ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
04.05.2017 Справа № 920/196/17
За позовом Управління Пенсійного фонду України в Кролевецькому районі
Сумської області, м. Кролевець, Сумська область
до відповідача: Грузчанської сільської ради Кролевецького району Сумської
області, с. Грузьке, Кролевецький район, Сумська область
про стягнення 6839 грн. 80 коп.
Суддя Заєць С.В.
За участю представників сторін:
від позивача: не з'явився;
від відповідача: не з'явився;
при секретарі судового засідання Малюк Р.Б.
Суть спору: позивач, згідно вимог позовної заяви № 1001/08-24 від 02.03.2017, просить суд стягнути з відповідача на свою користь надміру виплачені суми пенсій у розмірі 6839,80 грн.
Відповідач подав відзив (вх. № 3440 від 10.04.2017) на позовну заяву, відповідно до якого просить суд розгляд справи здійснювати за відсутності відповідача та у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, виходячи з наступного: Гр. ОСОБА_1 з 02.01.2014 була прийнята на роботу за трудовим договором (контрактом) для виконання обов'язків головного бухгалтера Грузчанської сільської ради на підставі розпорядження голови Грузчанської сільської ради від 02.01.2014 № 01-К. Законом України від 2 березня 2015 року № 213-VIII Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення внесено зміни до законодавчих актів України, зокрема ч. 7 статті 21 Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування" (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 33, ст. 175) доповнити реченням такого змісту: Тимчасово, у період з 1 квітня 2015 року по 31 грудня 2015 року, посадовим особам місцевого самоврядування (крім інвалідів І та II груп, інвалідів війни III групи та учасників бойових дій, осіб, на яких поширюється дія пункту 1 статті 10 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту ), у період служби в органах місцевого самоврядування, пенсії, призначені відповідно до законодавства України, не виплачуються . Відповідно до п. 13 розділу IV Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування затверджений наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 № 435 таблиця 7 додатка 4 та таблиця 4 додатка 5 до цього Порядку формуються та подаються страхувальниками в разі визначення страхувальниками періодів (строків) трудової або іншої діяльності, що відповідно до законів, якими встановлюються умови пенсійного забезпечення, відмінні від умов загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, зараховуються при визначенні права на відповідну пенсію, а також періоди страхового стажу, не пов'язані з трудовою та/або професійною діяльністю. Якщо у страхувальника відсутні робочі місця, робота на яких зараховується до спеціального стажу, таблиця 7 додатка 4 та таблиця 4 додатка 5 не формуються і не подаються до фіскального органу. Враховуючи вищезазначене, відповідач вважає, що єдиною і достатньою підставою для не виплати призначених відповідно до законодавства України пенсій є у даному випадку служба в органах місцевого самоврядування. Факт такої служби ОСОБА_1 підтверджується зазначеним розпорядженням голови Грузчанської сільської ради, на яке позивач посилаєтеся у своєму листи та трудовим контрактом, а також відповідними відомостями Звіту про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до фіскальних органів форми № Д-4 (Додаток 4 до Порядку від 14.04.2015 № 435) про трудові відносини осіб, який оформлювався та подавався Грузчанською сільською радою щомісячно. На думку відповідача, посилання УПФУ в Кролевецькому районі на відсутність змоги своєчасно припинити виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі Закону України від № 213-VIII, що призвело до необґрунтованих виплат в сумі 6839,80 грн., через начебто не зазначення коду підстави для обліку спеціального стажу ОСОБА_1 Грузчанською сільською радою при поданні відповідної звітності за квітень і по серпень місяці 2015р. (включно), є необґрунтованим, оскільки підставою припинення виплат пенсій ОСОБА_1 є відомості про трудові відносини з зазначеною особою, які містилися у поданих звітах, а не відомості про спеціальний стаж.
03.05.2017 позивачем подано до суду пояснення по справі (ел. пошта), в яких позивач не погоджується з твердженням відповідача, викладених у відзиві на позовну заяву.
04.05.2017 позивачем подано до суду заяву від 04.05.2017 № 1758/08-24, в якій останній просить справу розглядати без участі представника позивача, при цьому зазначає, що позовні вимоги підтримує в повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про час і місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
Клопотань про відкладення чи перенесення розгляду справи в судове засідання 04.05.2017 від сторін не надходило.
Таким чином, беручи до уваги, що відповідачи про час і місце розгляду справи були повідомлені належним чином, про причини нез'явлення суду не повідомлено, враховуючи достатність часу, наданого позивачу та відповідачам для підготовки до судового засідання та надання витребуваних судом документів, приймаючи до уваги принцип змагальності та диспозитивності господарського процесу, закріплені п. 4 ч.3 ст. 129 Конституції України, ст. 4 3 та ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, сторонам створені усі належні умови для надання доказів у справі та є підстави для розгляду справи за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив:
Як зазначає позивач, на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Кролевецькому районі, як отримувач пенсії перебуває ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1.
Пенсію ОСОБА_1 призначено за віком на підставі Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування . Розмір пенсії ОСОБА_1 з 01.04.2015р. становить 1367,96 грн.
Як вбачається з матеріалів справи, згідно розпорядження голови Грузчанської сільської ради від 02.01.2014 № 01-К ОСОБА_1 з 02.01.2014 прийнята на роботу за трудовим договором (контрактом) для виконання обов'язків головного бухгалтера сільської ради.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.
Посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету (ст. 2 Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування ). і"
Відповідно до ч. 9 ст. 10 Закону України Про службу в органах місцево самоврядування на час відсутності (відпустки) посадових осіб органів місцево самоврядування (крім виборних посад) для виконання їх повноважень можу прийматися на службу особи за строковим трудовим договором (контрактом).
Відповідно до ст. 21 Кодексу законів про працю України трудовий договір - це угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом фізичною особою, за якою працівник зобов'язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядку, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов'язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором угодою сторін.
Частиною 2 ст. 23 Кодексу законів про працю України визначено, що строковий трудовий догові укладається у випадках, коли трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк з урахуванням характеру наступної роботи, або умов її виконання, або інтересів працівника та в інших випадках, передбачених законодавчими актами.
Таким чином, особа, яка приймається на службу в органи місцевого самоврядування за строковим трудовим договором користується усіма правами посадових осіб органів місцевого самоврядування та на неї поширюються норми Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування , в тому числі і норми щодо пенсійною забезпечення посадових осіб органів місцевого самоврядування.
Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення від 02.03,2015 № 213-УШ були внесені доповнення до ч. 7 с 21 Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування , якими визначено що тимчасово, у період з 1 квітня 2015 року по 31 грудня 2015 року, посадовим особа місцевого самоврядування (крім інвалідів І та II груп, інвалідів війни III групи та учасників бойових дій, осіб, на яких поширюється дія пункту 1 статті 10 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту ), у період служби в органах місцевого самоврядування, пенсії, призначені відповідно до законодавства України, не виплачуються.
Відповідно до п. 4 ст. 6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування платники єдиного внеску зобов'язані подавати звітність щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування затверджений наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 № 435 (зареєстрований в Мін'юсті 23.04.2015 за № 460/26905) (далі -Порядок).
В обгрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що якщо у страхувальника наявні робочі місця, робота на яких зараховується до спеціального стажу, то він зобов'язаний у звіті визначити періоди трудової або іншої діяльності, що відповідно до законів, якими встановлюються умови пенсійного забезпечення, відмінні від умов загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, із зазначенням коду підстави для обліку спеціального стажу відповідно до вищезгаданого Порядку.
Як вказує позивач, Пенсійним фондом України за даними бази одержувачів пенсійних виплат було проведено звірення списків працюючих пенсіонерів зі списками застрахованих осіб, які працюють на спеціальних посадах за даними системи персоніфікованого обліку.
Обгрунтовуючи позов, позивач зазначає, що оскільки, всупереч вищезазначеного Порядку Грузчанською сільською радою при формуванні та поданні відповідної звітності за квітень і по серпень місяці 2015р. включно не було зазначено коду підстави для обліку спеціального стажу ОСОБА_1 (саме те, що вона є посадовою особою органу місцевого самоврядування), а отже, у електронних списках пенсіонерів, які працюють на спеціальних посадах та, які надійшли до управління з Пенсійного фонду України ОСОБА_1 зазначено не було, управління Пенсійного фонду України в Кролевецькому районі не мало змоги своєчасно, тобто з 01.04.2015р. припинити виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі Закону України від 02.03.2015 № 213-УІІІ (виплата пенсії була припинена з 01.09.2015р.), що призвело до необгрунтованих виплат за період з 01.04.2015р. по 31.08.2015р. в сумі 6839,80 грн.
Відповідач у відзиві на позовну заяву позовні вимоги вважає необґрунтованими, оскільки на думку відповідача єдиною підставою припинення виплат пенсій ОСОБА_1 є відомості про трудові відносини з зазначеною особою, які містилися у поданих звітах, а не відомості про спеціальний стаж.
Суд критично оцінює доводи та твердження відповідача, оскільки, аналізуючи в комплексі чинне законодавство України слідує, що в даному випадку підставами для припинення виплати пенсій особі ( посадовій особі місцевого самоврядування) є:
- служба особи в органах місцевого самоврядування;
- наявність у особи статусу посадової особи .
Відповідно до п. 15 розділу II Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування відповідальним за правильність та достовірність заповнення звіту є страхувальник.
Згідно з ч. 1 ст. 50 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку.
В матеріалах справи відсутні докази які б свідчили про добровільність повернення надмірно сплачених коштів пенсіонером - ОСОБА_1
Згідно ст. 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.
Відповідно до ст. ст. 34, 43 Господарського процесуального кодексу України докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення, для господарського суду не є обов`язковим.
Статтею 33 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Враховуючи вищезазначене суд приходить до висновку, що Грузчанською сільською радою внаслідок невідображення у звітах з квітня і по серпень місяць 2015р. даних про спеціальний стаж ОСОБА_1, управліннм Пенсійного фонду України в Кролевецькому районі здійснено надмірну виплату суми пенсії ОСОБА_2Г в сумі 6839 грн. 80 коп., яка у повному розмірі підлягає відшкодуванню Грузчанською сільською радою, а отже і позовні вимоги є обгрунтованими та такими що підлягають задоволенню в повному обсязі, шляхом стягнення з відповідача 6839 грн. 80 коп. надмірно сплаченої суми пенсії.
Виходячи з фактичних обставин даної справи, враховуючи, що спір між сторонами виник в результаті неправомірних дій відповідача, відповідно до вимог ст. ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Грузчанської сільської ради Кролевецького району Сумської області (41324, Сумська область, Кролевецький район, с. Грузьке, вул. Садова, 12, код 04389503) на користь Управління Пенсійного фонду України в Кролевецькому районі Сумської області (41300, Сумська область, м. Кролевець, вул. Спортивна, 9, код 21129695) 6839 грн. 80 коп. - надміру виплачених сум пенсій.
3. Стягнути з Грузчанської сільської ради Кролевецького району Сумської області (41324, Сумська область, Кролевецький район, с. Грузьке, вул. Садова, 12, код 04389503) в доход держави (рахунок 31218206783002, МФО 837013, ЄДРПОУ 37970593, отримувач - УДКС у м. Суми (м. Суми), 22030101) 1600 грн. 00 коп. судового збору.
4. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 10.05.2017.
Суддя С.В. Заєць
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 04.05.2017 |
Оприлюднено | 13.05.2017 |
Номер документу | 66379171 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Заєць Світлана Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні