Постанова
від 03.05.2017 по справі 806/877/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 травня 2017 року м.Житомир справа № 806/877/17

категорія 6.2

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Черняхович І.Е.,

секретар судового засідання Кривенко Л.М.,

за участю позивача ОСОБА_1,

представника відповідача ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та м.Житомирі про визнання дій незаконними, зобов'язання вчинити дії,

встановив:

ОСОБА_1 звернулася до суду з даним позовом, в якому просить:

- визнати незаконними дії відповідача щодо неврахування п.4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015року, при наданні витягу із нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,0179 га, кадастровий номер земельної ділянки 1810136600:08:013:0014, яка розташована за адресою: м. Житомир, вул. Магазинна, 22, а саме незастосування при розрахунку нормативної грошової оцінки даних земельних ділянок коефіцієнта Км2 з максимальним значенням 0,306;

- зобов'язати відповідача при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,0179 га, кадастровий номер земельної ділянки 1810136600:08:013:0014, яка розташована за адресою: м. Житомир, вул. Магазинна, 22, застосовувати коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306, які встановлені п.4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 10.03.2017 нею було отримано, на свій запит, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером 1810136600:08:013:0014, з якого вбачається, що відповідач, розраховуючи нормативно - грошову вартість даної земельної ділянки, не виконав рішення Житомирської міської ради (далі ЖМР) №931 від 10.06.2015, у частині застосування обмежених значень коефіцієнтів Км2 та Км3, а саме: при розрахунку нормативно - грошової вартості орендованої позивачем земельної ділянки площею 0,0179 га, кадастровий номер земельної ділянки 1810136600:08:013:0014, яка розташована за адресою: м.Житомир, вул.Магазинна 22, відповідачем застосовано значення Км2 у розмірі 1,618, а не 0,306. Вважає протиправними дії відповідача щодо невиконання п.4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 при наданні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Позивач в судовому засіданні позов підтримала, просила задовольнити позовні вимоги.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав з підстав, зазначених в письмових заперечень. Зокрема, пояснив, що на підставі рішення 11 сесії Житомирської міської ради від 29.03.2012 № 346, у відповідності статті 18 Закону України "Про оцінку земель", на замовлення Управління регулювання земельними відносинами Житомирської міської ради відповідно до договору №5 від 26.02.2012 з Комунальним підприємством "Житомирський міський центр земельних відносин" розроблена "Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира Житомирської області. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданий із Технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земель м.Житомира Житомирської області у відповідності до вимог ст.23 Закону України "Про оцінку землі". Чинним законодавством не передбачено прав та обов"язків, а також механізму застосування органами Держгеокадастру будь-яких інших нормативних чи ненормативних актів при здійсненні розрахунків нормативної грошової оцінки кожної окремої земельної ділянки та при видачі витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, а також не передбачено застосування при розрахунках коефіцієнтів, встановлених іншими документами. Таким чином, управління Держгеокадастру у Житомирській області діяло на підставі, у спосіб та в межах повноважень, визначених Конституцією та законами України.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню.

Судом встановлено, що 10.06.2015 року 47 сесією 6 скликання Житомирської міської ради прийнято рішення №931 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м.Житомирі".

Згідно із п.1 цього рішення, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Житомира. Затверджено середню базову вартість одного квадратного метра земель у м.Житомирі 249 грн.80 коп. (п.2). Введено в дію нові розміри плати за землю для всіх суб'єктів господарювання та громадян з 01.01.2016 (п.3 рішення).

Відповідно до пункту 4 вказаного рішення, умовою введення в дію нових розмірів плати за землю є обмеження значення коефіцієнтів, які застосовуються при розрахунку визначення нормативно грошової оцінки земельних ділянок в м. Житомирі, а саме, вирішено:

- обмежити застосування коефіцієнту Км2 максимальним значенням 0,306;

- обмежити застосування загального коефіцієнту Км3, що є добутком значень локальних факторів, у діапазоні від 0,5 до 1, при цьому, "1" - це визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок м. Житомира .

Користувачам та власникам земельних ділянок, незалежно від форми власності та підпорядкування, отримати витяг з технічної документації нормативної грошової оцінки земель м.Житомира для перерахунку розміру плати за землю та при подачі усіх видів звітності застосовувати нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розмір якої визначений з 01.01.2016 (п.6).

На підставі даного рішення, позивач звернувся до Управління Держгеокадастру у Житомирському районі Житомирської області з листом, в якому просив надати витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки площею 0,0179 га, що знаходиться на вул.Магазинна, 22 у м.Житомирі, який потрібен для розрахунку орендної плати.

10.03.2017 позивач отримав ОСОБА_2 з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 07.03.2017 №85/0/213-17 (а.с.11)

Як вбачається з даного ОСОБА_2, коефіцієнт КМ2 зазначено 1,618, а сукупний коефіцієнт Км3, зазначено 0,945.

Позивач вважає, що відповідачем протиправно при наданні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не застосовувало п.4 вищевказаного рішення Житомирської міської ради, тому звернувся до суду з даним позовом.

Перевіряючи дії відповідача на відповідність вимогам ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд виходить з наступного.

Відповідно до частин 289.1, 289.2, 289.3 ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Статтею 2 Закону України "Про плату за землю" визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оцінку землі" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно із ст. 5, 13 зазначеного Закону, ст. 201 Земельного Кодексу України обов'язкова нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 затверджена Методика грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, яка визначає мету, функції грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, інформаційну базу для грошової оцінки земель, порядок її проведення (далі Методика). Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрігосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів - їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території.

Механізм визначення нормативної грошової оцінки земель врегульований Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року №18/15/21/11.

Згідно пункту 1.4. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрігосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів - їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території, матеріали інвентаризації земель населених пунктів проекти забудови та розподілу території населених пунктів, місцеві правила забудови.

Відповідно до розділу "III. Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів" Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995р. N213, нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за відповідною формулою з урахуванням окрім інших величин, величин зазначених коефіцієнтів Км2 і Км3.

Дана норма кореспондується з пунктом 3.6. Порядку, яким передбачено, що Коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою :Км = Км1 х Км2 х Км3,

де Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення;

Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони);

Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.

Згідно п.3.10 Порядку для обчислення Км3 враховувати локальні фактори, наведені в додатку 1, табл. 3.7, при цьому добуток пофакторних оцінок не повинен бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Отже, суд зазначає, що при визначенні нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки, розташованої в межах населеного пункту, враховуються, окрім інших, відповідні показники коефіцієнту Км2 (коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів) та коефіцієнту Км3 (коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території).

При цьому, Таблиця 1.6 до вказаного Порядку містить Граничні (максимальні і мінімальні) значення коефіцієнтів, які враховують ступінь містобудівної цінності території в межах населених пунктів (Км2). В даній таблиці прямо зазначено, що для населених пунктів з чисельністю населення від 250 до 500 (тис. чол.), до яких загально відомо відноситься місто Житомир, максимальні значення коефіцієнту Км2 визначено в межах 3,0 - 3,5, а мінімальне значення цього ж коефіцієнту Км2 визначено 0,30.

Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель", за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Частиною 1 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Разом з тим, частиною 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Як встановлено судом, рішенням Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015року при розрахунку визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок в м. Житомирі обмежено застосування цього коефіцієнту Км2 максимальним значенням 0,306 (підпункт 4.1 пункту 4), та обмежено застосування загального коефіцієнту Км3 в діапазоні від 0,5 до 1 (підпункт 4.2 пункту 4).

Одночасно п.10 цього рішення відповідача зобов'язано забезпечити оформлення та видачу заявникам відповідних витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира.

Проте, згідно витягу, правління Держгеокадастру, виданого позивачу, при розрахунку визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,0179 га, що знаходиться за адресою: вул.Магазинна,22 у м.Житомирі, застосовано коефіцієнт Км2 із значенням 1,618 а коефіцієнт Км3 із значенням 0,945.

Таким чином, управлінням Держгеокадастру не враховано обмеження в застосуванні коефіцієнтів Км2 і Км3, що встановлені п.4 Рішенням Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015 року, що й не заперечується представником відповідача.

При цьому, стверджуючи про правомірність своїх дій представник відповідача посилається на те, що видача витягів належить виключно до повноважень Держгеокадастру, які надаються з технічної документації про нормативну грошову оцінку на території м. Житомира, розробленої у відповідності з вимогами чинного законодавства. Тому застосування при цьому будь-яких інших нормативних чи ненормативних актів не передбачено.

Водночас, суд зазначає, що відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Саме ці критерії є визначальними при перевірці на правомірність рішень та дій органів державної влади, що визначено ч.3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ч.1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.

Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Згідно із ч.1 ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Таким чином, рішення 47 сесії 6 скликання Житомирської міської ради №931 від 10.02.2015 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м.Житомирі" в силу наведених положень є нормативно-правовим актом, обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і організаціями.

З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що невиконання відповідачем п.4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 суперечить вищевказаним вимогам законодавства, а тому такі дії слід визнати незаконними.

Частиною 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлені критерії, якими керується адміністративний суд при перевірці рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень. Відповідність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень передбаченим ч.3 ст. 2 КАС України критеріям перевіряється судом з урахуванням закріпленого ст. 9 цього Кодексу принципу законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В розумінні Кодексу адміністративного судочинства України виявлення невідповідності діяльності суб'єкта владних повноважень хоча б одному із зазначених критеріїв для оцінювання його рішень, дій та бездіяльності слугує підставою для задоволення адміністративного позову за умови, що встановлено порушення прав, свобод та інтересів позивача.

В ході розгляду справи знайшов своє підтвердження факт порушення прав позивача з боку відповідача, при цьому останнім протилежного суду не доведено.

Враховуючи викладене, суд задовольняє позов ОСОБА_1 у повному обсязі.

Відповідно до ч.1 ст.94 КАСУ судові витрати підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області.

Керуючись статтями 158-163, 254 Кодексу адміністративного судочинства України,

постановив:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, що виразились у не врахуванні п.4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015 при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнту Км2 з максимальним значенням 0,306 при наданні витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,0179 га, кадастровий номер земельної ділянки 18101136600:08:013:0014, яка розташована за адресою: м. Житомир, вул. Магазинна 22.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,0179 га, кадастровий номер земельної ділянки 18101136600:08:013:0014, яка розташована за адресою: м. Житомир, вул. Магазинна 22, застосовувати коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306, який встановлений п.4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області на користь ОСОБА_1 судові витрати у вигляді судового збору у сумі 640,00 грн.

Постанова набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України, і може бути оскаржена до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції у порядку, визначеному статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя І.Е.Черняхович

Повний текст постанови виготовлено: 05 травня 2017 р.

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.05.2017
Оприлюднено11.05.2017
Номер документу66350949
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/877/17

Ухвала від 21.09.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Бучик А.Ю.

Ухвала від 04.09.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Бучик А.Ю.

Ухвала від 13.06.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Бучик А.Ю.

Постанова від 03.05.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 20.03.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні