ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 травня 2017 року Житомир справа № 806/2665/16
категорія 6.3
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Черняхович І.Е.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом
Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Агро РТ" до Черняхівської районної державної адміністрації (Сектор державної реєстрації Відділу економічного розвитку і торгівлі), треті особи: Приватне підприємство "ПРЕСТИЖ АГРО ТРЕЙД", Відділ Держгеокадастру у Черняхівському районі, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 про визнання протиправними та скасуваня рішень,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Укр-Агро РТ" звернулося до суду з даним позовом, в якому просить визнати протиправними та скасувати:
- рішення Реєстраційної служби Черняхівського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27609490 від 28.12.2015р., номер запису про інше речове право 12809063, щодо державної реєстрації іншого речового права (права оренди землі) на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_1 на підставі договору оренди землі від 19.12.2015 року, укладеного між сторонами: орендодавець - ОСОБА_2 та - ОСОБА_3 (спадкоємці після ОСОБА_6), орендар - ПП "ПРЕСТИЖ АГРО ТРЕЙД", код СДРПОУ 40152826;
- рішення Реєстраційної служби Черняхівського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27239568 від 18.12.2015р., номер запису про інше речове право 12609738, щодо державної реєстрації іншого речового права (права оренди землі) на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_2 на підставі договору оренди землі від 14.12.2015 року, укладеного між сторонами: орендодавець - ОСОБА_4 (спадкоємиця після ОСОБА_7), орендар - ПП "ПРЕСТИЖ АГРО ТРЕЙД", код ЄДРПОУ 40152826;
- рішення Реєстраційної служби Черняхівського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27246556 від 18.12.2015р., номер запису про інше речове право 12613547, щодо державної реєстрації іншого речового права (права оренди землі) на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_3 на підставі договору оренди землі від 14.12.2015 року, укладеного між сторонами: орендодавець - ОСОБА_5 (спадкоємець після ОСОБА_8), орендар - ПП "ПРЕСТИЖ АГРО ТРЕЙД", код ЄДРПОУ 40152826.
03 травня 2017 року в канцелярії суду зареєстровано клопотання представника позивача про визнання причини пропущеного строку звернення до суду поважною та його поновлення.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтування заявленого клопотання та визнає причини пропущеного строку звернення до суду поважними.
Представник позивача надав суду заяву про розгляд справи у порядку письмового провадження.
Представник відповідача та треті особи у судове засідання не з'явилися. Про час, місце розгляду справи повідомлені вчасно та належним чином. Причини неявки суду не відомі.
Відповідно до ч.6 ст.128 КАС України, суд розглядає справу у порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, предметом позову є вимоги позивача про визнання протиправними та скасування рішень Реєстраційної служби Черняхівського районного управління юстиції Житомирської області. У зв'язку з викладеним, суд зазначає, що 26.11.2015 Верховною Радою України прийнято Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон № 834-VIII), який набрав чинності 13.12.2015.
Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у редакції Закону № 834-VIII змінено систему органів, що здійснюють державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, відповідні повноваження передані органам місцевого самоврядування та районним адміністраціям.
Так, відповідно до статті 6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у редакції Закону № 834-VIII організаційну систему державної реєстрації прав становлять:
1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи;
2) суб'єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; акредитовані суб'єкти; державні реєстратори прав на нерухоме майно.
Згідно з пунктом 7 частини 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону №834-VIII територіальні органи, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку, припиняють надання послуг у сфері державної реєстрації на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць за рішенням Кабінету Міністрів України, прийнятим у разі забезпечення виконавчими органами міських рад, міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями реалізації повноважень у сфері державної реєстрації, але не пізніше 30.04.2016.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України "Про реформування територіальних органів Міністерства юстиції та розвиток системи надання безоплатної правової допомоги" від 20.04.2016 № 304-р вирішено ліквідувати як юридичні особи публічного права територіальні органи Міністерства юстиції, у тому числі - Черняхівське районне управління юстиції Житомирської області.
Як вбачається з відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 30.06.2016 до Реєстру внесено запис №13011110015000125 про припинення Черняхівського районного управління юстиції Житомирської області.
З системного аналізу положень Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у редакції Закону № 834-VIII слідує, що функціональним правонаступником ліквідованих територіальних органів Міністерства юстиції України, в частині функцій щодо здійснення державної реєстрації прав на нерухоме майно, є відповідні виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації.
Судом встановлено, що з ліквідацією Черняхівського районного управління юстиції Житомирської області, функції у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що ним виконувались, були передані до Черняхівської районної державної адміністрації, в структурі якої утворений Сектор державної реєстрації Відділу економічного розвитку і торгівлі.
З вище викладеного вбачається, що відповідачем по справі є Черняхівська районна державна адміністрація в особі Сектору державної реєстрації Відділу економічного розвитку і торгівлі.
Щодо заявлених позовних вимог, суд встановив наступне.
22 серпня 2012 року між ТОВ "Укр-Агро РТ" та ОСОБА_6 (власником земельної ділянки на дату укладання договору) було укладено строком на п'ять років договір оренди землі (земельної ділянки) площею 4,1115 га, кадастровий номер НОМЕР_1, розташованої на території Сліпчицької сільської ради Черняхівського району Житомирської області, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с.15-16).
22 серпня 2012 року між ТОВ "Укр-Агро РТ" та ОСОБА_7 (власником земельної ділянки на дату укладання договору) було укладено строком на п'ять років договір оренди землі (земельної ділянки) площею 2,9743 га, кадастровий номер НОМЕР_2, розташованої на території Сліпчицької сільської ради Черняхівського району Житомирської області, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с.32-33).
21 серпня 2012 року між ТОВ "Укр-Агро РТ" та ОСОБА_8 (власником земельної ділянки на дату укладання договору) було укладено строком на п'ять років договір оренди землі (земельної ділянки) площею 2,2255 га, кадастровий номер НОМЕР_3, розташованої на території Сліпчицької сільської ради Черняхівського району Житомирської області, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с.23-24).
23 листопада 2012 року Договір оренди землі, укладений із ОСОБА_6, був зареєстрований позивачем у відділі Державного комітету України із земельних ресурсів в Черняхівському районі Житомирської області, про що у Державному реєстрі вчинено запис № 182560004005066.
24 листопада 2012 року Договір оренди землі, укладений із ОСОБА_7, був зареєстрований позивачем у відділі Державного комітету України із земельних ресурсів в Черняхівському районі Житомирської області, про що у Державному реєстрі вчинено запис № 182560004005043.
09 жовтня 2012 року Договір оренди землі, укладений із ОСОБА_8, був зареєстрований позивачем у відділі Державного комітету України із земельних ресурсів в Черняхівському районі Житомирської області, про що у Державному реєстрі вчинено запис №182560004003908.
Такими чином, у позивача виникло право оренди земельних ділянок за кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_2 та НОМЕР_3 строком на п'ять років.
25 квітня 2016 року представником позивача було отримано інформацію з Державного земельного кадастру, з якої стало відомо про прийняті державним реєстратором спірні незаконні рішення, що порушують право оренди позивача на зазначені вище земельні ділянки, а саме: вказані земельні ділянки зареєстровані за Приватним підприємством "ПРЕСТИЖ АГРО ТРЕЙД".
Вважаючи реєстрацію прав оренди по вказаним ділянкам протиправною, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Приписами частини четвертої статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно із статтею 2 Закону №1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав.
За приписами пункту 1 частини 2 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно.
Згідно пункту 6 частини 1 статті 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", в державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Таким чином, до кола повноважень державного реєстратора входить дослідження документів на предмет їх відповідності вимогам законодавства, визначення факту виникнення в заявника речового права на нерухоме майно або ж його обтяження, а також встановлення відсутності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно.
Під час розгляду справи судом встановлений факт подвійної реєстрації договорів оренди земельних ділянок.
Приписами ч.1 ст.770 ЦК України, у разі зміни власника речі, переданої в оренду, до нового власника переходять права та обов'язки орендодавця.
Відповідно ст.1218 ЦК України до складу спадщини входять усі права та обов'язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.
Статтею 32 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи не є підставою для зміни умов або розірвання договору, якщо інше не передбачене договором оренди землі.
З матеріалів справи вбачається, що спадкодавці ОСОБА_6, ОСОБА_7 та ОСОБА_8 успадкували після своїх спадкодавців також права та обов'язки орендодавців за Договором оренди землі, укладеного із позивачем.
Враховуючи наведені вище норми, суд доходить до висновку, що при проведенні державної реєстрації речового права за договорами оренди землі, укладених з ПП "ПРЕСТИЖ АГРО ТРЕЙД", державним реєстратором належним чином не перевірено, чи вже зареєстровані права оренди на спірні земельні ділянки, внаслідок чого неправомірно здійснено повторну реєстрацію договорів оренди одних і ті ж самих земельних ділянок, що є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одну і ту ж земельну ділянку було передано в оренду різним орендарям, адже право оренди в них виникло з моменту реєстрації договорів оренди земельних ділянок.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши досліджені у ході судового розгляду справи докази в їх сукупності, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Керуючись статтями 86, 158-163, 254 Кодексу адміністративного судочинства України
постановив:
Позовні вимоги задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Реєстраційної служби Черняхівського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27609490 від 28.12.2015р., номер запису про інше речове право 12809063, щодо державної реєстрації іншого речового права (права оренди землі) на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_1 на підставі договору оренди землі від 19.12.2015 року, укладеного між сторонами: орендодавець - ОСОБА_2 та- ОСОБА_3 (спадкоємці після ОСОБА_6), орендар - ПП "ПРЕСТИЖ АГРО ТРЕЙД", код СДРПОУ 40152826.
Визнати протиправним та скасувати рішення Реєстраційної служби Черняхівського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27239568 від 18.12.2015р., номер запису про інше речове право 12609738, щодо державної реєстрації іншого речового права (права оренди землі) на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_2 на підставі договору оренди землі від 14.12.2015 року, укладеного між сторонами: орендодавець - ОСОБА_4 (спадкоємиця після ОСОБА_7), орендар - ПП "ПРЕСТИЖ АГРО ТРЕЙД", код ЄДРПОУ 40152826.
Визнати протиправним та скасувати рішення Реєстраційної служби Черняхівського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27246556 від 18.12.2015р., номер запису про інше речове право 12613547, щодо державної реєстрації іншого речового права (права оренди землі) на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_3 на підставі договору оренди землі від 14.12.2015 року, укладеного між сторонами: орендодавець - ОСОБА_5 (спадкоємець після ОСОБА_8), орендар - ПП "ПРЕСТИЖ АГРО ТРЕЙД", код ЄДРПОУ 40152826.
Постанова суду першої інстанції, якщо інше не встановлено Кодексом адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.
Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя І.Е.Черняхович
Повний текст постанови виготовлено: 10 травня 2017 р.
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.05.2017 |
Оприлюднено | 13.05.2017 |
Номер документу | 66396756 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черняхович Ірина Едуардівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черняхович Ірина Едуардівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черняхович Ірина Едуардівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні