ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10.05.2017Справа №910/21370/16
Господарський суд міста Києва у складі головуючого судді Чинчин О.В. , при секретарі судового засідання Бігмі Я.В., розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Центрального будинку офіцерів Збройних Сил України до Всеукраїнської громадської організації Спілка офіцерів України простягнення заборгованості у розмірі 9 966 грн. 45 коп. Представники:
від Позивача: Бакула К.Ф. (представник за Довіреністю);
від Відповідача: не з'явились;
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Центральний будинок офіцерів Збройних Сил України (надалі також - Позивач ) звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Всеукраїнської громадської організації Спілка офіцерів України (надалі також - Відповідач ) про стягнення заборгованості у розмірі 9 966 грн. 45 коп.
Позовні вимоги вмотивовано тим, що рішенням Міністерства оборони України від 22.12.1997 року № 148/366/Д Всеукраїнській громадській організації Спілка офіцерів України було надано приміщення у Центрі культури, просвіти та дозвілля Збройних Сил України (перейменоване у Центральний будинок офіцерів Збройних сил України), яке було передано за актом прийому-передачі нежитлових приміщень передано у користування кім. 325, загальною площею 25 кв.м. за адресою: м. Київ, вул. Грушевського, 30/1, військове містечко № 50. Як зазначає Позивач, Відповідач перебуває за вищезазначеною адресою та споживає послуги, які надаються Публічним акціонерним товариством Київенерго та Публічним акціонерним товариством Акціонерна компанія Київводоканал - Центральному будинку офіцерів Збройних Сил України, як балансоутримувачу будівлі № 1 військового містечка № 50 (м. Київ, вул. Грушевського, 30/1), проте неналежним чином виконує свої зобов'язанні з відшкодування вартості отриманих комунальних послуг, внаслідок чого станом на 01.10.2016 року утворилась заборгованість у розмірі 9 966 грн. 45 коп. Таким чином, Позивач просить суд стягнути з Всеукраїнської громадської організації Спілка офіцерів України заборгованість у розмірі 9 966 грн. 45 коп.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 25.11.2016 р. порушено провадження у справі № 910/21370/16 та призначено її до розгляду у судовому засіданні на 21.12.2016 р. за участю представників сторін, яких зобов'язано надати суду певні документи.
У даному судовому засіданні представник позивача заявив клопотання про продовження строку розгляду спору у даній справі на п'ятнадцять днів. Представник відповідача на виклик суду не з'явився, вимог суду не виконав повторно, про поважні причини неявки суд не повідомив. Вимог суду в повному обсязі не виконано.
Відповідно до ч. 3. ст. 69 Господарського процесуального кодексу України у виняткових випадках за клопотанням сторони, з урахуванням особливостей розгляду спору, господарський суд ухвалою може продовжити строк розгляду спору, але не більше як на п'ятнадцять днів.
Розглянувши вищезазначене клопотання, з метою забезпечення повного, всебічного та об'єктивного розгляду даної справи, суд задовольнив подане клопотання та продовжив строк розгляду спору у справі № 910/21370/16 на п'ятнадцять днів.
Розгляд справи в порядку ст. 77 Господарського процесуального кодексу України відкладався.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 30.01.2017р. судом розгляд справи переносився в порядку ст. 77 Господарського процесуального кодексу України.
У судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та заявив усне клопотання про відкладення розгляду справи. Представники відповідача на виклик суду не з'явився, вимог суду не виконав, про поважні причини неявки суд не повідомив.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу, розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.
Водночас, статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 22.02.2017 року відкладено розгляд справи на 27.03.2017 року.
Розпорядженням Керівника апарату Господарського суду міста Києва від 23.03.2017 року призначено повторний автоматичний розподіл справи № 910/21370/16, у зв'язку із неможливістю здійснювати правосуддя суддею Пригуновою А.Б.
Відповідно до автоматичного розподілу справ Господарського суду міста Києва, справу № 910/21370/16 передано до розгляду судді Чинчин О.В.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 24.03.2017 року прийнято справу №910/21370/16 до провадження, судове засідання призначено на 12.04.2017 року.
07.04.2017 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Позивача надійшли документи для долучення до матеріалів справи та заява про збільшення розміру позовних вимог.
12.04.2017 року в судове засідання з'явились представники сторін.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 12.04.2017 року заяву Позивача про збільшення розміру позовних вимог повернуто заявникові без розгляду на підставі п.6 ч.1 ст.63 Господарського процесуального кодексу України.
Суд, ознайомившись з матеріалами справи, з метою повного та всебічного розгляду спору, прийшов до висновку - зобов'язати Відповідача надати відзив на позовну заяву, докази, що підтверджують направлення відзиву позивачу; оригінали та належним чином засвідчені копії документів в якості доказів на підтвердження своїх доводів та заперечень на позовну заяву.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 12.04.2017 року відкладено розгляд справи на 10.05.2017 року, у зв'язку з витребуванням додаткових доказів по справі.
27.04.2017 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Позивача надійшла заява про збільшення розміру позовних вимог, якою просив суд стягнути з Всеукраїнської громадської організації Спілка офіцерів України заборгованість у розмірі 15 160 грн. 74 коп., 3% річних у розмірі 567 грн. 00 коп. та інфляційні у розмірі 2 173 грн. 76 коп.
10.05.2017 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Позивача надійшла заява про долучення до матеріалів справи додаткових матеріалів.
В судовому засіданні 10 травня 2017 року представник Позивача надав усні пояснення по суті спору, якими підтримав вимоги та доводи позовної заяви. Представник Відповідача в судове засідання не з'явився, про поважні причини неявки суд не повідомив, про час та місце судового засідання був повідомлений належним чином, що підтверджується розпискою про відкладення справи в судовому засіданні 12.04.2017 року.
Таким чином, Суд приходить до висновку, Відповідач про час та місце судового засідання був повідомлений належним чином.
Суд, розглянувши заяву Центрального будинку офіцерів Збройних Сил України про збільшення розміру позовних вимог від 27.04.2017 року, зазначає наступне.
Відповідно до ч.4 ст. 22 ГПК України Позивач вправі до прийняття рішення по справі збільшити або зменшити розмір позовних вимог за умови дотримання встановленого порядку досудового врегулювання спору у випадках, передбачених статтею 5 цього Кодексу, в цій частині, відмовитись від позову або зменшити розмір позовних вимог.
Суд зазначає, що передбачені частиною четвертою статті 22 ГПК права позивача збільшити або зменшити розмір позовних вимог, відмовитись від позову можуть бути реалізовані до прийняття рішення судом першої інстанції. Під збільшенням або зменшенням розміру позовних вимог слід розуміти відповідно збільшення або зменшення кількісних показників за тією ж самою вимогою, яку було заявлено в позовній заяві. (п.3.10 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011р. "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції")
Враховуючи вищевикладене, Суд приймає Заяву Центрального будинку офіцерів Збройних Сил України до розгляду.
Приймаючи до уваги, що Відповідач був належним чином повідомлений про дату та час судового засідання, враховуючи, що матеріали справи містять достатньо документів для розгляду справи по суті, Суд вважає, що неявка в судове засідання представника Відповідача не є перешкодою для прийняття Рішення у даній справі.
Відповідно до статті 82 Господарського процесуального кодексу України рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.
В судовому засіданні 10 травня 2017 року, на підставі статті 85 Господарського процесуального кодексу України, оголошено вступну та резолютивну частини Рішення.
Відповідно до статті 81-1 Господарського процесуального кодексу України, в судовому засіданні складено протокол.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ
Розпорядженням Міністра оборони України № 148/366/Д від 22.12.1997 року вирішено надати Всеукраїнській громадській організації Спілка офіцерів України на пільгових умовах приміщення у Центрі культури, просвіти та дозвілля Збройних Сил України, яке було перейменовано на Центральний будинок офіцерів Збройних Сил України.
На підставі розпорядженням Міністра оборони України № 148/366/Д від 22.12.1997 року Центр культури, просвіти та дозвілля Збройних Сил України передав на пільгових умовах, а Всеукраїнська громадська організація Спілка офіцерів України в свою чергу прийняла приміщення №325 загальною площею 25 кв.м. за адресою: м. Київ, вул. Грушевського, 30/1, військове містечко № 50, що підтверджується Актом прийому-передачі нежитлових приміщень від 25.12.1997 року.
17.06.2014 року між Публічним акціонерним товариством Акціонерна компанія Київводоканал (Постачальник) та Центральним будинком офіцерів Збройних Сил України (Абонент) було укладено договір № 12368/1-5-06 на надання послуг з водопостачання та приймання стічних вод через приєднані мережі, умовами якого передбачено, що постачальник зобов'язується надавати абоненту послуги з постачання питної води та приймання від нього стічних вод у систему каналізації м. Києва за адресами об'єктів водоспоживання, зазначеними у дислокації об'єктів водоспоживання та водовідведення (яка є невід'ємною частиною цього договору) та на підставі пред'явлених абонентом умов (дозволу) на склад стічних вод у систему каналізації м. Києва, а абонент зобов'язується здійснювати своєчасну оплату наданих йому постачальником послуг на умовах цього договору та дотримуватися порядку користування питною водою з комунальних водопроводів і приймання стічних вод, що встановлені Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190, Правилами приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 за № 37, зареєстрованими в Міністерстві юстиції 26.04.2002 за № 403/6691, Правилами приймання стічних вод абонентів у систему каналізації міста Києва, затверджених Розпорядженням Виконавчого органу Київської міської ради від 12.10.2011 № 1879, зареєстрованими в головному управлінні юстиції у м. Києві 17.10.2011 № 44/903, а також дотримуватись норм, визначених іншими нормативними актами, що регулюють правовідносини, які виникають за цим договором.
Постачальник забезпечує якість питної води відповідно до ДСанПіН 2.2.4-171.10. (п. 1.4. договору).
Договір набуває чинності з моменту його підписання сторонами та діє до 31.12.2014 (п. 7.1. договору).
Додатком № 1 до договору № 12368/1-5-06 від 17.06.2014, Публічне акціонерне товариство Акціонерна компанія Київводоканал та Центральний будинок офіцерів Збройних Сил України погодили, що до об'єктів за адресою: вул. Грушевського, 30/1 послуги з водопостачання та водовідведення надаються з міських мереж водопостачання та водовідведення.
09.03.2015 року, 28.09.2015 року та 23.02.2016 року між Публічним акціонерним товариством Акціонерна компанія Київводоканал (Постачальник) та Центральним будинком офіцерів Збройних Сил України (Абонент) укладено додаткові угоди до договору № 12368/1-5-06 від 17.06.2014, відповідно до яких орієнтовна сума договору на січень-грудень 2015 становить 44 612, 00 грн., з урахуванням ПДВ - 7 435, 33 грн., на вересень-грудень 2015 становить 30 100, 00 грн., на січень-грудень 2016 становить 64 000, 00 грн.
02.04.2015 року між Публічним акціонерним товариством Київенерго (Учасник) та Центральним будинком офіцерів Збройних Сил України (Замовник) укладено договір № 945-т115 про закупівлю товару за державні кошти, відповідно до якого (з урахуванням змін внесених додатковою угодою від 16.12.2015) учасник зобов'язується у березні-грудні 2015 поставити замовникові електричну енергію, зазначену в п. 1.2., а замовник - прийняти і оплатити такий товар у повному обсязі у терміни, обумовлені договором.
Найменування товару: електрична енергія (код згідно 35, 11, 1). Постачання товару за цим договором передбачає поставку електричної енергії замовнику за допомогою технічних засобів передачі та розподілу електричної енергії та плати за перетікання реактивної електроенергії (п. 1.2. договору).
Відповідно до п. 1.3 договору, електрична енергія поставляється замовнику у кількості 404. 383 т. кВт год. згідно з заявленими величинами на відповідний період до цього договору.
Згідно з п. 1.5 договору, точка продажу електричної енергії: на межі балансової належності електроустановок замовника.
Пунктом 5.1 договору передбачено, що строк (термін) поставки товарів: березень-грудень 2015 року.
Даний договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє до 31.12.2015, а в частині проведення розрахунків до повного їх завершення. Відповідно до ч. 3 ст. 631 Цивільного кодексу України умови даного договору застосовуються до відносин, що виникли між сторонами до моменту укладення даного договору 01.03.2015 (п.п. 12.1 та 12.2. договору).
23.12.2015 року між Публічним акціонерним товариством Київенерго (Учасник) та Центральним будинком офіцерів Збройних Сил України (Замовник) укладено договір № 945-Т215 про закупівлю товару за державні кошти, відповідно до якого учасник зобов'язується у грудні 2015 поставити замовникові електричну енергію, зазначену в п. 1.2., а замовник - прийняти і оплатити такий товар у повному обсязі у терміни, обумовлені договором.
Відповідно до п. 1.3 договору, електрична енергія поставляється замовнику у кількості 44 384 кВт згідно з заявленими величинами на відповідний період до цього договору.
Додатковою угодою від 17.02.2016 року до договору № 945-Т215 від 23.12.2015 року Публічним акціонерним товариством Київенерго (Учасник) та Центральним будинком офіцерів Збройних Сил України (Замовник) внесено змін до договору № 945-Т215 від 23.12.2015 та викладено йог умови у наступній редакції:
Пункт 1.1. договору: Учасник зобов'язується у період з 01.12.2015 по 29.02.2016 поставити замовникові електричну енергію, зазначену в п. 1.2., а замовник - прийняти і оплатити такий товар у повному обсязі у терміни, обумовлені договором.
Пункт 5.1. договору: Строк (термін) поставки товарів: з 01.12.2015 по 29.02.2016.
Так, 09.03.2016 між Публічним акціонерним товариством Київенерго (далі - учасник) та Центральним будинком офіцерів Збройних Сил України (далі - замовник) укладено договір № 945-Т116 про закупівлю товару за державні кошти, відповідно до якого учасник зобов'язується у січні-грудні 2016 поставити замовникові електричну енергію, зазначену в п. 1 .2., а замовник - прийняти і оплатити таки й товар у повному обсязі у терміни, обумовлені договором.
Найменування товару: Електрична енергія (код згідно 35.11.1 (09310000-5). Постачання товару за цим договором передбачає поставку електричної енергії замовнику за допомогою технічних засобів передачі та розподілу електричної енергії та плати за перетікання реактивної електроенергії (п. 1.2. договору).
Відповідно до п. 1.3 договору електрична енергія поставляється замовнику у кількості 492 843 кВт год згідно з заявленими величинами на відповідний період до цього договору.
Згідно з п. 1.5 договору точка продажу електричної енергії: на межі балансової належності електроустановок замовника.
Строк (термін) поставки товарів: січень-грудень 2016 року (п. 5.1 договору).
Також, 03.04.2015 року між Публічним акціонерним товариством Київенерго (Учасник) та Центральним будинком офіцерів Збройних Сил України (Замовник) укладено договір про закупівлю товару (теплова енергія у гарячій воді/парі) № 520281, умовами якого передбачено, що учасник зобов'язується поставити замовнику товар, зазначений в п. 1.2. договору, а замовник - прийняти і оплатити товар, в порядку і строки згідно з цим договором.
Найменування товару - пара та гаряча вода; постачання пари та гарячої води (код згідно з ДК 016-2010: 35.30.1). Товар за цим договором постачається замовнику за допомогою технічних засобів передачі та розподілу гарячої води та пари. Одиницею виміру теплової енергії є 1 Гкал (п. 1.2 договору).
Згідно з п. 1.3. договору теплова енергія поставляється замовнику у кількості 600, 0 Гкал, згідно з Додатком 1 до даного договору.
Пунктом 4.2 договору передбачено, що розрахунки проводяться щомісячно шляхом: оплати замовником вартості спожитої теплової енергії протягом 3-х діб після пред'явлення учасником рахунку на оплату товару або після підписання сторонами акта приймання-передавання товарної продукції за звітний період згідно з додатком 4.
До рахунку на оплату товарної продукції учасником додаються: облікові картки за звітний період, акти приймання-передавання товарної продукції за звітний період та акти звіряння розрахунків на звітну дату (п. 4.3. договору).
Умовами п.п. 5.1. та 5.2 договору визначено, що строк (термін) поставки товарів до 30.11.2015. Місце поставки (передачі) товару - Межа балансової належності.
Додатком № 1 до договору № 520281 від 03.04.2015 року сторони погодили обсяги постачання теплової енергії Замовнику .
Додатком № 4 до договору № 520281 від 03.04.2015 року сторони погодили порядок розрахунків за теплову енергію, відповідно до якого замовник щомісяця з 12 по 15 число самостійно отримує у РТМ Печерськ за адресою: вул. Курганівська, 4 облікову картку фактичного споживання теплової енергії за звітний період; акт звіряння розрахунків на початок розрахункового періоду (один примірник оформленого акта звіряння Замовник повертає в РТМ Печерськ ); акт приймання-передавання товарної продукції; рахунок-фактуру, куди включені вартість теплової енергії на поточний місяць з урахування остаточного сальдо розрахунків на початок розрахункового періоду.
Крім того, 23.12.2015 року між Публічним акціонерним товариством Київенерго (Учасник) та Центральним будинком офіцерів Збройних Сил України (Замовник) укладено договір про закупівлю товару (теплова енергія у гарячій воді/парі) № 520281, учасник зобов'язується поставити замовнику товар, зазначений в п. 1.2. договору, а замовник - прийняти і оплатити товар, в порядку і строки згідно з цим договором.
Найменування товару - пара та гаряча вода; постачання пари та гарячої води (код згідно з ДК 016-2010: 35.30.1). Товар за цим договором постачається замовнику за допомогою технічних засобів передачі та розподілу гарячої води та пари. Одиницею виміру теплової енергії є 1 Гкал (п. 1.2 договору).
Згідно з п. 1.3 договору, теплова енергія поставляється замовнику у кількості 233, 0 Гкал, згідно з Додатком 1 до даного договору.
Відповідно до п. 4.2. договору, розрахунки проводяться щомісяця:
- шляхом оплати замовником вартості спожитої теплової енергії протягом 3-х діб після пред'явлення учасником рахунку на оплату товару або після підписання сторонами акта приймання-передавання товарної продукції за звітний період згідно з додатком 4;
- шляхом попередньої оплати, яка здійснюється на підставі п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 23.04.2014 № 117 Про здійснення попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти у термін до 01 числа звітного періоду у розмірі згідно з додатком № 1 до договору.
Додатком № 1 до договору № 520281 від 23.12.2015 року погоджено обсяги постачання теплової енергії Замовнику , додатком № 3 визначено тарифи на теплову енергію та додатком № 4 до договору № 520281 від 23.12.2015 встановлено порядок розрахунків за теплову енергію.
14.03.2016 року між Публічним акціонерним товариством Київенерго та Центральним будинком офіцерів Збройних Сил України укладено договір про закупівлю товару (теплова енергія у гарячій воді/парі) № 520281, відповідно до якого учасник зобов'язується поставити замовнику товар, зазначений в п. 1.2. договору, а замовник - прийняти і оплатити товар, в порядку і строки згідно з цим договором.
Найменування товару - пара та гаряча вода; постачання пари та гарячої води (згідно з ДК 016-2010: 35.30.1 (09300000-2 Електрична, теплова, сонячна та атомна енергія , теплова енергія). Товар за цим договором постачається замовнику за допомогою технічних засобів передачі та розподілу гарячої води та пари. Одиницею виміру теплової енергії є 1 Гкал (п. 1.2. договору).
Відповідно до п. 1.3 договору, теплова енергія поставляється замовнику у кількості 1001, 00 Гкал, згідно з Додатком 1 до даного договору.
Додатком № 1 до договору № 520281 від 14.03.2016 року погоджено обсяги постачання теплової енергії Замовнику , додатком № 3 визначено тарифи на теплову енергію та додатком № 4 до договору № 520281 від 14.03.2016 встановлено порядок розрахунків за теплову енергію.
Як вбачається з матеріалів справи, на виконання умов вищезазначених договорів, укладених з Публічним акціонерним товариством Київенерго та Публічним акціонерним товариством Акціонерна компанія Київводоканал , Центральним будинком офіцерів Збройних Сил України були сплачені грошові кошти за надані послуги енергопостачання, теплопостачання та водопостачання, що підтверджується платіжними дорученнями за період з 21.05.2015 року по 31.03.2017 року.
Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги, Позивач зазначає, що Відповідач споживає комунальні послуги, які надають виконавці комунальних послуг, проте неналежним чином виконує свої зобов'язанні з відшкодування вартості отриманих комунальних послуг, внаслідок чого за період з травня 2015 року по березень 2017 року утворилась заборгованість у розмірі 15 160 грн. 74 коп. Таким чином, Позивач просить суд стягнути з Всеукраїнської громадської організації Спілка офіцерів України заборгованість у розмірі 15 160 грн. 74 коп., 3% річних у розмірі 567 грн. 00 коп. та інфляційні у розмірі 2 173 грн. 76 коп. з урахуванням Заяви про збільшення розміру позовних вимог від 27.04.2017 року, яка прийнята Судом до розгляду.
05.04.2016 року Позивачем була надіслана на адресу Відповідача претензія №1 з вимогою сплатити заборгованість у розмірі 6 137 грн. 29 коп., яка була отримана останнім 05.04.2016 року, проте залишена Відповідачем без відповіді і виконання.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та, враховуючи те, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, Суд вважає, що позовні вимоги Центрального будинку офіцерів Збройних Сил України підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.
Згідно з ч. 1 ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.
Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов'язки визначає Закон України "Про житлово-комунальні послуги".
Відповідно до статей 12, 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" житлово-комунальні послуги поділяються за: функціональним призначенням; порядком затвердження цін/тарифів.
Залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на:
1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо);
2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо);
3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо);
4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).
Відповідно до вимог статті 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" балансоутримувач - це власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом;
виконавець - це суб'єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору;
виробник - суб'єкт господарювання, який виробляє або створює житлово-комунальні послуги;
споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу.
Статтею 19 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" встановлено, що Учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник. Виробник послуг може бути їх виконавцем. Виконавцем послуг з централізованого опалення та послуг з централізованого постачання гарячої води для об'єктів усіх форм власності є суб'єкт господарювання з постачання теплової енергії (теплопостачальна організація). Виконавцем послуг з централізованого постачання холодної води та послуг з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) для об'єктів усіх форм власності є суб'єкт господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення. Особливими учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є балансоутримувач та управитель, які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником.
Відповідно до статті 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", споживач комунальних послуг зобов'язаний укласти договір та оплачувати спожиті комунальні послуги.
Пунктом 5 частини третьої статті 20 Закону "Про житлово-комунальні послуги" обов'язок споживача оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.
Згідно зі статтями 18 та 20 постанови Кабінету Міністрів України № 630 від 21.07.2005 р. "Про затвердження правил надання послуг з централізованого опалення" (далі - постанова КМУ № 630 від 21.07.2005 р.) плата за надані послуги вноситься не пізніше 20 числа місяця, що настає за розрахунковим, якщо договором не встановлено інший строк, і вноситься споживачем відповідно до показань засобів обліку води і теплової енергії або затверджених нормативів (норм) споживання на підставі платіжного документа (розрахункової книжки, платіжної квитанції тощо) або відповідно до умов договору на встановлення засобів обліку.
Відповідно до статті 526 Цивільного кодексу України, зобов'язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до вимог частини 3 статті 179 Господарського кодексу України, укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Незважаючи на факт відсутності між Позивачем та Відповідачем договірних відносин щодо надання житлово-комунальних послуг, Суд зазначає, що враховуючи норми статті 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", споживач зобов'язаний оплатити житлово-комунальні послуги, якщо він фактично користувався ними. Відсутність договору на надання житлово-комунальних послуг сама по собі не може бути підставою для звільнення споживача від встановленого законом обов'язку оплати послуги, якими він фактично користується у повному обсязі.
За таких обставин, зобов'язання Відповідача оплатити послуги з теплопостачання, водопостачання та водовідведення виникає на підставі закону з узгоджених дій постачальника і споживача послуг.
Як вбачається з матеріалів справи, у період з травня 2015 року по березень 2017 року Всеукраїнська громадська організація Спілка офіцерів України користувалась наданими комунальними послугами у приміщення кім. 325, загальною площею 25 кв.м. за адресою: м. Київ, вул. Грушевського, 30/1, військове містечко № 50, що підтверджується Актами прийому - передачі наданих послуг за спірний період, які оформлені належним чином та підписані уповноваженими представниками сторін без зауважень та заперечень, в добровільному порядку, проте Відповідачем не здійснена оплата за надані комунальні послуги у повному обсязі.
Крім того, Центральним будинком офіцерів Збройних Сил України у період з травня 2015 року по березень 2017 року були виставлені Відповідачу рахунки на оплату з відшкодування витрат за надані комунальні послуги, що підтверджується реєстрами на видачу документів.
Суд зазначає, що оскільки Відповідач користувався комунальними послугами, які надаються в повному обсязі Центральному будинку офіцерів Збройних Сил України, як балансоутримувачу будівлі № 1 військового містечка № 50 (м. Київ, вул. Грушевського, 30/1) на підставі укладених останнім договорів з тепло- та водопостачальними організаціями, а заяв про відмову від користування послугами Відповідач не подавав, скарг щодо обсягу та якості наданих послуг від Відповідача також не надходило, а тому відповідно до частини 1 статті 8 Цивільного кодексу України він зобов'язаний відшкодувати вартість отриманих послуг.
Судом встановлено, що 05.04.2016 року Позивачем була надіслана на адресу Відповідача претензія №1 з вимогою сплатити заборгованість у розмірі 6 137 грн. 29 коп., яка була отримана останнім 05.04.2016 року.
Відповідно до статті 7 Господарського процесуального кодексу України претензія розглядається в місячний строк, який обчислюється з дня одержання претензії. При розгляді претензії підприємства та організації в разі необхідності повинні звірити розрахунки, провести судову експертизу або вчинити інші дії для забезпечення досудового врегулювання спору. Підприємства та організації, що одержали претензію, зобов'язані задовольнити обґрунтовані вимоги заявника.
Згідно зі статтею 8 Господарського процесуального кодексу України про результати розгляду претензії заявник повідомляється у письмовій формі.
Проте, матеріали справи не містять жодних належних доказів розгляду Всеукраїнською громадською організацією "Спілка офіцерів України" претензії Центрального будинку офіцерів Збройних Сил України про сплату заборгованості за спожиті комунальні послуги.
Таким чином, заборгованість Всеукраїнської громадської організацієї "Спілка офіцерів України" перед Центральним будинком офіцерів Збройних Сил України за надані комунальні послуги за період з травня 2015 року по березень 2017 року становить 15 160 грн. 74 коп.
Як вбачається з листа Всеукраїнської громадської організацієї "Спілка офіцерів України" №37-с від 05.05.2017 року, останнє зобов'язалось у стислі терміни погасити заборгованість по комунальним платежам перед Центральним будинком офіцерів Збройних Сил України, тобто підтвердило факт наявності заборгованості перед Центральним будинком офіцерів Збройних Сил України за надані комунальні послуги за період з травня 2015 року по березень 2017 року у розмірі 15 160 грн. 74 коп.
Отже, Суд приходить до висновку, що Відповідач, в порушення вищезазначених норм Цивільного кодексу України, не здійснив оплату вартості наданих та прийнятих послуг в повному обсязі, тобто не виконав свої зобов'язання належним чином, а тому позовні вимоги щодо стягнення 15 160 грн. 74 коп. - суми основної заборгованості є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
При зверненні до суду з урахуванням Заяви про збільшення розміру позовних вимог від 27.04.2017 року, яка прийнята Судом до розгляду, Позивач також просив стягнути з Відповідача на його користь 3% річних за загальний період прострочки з 01.06.2015 р. по 07.04.2017 р. у розмірі 567 грн. 00 коп. та інфляційні у розмірі 2 173 грн. 76 коп.
Пунктом 2 ст. 625 Цивільного кодексу України передбачено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитору зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Сплата трьох процентів річних від простроченої суми (якщо інший їх розмір не встановлений договором або законом) не мають характеру штрафних санкцій і є способом захисту майнового права та інтересу кредитора шляхом отримання від боржника компенсації (плати) за користування ним коштами, належними до сплати кредиторові. (п. 4.1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов язань №14 від 17.12.2013 року).
Суд зазначає, що у зв'язку з тим, що між Сторонами договір укладений не був й Сторонами не визначений строк оплати Відповідачем заборгованості за надані комунальні послуги за період з травня 2015 року по березень 2017 року, до даних правовідносин Сторін підлягає застосуванню пункт18 постанови Кабінету Міністрів України № 630 від 21.07.2005 р. "Про затвердження правил надання послуг з централізованого опалення", за якою плата за надані послуги вноситься не пізніше 20 числа місяця, що настає за розрахунковим, якщо договором не встановлено інший строк.
Суд, перевіривши розрахунок 3% річних, як плати за користування чужими грошовими коштами за період прострочки Відповідачем сплати за надані комунальні послуги за загальний період прострочки з 01.06.2015 р. по 07.04.2017 р. вважає, що ця частина позовних вимог підлягає частковому задоволенню у зв язку з невірним розрахунком Позивача в частині визначення початку періоду прострочки Відповідача. Також Позивачем не враховано, що якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день (ч.5 ст. 254 Цивільного кодексу України). Таким чином, до стягнення з Відповідача на користь Позивача підлягає 3% річних у розмірі 529 грн. 04 коп., як плати за користування чужими грошовими коштами в період прострочки виконання Відповідачем його грошового зобов'язання за загальний період з 23.06.2015 року по 07.04.2017 року.
Інфляційні нарахування на суму боргу, сплата яких передбачена частиною другою статті 625 Цивільного кодексу України, не є штрафною санкцією, а виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення коштів внаслідок інфляційних процесів за весь час прострочення в їх сплаті. Зазначені нарахування здійснюються окремо за кожен період часу, протягом якого діяв відповідний індекс інфляції, а одержані таким чином результати підсумовуються за весь час прострочення виконання грошового зобов язання. При цьому в розрахунок мають включатися й періоди часу, в які індекс інфляції становив менше одиниці (тобто мала місце дефляція) (п.п. 3.1, 3.2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов'язань №14 від 17.12.2013 року)
Суд, перевіривши розрахунок інфляційних, як збільшення суми основного боргу в період прострочки виконання боржником його грошового зобов'язання в зв'язку з девальвацією грошової одиниці України, вважає, що позовні вимоги Позивача про стягнення з Відповідача інфляційних за період з 01.06.2015 року по 07.04.2017 року у розмірі 2 173 грн. 76 коп. підлягають частковому задоволенню у зв'язку з невірним розрахунком Позивача в частині визначення початку періоду прострочки Відповідача. Також Позивачем не враховано, що якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день (ч.5 ст. 254 Цивільного кодексу України).. Таким чином, до стягнення з Відповідача на користь Позивача підлягають інфляційні за період з 23.06.2015 року по 07.04.2017 року у розмірі 1 938 грн. 21 коп.
Таким чином, з Всеукраїнської громадської організації Спілка офіцерів України на користь Центрального будинку офіцерів Збройних Сил України підлягає стягненню заборгованість у розмірі 15 160 грн. 74 коп., 3% річних у розмірі 529 грн. 04 коп. та інфляційні у розмірі 1 938 грн. 21 коп.
Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору покладаються на сторони пропорційно задоволеним позовним вимогам.
На підставі викладеного, керуючись статтями 32, 33,36, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -
ВИРІШИВ
1. Позов Центрального будинку офіцерів Збройних Сил України - задовольнити частково.
2. Стягнути з Всеукраїнської громадської організації Спілка офіцерів України (01021, м.Київ, ВУЛИЦЯ МИХАЙЛА ГРУШЕВСЬКОГО, будинок 30/1, офіс 325, Ідентифікаційний код юридичної особи 14280753) на користь Центрального будинку офіцерів Збройних Сил України (01021, м. Київ, вул. Грушевського, 30/1, Ідентифікаційний код юридичної особи 09773436) заборгованість за спожиті комунальні послуги у розмірі 15 160 (п'ятнадцять тисяч сто шістдесят) грн. 74 (сімдесят чотири) коп. , 3% річних у розмірі 529 (п'ятсот двадцять дев'ять) грн. 04 (чотири) коп., інфляційні у розмірі 1 938 (одна тисяча дев'ятсот тридцять вісім) грн. 21 (двадцять одна) коп. та судовий збір у розмірі 1 575 (одна тисяча п'ятсот сімдесят п'ять) грн. 55 (п'ятдесят п'ять) коп.
3. В іншій частині позову - відмовити.
4. Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.
5. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Дата складання та підписання повного тексту рішення: 15 травня 2017 року.
Суддя О.В. Чинчин
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 10.05.2017 |
Оприлюднено | 19.05.2017 |
Номер документу | 66507531 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Чинчин О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні