Справа № 749/121/17
Номер провадження 2/749/85/17
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"03" травня 2017 р. м. Сновськ
Щорський районний суд Чернігівської області в складі:
головуючого судді Чигвінцева М.С.
за участю секретаря Скорої Л.О.
прокурора Котоноса О.Б.
представника позивача ОСОБА_1
представника відповідача ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Сновськ цивільну справу за позовом заступника прокурора Чернігівської області в інтересах держави в особі Сновської міської ради Сновського району Чернігівської області до ОСОБА_3 про стягнення збитків ( упущеної вигоди) завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів,-
ВСТАНОВИВ
До Щорського районного суду Чернігівської області звернувся з позовом заступник прокурора Чернігівської області в інтересах держави в особі Сновської міської ради Сновського району Чернігівської області до ОСОБА_3 про стягнення збитків ( упущеної вигоди) завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів, мотивуючи свої вимоги наступним.
ОСОБА_3 згідно з договором купівлі - продажу нерухомого майна від 29.03.2013 року є власником нежитлових будівель ( котельня, матеріальний склад, склад аміаку та масел, газорегуляторний пункт, автовагова, прохідна, шоха) розташованих по вул. Володарського 101 в м. Сновськ, загальною площею 861,9 кв.м. договір посвідчено нотаріально та зареєстровано в реєстрі за № 517. Право власності на майно зареєстровано 12.03.2009 року.
Рішенням 1 сесії 7 скликання Щорської (Сновської) міської ради від 25.11.2015 року затверджено проекти землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок в оренду ОСОБА_3 та надано в оренду строком на 25 років земельні ділянки комунальної власності територіальної громади м. Щорс:
1)Площею 2, 2279 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства переробної, машинобудівної та іншої промисловості: розміщення та експлуатації обєкту незавершеного будівництва за адресою: м. Сновськ ( Щорс), вул. Володарського 101 за рахунок земель, що знаходились в користуванні ПСП Яна Плюс ;
2)Площею 0, 1500 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства переробної, машинобудівної та іншої промисловості: розміщення та експлуатації обєкту незавершеного будівництва - будівлі матеріального складу за адресою: м. Сновськ ( Щорс), вул. Володарського 101 за рахунок земель, що знаходились в користуванні ПСП Яна Плюс ;
В той же час на виконання рішення Щорської ( Сновської) міської ради від 25.11.2015 року ОСОБА_3 укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,1500 га.
Незважаючи на прийняте рішення та обовязок відповідача оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 2,2279 га договір тривалий час не укладався.
На пропозицію позивача щодо укладення договору оренди земельної ділянки, договір так і не укладено, використання земельної ділянки здійснюється без правовстановлюючих документів.
Натомість відповідач 15.06.2016 року звернувся до Сновської міської ради з заявою про поділ земельної ділянки 2,2279 га на 4 окремі земельні ділянки. Рішенням 10 сесії 7 скликання Сновської міської ради від 13.07.2016 року клопотання ОСОБА_3 задоволено.
У подальшому 27.09.2016 року сесією міської ради затверджено технічну документацію щодо поділу земельної ділянки на чотири ділянки та дві з них площею 1,9524 га та 0,2620 га та передано відповідачу в оренду. В наданні інших 2 земельних ділянок ( 0,0130 га та 0,0005 га) в м. Сновськ по вул. Ю. Костюченка 101 ОСОБА_3 відмовлено у звязку з відсутністю правовстановлюючих документів на трансформаторну підстанцію та опору ПЛ - 10 кВ розміщені на цих ділянках.
Земельна ділянка загальною площею 2,2279 га з моменту прийняття рішення про надання в оренду та до 19.10.2016 року використовувалася ОСОБА_3 безоплатно, внаслідок чого до бюджету не надійшли значні кошти.
Актом комісії із визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 16.09.2016 року визначено розмір збитків заподіяних Сновській міській раді внаслідок використання земельної ділянки на території м. Сновськ без правовстановлюючих документів ОСОБА_3 за період з 01.02.2016 року по 01.09.2016 року у сумі 80019 грн. 45 коп.
Прокурор у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
Представник Сновської міської ради Сновського району Чернігівської області в судовому засіданні просила позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні просив відмовити в позові в повному обсязі. Пояснив, що право комунальної власності на вищевказану земельну ділянку Сновська міська рада набула тільки з 18 серпня 2016 року. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Сновська міська рада з моменту ухвалення рішення 25.11.2015 року про затвердження проекту землеустрою на земельну ділянку кадастровий номер 7425810100:03:014:0051 не здійснила реєстрацію права власності за територіальною громадою Сновської міської ради на спірну земельну ділянку до 18.08.2016 року, що вже унеможливлювало укладення договору оренди та проведення його в Реєстрі права власності та інших речових прав у відповідності до чинного законодавства України, а розрахунок завданої шкоди розрахований за період з 01.02.2016 року по 01.09.2016 року. Зазначив, що прокурором та позивачем в позовній заяві не надано нормативно - правове обгрунтування причин виникнення обовязку саме у ОСОБА_3 здійснювати дії по укладенню договору земельної ділянки, обовязку саме орендаря здійснювати державну реєстрацію договорів оренди земельних ділянок, право орендодавців органів державної влади чи місцевого самоврядування листами встановлювати такий обовязок для орендарів, адже орган місцевого самоврядування у спірних правовідносинах виступає як рівний учасник договірних земельно - орендних відносин.
Суд, заслухавши пояснення сторін, дослідивши письмові докази у справі приходить до наступного.
ОСОБА_3 є власником нежитлових будівель ( котельня, матеріальний склад, склад аміаку та масел, газорегуляторний пункт, автовагова, прохідна, шоха) розташованих по вул. Володарського 101 в м. Сновськ, загальною площею 861,9 кв.м., що підтверджується копією договору купівлі - продажу обєкта незавершеного будівництва від 29.03.2013 року ( а.с. 10).
Згідно копії рішення 1 сесії 7 скликання Щорської міської ради від 25.11.2015 року № 34-1/ VII затверджено проекти землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок в оренду ОСОБА_3 та надано в оренду строком на 25 років земельні ділянки комунальної власності територіальної громади м. Щорс:
1) Площею 2, 2279 га кадастровий номер 7425810100:03:014:0051 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства переробної, машинобудівної та іншої промисловості: розміщення та експлуатації обєкту незавершеного будівництва за адресою: м. Сновськ ( Щорс), вул. Володарського 101 за рахунок земель, що знаходились в користуванні ПСП Яна Плюс ;
2) Площею 0, 1500 га кадастровий номер 7425810100:03:014:0050 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства переробної, машинобудівної та іншої промисловості: розміщення та експлуатації обєкту незавершеного будівництва - будівлі матеріального складу за адресою: м. Сновськ ( Щорс), вул. Володарського 101 за рахунок земель, що знаходились в користуванні ПСП Яна Плюс ( а.с. 16).
Щорською міською радою було рекомендовано ОСОБА_3 оформити та укласти договір оренди земельної ділянки площею 2,2279 га кадастровий номер 7425810100:03:014:0051 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства переробної, машинобудівної та іншої промисловостів м. Сновськ ( Щорс), вул. Володарського 101, що підтверджується копією листа Щорської міської ради від 19.04.2016 року № 03-05/335. ( а.с. 21).
Згідно копії заяви від 15.06.2016 року ОСОБА_3 звернувся до Сновської міської ради з заявою про поділ земельної ділянки 2,2279 га на 4 окремі земельні ділянки. ( а.с. 22).
Згідно копії рішення Щорської міської ради від 13.07.2016 року було надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 2,2279 га по вул. Ю. Костюченка 101 на чотири окремі земельні ділянки ОСОБА_3 ( а.с. 21).
27.09.2016 року сесією міської ради затверджено технічну документацію щодо поділу земельної ділянки на чотири ділянки та дві з них площею 1,9524 га та 0,2620 га та передано ОСОБА_3 в оренду. В наданні інших 2 земельних ділянок ( 0,0130 га та 0,0005 га) в м. Сновськ по вул. Ю. Костюченка 101 ОСОБА_3 відмовлено у звязку з відсутністю правовстановлюючих документів на трансформаторну підстанцію та опору ПЛ - 10 кВ розміщених на земельній ділянці площею 0,0130 га та опори ПЛ -10 кВ розміщеної на земельній ділянці площею 0,0005 га, що підтверджується копією рішення Сновської міської ради від 27.09.2016 року № 6-14/VII. ( а.с. 32).
Згідно копії акту від 16.09.2016 року визначено розмір збитків заподіяних Сновській міській раді внаслідок використання земельної ділянки на території м. Сновськ без правовстановлюючих документів ОСОБА_3 за період з 01.02.2016 року по 01.09.2016 року у сумі 80019 грн. 45 коп. ( а.с. 27).
Відповідно до положень ст. ст. 10, 60 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених статтею 61 цього Кодексу. Доказуванню підлягають обставини, які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у сторін та інших осіб, які беруть участь у справі, виникає спір.
Згідно ч.1 ст.61 ЦПК України обставини, визнані сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі, не підлягають доказуванню.
Згідно ч.1 ст.15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Статтею 13 Конституції України передбачено, що кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону.
Згідно ч.1 ст. 377 ЦК України до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Згідно ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Згідно ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Ч.1 ст. 116 ЗК передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Частиною сьомою статті 41 Конституції України передбачено, що використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Частиною четвертою статті 319 ЦК передбачено, що власність зобов'язує.
В свою чергу виходячи з частини першої статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Статтею 206 ЗК України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Так, пунктом в частини першої статті 96 ЗК, статтею 24 Закону України Про оренду землі від 6 жовтня 1998 року № 161-XIV передбачено, що землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Також пунктом 14.1.147 статті 14 Податкового кодексу України передбачено, що плата за землю включає в себе дві категорії платежів: а) земельний податок, який сплачують власники земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійні землекористувачі (пункт 14.1.72); орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності, яку вносять орендарі орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пункт 14.1.136).
Оскільки ОСОБА_3 не є власником земельної ділянки і не має її у постійному користуванні, то користування земельною ділянкою в даному випадку можливе лише на умовах оренди зі сплатою орендної плати.
Відповідно до статті 288 ПК підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. А за змістом статті 21 Закону № 161-XIV розмір, строки і форми внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.
Однак з матеріалів справи вбачається, що до 18.08.2016 року Сновською ( Щорською) міською радою не було здійснено реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 2,2279 га кадастровий номер 7425810100:03:014:0051 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства переробної, машинобудівної та іншої промисловостів м. Сновськ ( Щорс), вул. Володарського 101, внаслідок чого не міг бути укладений договір оренди з відповідачем.
При цьому, статтями152,156,157 ЗК України установлено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
За таких обставин, суд вважає що розрахунок втрат міського бюджету внаслідок використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів ОСОБА_3 за період з 01.02.2016 року по 01.09.2016 року не може бути прийняти судом як доказ втрат міського бюджету в сумі 80019 грн. 45 коп., оскільки за період з 01.02.2016 року по 18.08.2016 року право власності на зазначені земельні ділянки за Сновською міською радою в установленому порядку зареєстровано не було.
А відповідно до пункту 3 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284, відшкодуванню підлягають збитки власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.
Згідно із статтею 14 ЦК цивільні обов'язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства. Статтями 15, 16, 20 ЦК передбачено право особи на судовий захист свого цивільного права у разі його порушення.
Відповідно до статей 10, 60 ЦПК кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Отже, з підстав вищенаведеного, суд приходить до висновку що в задоволенні позову необхідно відмовити, оскільки в діях відповідача відсутня вина та протиправна поведінка та позивачем в судовому засіданні не надано доказів про обставини, які підтверджують наявність підстав для стягнення з відповідача збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів.
На підставі викладеного та керуючись, ст. ст.. 3-11,15,31, 209, 213- 215 ЦПК України суд, -
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позову заступника прокурора Чернігівської області в інтересах держави в особі Сновської міської ради Сновського району Чернігівської області до ОСОБА_3 про стягнення збитків ( упущеної вигоди) завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного суду Чернігівської області через суд, який постановив рішення.
Суддя М.С. Чигвінцев
Суд | Щорський районний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 03.05.2017 |
Оприлюднено | 13.05.2017 |
Номер документу | 66392674 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Щорський районний суд Чернігівської області
Чигвінцев М. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні