Постанова
від 28.04.2017 по справі 803/467/17
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 квітня 2017 року Справа № 803/467/17

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Ксензюка А.Я.,

розглянувши в порядку скороченого провадження в місті Луцьку адміністративну справу за позовом управління Держпраці у Волинській областідо товариства з обмеженою відповідальністю «АГНЕС» про застосування заходів реагування щодо державного нагляду,

ВСТАНОВИВ:

Управління Держпраці у Волинській області звернулося в суд із позовом про застосування заходів реагування щодо державного нагляду за промисловою безпекою та охороною праці до товариства з обмеженою відповідальністю «АГНЕС» (далі – ТзО«АГНЕС») до отримання у встановленому порядку в органах Держпраці дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: зупинити виконання робіт підвищеної небезпеки – застосування продуктів розділення повітря, зберігання балонів із стисненим газом, зварювальні роботи; заборонити експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки – посудини, що працюють під тиском понад 0,05МПа.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в ході проведеної перевірки ТзО«АГНЕС» щодо додержання вимог законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування позивачем були виявлені порушення вимог чинних нормативно-правових актів з промислової безпеки та охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров'ю найманих працівників, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків, а саме: суб'єктом господарювання не отримано дозволи органів Держпраці на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені в пунктах 3, 11, 23 додатку 2, пункті 17 додатку 3 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року №1107 (далі – Порядок№1107), чим порушено вимоги статті 21 Закону України «Про охорону праці та пункти 6, 7 Порядку №1107.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року було відкрито скорочене провадження в даній адміністративній справі.

Відповідач пред'явлені позовні вимоги не оспорив, заперечення на адміністративний позов не подав. Ухвала про відкриття скороченого провадження в адміністративній справі, надіслана відповідачу, повернулась до суду 19 квітня 2017 року з відміткою відділення поштового зв'язку – «за закінченням терміну зберігання», тобто не вручена адресату з незалежних від суду причин, а тому відповідно до частини одинадцятої статті 35 Кодексу адміністративного судочинства України вважається, що останній належним чином був повідомлений про розгляд справи.

За таких обставин, суд вважає можливим розглянути справу в порядку скороченого провадження відповідно до статті 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Оцінивши повідомлені позивачем обставини, дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає до задоволення повністю з таких підстав.

Судом встановлено, що Управлінням Держпраці у Волинській області, на підставі наказу від 21 березня 2017 року №58, повідомлення про проведення планової перевірки суб'єкта господарювання від 21 березня 2017 року №249 та направлення на проведення перевірки від 21 березня 2017 року №353, проведена планова перевірка дотримання ТзО«АГНЕС» вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, про що складено акт від 31 березня 2017 року за №7-0035-12, який підписаний представником відповідача без зауважень.

Перевіркою, зокрема, виявлено наступні порушення відповідачем нормативно-правових актів з охорони праці:

- суб'єктом господарювання не отримано дозвіл органів Держпраці на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у пункті 3 додатку 2 Порядку №1107, а саме: застосування продуктів розділення повітря;

- суб'єктом господарювання не отримано дозвіл органів Держпраці на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у пункті 11 додатку 2 Порядку №1107, а саме: зберігання балонів із стисненим газом;

- суб'єктом господарювання не отримано дозвіл органів Держпраці на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у пункті 23 додатку 2 Порядку №1107, а саме: зварювальні роботи;

- суб'єктом господарювання не отримано дозвіл органів Держпраці на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені у пункті 17 додатку 3 Порядку №1107, а саме: посудини, що працюють під тиском понад 0,05МПа.

За приписами частини першої статті 38 Закону України «Про охорону праці» від 14жовтня 1992 року №2694-ХІІ (з наступними змінами та доповненнями, далі - Закон №2694-ХІІ) державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року №96 (далі - Положення № 96), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Згідно із підпунктом 16 пункту 4 Положення №96 Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.

Пунктами 1, 4, 15 Положення про Управління Держпраці у Волинській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 04 лютого 2016 року №8, Управління Держпраці у Волинській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці, є юридичною особою публічного права.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 2694-ХІІ державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.

Згідно із пунктом 1.4 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерство надзвичайних ситуацій України від 11 серпня 2011 року №826, загроза життю та здоров'ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.

Пунктом 2.26 вказаного Положення передбачено, що право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Відповідно до частини третьої статті 21 Закону №2694-ХІІ роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов'язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Відповідно до пункту 6 Порядку №1107 (з наступними змінами та доповненнями), дозвіл за формою згідно з додатком 1 видається роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3.

Згідно із пунктом 7 Порядку №1107 дозвіл видається: Держпраці - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у пунктах 1, 3 - 5 додатка 2; територіальним органом Держпраці - на виконання робіт підвищеної небезпеки, крім тих, що зазначені в абзаці другому цього пункту, та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3.

Додатком 2 до Порядку №1107 визначено Перелік видів робіт підвищеної небезпеки, до яких, зокрема, відносяться: виробництво, переробка, розподіл та застосування шкідливих небезпечних речовин 1, 2 і 3 класу небезпеки, а також аміаку, водню та продуктів розділення повітря; зберігання балонів, контейнерів, цистерн та інших ємностей із стисненим, зрідженим, отруйним, вибухонебезпечним та інертним газом, їх заповнення, спорожнення і ремонт; зварювальні роботи (пункти 3, 11 та 23 додатку 2).

Згідно із додатком 3 до Порядку № 1107 до переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, зокрема, відносяться посудини, що працюють під тиском понад 0,05МПа (пункт 17 додатку 3).

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року №877-V (з наступними змінами та доповненнями, далі - Закон №877-V) на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Згідно із абзацом першим частини п'ятої статті 4 Закону №877-V (у редакції Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» щодо лібералізації системи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 03 листопада 2016 року №1726-VIII, який набрав чинності 01 січня 2017 року) виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Таким чином, оскільки в ході проведення перевірки ТзО«АГНЕС» були виявлені порушення вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю працівників, заходи реагування, про які просить позивач, можуть бути застосовані виключно за судовим рішенням, відповідач письмових заперечень проти позову не подав, а також враховуючи, що чинною на момент вирішення справи редакцією абзацу першого частини п'ятої статті 4 Закону №877-V передбачено застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у формі зупинення виконання робіт, а не їх заборони, тому суд приходить до висновку, що позовні вимоги про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) підлягають до задоволення шляхом прийняття постанови про зупинення відповідачем виконання робіт підвищеної небезпеки та робіт з експлуатації (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки до отримання у встановленому порядку в органах Держпраці дозволів на їх виконання та експлуатацію.

Відповідно до частини першої статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України негайно виконуються постанови суду, прийняті в порядку скороченого провадження у адміністративних справах, передбачених пунктами 1, 3, 4, 5, 6 частини першої статті 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України. Отже, дана постанова підлягає до негайного виконання.

Керуючись статтями 183-2, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», Закону України «Про охорону праці», суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Зупинити виконання товариством з обмеженою відповідальністю «АГНЕС» (43000, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Конякіна, будинок 16, ідентифікаційний код 38691954) робіт підвищеної небезпеки, а саме: застосування продуктів розділення повітря, зберігання балонів із стисненим газом, зварювальні роботи) та робіт з експлуатації (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (а саме: посудини, що працюють під тиском понад 0,05МПа, до отримання у встановленому порядку в органах Держпраці дозволів на їх виконання та експлуатацію.

Постанова підлягає до негайного виконання.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Суддя                                                                                          А. Я. Ксензюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.04.2017
Оприлюднено05.05.2017
Номер документу66293047
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —803/467/17

Постанова від 28.04.2017

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 11.04.2017

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні