ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 квітня 2017 року м. Київ К/800/47752/15
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
Головуючого, суддіГорбатюка С.А. (доповідач) СуддівМороз Л.Л. Стрелець Т.Г. провівши у касаційному порядку попередній розгляд адміністративної справи за позовом Житлово-будівельного кооперативу "Екскаваторщик-1" до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), начальника Відділу землеустрою Святошинського району Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Олещенко Раїси Миколаївни, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Київська міська рада, Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Екскаватор-1" про визнання дій та бездіяльності незаконними, визнання недійсними та скасування рішень за касаційними скаргами Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - ОСББ) "Екскаватор-1", Житлово-будівельного кооперативу (далі - ЖБК) "Екскаваторщик-1", Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2015 року
в с т а н о в и л а :
У березні 2015 року ЖБК "Екскаваторщик-1", в Окружному адміністративному суді м. Києва пред'явив позов до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), начальника Відділу землеустрою Святошинського району Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Олещенко Р.М., треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Київська міська рада, ОСББ "Екскаватор-1" про визнання дій та бездіяльності незаконними, визнання недійсними та скасування рішень.
З урахуванням уточнення до позовних вимог просив:
- визнати незаконними дії Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по внесенню змін в базу даних міського земельного кадастру та технічний звіт по ділянці обліковий № 75:298:029 в частині користувача земельної ділянки і реєстрації земельної ділянки з обліковим номером № 75:298:029 за ОСББ "Екскаватор" (код ЄДРПОУ: 37832741);
- визнати незаконними дії Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по внесенню змін в базу даних міського земельного кадастру та технічний звіт по ділянці обліковий № 75:298:029 в частині користувача земельної ділянки і реєстрації земельної ділянки з обліковим номером № 75:298:029 за ОСББ "Екскаватор-1" (код 39488011);
- визнати незаконною бездіяльність Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по невнесенню змін в базу даних міського земельного кадастру та технічний звіт по ділянці обліковий № 75:298:029 в частині користувача земельної ділянки і реєстрації земельної ділянки з обліковим номером № 75:298:029 за ЖБК "Екскаваторщик-1" (03162, м. Київ, проспект Л.Курбаса, 14-А, код ЄДРПОУ: 22885482);
- визнати недійсними записи у міському земельному кадастрі та автоматизованій системі ПК "Кадастр" про визначення ОСББ "Екскаватор-1" (код 39488011) землекористувачем земельної ділянки площею 4998,17 кв. м., обліковий № 75:298:029, що розташована по проспекту Л. Курбаса, 14-А в м. Києві;
- зобов'язати Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) внести зміни в базу даних міського земельного кадастру та технічний звіт по ділянці обліковий
№ 75:298:029 в частині користувача земельної ділянки і зареєструвати земельну ділянку з обліковим № 75:298:029 за користувачем ЖБК "Екскаваторщик-1" (03162, м. Київ, проспект Л.Курбаса, 14-А, код ЄДРПОУ: 22885482).
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 25 травня 2015 року в задоволенні позову відмовлено в повному обсязі.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2015 року апеляційну скаргу ЖБК "Екскаваторщик-1" задоволено частково.
Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 25 травня 2015 року скасовано.
Прийнято нову постанову, якою позов ЖБК "Екскаваторщик-1" задоволено частково.
Визнано неправомірними дії Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по внесенню змін в базу даних міського земельного кадастру та технічний звіт по ділянці обліковий № 75:298:029 в частині користувача земельної ділянки і реєстрації земельної ділянки з обліковим номером № 75:298:029 за ОСББ "Екскаватор-1" (код 39488011).
Визнано недійсними записи у міському земельному кадастрі та автоматизованій системі ПК "Кадастр" про визначення ОСББ "Екскаватор-1" (код 39488011) землекористувачем земельної ділянки площею 4 998,17 кв.м., обліковий № 75:298:029, що розташована по проспекту Л.Курбаса, 14-А в
м. Києві.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
ОСББ "Екскаватор-1", ЖБК "Екскаваторщик-1" та Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) з рішенням суду апеляційної інстанції не погодилися та подали касаційні скарги.
ОСББ "Екскаватор-1" та Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), посилаючись на неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального та процесуального права, просять рішення суду скасувати та залишити в силі постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 25 травня 2015 року.
ЖБК "Екскаваторщик-1" в касаційній скарзі просить скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2015 року в частині відмови у задоволенні першої позовної вимоги, змінивши судове рішення та задовольнити позовну вимогу: визнати незаконними дії Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по внесенню змін в базу даних міського земельного кадастру та технічний звіт по ділянці обліковий № 75:298:029 в частині користувача земельної ділянки і реєстрації земельної ділянки з обліковим номером № 75:298:029 за ОСББ "Екскаватор" (код ЄДРПОУ: 37832741).
В інших частинах постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2015 року залишити без зміни.
Колегія суддів вважає, що касаційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 01 січня 1970 року фізичними особами було створено ЖБК "Екскаваторщик-1" з метою забезпечення житлом членів кооперативу з сім'ями шляхом будівництва двох житлових будинків на 240 квартир за власні кошти, а також для наступної експлуатації та управління цими будинками. З цією метою членами ЖБК "Екскаваторщик-1" було збудовано багатоквартирні будинки по проспекту Л.Курбаса, 14-А та по
вул. Тулузи, 18 в м. Києві.
18 травня 2011 року відбулись установчі збори, оформлені протоколом № 1, згідно з яким частина мешканців будинку по проспекту Л.Курбаса, 14-А вийшли зі складу ЖБК та прийняли рішення про створення ОСББ "Екскаватор", після чого за заявою ОСББ "Екскаватор" від 05 грудня 2011 року Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було внесено до даних автоматизованої системи ПК "Кадастр" відомості в частині зміни землекористувача земельної ділянки (код 75:298:029), а саме замість ЖБК "Ескаваторщик-1" було зазначено ОСББ "Екскаватор".
Рішенням господарського суду м. Києва від 28 листопада 2012 року (набрало чинності 04 березня 2013 року) визнано недійсним рішення установчих зборів, оформлене протоколом від 18 травня 2011 року № 1 про створення ОСББ "Екскаватор", а також визнано недійним його статут та скасовано державну реєстрацію.
Іншим рішенням Київського апеляційного господарського суду від 08 вересня 2014 року зобов'язано ОСББ "Екскаватор" повернути ЖБК "Екскаваторщик-1" технічну документацію на будинок по проспекту Л.Курбаса, 14-А в м. Києві .
23 грудня 2014 року ЖБК "Екскаваторщик-1" звернувся до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) із заявою про поновлення реєстрації спірної земельної ділянки за ЖБК "Екскаваторщик-1" на підставі рішення Господарського суду
м. Києва від 28 листопада 2012 року.
Листом від 23 січня 2015 року № 900 заявнику було повідомлено про відсутність правових підстав для внесення змін щодо землекористувача у зв'язку з неподанням повного пакету документів про правовий статус будівель і споруд, які розташовані по проспекту Л.Курбаса, 14-А, в той час, як судове рішення, на яке посилається заявник, до таких дій не зобов'язує.
Разом з тим, за заявою новоствореного ОСББ "Екскаватор-1" від 16 грудня 2014 року Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було внесено зміни до бази даних міського земельного кадастру, внаслідок чого землекористувача земельної ділянки по проспекту Л.Курбаса, 14-А, змінено з ОСББ "Екскаватор" на ОСББ "Екскаватор-1".
Вважаючи неправомірними дії суб'єкта владних повноважень у сфері земельних відносин щодо внесення змін до міського земельного кадастру про землекористувача спірної земельної ділянки позивач звернувся до суду з даним позовом.
Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, виходив з того, що відповідач при внесенні змін до ПК "Кадастр" щодо користувача земельної ділянки діяв в межах повноважень та у спосіб, передбачений законом, при цьому, не порушив прав позивача.
Апеляційний суд, скасовуючи рішення суду першої інстанції та частково задовольняючи позов, виходив з обґрунтованості позовних вимог позивача.
Такий висновок апеляційного суду є правильним, оскільки він ґрунтується на фактичних обставинах справи та відповідає вимогам чинного законодавства.
Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суду перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несправедливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частинами першою та четвертою статті 70 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що належними є докази, які містять інформацію про предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.
Згідно з частинами першою та другою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, установлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Апеляційним судом при розгляді справи встановлено, що на земельній ділянці по проспекту Л.Курбаса, 14-А в м. Києві побудований будинок за кошти членів ЖБК "Екскаваторщик-1".
До заяви ОСББ "Екскаватор" від 05 грудня 2011 року про зміну землекористувача земельної ділянки по проспекту Л.Курбаса,14-А в м. Києві було надано акт прийняття-передачі комплексу або його частини з балансу на баланс від 09 серпня 2011 року, який складений між ЖБК "Екскаваторщик-1" та ОСББ "Екскаватор" та завірений їхніми печатками, а також статут ОСББ "Екскаватор" в якому безпосередньо зазначено про правонаступництво.
З наданих до заяви документів вбачався факт переходу прав та обов'язків від ЖБК "Екскаваторщик-1" до ОСББ "Екскаватор".
Таким чином, апеляційний суд дійшов вірного висновку, що позовні вимоги щодо неправомірності дій відповідача в цій частині задоволенню не підлягають.
Разом з тим, із доданого до заяви ОСББ "Екскаватор-1" про зміну землекористувача спірної ділянки Статуту підприємства вбачалося, що воно не є правонаступником ЖБК "Екскаваторщик-1", а є новоствореним об'єднанням, яке створено певним колом мешканців будинку № 14-А по проспекту Л.Курбаса.
Судом вірно не прийнято як належний доказ передачі майна від ОСББ "Екскаватор" до ОСББ "Екскаватор-1" доданий до заяви акт приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс від 25 листопада 2014 року, оскільки він укладений між новоствореним ОСББ "Екскаватор-1" та кількома власниками квартир будинку № 14-А без визначення їх повноважень на таку дію, та засвідчений даний акт лише печаткою ОСББ "Екскаватор-1".
З довідки про припинення юридичної особи ОСББ "Екскаватор" також не вбачається його перетворення в ОСББ "Екскаватор-1".
Крім того, до заяви про зміну землекористувача було додано постанову про закінчення виконавчого провадження від 26 листопада 2014 року, яка свідчить про те, що вся технічна документація на будинок № 14-А мала бути повернута від ОСББ "Екскаватор" до ЖБК "Екскаваторщик-1".
Таким чином, є вірним висновок суду апеляційної інстанції, що вказані обставини були перешкодою для відповідача внести зміни про землекористувача земельної ділянки по проспекту Л.Курбаса, 14-А без залучення ЖБК "Екскаваторщик-1".
Тому позовні вимоги в частині визнання неправомірними дій відповідача і скасування запису у міському земельному кадастрі та автоматизованій системі ПК "Кадастр" про визнання ОСББ "Екскаватор-1" землекористувачем спірної земельної ділянки є обґрунтованими і такими, що підлягали задоволенню.
Щодо позовних вимог в частині визнання протиправною бездіяльності Департаменту земельних ресурсів та зобов'язання його зареєструвати ЖБК "Екскаваторщик-1" в якості землекористувача спірної земельної ділянки, судом зазначено наступне.
Відповідно до частини першої, четвертої статті 42 Земельного кодексу України, земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні жилі будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками.
Розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні жилі будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації.
Статтею 1 Закону України "Про землеустрій" визначено, що документація із землеустрою (землевпорядна документація) - це затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель, авторського нагляду за виконанням проектів тощо.
Відповідно до положень статті 26 цього ж Закону замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.
Згідно з актом встановлення і погодження меж землекористування від 30 жовтня 1995 року позивач є землекористувачем спірної земельної ділянки.
Позивач має право замовити необхідну землевпорядну документацію з метою надання її разом із заявою про внесення змін в базу даних міського земельного кадастру в частині користувача земельної ділянки.
Разом з тим, матеріали справи не містять доказів того, що позивач звертався до відповідача із заявою про внесення змін про землекористувача разом з будь-якою документацією із землеустрою.
За таких обставин суд апеляційної інстанції правильно задовольнив позов лише частково.
Судове рішення суду апеляційної інстанції у цій справі є законним і обґрунтованим, підстав для його скасування або зміни немає.
Доводи касаційної скарги не спростовують правильність висновків суду апеляційної інстанції.
За правилами частини першої статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без зміни, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Оскільки суд не допустив порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні оскаржуваного судового рішення, підстав для його скасування чи зміни немає.
На підставі наведеного, керуючись статтями 210, 220, 222, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
у х в а л и л а :
Касаційні скарги Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Екскаватор-1", Житлово-будівельного кооперативу "Екскаваторщик-1", Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) залишити без задоволення, а оскаржувану постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2015 року в адміністративній справі за позовом Житлово-будівельного кооперативу "Екскаваторщик-1" до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), начальника відділу землеустрою Святошинського району Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Олещенко Раїси Миколаївни, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Київська міська рада, Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Екскаватор-1" про визнання дій та бездіяльності незаконними, визнання недійсними та скасування рішень - без зміни.
Ухвала є остаточною, оскарженню не підлягає і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та у порядку, визначеними статтями 237, 238, 2391 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді Горбатюк С.А.
Мороз Л.Л.
Стрелець Т.Г.
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2017 |
Оприлюднено | 05.05.2017 |
Номер документу | 66319553 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Горбатюк С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні