Постанова
від 25.11.2016 по справі 804/3084/16
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 листопада 2016 р. Справа № 804/3084/16 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі судді Кононенко О.В. , розглянувши в порядку скороченого провадження адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Металополіс про тимчасову заборону діяльності , -

ВСТАНОВИВ :

27.05.2016р. Державна екологічна інспекція у Дніпропетровській області (далі - позивач) звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Металополіс , у якому позивач просить:

- тимчасово заборонити (зупинити) виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг, під час якого здійснюється експлуатація наступних джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме: 1 пост газозварки,5 газових різаків, твердопаливний котел на дровах ТОВ Металополіс (код ЄДРПОУ 34304129), що знаходиться за адресою: вул. Кірова, б. 16, кв. 4,м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровська область;

- тимчасово заборонити (зупинити) виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг, щодо утворення та розміщення відходів без дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами або декларацію про відходи та порушення вимог щодо поводження з відходами ТОВ Металополіс (код ЄДРПОУ 34304129), що знаходиться за адресою: вул. Кірова,б.,16,кв. 4,м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровська обл.,51925).

В обґрунтування позову зазначено, що Державною податковою інспекцією у Дніпропетровській області проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства України Товариства з обмеженою відповідальністю Металополіс , за результатами якої встановлено ряд порушень, зокрема, діяльність з експлуатації джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність щодо утворення та розміщення відходів без ліміту на утворення та розміщення відходів. Зазначене є грубим порушенням природоохоронного законодавства, у зв'язку з чим позивач просить застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю Металополіс заходи реагування.

21.11.2016 року на адресу суду надійшли письмові пояснення Товариства з обмеженою відповідальністю Металополіс , в яких відповідач зазначає, що після проведення перевірки, згідно встановленого припису № 4-3157-8-3 від 16.05.2016 року проводиться розробка дозвільних документів в частині охорони навколишнього середовища, а саме: проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферу, розробка документів, в яких обґрунтовуються обсяги викидів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, проведення інвентаризації відходів. Також були укладені договори № 18/16 та 19/16 від 03.03.2016 р. з ТОВ Екоцентр Дніпро , який на даний час проводить розробку вказаних документів. Крім того, було укладено договір з ТОВ Науково-виробниче підприємство Екосвіт №78/КРА від 01.04.2016 р. що надає послуги збирання, перевезення зберігання небезпечних відходів з метою подальшої утилізації, заготівлі відпрацьованих джерел струму, збирання, заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини, пошуку третіх осіб для утилізації небезпечних відходів та договір № 41/2 від 01.04.2016 р. з ТОВ Біос , що надає послуги з вивезення твердих побутових відходів за контейнерною схемою.

Дослідивши письмові докази, долучені до матеріалів справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.

Згідно ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно п.7 ст.7 вищезазначеного Закону на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Так, Державною екологічною інспекцією в Дніпропетровській області в період з 21.04.2016 року по 13.05.2016 року, відповідно наказу № 209-П від 28.03.2016 року, направлення № 4-1861-8-3 від 28.03.2016 року було проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства України ТОВ Металополіс .

За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, копія якого долучена до матеріалів справи.

У ході перевірки встановлені порушення:

- під час проведення перевірки на виробничій дільниці за адресою: вул. Дніпробудівська, 20а, м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровська область виявлені наступні джерела утворення забруднюючих речовин, які знаходяться на балансі ТОВ Металополіс : 1 пост газозварки; 5 газових різаків; твердопаливний котел на дворах. Згідно довідки від 05.05.2016 р. № 38 твердопаливний котел не використовується за призначенням.

Звіт по інвентаризації джерел викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря на підприємстві не проведена. Відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря;

- відсутній виробничий контроль за охороною атмосферного повітря;

- на державний облік в галузі охорони атмосферного повітря підприємство не поставлено. Податкова декларація екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферу від станіонарних джерел викидів не заповнюється;

- TOB Металополіс по формі статзвітності № 2-ТП повітря не звітує;

- інвентаризація джерел утворення відходів відсутня;

- у зв'язку з набранням чинності Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скорочення кількості документів дозвільного характеру від 09.04.2014 року № 1193-УІІ скасовано дозвіл на розміщення відходів та ліміти на утворення і розміщення відходів. Підприємству необхідно отримати дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами або декларацію про відходи;

- План організації роботи у сфері поводження відходами на 2015 - 2016 рр. не розроблено;

- моніторинг місць утворення, зберігання відходів не здійснюється;

- первинний облік утворення та руху відходів на підприємстві по формі № 1- ВТ згідно наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 342 від 07.07.2008 року відсутній;

- статистична звітність щодо поводження з відходами по формі №1-«відходи» підприємством не подається;

- договори щодо видалення та утилізації відходів зі спеціалізованими організаціями та підтверджуючі документи щодо своєчасної передачі відходів в повному обсязі на час перевірки відсутні;

- місця тимчасового зберігання відходів не обладнано згідно вимог природоохоронного законодавства, крім твердих побутових відходів (встановлено 2 металевих контейнери);

- під час обстеження території ТОВ Металополіс по вул. Дніпробудівська, 20а, м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровська область виявлено факт змішування відходів, для утилізації яких в Україні існує технологія по утилізації, а саме: використані ПЕТ, промаслене ганчір'я, картон використаний, відходи поліетилену

- реєстрові карти об'єктів утворення, оброблення і утилізації відходів не розроблені.

Правові та організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря визначено Законом України Про охорону атмосферного повітря .

Статтею 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря визначені обов'язки підприємств, установ, організацій та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності щодо охорони атмосферного повітря.

Так, підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані:

здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо;

вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів;

забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів;

здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік;

заздалегідь розробляти спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і вживати заходів для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря;

забезпечувати здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок;

забезпечувати розроблення методик виконання вимірювань, що враховують специфічні умови викиду забруднюючих речовин;

використовувати метрологічно атестовані методики виконання вимірювань і повірені засоби вимірювальної техніки для визначення параметрів газопилового потоку і концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі та викидах стаціонарних і пересувних джерел;

здійснювати контроль за проектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниження впливу фізичних та біологічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення, дотриманням нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інших вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря;

своєчасно і в повному обсязі сплачувати екологічний податок.

Виконання заходів щодо охорони атмосферного повітря не повинно призводити до забруднення ґрунтів, вод та інших природних об'єктів.

Згідно п.5, 6 ст.11 Закону України Про охорону атмосферного повітря регулювання викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданому суб'єкту господарювання.

Статтею 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря встановлено, що підприємства, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані, в тому числі, здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік.

Так, зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві врегульований в Інструкції № 7.

Як зазначено у п. 1.3 цієї Інструкції, застосування даної Інструкції обов'язкове при проведенні інвентаризації викидів забруднюючих речовин виробничими об'єднаннями і промисловими підприємствами, організаціями і установами (далі - підприємства), які мають викиди забруднюючих речовин в атмосферу, незалежно від відомчого підпорядкування і форм власності.

Згідно з п.п. 1.4, 1.5, 1.8 Інструкції № 7 інвентаризація включає в себе характеристику технології, газоочисних установок з точки зору утворення і відведення забруднюючих речовин, визначення параметрів стаціонарних джерел викидів, а також характеристику неорганізованих джерел. Інвентаризація викидів забруднюючих речовин може проводитись як в повному обсязі, так і вибірково по визначенню параметрів окремих джерел утворення або викидів, визначенню якісних і кількісних характеристик окремих забруднюючих речовин, що відводяться в атмосферне повітря при експлуатації технологічного обладнання.

Обсяг інвентаризації викидів визначається залежно від поставленої мети у відповідності з вимогами законодавчих актів та нормативних документів по даному питанню.

Інвентаризацію викидів забруднюючих речовин підприємство проводить в строки, встановлені Кабінетом Міністрів України, рішеннями місцевих органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, органів Мінекобезпеки України. У випадку зміни параметрів джерел викидів, зареєстрованих у звіті по інвентаризації викидів забруднюючих речовин, підприємство, при необхідності, проводить інвентаризацію викидів в повному обсязі або вибірково без відповідних вказівок вищезазначених органів і представляє звіт в органи Мінекобезпеки України.

Відповідальність за достовірність результатів, повноту і якість інвентаризації, а також за якість представленого звіту несе організація, яка виконувала дану роботу.

Підприємство несе відповідальність за виконання в установлені терміни інвентаризації викидів, а також за своєчасне представлення необхідної інформації, щодо ведення техпроцесів (техрегламенти, режимні карти, сировини, що використовується і т. д.) та створення необхідних умов по проведенню вимірів.

Як зазначено у ст. 33 Закону України Про охорону атмосферного повітря , особи, винні у: порушенні прав громадян на безпечне для життя і здоров'я навколишнє природне середовище; перевищенні нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел в атмосферне повітря та нормативів гранично допустимого впливу фізичних та біологічних факторів стаціонарних джерел; викидах забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону; перевищенні обсягів викидів забруднюючих речовин, встановлених у дозволах на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря; недотриманні вимог, передбачених дозволом на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря; провадженні незаконної діяльності, що негативно впливає на погоду і клімат; впровадженні відкриттів, винаходів, раціоналізаторських пропозицій, нових технічних систем, речовин і матеріалів, а також закупівлі в інших державах та експлуатації технологічного устаткування, транспортних засобів та інших об'єктів, які не відповідають вимогам, встановленим законодавством про охорону атмосферного повітря; невиконанні розпоряджень та приписів органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони атмосферного повітря; ненаданні передбаченої законодавством своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, джерела забруднення, а також приховуванні або перекрученні відомостей про стан атмосферного повітря, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, екологічну обстановку, яка склалася внаслідок забруднення атмосферного повітря; недотриманні норм екологічної безпеки, державних санітарних норм при проектуванні, розміщенні, будівництві та введенні в експлуатацію нових і реконструйованих підприємств, споруд та інших об'єктів, удосконаленні існуючих і впровадженні нових технологічних процесів та устаткування, - несуть відповідальність згідно з законом. Законами може бути встановлена відповідальність і за інші види правопорушень в галузі охорони атмосферного повітря. Спори з питань охорони атмосферного повітря вирішуються у встановленому законом порядку.

Статтею 12 Закону України Про охорону атмосферного повітря визначено, що господарська чи інші види діяльності, пов'язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

В ході перевірки встановлено, що у підприємства відсутні дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та звіт по інвентаризації джерел викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Вказані факти відповідачем не заперечуються, та підприємством було надано пояснення, що на даний час ним вчиняються дії для отримання вказаних документів.

Таким чином, відповідач на даний час не має правових підстав для експлуатування об'єктів, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші.

Правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов'язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини на території України визначено Законом України Про відходи .

Відповідно до ст.13 Закону України Про відходи суб'єктами у сфері поводження з відходами є громадяни України, іноземці та особи без громадянства, а також підприємства, установи та організації всіх форм власності, діяльність яких повязана із поводженням з відходами.

За приписами ст.1 Закону України Про відходи поводження з відходами дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення.

Відповідно до п. а ч. 1 ст. 32 Закону України Про відходи заборонено провадити будь-яку господарську діяльність, пов'язану з утворенням відходів, без одержання від місцевих органів виконавчої влади дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.

Згідно п. в, г ч. 1 ст. 17 Закону України Про відходи суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані: визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також ступінь небезпечності відходів для навколишнього природного середовища та здоров'я людини; на основі матеріально-сировинних балансів виробництва виявляти і вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, і подавати щодо них статистичну звітність у встановленому порядку.

Статтею 55 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища встановлено, що суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення.

Здійснення операцій у сфері поводження з відходами дозволяється лише за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами на визначених місцевими радами територіях із додержанням санітарних та екологічних норм у спосіб, що забезпечує можливість подальшого використання відходів як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.

Судом встановлено, що господарська діяльність підприємства щодо поводження з відходами в 2015 році здійснюється без Дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, що є порушенням вимог ст. 32 Закону України Про відходи , ст. 55 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища .

Частиною 1 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно ч. 7 ст. 7 Закону № 877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та у строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідних розпорядчим документом.

З огляду на викладені вище обставини та вимоги чинного законодавства, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Металополіс про застосування заходів реагування та необхідність їх задоволення.

Керуючись статтями 159-163, 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Металополіс про застосування заходів реагування задовольнити.

Тимчасово заборонити (зупинити) виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг, під час якого здійснюється експлуатація наступних джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме: 1 пост газозварки,5 газових різаків, твердопаливний котел на дровах ТОВ Металополіс (код ЄДРПОУ 34304129), що знаходиться за адресою: вул. Кірова, б. 16, кв. 4,м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровська область.

Тимчасово заборонити (зупинити) виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг, щодо утворення та розміщення відходів без дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами або декларацію про відходи та порушення вимог щодо поводження з відходами ТОВ Металополіс (код ЄДРПОУ 34304129), що знаходиться за адресою: вул. Кірова,б.,16,кв. 4,м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровська обл.,51925).

Постанова підлягає негайному виконанню відповідно до ч.6 ст.183-2 та ч.1 ст. 256 КАС України.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі в десятиденний строк з дня отримання копії постанови апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі. Постанова, прийнята у скороченому провадженні, крім її оскарження в апеляційному порядку, є остаточною.

Суддя ОСОБА_1

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.11.2016
Оприлюднено23.05.2017
Номер документу66593925
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/3084/16

Постанова від 25.11.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кононенко Олександр Володимирович

Ухвала від 25.10.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кононенко Олександр Володимирович

Ухвала від 26.09.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кононенко Олександр Володимирович

Ухвала від 03.08.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кононенко Олександр Володимирович

Ухвала від 01.07.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кононенко Олександр Володимирович

Ухвала від 30.05.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кононенко Олександр Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні