля уникнення фактичної сплати податкових зобов'язань з податку на додану вартість попередніх періодів, а саме: за січень-липень, вересень-грудень 2014 року, на загальну сумі 10 млн. 274 тис. 883 грн., на підставі довіреності, виданої від імені ОСОБА_2, подали до Господарського суду міста Києва, який розташований у Шевченківському районі м. Києва по вул. Б. Хмельницького, 44Б, заяву про порушення справи про банкрутство ПП Транс-Нафта , долучивши до заяви копії документів, а саме: рішення засновника ПП Транс-Нафта №8 та рішення засновника ПП Транс-Нафта №01/11/2015.

За результатами розгляду вказаної заяви та доданих до неї документів та їх копій Господарським судом міста Києва 26.01.2016 року прийнято рішення про визнання ПП Транс-Нафта банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури, під час якої ліквідаційною комісією на чолі з ОСОБА_2 було проведено інвентаризацію основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів, документів, розрахунків та інших статей балансу боржника та встановлено, що коштів та майнових активів недостатньо для погашення кредиторської заборгованості, оскільки активи боржника та дебіторська заборгованість становлять лише 50 тис. 298,5 грн. тоді як загальна сума кредиторської заборгованості становить 26 млн. 154 тис. 700 грн., з яких відповідно до заяви ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м. Києві грошові вимоги держави, у вигляді податків, до ПП "Транс-Нафта" становлять суму 11 млн. 126 тис. 364,34 грн., яка відповідно до примітки до статті 205 КК України є великою матеріальною шкодою, яка заподіяна державі за вищевказаних обставин.

Крім того, ОСОБА_2 під час скоєння злочину невеликої тяжкості, пов'язаного з фіктивним підприємництвом, посягаючи на встановлений законодавством України порядок здійснення господарської діяльності та державної реєстрації юридичних осіб, діючи в порушення вимог п. 13 ч. 1 ст. 9, п. 6 ч. 1 ст. 15 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 15.05.2003 №755-ІV, скоїла злочин невеликої тяжкості у сфері господарської діяльності.

Тобто, всі дії власника ОСОБА_3 підприємства "Транс-нафта" ОСОБА_2 щодо початку та подальшої ліквідації, в тому числі і в момент звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство вчинені протиправно.

А відтак, слід дійти висновку, що ліквідаційною комісією боржника був порушений порядок добровільної ліквідації, що в силу вимог абз. 2 ч. 1 ст. 95 Закону про банкрутство унеможливлює ініціювання справи про банкрутство такого боржника.

Враховуючи вищезазначене в сукупності, колегія суддів дійшла висновку про безпідставне порушення судом першої інстанції справи про банкрутство боржника за спрощеною процедурою, передбаченою ст. 95 Закону про банкрутство, що виключає її провадження в судовому порядку шляхом введення ліквідаційної процедури та ліквідацію боржника як юридичної особи в зв'язку з банкрутством.

Отже, оскаржувану ухвалу належить скасувати з підстав неповного з'ясування обставин, що мають значення для справи, та припинити провадження у справі про банкрутство відповідно до пп. 1-1 ч. 1 ст. 80 ГПК України.

Враховуючи, що відповідно до ст. 101 ГПК України, у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу, то за результатами такого перегляду підлягає скасуванню ухвала місцевого господарського суду про порушення провадження у справі про банкрутство та постанова про визнання боржника банкрутом, оскільки вказані судові рішення породжують для боржника низку правових наслідків.

Згідно з частиною 1 статті 122 ГПК України, якщо виконані рішення або постанова змінені чи скасовані і прийнято нове рішення про повну або часткову відмову в позові, або провадження у справі припинено, або позов залишено без розгляду, боржникові повертається все те, що з нього стягнуто на користь стягувача за зміненими чи скасованими у відповідній частині рішенням, постановою. Отже, до компетенції судів апеляційної або першої інстанції належить вжиття заходів до повороту виконання скасованого судового рішення.

Відтак, колегія суддів вважає необхідним зобов'язати державного реєстратора за адресою місцезнаходження боржника внести до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців запис про скасування державної реєстрації припинення юридичної особи - Приватного підприємства "Транс-нафта" (код 34608574, 03148, м. Київ, вул. Жмеринська, 5), рішення про визнання юридичної особи банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури, рішення про порушення провадження у справі про банкрутство, у зв'язку з прийняттям даної постанови Київського апеляційного господарського суду.

Керуючись пп. 1-1 ч. 1 ст. 80, ст.ст. 99, 101 - 106 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління ДФС у місті Києві задовольнити.

2. Ухвалу Господарського суду міста Києва від 07.03.2017 у справі № 910/31503/15 скасувати.

3. Провадження у справі № 910/31503/15 про банкрутство Приватного підприємства "Транс-нафта" (код 34608574) припинити.

4. Скасувати ухвалу Господарського суду міста Києва від 12.01.2016 про порушення провадження у справі про банкрутство Приватного підприємства "Транс-нафта".

5. Скасувати постанову Господарського суду міста Києва від 26.01.2016 про визнання Приватного підприємства "Транс-нафта" банкрутом.

6. Державному реєстратору Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань записи про прийняття постанови Київського апеляційного господарського суду від 25.04.2017 та скасування державної реєстрації припинення юридичної особи - Приватного підприємства "Транс-нафта" (код 34608574) як юридичної особи, скасувати запис про внесення судового рішення про порушення провадження у справі про банкрутство, скасувати запис про внесення судового рішення про визнання юридичної особи банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури.

Головуючий суддя С.В. Сотніков

Судді О.М. Остапенко

В.О. Пантелієнко

Дата ухвалення рішення25.04.2017
Оприлюднено03.05.2017
Номер документу66195478
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/31503/15

Постанова від 05.09.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Верховець А.А.

Ухвала від 19.08.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Верховець А.А.

Постанова від 08.08.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Куровський C.B.

Ухвала від 25.07.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Куровський C.B.

Ухвала від 18.07.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Куровський C.B.

Ухвала від 11.07.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Куровський C.B.

Ухвала від 30.06.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Куровський C.B.

Постанова від 25.04.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Сотніков С.В.

Ухвала від 18.04.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Сотніков С.В.

Ухвала від 10.04.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Сотніков С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні