Справа № 461/1997/17
Категорія 3
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.04.2017
Галицький районний суд м. Львова в складі:
головуючого-судді - Мисько Х.М.,
при секретарі - Коружинець Н.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в залі суду справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Львівській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання до вчинення дій, -
в с т а н о в и в :
позивач ОСОБА_1 звернувся до суду із адміністративним позовом до Головного управління Національної поліції в Львівській області, в якому просить визнати протиправною бездіяльність ГУ НП у Львівській області щодо неподання до МВС України у 15-ти денний строк з дня реєстрації заяви (рапорту), висновку щодо виплати грошової допомоги ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1) разом з підтвердними документами, які додані до заяви. Зобов'язати ГУ НП у Львівській області надіслати до МВС України висновок щодо виплати грошової допомоги ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1), у зв'язку із встановленням ІІІ групи інвалідності, відповідно до ст.23 Закону України "Про міліцію", а також Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850.
В обґрунтування внесеного позову покликається на те, що він проходив службу в органах внутрішніх справ, звільнений через хворобу та одержав право на виплату одноразової допомоги у зв'язку з захворюванням, пов'язаним з проходженням служби в органах внутрішніх справ. Вказує, що підготував та подав всі передбачені чинним законодавством документи до Головного управління Національної поліції, однак, отримав відмову у поданні до МВС України у 15-ти денний строк з дня реєстрації заяви (рапорту), висновку щодо виплати грошової допомоги.
До судового засідання представник позивача подала заяву про розгляд справи у її відсутності та про підтримання позовних вимог.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, хоча належним чином був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, про причини неявки суд не повідомив, заяви про відкладення судового засідання чи про розгляд справи у його відсутності до суду не надходило, а тому суд приходить до висновку про можливість розгляду справи у його відсутності, на підставі наявних доказів.
Дослідивши матеріали справи в їх сукупності, оцінивши надані докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав.
Згідно з ст.55 Конституції України кожному гарантовано право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Відповідно до вимог ч.1 ст.6 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Частиною 1 ст.2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1, проходив службу в органах внутрішніх справ, що підтверджується доказами, наявними в матеріалах справи та перевіреними в судовому засіданні.
Наказом Головного управління Національної поліції України у Львівській області №183 о/с від 24 червня 2016 року ОСОБА_1 звільнено зі служби в поліції на підставі п.2 ч.1 ст. 77 Закону України Про національну поліцію через хворобу (а.с.12).
Відповідно до Виписки з акту огляду МСЕК від 19 липня 2016 року позивачу встановлено 50% втрати працездатності та ІІІ групу інвалідності у зв'язку із проходженням служби в органах внутрішніх справ (а.с.9).
У відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 №850, позивач звернувся до Головного управління Національної поліції у Львівській області із заявою про виплату одноразової допомоги у зв'язку з захворюванням, пов'язаним з проходженням служби в органах внутрішніх справ.
Заяву (рапорт) та необхідні додатки до неї було подано до Головного управління Національної поліції у Львівській області у відповідності із вимогами Постанови КМУ №850 (а.с.11).
У відповідь на вищевказаний запит про надання інформації щодо призначення та виплати позивачу одноразової грошової допомоги, 03 березня 2017 року Головним управлінням Національної поліції у Львівській області надіслано лист, в якому відповідач повідомив про те, що на сьогодні статтею 97-101 Закону України Про Національну поліцію не визначені випадки за яких призначається одноразова грошова допомога поліцейським, яким інвалідність встановлено внаслідок захворювання, поранення (контузії, травми або каліцтва) пов'язаних з проходженням служби в органах внутрішніх справ (міліції) відповідно до довідки медико-соціальної експертної комісії. Також вказано, що після внесення змін до ст. 97 Закону України Про національну поліцію матеріали по одноразовій грошовій допомозі будуть скеровані на розгляд комісії по призначенню та виплаті одноразової грошової допомоги поліцейському, який захворювання отримав в органах внутрішніх справ і за рішенням комісії буде виданий наказ про виплату такої допомоги. Оскільки на даний час зміни до статті 97 Закону не прийняті, а тому комісія по призначенню та виплаті одноразової грошової допомоги не засідала, не приймала рішення та не складала висновок про призначення одноразової грошової допомоги (а.с.15-16).
Суд приймає до уваги, як належні та допустимі покликання позивача на те, що бездіяльність відповідача щодо не передання документів позивача до МВС України для прийняття відповідного рішення про виплату або відмову у виплаті ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги є неправомірною, з огляду на наступне.
Правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України визначає Закон України Про Національну поліцію .
Пунктом 15 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення вищевказаного Закону встановлено, що право на отримання одноразової грошової допомоги, інших виплат, передбачених Законом України "Про міліцію", зберігається і здійснюється в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію".
Відповідно до ст.23 Закону України "Про міліцію" у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного працівнику міліції під час виконання ним службових обов'язків, яке призвело до встановлення йому інвалідності, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності III групи в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм призначення і виплати одноразової грошової допомоги, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850 (далі - Порядок №850).
Відповідно до наведених норм законодавства, за колишніми працівниками міліції, яким встановлено інвалідність внаслідок захворювання, що пов'язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ, зберігається право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про міліцію", виплата якої здійснюється відповідно до Порядку №850. Зазначеним Порядком чітко встановлено, що заяву про виплату цієї допомоги такий працівник подає керівнику органу внутрішніх справ, у якому проходив службу, останній складає висновок щодо виплати грошової допомоги та надсилає його до МВС для прийняття відповідного рішення.
Той факт, що позивач після звільнення зі служби в органах внутрішніх справ був прийнятий на службу в органи поліції не позбавляє його права на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку №850.
При цьому, згідно п.2 Порядку №850 днем виникнення права на отримання грошової допомоги є у разі встановлення працівнику міліції інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності - дата встановлення втрати працездатності, що зазначена в довідці медико-соціальної експертної комісії.
Таким чином, оскільки позивач звільнений зі служби 24 червня 2016 року, а інвалідність встановлена 19 липня 2016 року, тобто не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби, але внаслідок захворювання, що мало місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, в позивача виникло право на отримання одноразової грошової допомоги.
Пунктом 7 Порядку №850 передбачено, що працівник міліції, якому призначається грошова допомога у разі встановлення інвалідності чи часткової втрати працездатності без установлення інвалідності, подає за місцем служби такі документи:
-? заяву (рапорт) про виплату грошової допомоги у зв'язку з установленням інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності за формою згідно з додатком до цих Порядку та умов;
-? довідку медико-соціальної експертної комісії про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності (у відсотках).
До заяви додаються копії:
-? довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією;
-? постанови відповідної військово-лікарської комісії щодо встановлення причинного зв'язку поранення (контузії, травми або каліцтва), захворювання;
-? акта розслідування нещасного випадку та акта, що свідчить про причини та обставини поранення (контузії, травми або каліцтва) працівника міліції, зокрема про те, що воно не пов'язане з учиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком учинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп'яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження, за формою, що затверджується МВС;
-? сторінок паспорта з даними про прізвище, ім'я та по батькові і місце реєстрації;
-? документа, що підтверджує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (сторінки паспорта громадянина України - для особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомила про це відповідному контролюючому органу і має відповідну відмітку у паспорті громадянина України).
Згідно п.8 Порядку №850, керівник органу внутрішніх справ, у якому проходив (проходить) службу працівник міліції, подає МВС в 15-денний строк з дня реєстрації документи, зазначені в пунктах 6 або 7 цих Порядку та умов, висновок щодо виплати грошової допомоги.
Таким чином, повноваження на прийняття рішення про призначення чи про відмову в призначенні одноразової допомоги є виключною компетенцією МВС України, а на орган внутрішніх справ, у якому проходив (проходить) службу працівник міліції, покладено обов'язок по проведенню відповідних процедурних дій по оформленню відповідних документів для вирішення питання про виплату такої допомоги та реалізації рішення головного розпорядника коштів (МВС України) розпорядниками нижчої ланки.
Таким чином, розгляд заяви позивача відбувся з порушенням Порядку №850, оскільки відповідач у встановленому порядку не подав до МВС у 15-денний строк з дня реєстрації заяви (рапорту) висновок щодо виплати грошової допомоги, і будь-яке рішення з даного питання МВС України не приймалося.
Відповідно до Закону України Про Національну поліцію , Постанови Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 №641 "Про утворення Національної поліції України" та Положення про Національну поліцію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2015 №877, національна поліція є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сферах забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку.
З положень вказаних нормативно-правових актів не вбачається, що органи Національної поліції є правонаступниками органів внутрішніх справ.
Разом з тим, відповідно до ч.4 ст.97 Закону України Про Національну поліцію , одноразова грошова допомога в разі загибелі (смерті), визначення втрати працездатності поліцейського є соціальною виплатою, гарантованою допомогою з боку держави, яка призначається і виплачується особам, які за цим Законом мають право на її отримання, зокрема, у разі визначення поліцейському інвалідності внаслідок захворювання, пов'язаного з проходженням ним служби в поліції, протягом шести місяців після звільнення його з поліції внаслідок причин, зазначених у цьому пункті.
Тобто, необхідною умовою для отримання поліцейським зазначеної допомоги є визначення поліцейському інвалідності внаслідок захворювання, пов'язаного з проходженням ним служби саме в органах поліції, а не в органах внутрішніх справ, а тому на позивача не розповсюджується зазначена норма.
Як встановлено судом належними та допустимими доказами, перевіреними в судовому засіданні, позивачу ОСОБА_1 встановлено інвалідність внаслідок захворювання, що пов'язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ, а тому позивач має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про міліцію", виплата якої здійснюється відповідно до Порядку №850.
У відповідності до ст. 11 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого суб'єкти владних повноважень зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 3 ст.2 КАС України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до вимог п.1 ч.3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.
Згідно з ч.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій, бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій, бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
При цьому відповідачами не доведено правомірності бездіяльності стосовно неподання до МВС України у 15-ти денний строк з дня реєстрації заяви (рапорту), висновку щодо виплати грошової допомоги ОСОБА_1 разом з підтвердними документами, які додані до заяви.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що позов ОСОБА_1 підставний та підлягає до задоволення.
Керуючись ст. 19 ч.2, ст.55 Конституції України, ст.ст. 2, 6, 8, 11, 18, 70, 71, 86, 99, 138, 154, 160, 161, 163, 171-2 КАС України, Законом України Про Національну поліцію , суд
п о с т а н о в и в:
позов задоволити.
Визнати протиправною бездіяльність ГУ НП у Львівській області щодо неподання до МВС України у 15-ти денний строк з дня реєстрації заяви (рапорту), висновку щодо виплати грошової допомоги ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1) разом з підтвердними документами, які додані до заяви.
Зобов'язати ГУ НП у Львівській області надіслати до МВС України висновок щодо виплати грошової допомоги ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1), у зв'язку із встановленням ІІІ групи інвалідності, відповідно до ст.23 Закону України "Про міліцію", а також Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850.
Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів після її проголошення або в порядку ч.2 ст.186 КАС України.
Головуючий суддя: Мисько Х.М.
Суд | Галицький районний суд м.Львова |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2017 |
Оприлюднено | 04.05.2017 |
Номер документу | 66297712 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Галицький районний суд м.Львова
Мисько Х. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні